Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Varje dag utan Västerbron ett sår i mitt hjärta.

Bilagor

• DSC_0437.JPG
    DSC_0437.JPG
    100.6 KB · Besök: 33
mmmrrrr skrev:
-------------------------------------------------------
> Varje dag utan Västerbron ett sår i mitt
> hjärta.

Först Staines porrbilder med fårskock.
Nu detta.

RGNTDJUUUUU

(Kul att du kom fram,ser bra ut)

Börjar helt seriöst ledsna på att bli blöt som en katt. Inte kokt heller... Inte ens min trogna skoöverdrag höll tätt. Tur att det är varmt i alla fall.

Hur fäster man bäst egolappen i gummflärpen på framstänkan? Har en bit DH-slang jag tänkt förlänga med. Bäst om den går att ta på av lite smidigt. Elaka små klämmor att klämma ihop flärp och lapp med i sidokanterna kanske?

Fjärdebrunn skrev:

> Hur fäster man bäst egolappen i gummflärpen på
> framstänkan?

Måste du ha kvar gummiflärpen? Jag tänker mig att det kanske går att ta bort den för att få en bättre fästyta för egolappen. Själv har jag popnitat min egolapp direkt in i skärmen.

Och varför avtagbar egolapp om du gör den i något så mjukt? Jag undrar om inte slang är för mjukt för att fungera bra.

Lämnade grabben i skolan o drog iväg, efter 100 meter kommer en gångtunnel där jag fick möte med en hare som gjorde en fyrtass-bromsning o vände med en jävla fart :-)
Har nerförsbacken från skolan så mina tramptag börjar med den helvetiska dalkarlsbacken ( i Kungsängen).
Dock va det en annan pendlare halvvägs upp, så då växte djävulshornen ut o jag fick bra fart i benen o passera honom som ett möte, tänkte att det blev en bra tid, men kom på i nästa ögonblick att jag glömt slå på strava.....
Likt förbannat kom jag inte under 17 min till jobbet, utan blev 17:08.
Hemvägen blev lugn, men när hämtat grabben o kom ut från skolan så hade jag punka. Böt slang men missade stenen som hade gått igenom däcket, så skar eventuellt sönder nya slangen, får kanske ta MTB imorrn.

Nästan dagligen är det nära impact med någon till fots som har uppmärksamheten på en smartphone eller någon som har hörlurar och inte hör plingklockan...

Idag var jag en av dem.
Rödljuscyklisterna.

Var inte riktigt vaken och rullade över andra ljuset på Skeppsbron, det första efter skylten som hänvisar cyklisterna till "körbanan". Förlåt.

Ingen kraft, inget tryck i benen. Avslutade pendlingsveckan med en extratur på 28 km. Efter ett tag började det "svikta" när jag trampade, tänkte att oj vad fet jag måste blivit.
Men några minuter senare tittade jag ner på bakhjulet och jodå, punka igen.

Mina Schwalbe Marathon Plus klarar allt. Verkligen allt. Men inte detta:

ddshftstift.jpg

Vem tappar häftstift på vägen, kan man undra?
De uppvisar faktiskt slitage däcken och det är väl dags för ny uppsättning. Tänkte mig Conti Gator Hardshell denna gången. Hittades på Wiggle för 400 kr st, tycker det är lite pricey faktiskt...

Senast ändrad:
BOFH skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Hur fäster man bäst egolappen i gummflärpen
> på
> > framstänkan?
>
> Måste du ha kvar gummiflärpen? Jag tänker mig
> att det kanske går att ta bort den för att få
> en bättre fästyta för egolappen. Själv har jag
> popnitat min egolapp direkt in i skärmen.

Tar jag bort flärpen hamnar jag väldigt högt på stänkan och får använda något annat material än det tilltänkta. Ville inte borra hål i flärpen. Den blir ful av det...

Rattnalle skrev:
> Och varför avtagbar egolapp om du gör den i
> något så mjukt? Jag undrar om inte slang är
> för mjukt för att fungera bra.

Jag har kört styva egolappar förr. Har sett de som kör med grov slang och det verkar funka bra. Känns lite smuttare. Avtagbar för att stänkan sitter på helår men lappen vill jag ha när den behövs.

För egolapp användes IKEAs skärbräda i signalfägerna grönt eller rött, se bild strax ovan för färgen. Fästes med såna där "plastremmar" som låser sig själva (va hettere nu...?)

Borra hål i lappen och i skärmen sedan trär du plastmojängen genom och spänner fast.

zodah skrev:
> För egolapp användes IKEAs skärbräda i
> signalfägerna grönt eller rött, se bild strax
> ovan för färgen. Fästes med såna där
> "plastremmar" som låser sig själva (va hettere
> nu...?)
>

Buntband.

Ego: klipper till ett lagom stort stycke ur en 1,5 liter PET-flarra och gör ett lagom stort hål för skruven till stänkskärmens nedre stag. Funkar perfekt.

zodah skrev:
> För egolapp användes IKEAs skärbräda i
> signalfägerna grönt eller rött, se bild strax
> ovan för färgen. Fästes med såna där
> "plastremmar" som låser sig själva (va hettere
> nu...?)
>
> Borra hål i lappen och i skärmen sedan trär du
> plastmojängen genom och spänner fast.

Så gör jag också, men problemet är att skärbrädan spricker efter ett tag. Funderar nu på att gå över till petflaska. Svåra val för oss ELITpendlare.

Trevlig helg!

Mötte en tant som nog snart skulle svänga vänster för hon svängde för att passera mig på vänster sida - panikbroms i lövhalkan. Idiot.

Någon som vet vad de planerar att göra vid israeliska ambasaden - östra änden av strandvägen i sthlm?

Annars - FREDAG!

Kom iväg lite senare än vanligt och såg att det fortfarande finns en "rusning" i på cykelstråken. Trodde jag skulle bli regnad på men blev i stället kokt av för mycket kläder. När jag väl var framme på jobbet och skulle duscha insåg jag att handduken låg kvar hemma. Blev till att torka sig med funktionströja i stället. Urk.

salle skrev:
> zodah skrev:
> -----
> > För egolapp användes IKEAs skärbräda i
> > signalfägerna grönt eller rött, se bild
> strax
> > ovan för färgen. Fästes med såna där
> > "plastremmar" som låser sig själva (va
> hettere
> > nu...?)
> >
> > Borra hål i lappen och i skärmen sedan trär
> du
> > plastmojängen genom och spänner fast.
>
> Så gör jag också, men problemet är att
> skärbrädan spricker efter ett tag. Funderar nu
> på att gå över till petflaska. Svåra val för
> oss ELITpendlare.
>
> Trevlig helg!

Jag körde med petflaska tidigare men den är lite vek så i starkt vind blåste den upp för mkt. Sedan på vintern med modd +ANNAT så dög den inte heller tyckte jag.

Skärbrädan håller väldigt bra, inga problem där. Däremot så går buntbanden av ett par gånger per år.

Trevlig helg du med!

Den mest funkis egolapp jag hittills fått till är med silvertejp, men den är så sjukt ful så det är bara vinteröket som har en sån. Många andra egolappar (har testat petflaska, skärbräda mm) blir för tunga och styva så dom skakar sönder tillslut.

Konceptet fredag och sen avfärd är funkis om man vill ha lugn och ro på vägen. Fantastisk dimma över Riddarfjärden som en liten bonus!

Ber om ursäkt för mitt humör imorse.

Mötte en motcyklist vid Alvik som var på väg mot stan, lossade min lampa och ficklade honom i ögonen när jag passerade och mummlade (kanske skrek jag?) "Blinkmongo"

Ibland brinner det liksom... saknar att cykla på räsern :(

sneeze skrev:
> Ber om ursäkt för mitt humör imorse.
>
> Mötte en motcyklist vid Alvik som var på väg
> mot stan, lossade min lampa och ficklade honom i
> ögonen när jag passerade och mummlade (kanske
> skrek jag?) "Blinkmongo"
>
> Ibland brinner det liksom... saknar att cykla på
> räsern :(

ha haha. Det där inte ok beteende! Men jag flinar här vid skrivbordet. Ha ha.

Grymt härlig pendlingmorgon Malmö-Lund, 14-15 grader, vindvästen åkte av efter 100m. 6-7m/s medvind och frisk höstluft. 3e pendlingen denna veckan, för mig är oktober den optimala pendlingmånaden. Orkar inte köra hårda pass efter vår och sommar med mycket träning och race, mörkret kommer tidigt så man hinner inte köra långpass på kvällen utan att dona med lampor + annat. Så, en "paus i träningen månad" men lite pendlande så benen inte somnar helt.

Ensamt.
Kan visserligen bero på att jag flexade bort hela förmiddagen och cyklade in vid lunch.

I lill-Jansskogen var det packat med gymnasieungar. Fem incidenter med ungar som raglade i sidled mellan gång och cykelfilen(berusade?) några som sprang som fan MOT mig i cykelfilen(syns jag inte?) och slutligen en tjej på damtralla som stod still i cykelfilen och pratade i telefon. För säkerhets skull hade hon ställt hojen på tvären också så den blockerade så mycket som möjligt..

skrotfot skrev:
> Gatan är torr? Kommer att kännas overkligt att
> cykla hemåt utan att bli blöt.

Cyklade i skjorta utan jacka!
Fikapaus på Le Mond.

Zvampen skrev:
> Ensamt.
> Kan visserligen bero på att jag flexade bort hela
> förmiddagen och cyklade in vid lunch.
>
> I lill-Jansskogen var det packat med
> gymnasieungar. Fem incidenter med ungar som
> raglade i sidled mellan gång och
> cykelfilen(berusade?) några som sprang som fan
> MOT mig i cykelfilen(syns jag inte?) och slutligen
> en tjej på damtralla som stod still i cykelfilen
> och pratade i telefon. För säkerhets skull hade
> hon ställt hojen på tvären också så den
> blockerade så mycket som möjligt..

Grinig gubbe?

Fjärdebrunn skrev:
> Zvampen skrev:
> -----
> > Ensamt.
> > Kan visserligen bero på att jag flexade bort
> hela
> > förmiddagen och cyklade in vid lunch.
> >
> > I lill-Jansskogen var det packat med
> > gymnasieungar. Fem incidenter med ungar som
> > raglade i sidled mellan gång och
> > cykelfilen(berusade?) några som sprang som fan
> > MOT mig i cykelfilen(syns jag inte?) och
> slutligen
> > en tjej på damtralla som stod still i
> cykelfilen
> > och pratade i telefon. För säkerhets skull
> hade
> > hon ställt hojen på tvären också så den
> > blockerade så mycket som möjligt..
>
> Grinig gubbe?

Lite.. ibland.

Själv är jag grinig nästan varje morgon, idag kanske särskilt, då någon under natten sett till att dra bort ögat för första dörrparet på Älvsjö, så för att komma igenom var det tvunget att någon från insidan kom fram och öppnade, tog ett jäkligt bra tag. Inte många tåg-pendlare överhuvudtaget och ingen som fattade att jag stod där och bankade på dörren... Börjar bli enormt trött på den där stationen och idiotlösningen för att komma över spåren. Full stopp gånger två, två gånger per dag. Inte konstigt att man blir på lite dåligt humör när man väl kommit igenom och det går fullt med folk på cykelbanan. Har väl någon gång lite väl ilsket frågat "vilken av de målade cyklarna de inte ser?" Nämligen pepprat av dem, ändå går de fyra i bredd...

Borde väl må bra av att vara lite mer harmonisk, njuta av hösten, de vackra färgerna och luften. Istället förbannar jag blöta sönderkörda löv som pepprar cykel. Bara det att jag oftast kommer iväg för sent och har därmed bråttom för att komma i tid, onödiga stopp och andra hinder i vägen medför därmed mertid som måste köras in, och då får man istället skäll av någon tant med jycke.
Undrar fortfarande vilken hastighet som är optimal? Väldigt många röster i media om att cyklister kör för fort, men vilken hastighet ska man då hålla?

"Sympatipendlade" med min fru 05.30 i morse (yep, söndag;-)
Enormt mycket dimma, och rent trolsk stämning längs vattnet vid Norrviken (Sollentuna).
Och ovanligt mycket fåglar hoppade omkring och sjöng vackert, fantastiskt det med.
Som att i gryningen åka på Safari i Afrika!

Tog fram trainern i går, men ställde tillbaks den efter en timme. För tidigt på säsongen för den. Härligt varmt, lövkladdigt höstmörker att pendla till jobbet i idag. Blev lite förvånad över att antalet cyklister som jag passerade/mötte blev så högt som sju.

Helt uppenbart så är det fler som härdar ut längre för varje år som går. Trevligt att ha några att dela cykelbana med ;)

Satans jävla cyklister...

1. Mötte en icke belyst cyklist i morse som dök upp från ingenstans i mötande riktning.
2. Höll på att bli överkörd av en bil trots att jag hade grönt ljus på ett cykelövergångsställ.
3. Två nötter cyklade i bredd (mötande) och släppte inte fram utan jag fick glatt svänga av vägen och ut på grus/gräs.

Fan vilken irriterande start på dagen...

Trodde benen skulle protestera å det vildaste idag efter gårdagens trainerslakt men det kändes nästan tvärtom. Kände mig oförskämt pigg och fräsch. Härlig start på dagen mao!

Ont i kroppen (ffa svanskotan) efter gårdagens crossfondokrasch i Södertälje. Blev kollektivtrafiken. Usch!

Tillbaka
Topp