Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Tog en cykeltur på lunchen för att handla på Sibyllans te & kaffe, men fick vända om pga bombhotsavspärrningarna. När jag parkerade cykeln vid jobbet igen så jag en kvinna som lyckades välta inte mindre än 4 cyklar (dominoeffekten) när hon skulle låsa upp sin egen. Hon ställde upp den närmaste cykeln och lät de andra tre ligga. Dålig karma!

Strålande pendling i morse trots halvförkylning. Sjukgymnastbesök på väg till jobbet drog om sträckningen via Årstaviken på Södersidan (den norra alltså, till skillnad från södersidan...). Krispigt och höstvackert sammanfattar resan.

Vattennära cykling efter normal pendlingstid ger en del annorlunda möten/spaningar. Dagens Friskus går till till den åldriga (mycket, att döma av rörelsemönster och skrynklighet) damen som cyklat ut på en bryggsnutt och var i full färd med att näcka och hoppa i plurret. Bra för hjärtat?

Oerhört förvånande att det inte regnade på mig när jag skulle cykla från jobbet strax efter 16. Nästan chocktillstånd.

Labanos skrev:
-------------------------------------------------------
> Enbart blinkljus bakåt och framåt borde vara
> förbjudet på alla fordon inklusive cyklar.
> Bättre att satsa på rejälare lampor, både
> ljusstarkare och med större ljusarea, som syns
> bra. Utan att blända omgivningen naturligtvis.

Blinkljus fram ÄR förbjudet.

"76 § Under färd på väg får från ett fordon
1. inte visas annat än vitt eller gult ljus framåt, samt
2. inte visas vitt ljus bakåt annat än vid backning eller vid arbete som kräver vitt ljus.

Detta gäller dock inte lykta med annan färg som föreskrivits för fordonet.
På ett fordon som färdas på väg får inga andra lyktor eller strålkastare med blinkande ljus användas än
1. körriktningsvisare,
2. larmanordning,
3. baklykta på cykel,
4. stopplykta som är särskilt anordnad som nödstoppssignal, samt
5. lykta som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnad som varningsanordning i den utsträckning som Transportstyrelsen föreskriver.

Bestämmelserna i första och andra styckena gäller inte sådana lyktor som används för att ge tecken P11, kör in till vägkanten och stanna framför polisfordonet, enligt 7 kap. 2 § vägmärkesförordningen (2007:90). Förordning (2009:960)."

dabac skrev:
>
> Gick förbi högen med vrakcyklar i hörnet på
> personalparkeringen. Ingen med 27"-hjul som jag
> hade kunnat låna ett däck från.
> Gick - mot bättre vetande - till cykelverkstaden
> tvärs över gatan. Den måste drivas av
> Stockholms sämsta affärsman.
>
Kan bara finnas en arbetsplats i 08 som stämmer in på den beskrivningen. Kan bekräfta att han även har Sveriges sämsta utbud på reservdelar. Enda innerslang han har på hyllan är 28" Dunlop.

Mr Orange skrev:
> dabac skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Gick förbi högen med vrakcyklar i hörnet på
> > personalparkeringen. Ingen med 27"-hjul som jag
> > hade kunnat låna ett däck från.
> > Gick - mot bättre vetande - till
> cykelverkstaden
> > tvärs över gatan. Den måste drivas av
> > Stockholms sämsta affärsman.
> >
> Kan bara finnas en arbetsplats i 08 som stämmer
> in på den beskrivningen. Kan bekräfta att han
> även har Sveriges sämsta utbud på reservdelar.
> Enda innerslang han har på hyllan är 28" Dunlop.

Det är kanske DÄRFÖR som han inte vill sälja nåt - han HAR inget helt enkelt. Och det där med att lämna in är bara en fint för att hinna gå och handla...

Annars blir det ju som nån sån där buddhistgåta - är det ohjälpsamt att inte vilja sälja nåt man ändå inte har?

fyrbåk skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> -----
> > Den nya cykelbanan från Sjöstaden upp till
> > Danvikstullsbron tar priset i korkad lösning.
> > 1. till förmån för bussar och bilar ska
> > cyklister och gångtrafikanter åter trängas
> på
> > för lite plats (G/C-banan)
> > 2. G/C har dragits upp till rödljuset så alla
> > får stanna till förmån för bilar och
> bussar,
> > innan siste delen av backen kan tas.
> >
>
> Den nya cykelbanan är typ dubbelt så bred som
> den var tidigare innan den breddades. Visserligen
> tillfälligt smalare en bit, men den kommer bli
> bredare när blockeringarna flyttas bort.
> Bilvägen har konstruerats med en getingmidja där
> det även är hållplats. Detta för att hålla
> ner farten på bilarna och när en buss stannar
> så är det totalstopp från båda hållen. Jag
> kan knappast hålla med dig dig om att det tar
> priset för korkad lösning. Allt kan förstås
> bli bättre, men nog finns det andra betydligt
> bättre kandidater för förstapriset i korkade
> lösningar. Själv tycker jag det är ganska
> skönt att slippa trängas bland alla rabiata
> sjöstadsbor i sin SUVar som till varje pris komma
> fram först. Sen kan jag hålla med om att
> rödljuset placerat mitt i ett stravasegment är
> upprörande, men ibland kan det vara bra att bara
> ta det lite piano, det är ändå oftast grönt.
> Det kommer ändå alltid ett annat bra tillfälle
> att sätta KOM på stravasegmenten. Jag lyckas i
> vart fall ganska bra med det.

Det handlar inte om Strava.

Bilagor

• 20141014_194253.jpg
    20141014_194253.jpg
    60.5 KB · Besök: 42
  • 20141014_194159.jpg
    20141014_194159.jpg
    59.7 KB · Besök: 39
Händelserik pendling hem igår. Först en mötande bil som tycker det finns tid att göra vänstersäng framför mig, det fanns det inte trots att jag låste hjulen, tack och lov tittade hon åt mitt håll ändå, och fick stopp på sin bil I tid.
Vid 2-filig infart till rondell står en buss och spärrar överfarten totalt. För mig är det numera helt OK att göra så, han tittar aldrig ens åt höger innan han kör. Men det gör inte heller bil 1 och 2 som kommer efter honom I vänsterfilen, totalt upptagna med att hinna ut I den lucka som ännu finns ute I rondellen. Det hjälper inte med någon lampa eller neongula kläder I dessa situationer.
Skall skaffa en tågtuta till cykeln, det är faktiskt inte någon dum ide. Var det 120dB tryck I en sådan?

Bara två inlägg såhär långt idag, har folk slutat pendla nu?

Kände mig grymt stark idag trots mördarpass på trainern igår. Missade finfika igår för andra tisdagen i rad då jag befann mig i gbg. Finns det finfika på tisdag där med?

Hejade och erbjöd hjälp till en herre som hade fått punka på sin MTB, men eftersom han inte hade en reservslang, och jag har endast till cx:en kunde jag inget göra.....Tror han pendlar med reservslang nästa gång.

Jag hade laddat lampor och grejat för att komma igång igen men vaknade med hela näshålan svullen. Suck. Jag vill ju prova de nya Vittoria Voyager Hyper som jag satte på häromdagen.

Pendlade med buss idag. Skulle lämna på dagis och bära grejjer och galonkläder och stövlar och så drabbades jag av latmasken. PÅ't igen i morgon.

Mörkt imorse men fortfarande varmt. Blir mer och mer övertygad om att navdynamo och LED ljus är da shit för pendling. Enormt skönt att slippa tänka på batteriladdning och slippa rädslan för att lampan slocknar när det är som mörkast. Nu kör jag med fast ljus både fram och bak och behöver inte bry mig om det. Klart funkis.

velocipede skrev:
> har folk slutat pendla nu?

Det verkar så. Befriande fritt på mitt pendlarstråk. Skönt att kunna cykla igen efter söndagens missöde. Gammelcrossen går som tåget.

Cykelkorg som man sen lämnar på dagis är lösningen på packåsneproblemet.

zodah skrev:
> Pendlade med buss idag. Skulle lämna på dagis
> och bära grejjer och galonkläder och stövlar
> och så drabbades jag av latmasken. PÅ't igen i
> morgon.

johan44 skrev:
> Cykelkorg som man sen lämnar på dagis är
> lösningen på packåsneproblemet.
>
> zodah skrev:
> -----
> > Pendlade med buss idag. Skulle lämna på dagis
> > och bära grejjer och galonkläder och stövlar
> > och så drabbades jag av latmasken. PÅ't igen
> i
> > morgon.

Jag vet, bara undanflykter :-) Brukar köra med plastpåsar som man sedan trycker ner i ryggsäcken (tomma).

Stumpy skrev:
> velocipede skrev:
> > har folk slutat pendla nu?
> Det verkar så. Befriande fritt på mitt
> pendlarstråk.

Ungefär lika många cyklister som vanligt på min väg till jobbet (västerort->vasastan).

Ilsknade till på en kvinna på cykel vid S:t Eriksplan igår. Jag cyklade (med grönt från mitt håll, förstås) genom korsningen och kvinnan rullar över övergångsstället vid banken med sin cykel MOT röd gubbe och utan att ens titta åt rätt håll. Jag plingade och hade inte haft några större problem att passera bakom henne om hon inte dessutom hade tvärbromsat pga trottoarkanten. Tvingades tvärt gira runt henne, ropande och svärande.

För er pendlare kring Karlaplan och i synnerhet som sitter i Garnisonen. Från vårt intranät idag:

Hyresvärden Vasakronan i Stockholm erbjuder nu cykelparkering. Här finns ett stort rum med stolpar precis till höger nedanför rampen in i garaget. För att komma in i rummet krävs ett personligt passerkort, vilket gör att din cykel står extra säkert och tryggt.

I anslutning till cykelgaraget finns även omklädningsrum (dam respektive herr) med duschar där du även kan ha ett personligt skåp. I skåpen är det ventilerat, för att dina cykelkläder och handduk ska torka under dagen.

Denna service erbjuder Vasakronan mot en kostnad:
Cykelförvaring och omklädningsrum 1250 kr/år. Eget skåp i omklädningsrum 1250 kr/år.

Det innebär att om du väljer allt; tillgång till cykelförvaring med omklädningsrum samt eget skåp blir den totala kostnaden 2500 kr/år.

Det finns begränsad tillgång till cykelplatser och skåp, så först till kvarn gäller. Vill du teckna ett avtal, hör av dig till receptionen i Garnisonen.
cykelrum_507_274.jpg

Busspendling pga ärenden, kändes inget bra. Såg hela 4 fram-blinkmongon, kan folk sluta någongång, såg de som inte hade blink minst lika bra!!!

salle skrev:
> För er pendlare kring Karlaplan och i synnerhet
> som sitter i Garnisonen. Från vårt intranät
> idag:
>
> Hyresvärden Vasakronan i Stockholm erbjuder nu
> cykelparkering. Här finns ett stort rum med
> stolpar precis till höger nedanför rampen in i
> garaget. För att komma in i rummet krävs ett
> personligt passerkort, vilket gör att din cykel
> står extra säkert och tryggt.
>
> I anslutning till cykelgaraget finns även
> omklädningsrum (dam respektive herr) med duschar
> där du även kan ha ett personligt skåp. I
> skåpen är det ventilerat, för att dina
> cykelkläder och handduk ska torka under dagen.
>
> Denna service erbjuder Vasakronan mot en kostnad:
> Cykelförvaring och omklädningsrum 1250 kr/år.
> Eget skåp i omklädningsrum 1250 kr/år.
>
> Det innebär att om du väljer allt; tillgång
> till cykelförvaring med omklädningsrum samt eget
> skåp blir den totala kostnaden 2500 kr/år.
>
> Det finns begränsad tillgång till cykelplatser
> och skåp, så först till kvarn gäller. Vill du
> teckna ett avtal, hör av dig till receptionen i
> Garnisonen.
>

Tycker att detta är klart värt det om inte det finns möjlighet på sin ordinarie arbetsplats. Mer sånt här!
Något jag har tänkt på som borde finnas i varje cykelgarage är en "låsparkering" också. Enkel grej som skulle göra det snyggare och enklare att hålla ordning.

Undrade lite först var alla var när jag tog barnen till skolan, hittade sedan allt folk i bilköerna som jag cyklade förbi. Riktigt mycket folk på cyklar också. Hade närkontakt med en bil vid korsningen Åsögatan/ Götgatan. Bilisten tyckte av någon anledning att det inte var så kul att sitta i bilkö så han ansåg att cykelfältet passade bra att tränga sig in i.

En fin repa råkade min pakethållare göra i höjd med höger framhjul. Eftersom kontakt uppstått så erbjöd jag mig att vi kunde skriva ihop något till hans försäkringsbolag om han ville ha ersättning. Av någon märklig anledning avböjde han med ett gäng svordommar och ett erbjudande att komma ut och slå sönder både mig och cykeln. Efter ett påpekande från min sida om att det inte skulle se så himla bra ut lugnade han ner sig lite.

Det märkliga är att jag numera är så avtrubbad att jag inte ens blir upprörd utan mest trött och less.

Kramas i trafiken

Var mest trött och lite stukad. Startade morgonen med en Le Peloton i CX-version på Erstaviks grusvägar mellan 6 och 7. Lyckades klota ordentligt men bortsett skrapsår är allt OK. Behöver mer pannlampa än min 808.

Fast monterad dynamo-led, klart seriösast för pendling.

Selast skrev:
> Mörkt imorse men fortfarande varmt. Blir mer och
> mer övertygad om att navdynamo och LED ljus är
> da shit för pendling. Enormt skönt att slippa
> tänka på batteriladdning och slippa rädslan
> för att lampan slocknar när det är som
> mörkast. Nu kör jag med fast ljus både fram och
> bak och behöver inte bry mig om det. Klart
> funkis.

Fick framhjulssläpp på hala löv igår, blir att lägga på höstdäcken inom en snar framtid.

velocipede skrev:
>
> Hejade och erbjöd hjälp till en herre som hade
> fått punka på sin MTB, men eftersom han inte
> hade en reservslang, och jag har endast till cx:en
> kunde jag inget göra.....

Slangar är inte så kinkiga. 26x2" slang funkar fint till 29" däck. 26x1" går bra i 630x32.

En slang som är för lång är lite pyssligare att stoppa in, men bara det inte skiljer alltför mycket på bredden så är det mesta cykelbart.

dabac skrev:
> velocipede skrev:
> -----
> >
> > Hejade och erbjöd hjälp till en herre som
> hade
> > fått punka på sin MTB, men eftersom han inte
> > hade en reservslang, och jag har endast till
> cx:en
> > kunde jag inget göra.....
>
> Slangar är inte så kinkiga. 26x2" slang funkar
> fint till 29" däck. 26x1" går bra i 630x32.
>
> En slang som är för lång är lite pyssligare
> att stoppa in, men bara det inte skiljer alltför
> mycket på bredden så är det mesta cykelbart.

Ha ha, sonen hade mina Conti race light i däcken på sin 12" knattecykel. 2 eller var det 3 varv. INte superlätt att få in men det funkar.

zodah skrev:
> dabac skrev:
> -----
> > velocipede skrev:
> >
>
> > -----
> > >
> > > Hejade och erbjöd hjälp till en herre som
> > hade
> > > fått punka på sin MTB, men eftersom han
> inte
> > > hade en reservslang, och jag har endast till
> > cx:en
> > > kunde jag inget göra.....
> >
> > Slangar är inte så kinkiga. 26x2" slang
> funkar
> > fint till 29" däck. 26x1" går bra i 630x32.
> >
> > En slang som är för lång är lite pyssligare
> > att stoppa in, men bara det inte skiljer
> alltför
> > mycket på bredden så är det mesta cykelbart.
>
> Ha ha, sonen hade mina Conti race light i däcken
> på sin 12" knattecykel. 2 eller var det 3 varv.
> INte superlätt att få in men det funkar.

Ja, det var en variant jag inte provat. Låter spännande.

Punkade på en badutflykt en gång. Fyllde däcket med badlakanet, t-shirten, och några nävar hö. Bättre än att gå, men inte mycket. Fick skojiga ränder på handduken då däcket gärna vred sig på fälgen både vid tramp och broms.

Men mera framgångsrikt än den gången på ett scoutläger då vi fyllde däcket på en cykelkärra med ett rep efter en punka för mycket....

Vet inte riktigt vad som händer med bilisterna när det är dåligt väder? Kanske är det helt enkelt att de blir fler?

Fler gånger på hemvägen svängde bilar in på cykelbanan utan att ge tecken, på Sturegatan var det bara trångt men första gången på Skeppsbron utanför slottet höll det på att gå illa för framförvarande cyklist när en taxi tyckte det var lämpligt att förflytta sig två filer åt vänster utan att ge signal. Skällde lite när jag rullade förbi.
För egen del kunde det också gått illa när en bilist svängde vänster, skymd av parkerade bilar, in över cykelbanan efter skrapan. Tror han chansade på att komma innan gröna vågen. Lyckades i alla fall bromsa i tid.

konstruktören skrev:
> Lite vardagslyx med nypumpade däck.

Det där borde man göra oftare, nu börjar det väl iofs bli dags att vänja sig vid lägre tryck ;-) Och jag som kom hem med en ny fotpump idag, hade bara handjagare med oerhört svårläst manometer. Alternativt offentliga pumpar.

På vägen hem igår helljustutade bil i Djursholm på mig, osäker om han ville hälsa eller var irriterad på mitt framljus. Jag hejade glatt på pin tji. För övrigt rätt händelselöst. Lite kallare imorse men jag körde knickers ändå och frös inte ihjäl i alla fall men lite kallt var det.

Bytte bromsbelägg, och bestämde mig för att slänga på ett geax tatoo 2,3 på mina 17mm fälgar. Rullade hyffsat bra med 4 bar i. inbillar mig att de är lite greppigare än schwalbe kojak (slicks)

Pga mek-debacle på pendlaren i går kväll fick dagens tur företas på frugans alldeles för lilla pendlarök, så om ni såg nån med knäna under hakan var det jag. Det kunde blivit en fin morgon ändå, om det inte varit för den isande motvinden, den var jag inte mentalt förberedd på.

Lite blött och aningen blåsigt. Tog lite för mycket kläder då jag skulle ägna mig åt "aktiv vila" idag. Det gick sådär.

Blev faktiskt sur på en tant. Hon stod och läste tidningen på cykelbanan vid busshållplatsen precis där man kommer ner från Slussen, två meter från den målade cykeln och med cyklar visslande förbi. Den gång kände jag mig nödgad att säga ifrån.

Tror det kan ta ett tag innan folk lär sig förstå vad tecken och linjer betyder där. Hoppas ingen slår sig under tiden.

Mötte bländande blinkmonglo på stadsgårdsleden. Svarade med ännu mer bländande och stroboskopblink i nyllet. Tror inte hen fattade vinken.

Försov mig en kvart. Bestämde mig för att det var kallt ute och klädde på mig, med hjälmmössa och skoskydd och allt. Blev så pass varmt att det inte riktigt funkade att stresspendla så jag tog det lugners istället. Skönt!

Packade ner en mössa att ha när jag går ut och lunchar...
Förresten sjukt längesen jag blev kränkt på skanstullsbron söderut. Det måste vara jag som är svettot.

Tillbaka
Topp