Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

staine skrev:
-------------------------------------------------------

> Ja jag bunnyhoppade ner till vattnet där, vad
> gör man inte för att ge paparazzi det dom vill
> ha :)

Mehhh!
Ryck i styret!
Tönt!

:)

I Årsta blev jag omkörd av en stor skåpbil, ngt slags budföretag. Inget konstigt om det inte vore för att han klippte en refug på vänstersidan.

Äntligen hade dödsdimman skingrat sig och det var inte halt vad jag märkte i alla fall. Kom ikapp en tjej på en MTB som hade en vit diodlampa riktad bakåt, nu syntes hon OK då jag kom ikapp henne på ett backkrön men jag kunde inte hjälpa att stanna upp och lägga mig brevid och fråga varför hon hade en vit lampa riktad bakåt. Hon hävdade att hennes riktiga baklyse gått sönder och hon måste ha något bakåt för att synas. Jag orkade inte bli arg men detta ofog är ju helt livsfarligt, speciellt när det är dålig sikt med mörker och dimma... Lite senare dök nästa idot upp med en liten röd blinkade diod riktad framåt, funderade på att be henne snacka om ett byte med tjejen som hade vitt bakåt...

emilh skrev:
> Mer cyklister ute idag igen. Medcyklist på
> Götgatan på snygg Campa-kittad Wilier CX.
> Tror det kan ha varit Supertramp som hade bråttom
> förbi rödljus vid Slussen ;)

+1

Varför cyklar man öfver hufvud taget mot rött? VM i stress? Har genom åren iaktagit en hel del av många av varandra helt oberoende vittnesmål på rödljuskörningar, varför gör ni så? :-( Tänk om ni krockar? Då tar det väl minst 4-5 minuter att starta om eder "smartphone"...?

Senast ändrad:
Ja det här med bakvända färger på lampor. Det verkar vara en ny trend?
Mötte en cyklande hipstermamma häromdagen, dubbla röda lampor framåt, ingen lampa bakåt.

När värsta morgonkaoset lagt sig lyxpendlade jag en sväng över Ekerö tillbaka hem till köksbordet. Det var till och med blå himmel när jag startade, och slicks fonka toppen. Nu känner jag mig produktiv (och hungrig).

Dom hade fortfarande inte sopat bort stenkrossen från cykelbanorna, vem har fel i skallen? Tur man har jordens punksskydd på vinterdäcken! Händelöst. Inga bländade, inga blinkmongos, inga utan lyse, ingen med bakvända heller.

Mr. White skrev:
...
>
> Vackert imorse annars. Och trevligt med
> nyasfalterat på CG:n utanför polisskolan som
> varit under all kritik i mååånga år.
>
> Edit: Stavning och meningsbyggnad

Hur svårt kan det vara att komma överens två kommuner emellan var gränsen går? Båda kommunerna har åtgärdat "sin" del av banan de senaste åren men lämnat 100 meter med sk*t.

Just det ja, igår kväll när jag vevade hemåt och passerade Eriksdalshallen på Ringvägen så stod Batong-Benny och Harry-Haffa och vittjade lampbefriade cyklister. Första gången jag ser att det jobbet utförs.

skrotfot skrev:
> Just det ja, igår kväll när jag vevade hemåt
> och passerade Eriksdalshallen på Ringvägen så
> stod Batong-Benny och Harry-Haffa och vittjade
> lampbefriade cyklister. Första gången jag ser
> att det jobbet utförs.

De kan gärna få komma till norrort och ta ett uppsamlingsheat...

Cyklar ju förbi Polishögskolan på vägen till och från jobbet - de(eleverna) kanske kunde få lite "praktik" på trafikkontroll där ibland. De skulle inte vara sysslolösa, det kan jag lova!

skrotfot skrev:
> Just det ja, igår kväll när jag vevade hemåt
> och passerade Eriksdalshallen på Ringvägen så
> stod Batong-Benny och Harry-Haffa och vittjade
> lampbefriade cyklister. Första gången jag ser
> att det jobbet utförs.

Bra, mer sånt!

Tack för tipsen. Här är också familjelyckan säkrad så jag kan ju lika gärna låta dom frysa :). Har ett par winterbibs redan men dom duger inte när det börjar närma sig nollan. Inte vindtäta heller och iom att jag inte hittar vettiga höst/vår skor till mina fötter blir det ofta att jag kompenserar bristande isolering på fötterna med benvärmare. Funkar ju ett tag, men sen fryser skrevet istället. Det blir nog ett bra vindtäta byxor att dra över vart det lider.

Annars gick det bra idag igen. Institutet förgyllde tillvaron. :)

emilh skrev:
> Mer cyklister ute idag igen. Medcyklist på
> Götgatan på snygg Campa-kittad Wilier CX.
> Tror det kan ha varit Supertramp som hade bråttom
> förbi rödljus vid Slussen ;)

Rödljusköraren samma som Wilier CX?
I så fall var det inte jag (körde svart racer).

Supertramp skrev:
> emilh skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mer cyklister ute idag igen. Medcyklist på
> > Götgatan på snygg Campa-kittad Wilier CX.
> > Tror det kan ha varit Supertramp som hade
> bråttom
> > förbi rödljus vid Slussen ;)
>
> Rödljusköraren samma som Wilier CX?
> I så fall var det inte jag (körde svart racer).

Nej, inte samma person. Tyckte bara jag kände igen extra knävärmarna :)

En av dom mest scary pendelvägarna söder om vår avlånga huvudkommun schajse alltså.
Jag vågade mig upp till vändplan, sen tröt modet och jag drog ner igen, mer rädd än nyfiken.
En osannolik plats, säger inte var det är då mer än hälsa kan stå på spel där.
Hint: skogen kantad av travar av plastpåsar kabelhöljen gamla kläder kundvagnar tvättlinor och andra spår av mänsklig närvaro. Dödstyst just nu dock

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    151 KB · Besök: 35
Drog i backen i förra veckan. Cyklade på en kantsten i mörkret. Helt mitt fel, men vad ont jag haft.Hand, arm, axel, revben, höft/lår. Jag tycker att jag cyklar säkert, men en olycka händer så lätt. Även cykeln fick skador, men det får fixas till våren. Nu ska jag läka...blir buss nu. Tur att man inte blev överkörd när man fladdrade ut i gatan.
Be careful out there.

Första pendlingen sen förra fredagen.
Man hittar ju alltid nåt att fixa på cykeln när den står några dagar.... Så i veckan har jag byggt om CX:en till singelklinga fram och ny kassett bak, sen åkte dubbdäcken på också.
Oj vilken skillnad med dubbdäck, aldrig kört med det förut (kanske för att jag inte vinterpendlat på 15 år...), vilket rullmotstånd och vägljud!!
Med pigga ben brukar jag ligga på 17 min, idag 20 min....
Annars en trevlig morgon med lite trafik och inga andra cyklar, lite för varmt klädd bara.

Förkylingstempo i tidig morgontimme. Knackade på fönstret på en taxi som tyckte att det var lämpligt att stå på Götgatans cykelbana. Annars var det Zen.

Poliskontroll vid Skeppsbron som tog fast de som körde för rött.

Inte helt oväntat drog en kvinna utan hjälm på damtralla det rödlyset och fick sig en välförtjänt bot.
Jag skrattade gott inombords och hoppas att tanten lär sig att cykla säkrare i framtiden.

Annars skön pendling, andra dagen efter en veckas uppehåll pga förkylning. Inte helt pigg i benen men skönt att vara igång och slippa ebolasnöret.

Noterade också poliskontrollen.

Innan fick jag dock användning för Smart Horn-tutan då ~10 fotgängare beslutade sig för att stiga ut i gatan mot rött vid Björns Trädgård.

Skönt med lite ljusare himmel.

Så här såg det ut i veckan i trakterna kring Bromma. Jag tänkte att jag har ju isolerande gummihjul och körde på...

Bilagor

• bild.JPG
    bild.JPG
    47.4 KB · Besök: 30
Ajdå, gött å få den i huvet annars. Dagislämning för min del. Första gången på 3 veckor på grund av VAB och sambons arbetstider. När jag ställt av vagnen vid dagis och kramat barnen, sen kändes cykeln som rena kolfiberracern, trots att det vara är en svintung cx med dubbdäc. Men känslosystem återställds inom en kilometer. Drog en av en eker bak också. Ingen bra känsla just nu.

lavrell skrev:
> Poliskontroll vid Skeppsbron som tog fast de som
> körde för rött.
>
> Inte helt oväntat drog en kvinna utan hjälm på
> damtralla det rödlyset och fick sig en
> välförtjänt bot.
> Jag skrattade gott inombords och hoppas att tanten
> lär sig att cykla säkrare i framtiden.
>

Trist inställning :(
Utan hjälm, skulle det vara en försvårande omständighet menar du?

Mvh/
En som cyklar mot rött när det ökar säkerheten.

Riktigt läskig olycka vid Tegelbacken idag. Hörde en rejäl duns och när jag tittade dit såg jag en cykel och cyklist flyga genom luften. Många rusade fram så jag tyckte inte att jag hade något att bidra med. Hann i alla fall se att hon (?) rörde på sig. Var en bit ifrån men det var en taxi som gissningsvis låg i vänsterfilen på Vasagatan norrifrån som klippte henne med fronten.

tuta skrev:
> Riktigt läskig olycka vid Tegelbacken idag.
> Hörde en rejäl duns och när jag tittade dit
> såg jag en cykel och cyklist flyga genom luften.
> Många rusade fram så jag tyckte inte att jag
> hade något att bidra med. Hann i alla fall se att
> hon (?) rörde på sig. Var en bit ifrån men det
> var en taxi som gissningsvis låg i vänsterfilen
> på Vasagatan norrifrån som klippte henne med
> fronten.

Usch. Bilpendlade i morse och såg det lite senare. Kvinnan stod i vart fall upp och pratade med ambulanspersonalen, så hon klarade sig nog ganska bra ändå. Trodde inte det var cykelolycka eftersom jag inte såg till någon cykel, men så var det alltså.....

Hur som helst, hon verkar ändå ha klarat sig hyggligt med tanke på omständigheterna.

Oklart varför så många börjat ha röd lampa fram? såg minst två på hemväg igår, varav en också drog ett rödljus bara för att. Sedan nästan påkörd av v70 med iphonemessande mor med barn(tydligen så trångt på hennes sida av den smala gatan och hon behövde även min sida).

staine skrev:
>
> Trist inställning :(
> Utan hjälm, skulle det vara en försvårande
> omständighet menar du?
>
> Mvh/
> En som cyklar mot rött när det ökar
> säkerheten.

Trollas det här eller har jag missat nån intern grej?
Klart jag blir glad när säkerhetsrisker i trafiken åker fast så att de kanske kan lyckas tänka till nästa gång de funderar på att cykla rätt ut och riskera andras och sitt eget liv.

Jag anser att man är korkad om man inte använder hjälm så då tyckte jag att det var talande att det var just en person utan hjälm som även körde mot rött.

Du får gärna utveckla hur man ökar säkerheten genom att köra mot rött.

Om jag missat något uppenbart internt skämt så ber jag om ursäkt :D

Ett förkommande exempel är när någon cyklist blivit mosad av en högersvängande lastbil vid ett rödljus. "Den personen hade levt idag om den istället för att vänta på grönt kört mot rött" brukar alltid någon skriva i träden där olyckan diskuteras.
Själv hade jag på en pendlingsväg som jag använda förut en cykelöverfart där man lärde sig att när den sista vänstersvängande bilen passerat överfarten var det säkrast att cykla över då mot rött istället för att vänta på grönt och få de bilar som kom bakifrån och skulle höger i sidan.

Ska man vara teknisk så kör jag faktiskt mot rött hela tiden. Dvs ställer mig framför bilarna, och korsar heldragen linje, i väntan på grönt.

För cyklister gäller inte stopplinjen i korsningar med tillbakadragen stopplinje. Då gäller i stället en tänkt linje mellan ljusen, så rent tekniskt kör du inte mot rött. Det är däremot extremt vanligt att bilister gör det.

lavrell skrev:
> staine skrev:
> -----
> >
> > Trist inställning :(
> > Utan hjälm, skulle det vara en försvårande
> > omständighet menar du?
> >
> > Mvh/
> > En som cyklar mot rött när det ökar
> > säkerheten.
>
> Trollas det här eller har jag missat nån intern
> grej?
> Klart jag blir glad när säkerhetsrisker i
> trafiken åker fast så att de kanske kan lyckas
> tänka till nästa gång de funderar på att cykla
> rätt ut och riskera andras och sitt eget liv.
>
> Jag anser att man är korkad om man inte använder
> hjälm så då tyckte jag att det var talande att
> det var just en person utan hjälm som även
> körde mot rött.
>
> Du får gärna utveckla hur man ökar säkerheten
> genom att köra mot rött.
>
> Om jag missat något uppenbart internt skämt så
> ber jag om ursäkt :D

Ja internt och internt, det har väl diskuterats på happy sen förra årtusendet iof ;)

Och med tillägg för vad andra sagt ovan kan ju nämnas att det finns en rik flora av sätt att cykla mot rött.
Att damma in i fotgängarhopar på övergångsställen, Även! om dom har rött och man själv har grönt! känns ju mindre accepterat än att sakta rulla över mot rött på folktom gata, eller för den delen några sek innan det slår om till grönt där en massa bilar står bakom och gasar.

Och.
Så.
Vidare.

Trevlig Hälg! :-)

bojsänke skrev:
> För cyklister gäller inte stopplinjen i
> korsningar med tillbakadragen stopplinje. Då
> gäller i stället en tänkt linje mellan ljusen,
> så rent tekniskt kör du inte mot rött. Det är
> däremot extremt vanligt att bilister gör det.

Källa på det? Finns ingenting om det i trafikförordningen.

bojsänke skrev:
> För cyklister gäller inte stopplinjen i
> korsningar med tillbakadragen stopplinje. Då
> gäller i stället en tänkt linje mellan ljusen,
> så rent tekniskt kör du inte mot rött. Det är
> däremot extremt vanligt att bilister gör det.

Ska nog vara målad “cykelbox" för att det ska gälla.

Aliide skrev:
> bojsänke skrev:
> -----
> > För cyklister gäller inte stopplinjen i
> > korsningar med tillbakadragen stopplinje. Då
> > gäller i stället en tänkt linje mellan
> ljusen,
> > så rent tekniskt kör du inte mot rött. Det
> är
> > däremot extremt vanligt att bilister gör det.
>
>
> Ska nog vara målad “cykelbox" för att det ska
> gälla.

Cykelbox finns inte. Det är bara en stopplinje som ligger olika långt fram i olika körfält. Om man tex kommer i cykelfält där det saknas stopplinje stannar man vid signalen. Om man istället kommer i körbanan där det finns stopplinje stannar man vid linjen. Så är det tänkt att fungera, tror jag, och så är det avbildat på alla exempelbilder på cykelboxar.

Sen finns det en massa cykelfält med felmålad stopplinje och cykelboxar man inte kan ta sig till utan att köra mot rött.

Det är iallafall min tolkning av lagen, tills nån visar att nåt annat gäller.

full rulle åt båda håll i dag. I morse en stark hybridrackare som gnetade sig förbi uppför ett par gånger, bara för att lägga sig framför med sin undermåliga bakskärm så jag fick sprutet i ansiktet. På hemvägen var det en seg en med händerna i bocken på sin Bianchicross som lockade fram lite flås. På gränsen till fruset deutom.

Aliide skrev:
> Ska nog vara målad “cykelbox" för att det ska
> gälla.

Ja, "cykelbox". A.k.a. tillbakadragen stopplinje på Trafikverketspråk. Precis vad jag skrev.

frause skrev:
> Källa på det? Finns ingenting om det i
> trafikförordningen.

2 § En trafikant skall följa anvisningar för trafiken som meddelas genom ett vägmärke, en vägmarkering, en trafiksignal eller ett sådant tecken av en vakt som avses i 5 kap. 2 § vägmärkesförordningen (2007:90). Om en anvisning innebär en avvikelse från en trafikregel gäller anvisningen framför regeln.
En anvisning genom fast sken i en trafiksignal gäller framför en anvisning om stopplikt eller väjningsplikt som meddelas genom ett vägmärke.
En särskild anvisning för cyklist, förare av moped klass II eller gående gäller för sådan trafikant framför andra anvisningar. Förordning (2007:101).

frause skrev:
> Cykelbox finns inte. Det är bara en stopplinje
> som ligger olika långt fram i olika körfält. Om
> man tex kommer i cykelfält där det saknas
> stopplinje stannar man vid signalen. Om man
> istället kommer i körbanan där det finns
> stopplinje stannar man vid linjen. Så är det
> tänkt att fungera, tror jag, och så är det
> avbildat på alla exempelbilder på cykelboxar.

Se ovan. Stopplinjen upphör att gälla (för cyklister) om det finns en cykelbox framför.
Sen kan man analakademisera om vad en anvisning är, men om någon har målat något som ser ut som en cykelbox tänker jag kalla det en anvisning tills Hovrätten (minst...) säger att jag har fel.

> Sen finns det en massa cykelfält med felmålad
> stopplinje och cykelboxar man inte kan ta sig till
> utan att köra mot rött.

Den brutna stopplinjen är bara ett sätt att försöka förklara för korkade cyklister att de ska använda boxen. Är man inte en korkad cyklist använder man den ändå, och är man en korkad cyklist kör man bara ut med framhjulet och står sedan och korkar igen hela boxen ändå. Man kan lika gärna måla heldraget.

Jo man skulle ju faktiskt kunna tolka cykelsymbolen på marken som (anvisning om) att stopplinjen inte gäller. Det låter bra. Då slipper jag ju ett par rödljuskörningar om dan.

De där 0 till +1 som klart.se utlovade kan inte ha stämt, måste varit varmare.
Sammanfattningsvis: jag frös inte i alla fall...

Tillbaka
Topp