Aliide skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska nog vara målad “cykelbox" för att det ska
> gälla.
Ja, "cykelbox". A.k.a. tillbakadragen stopplinje på Trafikverketspråk. Precis vad jag skrev.
frause skrev:
> Källa på det? Finns ingenting om det i
> trafikförordningen.
2 § En trafikant skall följa anvisningar för trafiken som meddelas genom ett vägmärke, en vägmarkering, en trafiksignal eller ett sådant tecken av en vakt som avses i 5 kap. 2 § vägmärkesförordningen (2007:90). Om en anvisning innebär en avvikelse från en trafikregel gäller anvisningen framför regeln.
En anvisning genom fast sken i en trafiksignal gäller framför en anvisning om stopplikt eller väjningsplikt som meddelas genom ett vägmärke.
En särskild anvisning för cyklist, förare av moped klass II eller gående gäller för sådan trafikant framför andra anvisningar. Förordning (2007:101).
frause skrev:
> Cykelbox finns inte. Det är bara en stopplinje
> som ligger olika långt fram i olika körfält. Om
> man tex kommer i cykelfält där det saknas
> stopplinje stannar man vid signalen. Om man
> istället kommer i körbanan där det finns
> stopplinje stannar man vid linjen. Så är det
> tänkt att fungera, tror jag, och så är det
> avbildat på alla exempelbilder på cykelboxar.
Se ovan. Stopplinjen upphör att gälla (för cyklister) om det finns en cykelbox framför.
Sen kan man analakademisera om vad en anvisning är, men om någon har målat något som ser ut som en cykelbox tänker jag kalla det en anvisning tills Hovrätten (minst...) säger att jag har fel.
> Sen finns det en massa cykelfält med felmålad
> stopplinje och cykelboxar man inte kan ta sig till
> utan att köra mot rött.
Den brutna stopplinjen är bara ett sätt att försöka förklara för korkade cyklister att de ska använda boxen. Är man inte en korkad cyklist använder man den ändå, och är man en korkad cyklist kör man bara ut med framhjulet och står sedan och korkar igen hela boxen ändå. Man kan lika gärna måla heldraget.