Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Dagens ris går till nån jä--el som tutade på mig typ 10m INNAN jag kom fram till ett cykelrödljus, jag såg honom och hade tänkt stanna. Nu gjorde jag inte det bara han tutade och stannade och pekade på rödljuset :) idiot! Vissa tutar i förebyggande syfte eller bara för att de hatar cyklister.

Halt på vägen hem, bakhjulet släppte flera gånger när jag la på lite kraft. Har inte lagt på dubbdäck på bakhjulet än, men det kanske är dags snart...

Aliide skrev:
-------------------------------------------------------
> På tal om vägförslag... Finns det egentligen
> något sätt att komma över spåren än satans
> jäkla Älvsjö station??? Är så enormt trött
> på skiten! Magelungsvägen till Fruängen

Magelungsvägen (Gamla) pendlar jag ju ifrån också. Fast till Gärdet. Men... det finns väl egentligen flera alternativ. Det mest logiska är väl i så fall att ta dig ner till mässan och sedan åka höger på cykelvägen som går upp längst Magelugnsvägen upp till korsningen Magelungsvägen/Älvsjövägen-Johan Skyttes väg och sen vidare längst Älvsjövägen som vanligt. Det torde vara den närmsta alternativa vägen.

En BMW vägrade se mig i morse. De flesta cyklar med lyse men några helt utan och några blinkidoter. Samt fußgänger utan reflex. Trafikverkets ombyggnad vid marieholm visar att man inte följer sina egna dokument om mobilitet management. Ja jag ska skriva till dem. Jobbar för mycket bara. Blåsigt som 17 på hemvägen.

frause skrev:
> Fast där ligger väl inte bussfilen till höger i
> färdriktningen, så du hade ju fel...

Se där, det villkoret kände jag inte till. Undrar vad som gäller där i backen - bussfilen delar sig och är det säkraste sättet om man ska passera på södra sidan av Odenplan. Att korsa bilfilen halvvägs upp är inte idealiskt...

Efter gårdagens partiella halka på vägen hem hade jag hoppats på ordentligt med is och halt i morse. Hej vad jag bedrog mig. I stället för kallt och halt fick jag blött och blåsigt. Vissa byar tryckte mig en halvmeter i sidled, andra gav mig skjuts i raketfart och ytterligare en variant fick mig nästan att stå still.
Glest med cyklister den timmen jag var ute och rullade.

Mysko vind förvandlade pendlingen till ett intervallpass för att inte åka bakåt när vindbyarna kom. Lite små regnstänk nu på morgonen, hoppas att de drar bort lagom till jag ska hem.

Mötte cirka tio cyklister, av dessa hade en bra frambelysning (Philips), fyra hade "svaga blåa prickar" som positionsljus varav en blinkfjant, och resten ca fyra - fem stycken hade endast reflexväst och ingen belysning alls! :( Naturligtvis bättre än att cykla svartklädd utan belysning, men jag kunde ändå inte låta bli att irritera mig lite...

Hela huset tjöt i vinden i morse, så funderade allvarligt på att skita i cykln idag. Men sen tänkte jag, "äähh va fan, jag testar". Det blev en intressant resa. Årbästa med dubben iaf. Ska bli spännande hem sen...

Endast en gång har jag "ångrat" att jag cykelpendlat när jag varit tveksam innan, alla andra ggr jag varit tveksam har jag kommit fram i bättre dager.

Gårdagens hempendling vid 22-tiden var lite spännande med is och 4-seasons, men det var inga problem.

Idag var det riktigt tungt, motvind, sidvind och duggregn, det gick lättare uppför i lä än på platten. Sen hjälpte det väl inte direkt att man har jordens träningsverk sen passet igår kväll. Dubbdäcken gör även sig påminda när det gäller rullmotståndet.
Dagen snitt:16km/h vanligt snitt:21km/h så nog gjorde blåsten en del..

Senast ändrad:
SÅ farligt var det ju inte, men ändå tillräckligt för att regel nio skall vara applicerbar va? Och så klart blir det värre när motvinden skall förhandlas på vägen hem.

Lite ros förresten: Någon form av lärande verkar finnas på gatukontoret. Efter det fruktansvärt risiga utförandet av den breddade cykelbanan på östra sidan av Lilla Västerbron, med diket, brunnarna och den frästa kanten i mitten, har de gjort den västra bomberad istället, strålande! Att det sedan är en sjuk människa som skött gjutningen sista biten in mot Västerbroplan är en annan sak, som dessutom borde vara lätt att åtgärda.

bvs skrev:
> Jävligt besviken över att de dödsgrusat på
> några ställen i Västerort :(

Det tror jag inte dom stackars äldre fotgängarna tycker.

Känner mig så osugen på att ge mig ut... Måste ta en omväg för att hämta ett paket som av någon anledning hamnat borta i Örby, ingen särskilt lång omväg men satans motvind och regn känns ju att man vill ta så kort väg som bara möjligt... :-(

Tog kommunalt igår i finvädret så cykeln absolut idag i varje fall. Skutton också.

T skrev:
> bvs skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jävligt besviken över att de dödsgrusat på
> > några ställen i Västerort :(
>
>
> Det tror jag inte dom stackars äldre fotgängarna
> tycker.

Var gående igår och förbannade gruset lika mycket som jag gör på cykeln, blir ju halare med stenkrossen än utan. Vad är det för fel på salt? Cykeln blir lika skitig och det finns babyservetter. Vid plusgrader verkar salt absolut bättre än grus mot halka! Felanmäler grusningen på löpande band, de har iaf sopat bort i kurvan runt huset vid Älvsjö där de hade lagt ut drivor...

Aliide skrev:
> T skrev:
> -----
> > bvs skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jävligt besviken över att de dödsgrusat
> på
> > > några ställen i Västerort :(
> >
> >
> > Det tror jag inte dom stackars äldre
> fotgängarna
> > tycker.
>
>
> Var gående igår och förbannade gruset lika
> mycket som jag gör på cykeln, blir ju halare med
> stenkrossen än utan. Vad är det för fel på
> salt? Cykeln blir lika skitig och det finns
> babyservetter. Vid plusgrader verkar salt absolut
> bättre än grus mot halka! Felanmäler grusningen
> på löpande band, de har iaf sopat bort i kurvan
> runt huset vid Älvsjö där de hade lagt ut
> drivor...

Förlåt. Trodde naturligtvis det var minusgrader i markytan och ishalka med svartis saken gällde. Vid plusgrader och i förebyggande syfte som du skriver så håller jag med dig om saltets fördelar.

T skrev:
> bvs skrev:
> -----
> > Jävligt besviken över att de dödsgrusat på
> > några ställen i Västerort :(
>
>
> Det tror jag inte dom stackars äldre fotgängarna
> tycker.

Vad har de stackars fotgängarna på cykelbanan och göra?

Stumpy skrev:
> T skrev:
> -----
> > bvs skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jävligt besviken över att de dödsgrusat
> på
> > > några ställen i Västerort :(
> >
> >
> > Det tror jag inte dom stackars äldre
> fotgängarna
> > tycker.
>
>
> Vad har de stackars fotgängarna på cykelbanan
> och göra?

Förlåt. Trodde det var en vanlig kombinerad GC-bana som avsågs.

Mörk dubbfri och karaktärsdanande.
Nu tror jag att jag ska ta och torrborsta hela kroppen.
Sedan potatisavkok och vigvatten.

Kommer inte snön snart så blir jag GAL(nare)EN!

Viss vind. Viss väta.

Men det mest intressanta beskådades i korsningen Hornsgatan/Långholmsgatan. Jag kommer från Hornsgatan och skall rakt fram och sedan vänster upp över Liljeholmsbron. Först bland bilarna står en polisbil som också skall rakt fram. Till höger om polisen svänger bil efter bil höger mot gult och minst två mot rött (fick vänta två cykler innan jag fick grönt av ngn anledning).
Det blir grönt och vi glider över. Från Liljeholmsbron kommer då en cyklist som glider över mot rött. Polisbilen tvärnitar och utskällning följer.

Direkt motvind nästan hela vägen och ganska säker på att jag färdades baklänges ett tag.
Om vinden vänder till i kväll blir jag nästan förbannad...

T skrev:
> Stumpy skrev:
> -----
> > T skrev:
> >
>
> > -----
> > > bvs skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Jävligt besviken över att de dödsgrusat
> > på
> > > > några ställen i Västerort :(
> > >
> > >
> > > Det tror jag inte dom stackars äldre
> > fotgängarna
> > > tycker.
> >
> >
> > Vad har de stackars fotgängarna på cykelbanan
> > och göra?
>
>
> Förlåt. Trodde det var en vanlig kombinerad
> GC-bana som avsågs.

Spelar ingen roll om det är gc el c, gående och hundar skiter fullständigt i att de inte får gå i cykelbanan. Gör mig till en tjurig cyklist. Borde verkligen känna mig gladare bakom styret och skita i att skälla på folk och andra hinder i form av tex bilister och bara väja, sakta ner till noll för att inte köra över en hund! Verkar ju ändå inte hjälpa ändå...

Per D skrev:
> Om vinden vänder till i kväll blir jag nästan
> förbannad...

Nä, men den skall avta. :-) I år har ni räkmackscyklister från norr fått smaka lite på hur vardagen är för oss söderortsproletärer. Mer normala år dominerar ju syd- till sydvästvind som ökar mot eftermiddagen.

tuta skrev:
> Per D skrev:
> -----
> > Om vinden vänder till i kväll blir jag
> nästan
> > förbannad...
>
> Nä, men den skall avta. :-) I år har ni
> räkmackscyklister från norr fått smaka lite på
> hur vardagen är för oss söderortsproletärer.
> Mer normala år dominerar ju syd- till
> sydvästvind som ökar mot eftermiddagen.

Men det är ju just det som är problemet när man pendlar från västerort in till city. Svag medvind eller nästan vindstilla på morgonen när man har pigga ben. När man ska hem, trött och hungrig, så är det motvind.

Senast ändrad:
Förvånansvärt många som trots allt plaskade runt i 5 grader, kuling och pissregn. Fick en vederkvickande skvätt av buss 425 på Stadsgården. Mulligt värre!

Sirapsmorgon. Tror nån balsamerat mig under natten. Bytt allt blod mot tjära och kåda.
Eller nåt annat trögflytande. Stiga upp? Jag?? Näee...
Masade mig trots allt upp så småningom. Piggnade till lite av slagregnet rätt i nyllet.
Dags att tvätta hjälmkuddarna, det som rann genom hjälmen stack lite väl mycket i ögonen för att bara vara regnvatten.
Gjorde ytterligare ett försök att vara barmhärtig samarit i höjd med Tussmötevägen där jag passerade en cyklist med punka. Men han var så nöjd med att leda cykeln att han avböjde all hjälp.
Innebar förstås att jag slapp stanna till, bli kall och frusen. Alltid nåt.

Missbedömde vindriktningen och varifrån jag bor ;-) Blev att burka i byarna, skaplig sidvind men så gott som medvind ändå, blir pannbensväder hem ikväll om det fortsätter blåsa... Verkar ha mojnat lite nu redan?

Kan nån förklara vad som händer fysikaliskt när det blir som igår blev extremt halt (kändes som isgata trots barmark) när det är plussgrader och det har inte varit under nollan o princip nån gång under hela hösten (så marken borde vara varm).

Supertramp skrev:
> Kan nån förklara vad som händer fysikaliskt
> när det blir som igår blev extremt halt (kändes
> som isgata trots barmark) när det är plussgrader
> och det har inte varit under nollan o princip nån
> gång under hela hösten (så marken borde vara
> varm).

Orkar inte förklara själv, men lite läsvärt finns här: http://www.sdxf.se/WP/?page_id=150 och http://www.frihetsportalen.se/2013/02/en-fysiker-ser-pa-jordens-stralningsbalans/

Glömde det mest ähh, roligaste på vägen till jobbet. Är så förbenat trött på att bilisterna ser den rödmarkerade överfarten över in-och utfart från en liten gata mot huvudleden som ett mycket lämpligt ställe att stå och vänta på att köra ut. Såg egentligen bilen på lagom håll och bromsade in lite, kanske lite för lite visserligen och gruset gjorde väl sitt till att jag rände rätt in i sidan på BMWn... Passageraren blev rädd och jag skällde ut föraren... Slog mig ju inte och cyklade vidare lite lite pytte öm i armbågarna. Dum cyklist!

Motvind, blött, kall om fingrarna då handskarna stod emot blötan dåligt, blöta fötter trots vintercykelskor, gav årets långsammaste pendling.
STRAVA säger 1:21:13 på 30.6 km, dvs 22.6 km/h i snitt.

Hoppas verkligen inte att vinden mojnar tills ikväll.

Senast ändrad:
Jag tycker att det var trevligt imorse, cyklingen gick fint i bra tempo och kläderna kändes riktigt bra. :)

Dock trängde vattnet till slut igenom både vinterskor och överdrag, båda impregnerade. Måste skaffa såna där plastöverdrag för såna här dagar, även om det inte varit särskilt många bland mina arbetsdagar senaste året. Jag har dock en skotork-apparat på jobbet, så det ordnar sig.

Tog på mig balaclava och det var riktigt bekvämt trots lite halv-varma temperaturer.

Vattnet i Lännerstaviken låg platt, men ytan visade lite turbulens, så det såg ut att vara kraftiga vindbyar utan någon specifik vindriktning i snitt. Jag fick också lite sidvind som var riktigt spännande.

Janek skrev:
> frause skrev:
> -----
> > Fast där ligger väl inte bussfilen till höger
> i
> > färdriktningen, så du hade ju fel...
>
>
> Se där, det villkoret kände jag inte till.
> Undrar vad som gäller där i backen - bussfilen
> delar sig och är det säkraste sättet om man ska
> passera på södra sidan av Odenplan. Att korsa
> bilfilen halvvägs upp är inte idealiskt...

Nä, det säkraste sättet är inte alltid det juridiskt korrekta sättet när man pratar cykel.

På väg hem var det äntligen lite misär. Motvind, regn och becksvart. Såg inte ett smack och det var skitjobbigt att hålla farten uppe. Allt borde ha varit indränkt i reflexfärg.

T skrev:
> Aliide skrev:
> -----
> > T skrev:
> >
>
> > -----
> > > bvs skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Jävligt besviken över att de dödsgrusat
> > på
> > > > några ställen i Västerort :(
> > >
> > >
> > > Det tror jag inte dom stackars äldre
> > fotgängarna
> > > tycker.
> >
> >
> > Var gående igår och förbannade gruset lika
> > mycket som jag gör på cykeln, blir ju halare
> med
> > stenkrossen än utan. Vad är det för fel på
> > salt? Cykeln blir lika skitig och det finns
> > babyservetter. Vid plusgrader verkar salt
> absolut
> > bättre än grus mot halka! Felanmäler
> grusningen
> > på löpande band, de har iaf sopat bort i
> kurvan
> > runt huset vid Älvsjö där de hade lagt ut
> > drivor...
>
> Förlåt. Trodde naturligtvis det var minusgrader
> i markytan och ishalka med svartis saken gällde.
> Vid plusgrader och i förebyggande syfte som du
> skriver så håller jag med dig om saltets
> fördelar.

Det var ju plusgrader, markfrost och svartis kan som bekant uppstå ändå, markstrålningen. Och hur var det nu igen med sopsaltarn.

Upptäckte att de grusat något förbenat på Älvsjö Broväg samt nedanför garaget också, samt öst på en massa till på Mickelsbergsvägen (vilket ju gjorde att den lilla touch jag hade tänkt göra i BMWn blev en lätt krasch, bromssträckan blev något längre i nerförsbacken...)

Rock skrev:
> Fy fan.

?

Drar hem 21:15, hoppas på att vinden mojnar och regnet har upphört då.

Tillbaka
Topp