Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Dunkade på ordentligt nerför Österviksbackarna ner mot det vackert rykande Lännerstasundet vid 07:15 i morse. Hade nog tur för hade det varit svartis i kurvorna vid Östervik och Drevinge hade jag fortsatt in i evigheten. Det tar verkligen emot att dubba pendlarcrossen redan. Har ett par Schwalbe Winter 35 som väntar som två ormar i garderoben :)

Höstens första pendling på CX. Urk va trögt och tråkigt det känns! Trots att jag kör med slicks. Gissar att det är stänkskärmar, lyse med tungt batteri och ett nummer för stora (när man inte har tjocka strumpor) vinterskor med flexig sula som gör att all rejskänsla försvinner. Men om en vecka har man vant sig igen. Och sen kommer snön, och då klagar man inte över flexig sula längre...

Arsozath skrev:
-------------------------------------------------------
> @Rattnalle: Lurar var grymma :)

Då sänker jag lynchmobsberedskapen ;-)

Tack för de fina kommentarerna i morse! Här kommer en ny bild från hempendlingen.

Bilagor

• 30_okt_.jpg
    30_okt_.jpg
    40.3 KB · Besök: 35
federico skrev:
> Tack för de fina kommentarerna i morse! Här
> kommer en ny bild från hempendlingen.

Magiskt!
En sådant kort kan bara beskrivas med superlativ.

BOFH skrev:
> Kvalster skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Halkrisken har med marktemperatur att göra.
>
> Ja såklart
>
> > På
> > hösten är marken förhållandevis varm och
> > någon halka på asfalt vid plusgrader behöver
> > man knappast kalkylera med förrän i slutet
> på
> > november.
>
> Håller inte med efter de skador jag ådrog mig i
> mitten på oktober 2011 på svartis och +3 grader
> utetemperatur. Det hade inte varit under nollan
> under natten heller enligt meterologerna, men det
> var säkert ett köldhål just där jag vurpade.

Marktemperaturen sjunker vid värmeutstrålning. Värmeutstrålning ökar vid klart väder (dvs inga moln). Så marktemperaturen kan vara 0 grader eller under trots att lufttemperaturen är över 0, särskilt vid klart väder. Typfallet är en uppklarnad och molnfri morgon med våta vägbanor - t ex efter nattens regn - med plusgrader i luften men minusgrader på marken, med ishalka som följd. Gärna lite vind på det också som hjälper till att få bort värmen från marken. Detta alltså trots att lufttemperaturen aldrig varit under nollan.

Dubbelförnedrad i veckan.

I måndags blev jag omcyklad av en skitläcker inbyggd vit liggcykel i Mölnlycke. Fick nästa kontakt i slutet på en uppförsbacke, men sedan var det slut på det roliga. Vet inte ens om jag hade haft en chans längs Landvettersjön på racern.

I tisdags var det dags igen. En elcykel utanför polisen i Mölndal med riktigt mycket kräm dödade mig sakta. Killen sitter upprätt i den friska motvinden och håller 35km/h. Jag mumlar något om fusk, men är mest sur för att jag blev frånkörd igen. Fortfarande ingen racer.

Håller nästan på att köra in i sidan på en utan att se sig om bilist. Lyckades gira undan utan att komma för långt ut i motsatt körbana. Gormade lite efter bilen till ingen nytta men det kändes lite bättre. Skönt att vinden avtagit lite i Götet.

Verkligen mycket roadkills denna vecka.
*Tisdag - Katt och grävling
*Onsdag - Ingen
*Torsdag - Grävling på samma ställe som grävlingen i tisdags
*Fredag - Hare på samma ställe som katten i tisdags.

Annars var det en fin dag. Kom iväg en halvtimme tidigare än vanligt. Och såg ett rådjur och en levande hare. Inte sett vilt på ett tag.

Underbar tur. Kallt och friskt. Cykeln har fått lite kärlek i form av ett fultema framhjul med dynamo samt dubbdäck.

Reminder to myself: Köp varmare handskar

Bilagor

• DSC_0474.JPG
    DSC_0474.JPG
    87 KB · Besök: 38
Kall! -3 i Täby när jag drog imorse, såg bitvis lömskt ut där dimman fälldes ut på vägbanan när temperaturen gick upp närmare stan men jag är inte säker på att det var så halt som det såg ut. Magisk soluppgång över Lidingö när jag passerade Stocksundsbron. Tänkte stanna och plåta det med mobilen men prioriterade den lilla värme som att fortsätta ligga på gav.

Stumpy skrev:
> Stumpy skrev:
> -----
> > Mötte en av alla dessa DT-lookalikes vid
> > Londonviadukten. Denna gång iförd en snygg
> rosa
> > Raphaväst. Raffigt värre.
>
> Samma lookalike på hemvägen. Denna gång i
> Älta.

Jag erkänner mig skyldig den här gången...

Två plussgrader och dimma vid start, man har ju inte riktigt hunnit vänja sig vid lite kallare väder... Annars en skön pendling, fick hjälpa upp en medcyklist som hade gått på öronen vid bygget på nockebybron. det gick bra men medcyklisten var lite öm i knän och haka. Dom där plastbitarna från vägbanan tillbaka på cykelbanan är riktigt hala!

Bidrar med en bild i dimman, men det är ju inte Federic klass precis...

Bilagor

• DSC_2759.JPG
    DSC_2759.JPG
    14.7 KB · Besök: 35
28 km i morse. Sitter och tinar upp med hett te. Skulle haft en underställströja, då hade det varit perfekt. Nu blev jag sakta kallare och kallare.

Halvdag plus lite frosthalka, det var helt öde på cykelbanor och vägar.

Nu börjar man även kunna parkera cykeln på golvet i jobbets cykelrum. Har fått hänga upp den på ett avloppsrör i taket nästan varje dag sen i somras. Som den trofé den är.

Magiskt vackert. 25km grusväg och smal slingrig landsväg längs vatten i den solupplysta dimman. Kritvitt av frost vid sidorna av vägen. Försökte ta kort med båda mobilerna men inget blev bra :P

Bilagor

• WP_20141031_07_43_54_Pro.jpg
    WP_20141031_07_43_54_Pro.jpg
    95.2 KB · Besök: 27
  • V__53F5.jpg
    V__53F5.jpg
    76.5 KB · Besök: 27
31 Oktober

Bilagor

• 31okt01.jpg
    31okt01.jpg
    87.7 KB · Besök: 26
  • 31okt02.jpg
    31okt02.jpg
    102.4 KB · Besök: 29
  • 31okt03.jpg
    31okt03.jpg
    121.2 KB · Besök: 29
  • 31okt04.jpg
    31okt04.jpg
    141.2 KB · Besök: 33
  • 31okt05.jpg
    31okt05.jpg
    136.9 KB · Besök: 31
Galet vad skönt det är att cykla till jobbet, har nu kört lite från och till i 2 Månader och löste veckans motivationsbrist med att plocka fram racern istället för 26” Hybrid.

Dock måste jag nog skaffa fram ett par vinterskor så måste surfa runt lite och se vad det ska bli för något och sen kanske ge upp och köpa dubbdäck…

Det jobbigaste med det här pendlandet måste vara att jag är sjukt hungrig hela tiden… :)

@Federico #@%!#!
Det som gör mig mest avundsjuk är att du sett bilderna utanför linsen, eller överträffar du verkligheten?

Annars, krispt och skönt, fick stanna och vänta på en backande betongbil vid vägarbetet på Stora Essingen. Var tvungen att haspla ur mig frågan om det var första dagen på jobbet för lastbilschauffören. Övertygad om att jag kunnat backa bättre än honom!

federico

Helt otroliga bilder!
Varje bild är ju ett konstverk.

Kan inte du jobba i Gbg några veckor så vi här nere i från också kan få sådana underbara bilder från vår stad?

Jag fattar inte.

När jag ser något fantastiskt bildmotiv under en cykeltur så blir det alltid en platt och intetsägande bild när jag väl försöker föreviga det. Men federicos bilder verkar nästan ännu härligare än hur man tror att de kan ha uppfattats IRL. Hur f-n gör karln? Handlar det bara om att köpa en dyr kamera? :-)

Kan jag få låna din bildbehandlare i huvudet Federico?
Helt underbara bilder som vanligt

Det gick långsamt hem efter julbordet/julgenomgången igår. Kände mig lite som katten Gustaf med magen smockfull. Halvlåg och pöste i soffan halva natten sen

Är ju tvungen att prova alla årets skinkor, alla nya sillar, nya laxar, nya........ ja ni förstår

DT skrev:
> Jag fattar inte... Handlar det bara om att köpa en dyr kamera? :-)

Brukar sällan göra det, tyvärr. Jag är dock nyfiken på vad du använder för kamera, Federico? Du har säkert svarat på den frågan både två och tre gånger i tråden... För övrigt tycker jag fortfarande att du borde publicera en kalender med dina bilder!

Kallt om öronen imorse, får ta på mig en mössa under hjämen på hemvägen.

Körde via Kista och sedan Ursvik, hamnade på fel väg men följde sedan de vita cykelskyltarna ett tag (NICK-spåret). Det var rätt stökigt med CX:en ;-)

DT skrev:
> Jag fattar inte.
>
> När jag ser något fantastiskt bildmotiv under en
> cykeltur så blir det alltid en platt och
> intetsägande bild när jag väl försöker
> föreviga det. Men federicos bilder verkar nästan
> ännu härligare än hur man tror att de kan ha
> uppfattats IRL. Hur f-n gör karln? Handlar det
> bara om att köpa en dyr kamera? :-)

Det jobbiga är ju att han åtminstone tidigare inte haft någon särskilt dyr kamera och inga svindyra objekt man bara kan drömma om. Så det är ren skicklighet vilket är extra kränkande :-)

Plussettar också förnyade önskemål om fotobok.

Det kändes för övrigt som om jag bonkade typ 5km från jobbet på vägen hem. Då har jag 20km kvar. Det gick inte fort men pannbenet fick bra träning :P

Federicos bilder var bättre än Rattnalles. ;)
Guldväder i Tokholm idag så jag tog fincrossen och körde lite omvägar både till och från jobbet. Känns bra att ha cyklat av sig lite nu när man kollar väderprognosen för helgen. :(

Lingon skrev:
> Federicos bilder var bättre än Rattnalles. ;)
> Guldväder i Tokholm idag så jag tog fincrossen
> och körde lite omvägar både till och från
> jobbet. Känns bra att ha cyklat av sig lite nu
> när man kollar väderprognosen för helgen. :(

Jotack jag märkte det när jag tryckt posta och klickar upp tråden igen ;-)
Helgens snö övergående till regn kan jag klara mig utan. Om inte annat betyder det att det definitivt är läge för vinterdäck på bilen

Ruskigt fina bilder alla som bidragit idag!

Har man familjedag (vilodag) som är det inte utan viss längtan. Speciellt Rattnalles grusväg fick det att tåras.

Får glädja mig med att Phil (a.k.a Dr Spoke) tittade över och rätade ut mitt framhjul som kroknade i måndagsvurpan.

Rattnalle skrev:
> Jotack jag märkte det när jag tryckt posta och
> klickar upp tråden igen ;-)

En bild är bättre än ingen bild! ?
Själv har jag fått fukt på linsen på min IP5S så det är ingen idé att ens försöka..

Lingon skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Jotack jag märkte det när jag tryckt posta
> och
> > klickar upp tråden igen ;-)
>
> En bild är bättre än ingen bild! ?
> Själv har jag fått fukt på linsen på min IP5S
> så det är ingen idé att ens försöka..

Min lins är nog bara dammig, därav den onödigt mjuka bilden. Eller rättare sagt så har den yttre skyddande linsen trillat av. Då den var väldigt repig gjorde det bilderna mycket skarpare ett litet tag. Nu är de suddiga igen vilket jag gissar beror på fickludd :)

Jobb-iPhonen är inte alls lika lätt att ta kort med iklädd tjocka handskar märkte jag..

Rattnalle skrev:
> Magiskt vackert. 25km grusväg och smal slingrig
> landsväg längs vatten i den solupplysta dimman.
> Kritvitt av frost vid sidorna av vägen.
> Försökte ta kort med båda mobilerna men inget
> blev bra :P

Jag har likadan pakethållare!

25km grus verkar som grymt härlig pendling. Slippa med fotgängare å trafik.

Kungsgatan är kanske lite långt ifrån.

Åkte bil idag eftersom jag skall på äventyr till Rissne efter jobbet. Det gick riktigt smidigt. Har folk fortfarande höstlov?

Tillbaka
Topp