Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Skulle vilja ha den
> där fina handsvarvade us pinglan!

Fin handsvarvad us pingla is da sheet!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    94.7 KB · Besök: 44
JKolmo skrev:
> jonja skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skulle vilja ha den
> > där fina handsvarvade us pinglan!
>
> Fin handsvarvad us pingla is da sheet!

oooh
Vilken fin cockpit
Vad har du för frampakethållare?
Nitto?

Eftersom jag kände mig lite okry imorse bestämde jag mig för att bilpendla. Det är verkligen inte bra för det psykiska välmåendet att nöta koppling i ett tempo som är långsammare än att cykla.

Blev omkörd av en motorcykel på cykel- och gångvägen mellan Spånga och Rinkeby (grönområde). Idioten passerade mellan mig och en fotgängare, med kanske 1 m tillgodo på varje sida. Uppskattad hastighet 80-100 km/h. Ingen hjälm och väldigt dålig ljuddämpare.

Strax innan kolonilotterna på väg in i Lill-Jansskogen i morse försökte ett rådjur korsa cykel och bilvägen några ggr men tvekade. Vid tredje försöket kom det farande rakt mot mig. Fick helt enkelt plinga lite, och då kastade det in i dungen igen. Oklart om det gick bra sen..

Sen blev dan förstörd av en akut tjänsteresa så hojen blev kvar på jobbet.

fhloston skrev:
> Blev omkörd av en motorcykel på cykel- och
> gångvägen mellan Spånga och Rinkeby
> (grönområde).

Den gcn e ganska speciell, används till allt från ute-vardagsrum-grillplats till 90-väg. MC:s eller eu-moppar som framförs vårdslöst e en rätt vanlig syn. Nästan alltid stulna. Anledning att se upp för pendlaren.

Ett par år sen cyklade jag förbi en frontal mellan cykeltant och en sån där. Tanten medvetslös ännu 10 min efteråt. Föraren, en 8-9 åring och hans storebror? 15-16 åring sågs springande lämna platsen, för att aldrig mera återses. Folk tror att de är säkra på cg men ingenting kan vara mer felaktigt, särskilt inte såna här cg:s.

I sumpan cyklar jag på gatan mellan spåren på nybyggd spårväg. Obehagligt med racer, undrar när man kommer att stå på näsan? Konstigt nog ingen cg där?

Senast ändrad:
Wohoo! Rinnig näsa glömdes bort eftersom benen verkligen ville pinna på. Det var tur för i projektet "få på alla barnen rätt kläder och i tid till skolan, glöm inte en frukt" hittade jag bara sommarvantar. S**an vad det kan svida fingrarna när det pumpas ut blod i dem i kyla.

Nu är det fredag hurrni. Let the party begin!

Rå kyla.

Fick nästan genomslagspunka på gatkanten när jag svängde av från Götgatsbacken vid omläggningen.
Sen undrar jag vem som tycker att det är vettigt att bege sig ut och åka rullskidor på cykelbanorna i innerstan, i rusningstrafik, mot färdriktningen?

Trevlig tur från stan till Solna. Blev skönt superkränkt av snabb rackare med racer-slicks på Corratec-ram och hi-viz-outfit på Kungsholms strand. Försökte gå upp o dra lite men orkade inte mer än ngn minut. Kul med lite tempohöjning dock!

Någon här?

jonja skrev:
> I sumpan cyklar jag på gatan mellan spåren på
> nybyggd spårväg. Obehagligt med racer, undrar
> när man kommer att stå på näsan? Konstigt nog
> ingen cg där?

Var i Sumpan? I Sundbybergs centrum går spårvagnen en bit på Landsvägen, från Bällsta bro till den nybyggda bron intill det nya Swedbankhuset. Det finns cykelbana hela vägen vad jag minns... Dock ej på båda sidor (än) pga bygget vid det sk bananhuset.

Tämligen höndelselöst. Vägen mellan Kungsbacka och lindome är inte rolig. Fick ett tack av två gående strax efter Kållered för att jag plingade. Jag kände mig snabbare upp till delsjömotet än senast, och snittet var något högre så det kan nog stämma.

Skönt med fredag!

Hoppade ut i bilvägen på strömbron för att tävla mot blåbussen. förlorade, och revbenen tackade ödmjukt.

Annars ännu en grå händelselöst pendling i stockholm, tur att det är fredag.

xyz-saft skrev:
> Vägen mellan Kungsbacka och lindome är inte rolig.

Det är den verkligen inte. Lindom "centrum" tycker jag dessutom är en oerhört deppig plats.

Blev finfika med storsonen.
Därefter omväg slussen / tegelbacken / Sveavägen.

Bomber och granater vilket kaos.
- Riddarholmspassagen smal och otäck.
- Blev tutad på av en ensam herre i 13 m² stor bil.
- Visslade med visselpipa och fumlade efter röttkort att visa upp för en BMW förare som tyckte att den smala cykelbanan på Sveavägen var ett bra ställe att parkera bilen.
- Jagades av en röd(!?) Hantverkabil som irriterades över att jag använde cykelboxen.
- .....

Nu:
F R E D A G

La till 3 mil extra grusväg i Erstaviksskogarna på pendlingen. Le Pelotonen samlade 4 glada knäppskallar. Fältet sprittrades självklart efter 500 meter. Efter 3 km blev jag ensam. Sedan 2,7 mörka mil i ensamhet. Bra tid på rundan dock.

Jag tycker synd om er som ska in till stan via Götgatan. Vilken soppa det är ända till Skeppsbron/Munkbron. Respekt för att ni inte gör en Falling Down varje morgon.

emilh skrev:
> xyz-saft skrev:
> -----
> > Vägen mellan Kungsbacka och lindome är inte
> rolig.
>
> Det är den verkligen inte. Lindom "centrum"
> tycker jag dessutom är en oerhört deppig plats.

Men idag gick det bra, alla bilar höll ut föredömligt. Lindome "centrum" passeras så snabbt som möjligt.

heklamama skrev:
> Blev finfika med storsonen.
> Därefter omväg slussen / tegelbacken /
> Sveavägen.
>
> Bomber och granater vilket kaos.
> - Riddarholmspassagen smal och otäck.
> - Blev tutad på av en ensam herre i 13 m² stor
> bil.
> - Visslade med visselpipa och fumlade efter
> röttkort att visa upp för en BMW förare som
> tyckte att den smala cykelbanan på Sveavägen var
> ett bra ställe att parkera bilen.
> - Jagades av en röd(!?) Hantverkabil som
> irriterades över att jag använde cykelboxen.
> - .....
>
> Nu:
> F R E D A G

hehe mina kvarter. Gangsta-kvarter.

Slutcyklat för veckan, nya friska vuältatag på måndag, ser redan fram mot det. :)

Fjärdebrunn skrev:
> Jag tycker synd om er som ska in till stan via
> Götgatan. Vilken soppa det är ända till
> Skeppsbron/Munkbron. Respekt för att ni inte gör
> en Falling Down varje morgon.

Fast det är ju otroligt mycket bättre nu. Är man med när det slår om till grönt vid Ringvägen och trampar på i ca 30 så har man ju grönt ljus förbi Björns trädgård och hinner precis slinka förbi alla som står och väntar vid Folkungagatan. Men jag längtar fortfarande till att Årstabron öppnar. 3 km längre via Årsta-Tanto-Söder Mälarstrand men i stort sett fri fart fram till Slussen.

tuta skrev:
> Är man med när det slår om till grönt vid
> Ringvägen och trampar på i ca 30 så har man ju
> grönt ljus förbi Björns trädgård och hinner
> precis slinka förbi alla som står och väntar
> vid Folkungagatan.

Det där funkar så bra att man undrar om de inte räknat på att det ska funka både i den "officiella" 18km/h som gäller för gröna vågen och 30km/h.

Har dock ännu inte lyckats knäcka koden för att få grönt nere vid Hornsgatan varje gång, samt att det inte går att få ihop grönt vid Hornsgatan och grönt mellan Slussen/Skeppsbron.

xyz-saft skrev:
> emilh skrev:
> -----
> > xyz-saft skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vägen mellan Kungsbacka och lindome är inte
> > rolig.
> >
> > Det är den verkligen inte. Lindom "centrum"
> > tycker jag dessutom är en oerhört deppig
> plats.
>
> Men idag gick det bra, alla bilar höll ut
> föredömligt. Lindome "centrum" passeras så
> snabbt som möjligt.

Sträckan Anneberg Kungsbacka ska få cykelbana ganska snart. Finns en plan på Trafikverkets sida med lite planritningar i.

jonja skrev:
> > Var i Sumpan? I Sundbybergs centrum går
>
> Svetsarvägen business parken, kan inte se nån cg efter den?

Rent tekniskt så räknas just det området till Solna. Stämmer dock att det det saknas cykelväg där.

Själv ser jag inga problem med att dela väg med bil/spårväg så länge det det rör sig om 30/50km/h områden. Svetsarvägen har däremot problemet att trafikljusen inte reagerar på cykeltrafik (eller gjorde det i alla fall inte sist jag testade för några månader sedan) så man kan få vänta länge om man är laglydig och kör där efter rusningstid.

//j

Skit också...

Tog av mig jackan på krönet av Tranebergsbron och knölade ner den i ytterfacket på ryggan. Framme vid jobbet när jag tar av mig ryggan finns det ingen jacka där. Cyklade tillbaka direkt och letade men ingen lycka. :(

Om någon hittar en röd Pearl Izumi-jacka någonstans på vägen mellan Tranebergsbron och Drottninggatan (via Norr Mälarstrand/Stadshuset) finns hittelön att inkassera.

jesperC skrev:
> > Svetsarvägen business parken, kan inte se nån
> > cg efter den?
> Rent tekniskt så räknas just det området till
> Solna. Stämmer dock att det det saknas cykelväg
> där.

Precis, att området heter Solna Business Park kanske ger en hint om kommunen. ;)

Håller med om att det inte är så kul att cykla där, även om det är en kort och lågtrafikerad sträcka. Brukar cykla till ICA Maxi där och handla ibland med min racer, och då gäller det att hålla sig exakt mellan spåren och sen ta en 90°-sväng över spåren när man ska svänga av.

Kanske man borde prova på att medvetet cykla ner i ett spårvagnsspår en gång för att lära sig hur cykeln beter sig? Lite som att köra halkbana med bil tänker jag...

Fantastisk med punka på en fredag, upptäckte att bakhjulets gummi nog börjar nå slutet på sin livslängd och får hoppas snön kommer snart så jag får byta ut slicksen till nästa säsong.

Skön pendling i lite bitande kyla, men det kompenserades lite av att det var nästan vindstilla.
Jag trodde att jag var sliten och klen idag men benen ville tokcykla, och det blev riktigt roligt.

Det ser ut som att de snart är färdiga med cykelbanor på gamla sträckningen från Alphyddan till Danvikstull. Ska bli lite skönt att slippa alla usla tillfälliga vägar. Hoppas att de blir klara innan det blir slask på bilvägen där.

Äntligen helg. Måste dock vila hela lördag och söndag, då träningsvärken är ganska påtaglig.

Pendlingen verkar ta hårdare på hösten än på sommaren. Jag kan inte förklara det, men det måste väl vara summan av extra kläder, packning och motvind. Kanske tenderar man att ta i lite mer när det är kyligt. Sen är väl rått väder aningen mindre bekvämt oavsett kläder, vilket kanske får mig att spänna mig lite fel eller nåt.

Har du legat på hårt med pendling/träning och sedan åker kommunalt för att vila en dag är du körd. Jag blir ofelbart sjuk när nermonterat immunförsvar möter virushärd.

onbred skrev:
> Skit också...
>
> Tog av mig jackan på krönet av Tranebergsbron
> och knölade ner den i ytterfacket på ryggan.
> Framme vid jobbet när jag tar av mig ryggan finns
> det ingen jacka där. Cyklade tillbaka direkt och
> letade men ingen lycka. :(
>
> Om någon hittar en röd Pearl Izumi-jacka
> någonstans på vägen mellan Tranebergsbron och
> Drottninggatan (via Norr Mälarstrand/Stadshuset)
> finns hittelön att inkassera.

Cyklade in sent vid niotiden men såg inget, kanske redan omhändertagen?

Speedskejtarn skrev:
>
> Cyklade in sent vid niotiden men såg inget,
> kanske redan omhändertagen?

Jo, så är det nog. Jag var framme halvnio (första gången), så bör ha varit vid bron en tio minuter tidigare. Tog en till sväng på lunchen och kollade, men inget. Kan ju ha blåst ner i Mälaren också för den delen, men jag tycker inte det blåste riktigt så mycket. Bra jacka var det, så jag hoppas den kommer någon till glädje. Har faktiskt redan beställt en ny likadan (modellen är utgången, så jag tänkte att det var lika bra att beställa på en gång från ett av de få ställen som har den kvar i rätt storlek).

swedo skrev:
> Om man kommer ner i ett spårvagnsspår så
> trillar man. Svårare än så är det inte.

Nja, det är därför man bör ha Big Apple 60 mm breda i stan så slipper man bry sig om sånt trams.

pendla med fattie :)

.....

här var det bra, varmt idag, hade för mycket kläder på mig, igen. Svårt det där visst.

Men tog cityhojen istället för racern, uschaligen, 5kg tyngre. Känns som att cykla ett tåg när det lutar lite uppför, och Nexus, blir ju pinsamma tider men man ska väl inte gnälla. Man får längre motionspass! :)

Rattnalle skrev:
> xyz-saft skrev:
> -----
> > emilh skrev:
> >
>
> > -----
> > > xyz-saft skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Vägen mellan Kungsbacka och lindome är
> inte
> > > rolig.
> > >
> > > Det är den verkligen inte. Lindom "centrum"
> > > tycker jag dessutom är en oerhört deppig
> > plats.
> >
> > Men idag gick det bra, alla bilar höll ut
> > föredömligt. Lindome "centrum" passeras så
> > snabbt som möjligt.
>
> Sträckan Anneberg Kungsbacka ska få cykelbana
> ganska snart. Finns en plan på Trafikverkets sida
> med lite planritningar i.

Det var ju bra nyheter faktiskt. Ska kolla på ritningarna när jag kommer hem. Fast hela vägen till Lindome hade varit bra. Borde inte vara något problem, är ju bara åker bredvid vägen ändå. Många bilister kör mer än 70km/h på den sträckan.

xyz-saft skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > xyz-saft skrev:
> >
>
> > -----
> > > emilh skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > xyz-saft skrev:
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > > -----
> > > > > Vägen mellan Kungsbacka och lindome är
> > inte
> > > > rolig.
> > > >
> > > > Det är den verkligen inte. Lindom
> "centrum"
> > > > tycker jag dessutom är en oerhört deppig
> > > plats.
> > >
> > > Men idag gick det bra, alla bilar höll ut
> > > föredömligt. Lindome "centrum" passeras så
> > > snabbt som möjligt.
> >
> > Sträckan Anneberg Kungsbacka ska få cykelbana
> > ganska snart. Finns en plan på Trafikverkets
> sida
> > med lite planritningar i.
>
> Det var ju bra nyheter faktiskt. Ska kolla på
> ritningarna när jag kommer hem. Fast hela vägen
> till Lindome hade varit bra. Borde inte vara
> något problem, är ju bara åker bredvid vägen
> ändå. Många bilister kör mer än 70km/h på
> den sträckan.

En del verkar ju köra där för att det går för långsamt på motorvägen ;-)

Den sträckan de ska bygga nu har ju hus relativt tätt hela vägen. Det finns ju inte norr om Anneberg så man ska nog inte hoppas på för mycket.

Såg min egen skugga och upptäckte att jag glömt hjälmen.
Detta efter 100 höjdmeters nerförsbacke så det blev vardagsedge.
Det kändes som att det gick snabbare utan.

Tomt och fint på stora cykelmotorvägen från Bromma in mot stan i morse. På väg upp mot Tranebergsbron såg jag en ensam cyklist en bit framför och redan på långt håll såg jag att det var en elcykel. Givetvis cyklade jag om den på väg upp för bron. Fortfarande lika barnsligt kul att köra om elcyklarna i uppförsbacke :-)

Småmisärigt på vägen till jobbet, ordinarie cykelbyxor inte torra - tog fram mina gamla. De var dessvärre motsatsen till vattenavstötande - blev jag påmind om efter halva pendlingen.

Guud vad jag längtar efter sommaren och nya finhjul till pendlaren..

När jag kommer hem ikväll blir det bastu iaf (något att se fram emot).

Fjärdebrunn skrev:
> La till 3 mil extra grusväg i Erstaviksskogarna
> på pendlingen. Le Pelotonen samlade 4 glada
> knäppskallar. Fältet sprittrades självklart
> efter 500 meter. Efter 3 km blev jag ensam. Sedan
> 2,7 mörka mil i ensamhet. Bra tid på rundan
> dock.

Cyklas det grus-peloton både på onsdag och fredag? Har äntligen fixat fincrossen som stått oanvänd med ihopskuret BB30 ett tag, så det vore kul att försöka haka på någon morgon framöver.

Lite halsont och en hosta som sätter stopp för alla pulshöjningar. En MTB med dubb gick om mig idag i en uppförsbacke la mig bakom i 10meter innan jag ledsnade på cykelstilen dvs stå upp och cykla lite överallt och gärna binglalite också. Kränkte tillbaks utan att anstränga mig speciellt mycket.

Hemvägen gav lite 2014 Miniötzi känsla, regn och kallt. Kan bara konstatera att all belysning formligen äts upp av mörkret en kväll som denna. Höll nästan på att köra på en svartklädd kvinna i det kompakta mörkret.

Cyklade om en snubbe på vägen hem som höll lägre fart. Efter en stund inser jag att jag har två skuggor, eller snarare att jag hade fått en hjulsugare på släp. Inte ett ord sa han varken när han hängde på eller när han släppte.

För övrigt var jag så nöjd med att jag för första gången sedan jag flyttade hade lyckats med att inte cykla fel att jag kom av mig, missade min avfart och körde bort mig. Men nu är det fredag i alla fall!

Tillbaka
Topp