Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Lingon skrev:
-------------------------------------------------------
> Fjärdebrunn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > La till 3 mil extra grusväg i
> Erstaviksskogarna
> > på pendlingen. Le Pelotonen samlade 4 glada
> > knäppskallar. Fältet sprittrades självklart
> > efter 500 meter. Efter 3 km blev jag ensam.
> Sedan
> > 2,7 mörka mil i ensamhet. Bra tid på rundan
> > dock.
>
> Cyklas det grus-peloton både på onsdag och
> fredag? Har äntligen fixat fincrossen som stått
> oanvänd med ihopskuret BB30 ett tag, så det vore
> kul att försöka haka på någon morgon
> framöver.

Ja vi kör CX på både onsdagar och fredagar. Ta dig in på FB-sidan så kan du ha koll på dessa halvgalna tillställningar. När jag ser lysena flimra runt ängarna kring Erstavik är det så jäkla surrealistiskt att det är svårt att inte garva av sig från vägen.

Som vanligt längre väg hem, drygt 5 mil blev det från Stenungsund denna gång. Hittade rätt kul väg som var väldigt kurvig.
Tyckte det var ganska många som var ute och pendlade idag faktiskt. Kanske de passade på nu innan kylan kommer

21 November

Bilagor

• 21nov.jpg
    21nov.jpg
    137.5 KB · Besök: 29
Pendlaren och whaterver you want to do-cykeln skodd med vinterdäck och typ 1 kg tyngre.

Nu kan skitvädret komma!

Annars åker CX däcken på igen när väl dubben är fastvulkade.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    55.9 KB · Besök: 28
Också spenderat eftermiddagen med att byta till dubbdäck och lite allmän service av min och sambons cyklar.
Alltså har vi nu minst en månad av blidväder att se fram emot.

Jag har två hjulset att växla mellan, men av erfarenhet vet jag att jag sällan orkar byta. Ska till åtminstone en veckas säkert halkfritt underlag innan jag växlar.
Nu t.ex. är det stor risk för ishalka på onsdag morgon.

kan nån förbjuda alla bländande magicshine lampor nån jävla gång och införa samma lagstiftning de har av cykelbelysning i tyskland, blir bländad minst 10 ggr under en pendling när det är mörkt

frause skrev:
> Det är ju redan lag på att man inte får
> blända.

+1

Det måste till attitydförändring och självinsikt hos dom som fortsätter med skogslampsdumheterna inne i stan.

Jag brukar skrika "Blända av!" åt de värsta skogslampsmonglona. Man kan ju alltid hoppas att någon tar åt sig och fattar vad som menas.

Och for the record, vid framförande av fordon gäller; "Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas."
Det är alltså inte tillåtet att blända med pannlampan bara för att den inte sitter monterad på fordonet.

Jag vet inte men cyklister verkar vara bättre på att gnälla på andra cyklister än vad alla andra trafikantgrupper gör. Är ni smarta nog att glo in i ett mötande lyse har ni nog inte tagit körkort.

Enda gången jag kan ha problem är när jag möter någon med pannlampa eller stark ljus på helmörka skogsvägar och stigar. Inte ens då känner jag att det är ett stort problem. Vet ju att lysena behövs.

Tycker det är bra att folk utrustar sina cyklar med ordentlig belysning. Det är ju trots allt singelolyckorna som är vanligast.

Fjärdebrunn skrev:
> Jag vet inte men cyklister verkar vara bättre på
> att gnälla på andra cyklister än vad alla andra
> trafikantgrupper gör. Är ni smarta nog att glo
> in i ett mötande lyse har ni nog inte tagit
> körkort.

Cyklister är också de enda som ska dela "körbana" med mörkklädda gående som när som helst kan dyka upp från ingenstans bakom ett bländande blinkmongo.

Det där om att glo rakt in i lampan är så korkat att jag inte tror du är trafikmogen riktigt än själv.

Men du skolkade när förnuftet delades ut?

Vad som gäller på en tom, tio meter bred landsväg och på en kvarts kilometers avstånd är inte direkt tillämpbart på tio meters håll på en halvannan meter bred dubbelriktad cykelbana full med eventuellt halvosynliga gående.

Håller med om att starkt discoblink är ett otyg. Då handlar det inte längre om att se utan bara att synas. För mig som pendlar på bilvägar helt utan gatljus behövs något tusental lumen. Då byter jag inte lampa men slår av till halvljus och vinklar ner när jag når civilisation.

Med tanke på hur många som kör med dålig eller ingen belysning ser jag det som ett väsentligt större problem.

Nja. Skogslampa på fullt ös är ganska precis lika illa som ingen lampa alls tycker jag. Åtminstone i mer vältrafikerade områden. Det där med att inte titta in i lampan är en taskig jämförelse om du syftar på halvljus där den taktiken kan funka. En timmerbil med alla lysen på är mer proportionellt.

Rattnalle skrev:
> Nja. Skogslampa på fullt ös är ganska precis
> lika illa som ingen lampa alls tycker jag.
> Åtminstone i mer vältrafikerade områden. Det
> där med att inte titta in i lampan är en taskig
> jämförelse om du syftar på halvljus där den
> taktiken kan funka. En timmerbil med alla lysen
> på är mer proportionellt.

+Hundra

Man behöver INTE stirra in i mötandes lampa för att bländas! Stäng av skogslampan och byt till någon mer adekvat (tex lightster) när ni kommer in i bebyggt område. Punkt.

Skogslampa på låg effekt och nedåtvinklad tycker jag också är helt ok. Det är de som verkar rikta den rakt mot mötandes ansikten som är problemet i min värld.

Min skogslampa är så pass ljusstark i halvläge att den duger bra även där det inte är upplyst (p7 tror jag). Och ja, den är alltid nedvinklad. Blir också lite småsne på dem som kör med helljusblink, man ser ju ingenting när man möter en sån.
Köpte faktiskt en Lightster häromveckan, men jag är lite besviken på den urusla batteritiden så tills jag hittar fantastiska uppladdningsbara batterier blir det fortsatt MJ.

I övrigt: En smula blåsigt idag.

Shit vilken motvind det var idag (sthlm). Extra glad idag att jag inte har längre än 7 km till jobbet. Å inte blev det bättre av att jag tog fruns cykel idag som är lite för liten för mig. Höjde inte sadeln tillräckligt så det blev extra jobbigt åt låren.
Hoppas dock på misärväder på hemvägen eftersom jag för en gångs skull har en cykel med skärmar på. ;-)

Viss vind. Cyklade nästan in i en tjej som höll på att välta av sidvinden på Danvikstullsbron. Sedan var det härlig motvind hela vägen till Älta.
Flatenvägen gav unte riktigt den skjuts i ryggen som jag väntat mig. Det fick jag istället utmed Örbyleden, herrejävlar vilken fart! :-)

Dubbdäck på cykeln, men medvinden tog hand om det extra rullmotståndet och mer därtill.
Däremot kändes cykeln sjukt nervös som resultat av byte till en 30mm kortare styrstam (120->90) inför snön i kombination med de hårda dubbdäcken med fyrkantig profil.
Antar att jag vänjer mig igen :)

+1 på blåsigt. Medvind nu på morgonen får se hur det blir ikväll...

Mötande bil svängde vänster in alldeles framför mig. Såg hur glodde på mig hela tiden. Undrar hur hon tänkte? "Om inte cyklisten bromsar snart smäller det nog. Men jag kör ju bil, så det går nog bra för mig."

Första pendlingen på 5 veckor, fostrande motvind på västerbron fast inte i närheten så lebbig som sidvinden på tranebergsbron. Trodde jag skulle blåsa ut i trafiken.

Har kört bil i en dryg månad, av oliak orsaker, sett med avund på cykelkavalkaden från västerort och in varje dag. Men idag var det fan inte många själar ute.....

Ah, och så var det nära-ögat incident vid tvärbanespåren Liljeholmen/marievik. Dam med hund. Hunden ville verkligen gå i cykelbanan...jag och framförallt de bakom mig blev lite överraskade när den hoppade ut i färdvägen. Hörde lite tvärbromsande bakom mig.

Redan sagt men shit vad det blåste idag! Var tvungen att trampa järnet i nedförsbackarna för att ens nå 30 km/h... Träffade på en glad dansk(?) med tempopinnar på sin Cannondale cross som träffande sa att "det regnar åtminstone inte" när vi kämpade oss in mot Roslagstull i orkanen.

Hoppas på lä i kväll så den härliga medvinden inte blir motvinden ifrån h-vete. Fyren Loudden skvallrar om 12 s/m i byarna.
Nä imorgon blir det lite finfika på haket på söder innan jobbet.

@zodah Överfarten Liljeholmen/Marievik med alla gångtrafikanter är ingen lek, händer alltid något. Jag sänker farten då tvärbanespåren och betongen? skallrar sönder cykeln tycker jag.

Rak motvind på morgonen och borde kunna surfa hem i kväll...såvida inte vinden vänder - Gud förbjude! Räknade ut att med samma förhållanden får jag snitta 101.7 km/h under hemvägen för att uppleva samma motvind :-)

:((

Hann ingen vuÄlta eller så, i morse
Hem då kanske
Pappershögarna tornar ju upp sig på jobbe

Fika eller elitpendling i morn, återstår att se

Usch....

15 km i motvind. Hastigheten sjönk i nedförsbackarna om man inte trampade.
I uppförsbackarna blev man nästan stående när det kom en by.
Men det regnade ju inte. Det kommer i em..

gurkan skrev:
> @zodah Överfarten Liljeholmen/Marievik med alla
> gångtrafikanter är ingen lek, händer alltid
> något. Jag sänker farten då tvärbanespåren
> och betongen? skallrar sönder cykeln tycker jag.

Ja, den är inge vidare. Inte för ngn. Jag cyklade faktisk väldigt sakta men uppenbarligen blev minst en överraskad bakom mig...

Ryggskottsutebliven pendling. Fast imorgon borde jag kunna, tyckte min vän kiropraktorn. Då kanske det passar med en finfikepaus mitt på?

Mysig pendling förutom att jag fick punka på bakhjulet vid storängen. Ingen dramatik dock, bara byta slang och rulla vidare.

Otrolig sidvind idag men den störde inte. Inte så kallt heller så två tunna lager på överkroppen räckte fint i kombination med vinterkapabla bibs, handskar och skor. Körde tunn hjälmmössa också för att det är mysigt i blåst.

Tillbaka
Topp