Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Skulle ta det lugnt, fick sällskap av en på CX från slutet på Tussmötevägen till Solna vilket drev upp tempot lite.

Motvind till jobbet betyder medvind hem.

Fick två frågor i hissen. Log bara o svarade Nej.
1. "Cyklar du nu, fryser du inte?"
2. "Det är väl bara halt och mörkt?"

petlarss skrev:
-------------------------------------------------------
> Motvind till jobbet betyder medvind hem.
>

Hoho, där jinxade du till det, nu kommer vinden garanterat vända. Tack!

Kyligt men bra rull.

Bevittnade avfyrning av något nytt överljudsvapen längs Götgatan, klätt i vinröd Raphatröja på en blå cross.

Kändes segt. En rackarns motvind ut till Älta men sen på Flatenvägen och utmed Örbyleden så flög jag fram. Gick rätt fort men hade inget krut i benen. Bara bryta ihop och komma igen.-

Relation cyklister/idiotcyklister var väldigt hög idag.
Får mig att stanna extra noga vis övergångställen och orangea trafikljus.

Hoho, den där segelturen kommer jag att få betala för på väg hem ikväll.
Bortåt en minut snabbare än bästa tiderna i somras, utan att jag ens försökte.
Kändes lyxigt med "torrt" på marken.

BOFH skrev:
> Idag var inte jätteskoj. Blåste rakt emot och
> hyfsat kraftigt. I fredags cyklade jag till jobbet
> på 32 minuter. Idag tog det 40. Kände mig mer
> trött idag också trots ryggläge hela helgen.
> Måste vara vek som inte klarar lite motvind...

Känner igen mig i allt. Trodde först att bromsen låg på, eller att det är dags för nav-service men det var nog bara motvind och bortskämda ben.

Dubbdäck och motvind. Jösses vilken vekling jag är!

Hann till jobbet innan det började regna får se om jag har samma tur på hemvägen

Fruktad motvind, kul att veta att det vänder tils i kväll...

Hade närkontakt med Kränkt Vit Man som inte kunde ta ett vänligt "plingeling" inför omkörning när han tillämpade vänstertrafik. Efter en vinglig högergir började han istället kasta sarkasmer efter mig. Måste ha det jobbigt hemma, på jobbet, eller med sig själv.

Nära ögat när en DHL-buss svängde höger utan att titta vid fotografiska. Annars torrt fint och medvint. Stela ben efter 10 mil grus igår.

Härlig och torr medvindspendling. Insåg dock att "hi-viz"-jackan jag fyndade på helgens cykelmässa reades ut av en anledning - den andades absolut ingenting.

Ngn som testat dhb:s Flashlight-serie? Kanske får bli en sån jacka istället.

Först en tur ner till stan med dottern som skulle till tandläkaren. Kul att se fler folk som cyklar för en gångs skull, annars brukar jag vara ensam :)

Fick på nya däck igår, grymt bra med reflexrand! Tyvärr låg framskärmen på lite så det får justeras innan hemgång.

Bilagor

• DSCF2124(1).jpg
    DSCF2124(1).jpg
    41.2 KB · Besök: 38
Toksnabbt med vinden i ryggen i morse.
Torrt och kyligt men ingen frost i sikte (efter 09.00 iofs).

Jag såg en tokcyklist i shorts och regnjacka som snuddade vid en tant på ett övergångsställe bara för att slippa sakta in vid rondellen mellan Hammarby Sjöstad och Danvikstull. Uselt gjort.

Jag tänkte inte sätta på dubbdäck förrän jag sett svartis eller snö på pendlingsvägen i år. Första svartisen gav mig en vurpa förra året, men jag ska ändå försöka avvakta försiktigt i stället för att bräcka ut Ice Spikers redan i höstleran.

Första pendlingen på fyra veckor!

Efterhängsen förkylning i flera veckor och luftrör som strejkat har tvingat mig till hemskt pendleltågsåkande med avbrott för sängläge i omgångar.

Var tungt för benen och lungorna men bättre än befarat - kan ha berott på att jag tog det lungt med tanke på uppehållet. Tog iaf 5 minuter längre tid än "vanligt".

Hyfsat OK väder - torrt och bara lite kylig motvind - hade lyckats bra med klädvalet. :)

Betydligt fler med lampor nu än senast jag cyklade till jobbet - dessvärre många med jättestarka lampor som lämpligen riktats rakt i ansiktet på mötande cyklister! Blir nog kul när jag ska cykla hem i mörker...

Förresten noterade jag att Lilla Västerbron ÄNTLIGEN är klar. Men den stora frågan är om de har fixat vattenavrinningsproblemet från innan de rev upp allt. Hursomhelst var det väääldigt trevligt att få lite bredd där igen.

BOFH skrev:
> Förresten noterade jag att Lilla Västerbron
> ÄNTLIGEN är klar. Men den stora frågan är om
> de har fixat vattenavrinningsproblemet från innan
> de rev upp allt.

Såg ut att vara samma usla lösning som innan.
Dags att memorera kanten mellan gång/cykelbanan så att den sitter i ryggmärgen innan snön maskerar den....

Blev jagad av bilist som promt måste köra om vid åsyn av cyklist. Ballade ur när jag tydligt visar att jag ska svänga vänster och volvon kör ut till vänster om mig för att sedan börja köra mot mig hängandes på tutan. Alltid lika trevligt att bli prejad i morgontrafiken.

Måndagstungt.. Börjar likna vintertider i loggen trots sommarslicks på crossen.
Kan visserligen bero på en vecka i huvudsak utan kolhydrater..
Blev väckt ur lunken av en hanverkarfolka som gjorde en vänstersväng mot mig mitt framför näsan men adrenalinet räckte bara 500 meter, sen var det tungt igen.

Torrt på vägarna var positivt.
Supersega ben efter helgens CX:ande i GBG var negativt (för hastigheten)
Att schabraket på Stallgatan (barack+bygghiss+annat) efter ett antal år i ena filen är borta tror jag är positivt.
GRÅTT och en jäkla motvind.... var negativt.

Extremt sega ben efter helgens längdskidor. På två ställen var cykelvägen helt blockerad av grävskopor som utförde någon sorts arbete helt utan skyltning. Min undran är, varför är det helt OK att blockera en cykelväg utan någon form av förvarning? Skulle dom ställa upp två grävskopor på E18 i södergående vid Danderyds Kyrka skulle säkert kvällstidningarna skrika skandal osv när bilarna inte har obehindrad väg...

Selast skrev:
> Extremt sega ben efter helgens längdskidor. På
> två ställen var cykelvägen helt blockerad av
> grävskopor som utförde någon sorts arbete helt
> utan skyltning. Min undran är, varför är det
> helt OK att blockera en cykelväg utan någon form
> av förvarning? Skulle dom ställa upp två
> grävskopor på E18 i södergående vid Danderyds
> Kyrka skulle säkert kvällstidningarna skrika
> skandal osv när bilarna inte har obehindrad
> väg...

För att cyklar är låtsasfordon?

Annahojt skrev:
> Hur är det egentligen? Nya dubbdäck ska väl
> rulla några mil på barmarka innan man tar ut dom
> i halkan?

Jo, stod så på mina, endast 4 mil visserligen, satte på dem och upptäckte hur kassa de andra var. Vägrar som sagt sätta tillbaka dem vilket dock innebär att jag inte har några andra däck än Schwalbe Winter... Kan någon berätta hur stor skillnaden är mellan 28 mm och 25, känslan vid tex snäva svängar? 28 mm är slut hos varenda affär (nätet och fysiska) och förväntas komma in i slutet av nov. Känns enormt pinsamt att rassla fram... Må vintern och halkan komma!

Extremt händelös pendling hit. Får se hur det blir i mörkret 21:30. Kommer högersvängande välja att se sig för el ej?

Aliide skrev:
> Annahojt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur är det egentligen? Nya dubbdäck ska väl
> > rulla några mil på barmarka innan man tar ut
> dom
> > i halkan?
>
>
> Jo, stod så på mina, endast 4 mil visserligen,
> satte på dem och upptäckte hur kassa de andra
> var. Vägrar som sagt sätta tillbaka dem vilket
> dock innebär att jag inte har några andra däck
> än Schwalbe Winter... Kan någon berätta hur
> stor skillnaden är mellan 28 mm och 25, känslan
> vid tex snäva svängar? 28 mm är slut hos
> varenda affär (nätet och fysiska) och
> förväntas komma in i slutet av nov. Känns
> enormt pinsamt att rassla fram... Må vintern och
> halkan komma!
>
> Extremt händelös pendling hit. Får se hur det
> blir i mörkret 21:30. Kommer högersvängande
> välja att se sig för el ej?

Då är vi i ungefär samma situation. Mitt ena schwalbe maraton supreme var nästan söndertrasat pga 50 meter cykelbana beströdd med lampglas (från lampor som plockades ner vid Åkes) som jag missade i mörkret. Måste köpa nya däck...
Kan dock inte hjälpa dig med hur mycket det skiljer.

Pendlat första gången idag här i Kiruna. Jobbar annars hemifrån men brist på internet ( trasig kabel ) gav mig inget val än att trampa till lånad kontorsplats. Sol och blå himmel och -21 när jag trampade iväg 07.30 denna morgon. Gick fint på packad snö och lite asfalt. Bara mekaniska bromsen (BB7) som frös ihop bak.

Om ungefär en timme ska man trampa hem igen. Tar nog några extra km igenom skogen.
Skulle kunna vänja mig vid detta. Barnlek jämfört med pendlingen när jag bodde i Stockholm.
Den bestod till största delen av glaskross och arga bilförare.
Nu är det renar som blockar vägen istället.:)

[Sth] Det hade smällt ordentligt på gatan som går mellan Danviksklippan och Sjöstan. Snubbe/snubba låg vid trottoarkanten omringad av andra cyklister och fotgängare. Blod. Ville inte bli en sån där som stannar och glor så jag åkte vidare och hoppas på att det gick bättre än det såg ut.

Senast ändrad:
Motvind, sidvind, regninga dagar. Fan vad skönt det är att slippa kollektivtrafik.

Bilagor

• Screenshot_2014-11-17-22-48-11.png
    Screenshot_2014-11-17-22-48-11.png
    149.3 KB · Besök: 42
AndreasVH skrev:
> Det hade smällt ordentligt på gatan som går
> mellan Danviksklippan och Sjöstan. Snubbe/snubba
> låg vid trottoarkanten omringad av andra
> cyklister och fotgängare. Blod. Ville inte bli en
> sån där som stannar och glor så jag åkte
> vidare och hoppas på att det gick bättre än det
> såg ut.

Läskigt! Hoppas det trots allt gick bra.

Dundrade nog förbi precis innan.
Den backen är läskig på många sätt. Farten är med från bron sedan ta hårnålspassagen vid rödljuset eller 90gradaren genom busshållplatsen. Hela tiden med koll på bilar, gående och andra cyklister. Sedan bilväg eller g/c bana med mycket trafik. Jag klarade mig helskinnad genom en krock med bil där i våras.

AndreasVH skrev:
> Det hade smällt ordentligt på gatan som går
> mellan Danviksklippan och Sjöstan. Snubbe/snubba
> låg vid trottoarkanten omringad av andra
> cyklister och fotgängare. Blod. Ville inte bli en
> sån där som stannar och glor så jag åkte
> vidare och hoppas på att det gick bättre än det
> såg ut.

Inte så bekant med gatorna där, men det låter ju som händelsen nedan. Stulen moped, man kan ju gissa vem som var vållande då...

"Pollargatan, Danviken

En cyklist och en mopedist har sammanstött och polis åker till platsen eftersom mopedisten uppges vara aggressiv enligt ett vittne.

Mopedisten misstänks för olovligt brukande då mopeden var stulen. Polisen utreder även olyckan."

http://polisen.se/Stockholms_lan/Ak...s-lan/2014-11-17-1720-Trafikolycka-Stockholm/

I dag var det tungt. Kan bero på att jag satt på dubbdäck på cykeln, hade tungt packad cykelväska och fiol på ryggen och motvind (hoppas jag). Men när jag cyklat nästan hela vägen och köade vid ett rödljus på Vasagatan körde en glad Happyit som sett min Happylogga på cykeln fram och hejade! Då kändes det genast bättre! Tänk att livet kan bli så mycket roligare bara av att vara med i HappyMTB! Sen hoppas jag på medvind hem ikväll!

Idag var benen med mig igen. Var mentalt inställd på hård motvind men den hade visst tröttnat på att blåsa. Cykelbanan vid Östervägen nedanför Frösundaleden var belamrad med bilar, gick knappt att sig förbi gåendes. Sa till en an hantverkarna om att flytta på bilen (Vit Saab 93) hoppas att bilägaren också gjorde det.

HannaSoul skrev:
> I dag var det tungt. Kan bero på att jag satt på
> dubbdäck på cykeln, hade tungt packad
> cykelväska och fiol på ryggen och motvind
> (hoppas jag). Men när jag cyklat nästan hela
> vägen och köade vid ett rödljus på Vasagatan
> körde en glad Happyit som sett min Happylogga på
> cykeln fram och hejade! Då kändes det genast
> bättre! Tänk att livet kan bli så mycket
> roligare bara av att vara med i HappyMTB! Sen
> hoppas jag på medvind hem ikväll!

Kul!
Brukar spana lite efter happyiter vid rödljusen jag också, även om jag själv är klistermärkeslös :)

Kändes som rejäl medvind idag, särskilt längs Skeppsbron.
Överväger att ta en annan väg mellan Skeppsbron och Stureplan, kör nu längs Kungsträdgården och sen upp för Norrlandsgatan och tycker alltid att jag sen stöter på folk igen vid Stureplan som jag tidigare passerat.

Fan, det börjar gnissla lite försiktigt i drivlinan eller ANNAT. Inte vanligt kedjegnäll utan ngt annat.
Måste alltså tvätta och plocka isär och olja in.
Inte superpeppad inför det.

Glömde mina froglegs så frös om ballen annars var allt annat lagom varmt. Premiärtur för benvärmare med windstopper, jösses vilket lyft mot dom gamla. Resultatet blev att jag INTE frös om fötterna. Annars var det tungt med välpackad väska på pakethållaren samt ryggsäck. Det här med att ta med fika till jobbet är lite kårnligt. Får bli kanelbullar ller något nästa gång.

zodah skrev:
> Fan, det börjar gnissla lite försiktigt i
> drivlinan eller ANNAT. Inte vanligt kedjegnäll
> utan ngt annat.
> Måste alltså tvätta och plocka isär och olja
> in.
> Inte superpeppad inför det.

Efter Sheldons recept?
http://sheldonbrown.com/chainclean.html

Tillbaka