Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Aliide skrev:
-------------------------------------------------------
> garfunkah, sol? Gatlysena var ju tända och rätt
> skumt/ mörkt, lysena fick ju sättas på helt
> enkelt.

Kör lyxlirare och lämnar på dagis först 08.30. :-)

Mr. White skrev:
> Ni som hardcorependlar på vintern. Vad gör ni
> för att inte förfrysa lungorna när det är
> riktigt kallt?

Buff funkar rätt hyfsat, även om det blir en isklump av fukten från lungorna efter en stund. Det bästa med buffen är nog att den är lätt att justera - från ninjaläge upp till ögonen, till att täcka bara kinder och mun och ner till att bara täcka halsen när man blivit varm eller motvinden mojnat.

Har vid riktigt bitande kyla provat balaklava i fleece men det blev _väldigt_ funktigt på insidan och var nog ingen hit.

Förfrysa lungorna vet jag väl ingen som (miss)lyckats med, däremot ansiktet. Buff rekommenderar jag med men har fått komplettera med halsduk och slalombrillor men då var det -32

Glad för att jag inte behövde ut på cykeln i gårdagens misärväder, bara lite lätt till medelhård motvind hem nu. Kan tänka mig hur det var igår. Två mindre träd nerblåsta över c-banan i morse... Förövrigt förstår jag inte hur man tänker när man planterar lövträd invid cykelbanor. De har börjat falla löv nu och de faller av varje höst. Vad är det för fel på endast lågväxande gräs?

Idag på dagen hade någon för övrigt satt en varningskon (som iofs troligtvis kommer blåsa bort strax) på en vass hög asfaltbubbla även jag felanmält som tar upp nästintill halva cykelbanan. Vet man inte om att den finns när man kommer i mörker skulle man få tugga asfalt ordentligt plus minst däckbyte.

Craft har en buff i deras superunderställsmaterial som släpper igenom fukten bättre än originalbuffen om man andas genom den. Ett av mina favoritplagg.

Uppfriskande. Höll på att frysa fingrarna av mig samtidigt som jag också mötte fixiependlaren i shorts och t-shirt. Tog vägen om Cykelcity hem och shoppade nya handskar, och ett par liners från Rapha som kostade mer än handskarna. Lär behöva bättra på hela min garderob om jag redan fryser på morgonen, mina fem kilometer är för kort för att hinna få upp värmen.

Funderar på hur länge mina Four seasons ger tillräckligt grepp bland löv och blöta.

Någon som testat icebreakers buffar? Funderade på att köpa en igår, men avstod. I morse Stockholm stads snyggbuff, oväntat skön dock.

Aliide skrev:
>. Förövrigt förstår jag inte
> hur man tänker när man planterar lövträd invid
> cykelbanor. De har börjat falla löv nu och de
> faller av varje höst. Vad är det för fel på
> endast lågväxande gräs?
>
Jag tycker det är fint med lövträd. Gäller både i skogen, på min tomt och på andra ställen. Löv kan vara en liten olägenhet ibland men inget att hetsa upp sig över. (Och ja, det ligger ett träd över min pendlingsväg också)

Annars var det långbyxpremiär idag. Konstigt att det gör så mycket på hastigheten och motivationen.
+2° ute nu på kvällen verkar oroväckande. Kommer att behöva tjockare handskar och skoöverdrag imorgon.

Rattnalle skrev:
> Craft har en buff i deras
> superunderställsmaterial som släpper igenom
> fukten bättre än originalbuffen om man andas
> genom den. Ett av mina favoritplagg.

Oooh, det låter ju grymt! Har googlat en stund men hittar den inte i nån butik eller på deras site. Vet du var man kan köpa den?

Janek skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Craft har en buff i deras
> > superunderställsmaterial som släpper igenom
> > fukten bättre än originalbuffen om man andas
> > genom den. Ett av mina favoritplagg.
>
>
> Oooh, det låter ju grymt! Har googlat en stund
> men hittar den inte i nån butik eller på deras
> site. Vet du var man kan köpa den?

Faktiskt inte. Min är köpt via skidklubben. Vi har Craft som klädsponsor. Men jag tror att deras namn är multifunction tube eller nåt sånt.

salle skrev:
> salle skrev:
> -----
> > Nja, inte ska man väl pendla när det regnar,
> så
> > jag jobbar hemma.
>
> Nja, inte ska man väl pendla när det är nästan
> minusgrader, så jag jobbar hemma.

Nja, inte ska man väl pendla när det regnar och är 4 grader.
Fast det var rätt mysigt ändå. Trots ett stänk av motvind också. Klädde mig helt rätt men snart får man nog ta fram vinterskorna.

Lite "besviken". Vädertjänsterna lovade ju runt nollan inatt så jag satte på ett dubbdäck fram. Det var ju onödigt! +5 när jag vaknade och ingen tid att byta tillbaka.

Förutom att det var lite tungtrampat så var det en rätt mysig pendling. Plingade på en vingeltant på cb för att varna och fick en utskällning när jag passerade, men sånt tar jag inte åt mig av.

Friskt imorse. Åsså blev jag kränkt av två, till synes helt oberoende av varandra, singelspeedare. Innebandyförförstagångenpålängeigår-so much to answer for.

Senast ändrad:
Besviken!
-2 och is på verandan igår vid läggdags, +3 imorse vid uppstigning.
Trodde det skulle bli spännande idag, men icke.

4.8 grader celsius och blött. Helt vanlig jävla höst.

Under misärmåndagen så bromsade jag slut på klossarna fram. Metall mot metall låter verkligen inte bra så jag svängde förbi Cykelcity och handlade lite. I morse gjordes operationen.

kloss.jpg

(hmm inte bara slut utan även snedmonterad...)

Vräker i mig fil och musli vid skrivbordet efter 2 tim morgoncykling i kallt regn med Pelotonens andragrupp. Hade bara en väst som skydd och tunna handskar så det blev lite kylslaget mot slutet.

Orkade i vanlig ordning inte gå upp 2 timmar tidigare för Le Peloton, så det blev vanlig gråpendling idag.
Vi rödljusstoppare var i minoritet idag. Vädret?

Nån sorts photo-op i Götgatsbacken.
Prejad ut mot trottoarkant av lastbil vid Stureplan, rop och Orp Smart Horn avvärjde olycka.

Var nära att smälla idag, en bil svängde in framför mig på Gjörwellsgatan. (Sthlm) Jag hade fin fart (30+) och fick panikbromsa och fick vänstersladd men lyckades hålla mig på två hjul :-)) Nu är det slut på ninjastuket! Nu kommer reflexvästen fram.

Möte en bil idag på cykelbanan. Men den stod stilla och var krockad...

Mitt i cykelbanan bredvid nybodabacken stod en krockad fiat 500.

Annars inget speciellt...

Appel skrev:
> Möte en bil idag på cykelbanan. Men den stod
> stilla och var krockad...
>
> Mitt i cykelbanan bredvid nybodabacken stod en
> krockad fiat 500.
>
> Annars inget speciellt...

Ja den där bilen stod ganska dåligt parkerad. Hoppas den försvinner snabbt.

Har blivit väldigt poppis att dra om folk utan att se sig om över axeln. Så pass provocerande.

Idag lyckades dessutom en hjulsugare tvinga mig att tvärbromsa när jag gjorde just det eftersom hen placerat sig snett bakom vänster, inte för att gå om mig utan för att suga hjul bara. Svårt att känna sig trygg med att gå ut och runt framförvarande då.
Jag måste uppenbarligen bli mer zen

En lastbil försökte träffa mig med en snabb vänstersväng men han misslyckades. Var såpass trasig efter värsta morgonen med barnen att jag med helt lugn röst kunde säga "jag vet att det är svårt, men du måste försöka titta bättre nästa gång" Lugnet kändes lite surrealistiskt när jag rullade därifrån.

Rock skrev:
> Ett par Keo blade och en Uzi tack!

Handgranat! Ska det vara. Uzi tar för mycket plats.

Blir lika förvånad varje gång jag hamnar mitt bland resterna av Pelotonen när jag kliver utanför dörren på morgonen.

Janek skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Faktiskt inte. Min är köpt via skidklubben.
> Vi
> > har Craft som klädsponsor. Men jag tror att
> deras
> > namn är multifunction tube eller nåt sånt.
>
> Tack, då är det nog den som Gubbstark länkade.
>
>
> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2366435

Ja det ser rätt ut. Då fick jag en indikation på hur subventionerade våra sponsorpriser är också ;-)

Hemvägen var riktigt trevlig. Bara jättelätt duggregn, ingen vind från helvetet, lagom varmt och en i princip folktom cykelbana.

Stilpolisen godkänner antagligen inte fotbeklädnaden men den höll mig torrskodd idag och matchar i alla fall jackan hjälpligt.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    174.3 KB · Besök: 57
Upprepade för mig själv hela vägen in till kontoret... Rule #9... Rule #9... Rule #9...
Men tomt på cykelbanorna i alla fall...

Fjärdebrunn skrev:
> Kör du med SPD, LOOK, TIME eller speedplay-
> klossar under stövlarna?

Jag hade verkligen behövt klossar för nu halkade jag runt på platta sidan av kombipedalerna.

Idag skyfall men förskolan är stängd och jag är inte ledsen alls att behöva stanna hemma.

Hur mycket regnade det i stockholm inatt?!?! Igår när jag kollade väderprognosen skulle det inte regna alls. När man väl kommer ut så ligger det så mycket och så stora pölar att det måste ha varit ett enormt skyfall.

Ingen damaskanordning gjorde att mina vinterskor blev dyngsura från insidan - ser fram emot hempendling...

Drog på skoskydden. Höll mig torr och gosig! Om fötterna d v s, allt annat var genomblött. För en gångs skull klädde jag mig dock perfekt så jag höll värmen bra. Ser fram emot en AW och senpendling hem genom sthlm.

swedo skrev:
> Hur mycket regnade det i stockholm inatt?!?! Igår
> när jag kollade väderprognosen skulle det inte
> regna alls. När man väl kommer ut så ligger det
> så mycket och så stora pölar att det måste ha
> varit ett enormt skyfall.
>
> Ingen damaskanordning gjorde att mina vinterskor
> blev dyngsura från insidan - ser fram emot
> hempendling...

Stod på Svt:s väder att det skule regna,däremot inte på Samsungs medföljande crap-app.

Ni som cyklar ex i Stockholm i dag,(eller på andra ställen där det regnar) vad är grejen?

Helt ärligt, det här är BÄSTA hojvädret. Rätt klädd cyklar man osårbar förbi oändliga bilköer och kommer fram frisk och glad och torrare än de som gått från bussen i fel kläder. Underbart. :)

Bilagor

• regn.jpg
    regn.jpg
    41.5 KB · Besök: 42
Tillbaka
Topp