Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7
Satt i godan ro och led av den begynnande misären i det tilltagande regnet vid Djursholms Ekeby när en familjebuss helt plötsligt lägger sig brevid med nedvevat passagerarfönster. Kvinnan som körde försökte säga något men jag uppfattade inte vad hon sa. Efter ett tag fick hon möte och var tvungen att tvärbromsa och kasta sig in bakom mig igen. När mötande bilar passerat la hon sig åter igen brevid och denna gång lyckades jag uppfatta att hon tyckte att det var farligt att jag cyklade på bilvägen istället för på cykelbanan. Eftersom jag hade klubbjacka fick djävuls-selast sitta kvar på axeln och ängel-selast fick sköta snacket. Förklarade för hobby polisen att hennes agerande antagligen utgjorde en större fara än mitt cyklande och bad henne sedan vänligt men bestämt sluta tjafsa och åka vidare mot jobbet och en trevlig dag.
Några hundra meter senare blev jag stoppad av en äldre dam på navväxlad damcykel men ordentliga pendlingskläder som undrade om jag kunde hjälpa henne med hennes cykel som "gått sönder". Felet bestod i att det gick att trampa både framåt och bakåt utan motstånd och berodde på att kedjan hoppat av bakdrevet. Jag lyckades lägga på den utan verktyg och tanten tackade och sa att jag räddat hennes dag! Så slutet gott allting gott antar jag.
Några hundra meter senare blev jag stoppad av en äldre dam på navväxlad damcykel men ordentliga pendlingskläder som undrade om jag kunde hjälpa henne med hennes cykel som "gått sönder". Felet bestod i att det gick att trampa både framåt och bakåt utan motstånd och berodde på att kedjan hoppat av bakdrevet. Jag lyckades lägga på den utan verktyg och tanten tackade och sa att jag räddat hennes dag! Så slutet gott allting gott antar jag.