Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Fredagströtthet, chilimage, djävulsk träningsvärk i smalbenen från löpning och omblåst av blå pilen på Götgatan.

Kändes trots allt rätt bra i den kyliga luften och det lilla solljuset.

12 December

Bilagor

• 12dec1.jpg
    12dec1.jpg
    55.5 KB · Besök: 46
  • 12dec2.jpg
    12dec2.jpg
    102.7 KB · Besök: 48
  • 12dec3.jpg
    12dec3.jpg
    84.6 KB · Besök: 51
  • 12dec4.jpg
    12dec4.jpg
    69.5 KB · Besök: 50
  • 12dec5.jpg
    12dec5.jpg
    50.4 KB · Besök: 53
Hör väl kanske inte till den här tråden men det kanske är nåt att tänka på under dagens pendling. Speciellt biten om växlar :)

Bilagor

• UUsQ8vo.jpg
    UUsQ8vo.jpg
    36.3 KB · Besök: 36
Blev visst en hel liten uppsats idag. :-)

Tog apostlahästarna idag och valde odubbat. Blev till att trippa en del. Både bussgator och den saltade gc:n var bitvis snorhala. Så dagens tips ett blir: räkna inte med att prioriterade cykelstråk är isfria även om de till största delen är det.

Råkade förirra mig till Skanstullsbron igår på vägen hem. Kommer ikapp två cyklister straxt innan det blir brett (söderut) men ser att det kommer en cyklist i hög fart från andra hållet (andra sidan är ju avstängd) och väntar med omkörningen. Till min förvåning påbörjar cyklisten framför mig en omkörning. Jag var övertygad om att han gjorde det med flit för att markera mot laxen, särskilt som den sistnämnde hade ett rejält lyse och borde ha varit svår att missa.

Efteråt pratade jag lite med han som körde om och han hade helt enkelt inte sett den andra cyklisten. Vet inte riktigt hur nära det var att smälla men tanken slog mig att han som kom uppifrån backen också trodde att det var en medveten provokation och att han kanske räknade med att den andre skulle flytta på sig i sista sekund.

Dagens tips två: lita aldrig på att andra har sett dig. Har jag själv varit nära att fronta med vänstertrafikscyklister några gånger då jag jag själv har sett dem i ett par hundra meter och haft svårt att fatta att de inte sett mig. En gång blev det till och med krock. Mötte 3 cyklister i bredd. Jag plingade. Jag ropade. Jag såg lastbilarna. Hann stanna och sätta ner fötterna. Höll i styret hårt som tusan och hoppades att ingen skulle hamna under en lastbil. Som tur var slutade det med enbart lite skrubbsår på en av de mötande.

Riktigt fin morgon. Ren isgata första knappa milen. Fick äntligen lite betalt för dubben. Rasslade förbi de krakar som halkade runt utan.

Imorse va det Lucioafirande på dotterns skola så senare pendling idag.
Mycket halt på sina ställen så idag fick dubbdäcken arbeta i alla fall.
Gick bättre fr mig än för den stackars kommunalarbetare som tänkte åka under spåren till Ulriksdals Golf / Överjärva... :)

Bilagor

• 1418371348979.jpg
    1418371348979.jpg
    72.4 KB · Besök: 55
  • 1418371301555.jpg
    1418371301555.jpg
    55.3 KB · Besök: 46
Hjälpte en tjej som vurpade lite framför mig på väg ner i Tanto från Hornstull. Spräckt läpp, lite skrap på kinden och näsblod, förhållandevis gott mod, men kanske lite chockad. Medan jag tog hand om henne kom en annan gubbe på 2-hjulsställ och la sig ner. För honom gick det bättre. Det hjälper inte att den svängen är feldoserad heller.

Thomas

JinJin skrev:
-------------------------------------------------------
> Hör väl kanske inte till den här tråden men
> det kanske är nåt att tänka på under dagens
> pendling. Speciellt biten om växlar :)

Mycket bra där, högsta hastighet för cykel bör vara 7 km/h, så inte gående skräms eller skadas!

Mr. White skrev:
> Imorse va det Lucioafirande på dotterns skola så
> senare pendling idag.
> Mycket halt på sina ställen så idag fick
> dubbdäcken arbeta i alla fall.
> Gick bättre fr mig än för den stackars
> kommunalarbetare som tänkte åka under spåren
> till Ulriksdals Golf / Överjärva... :)

Oj! Sopsaltare ur drift!

staine skrev:
> JinJin skrev:
> --------------------------------------------------
> > Hör väl kanske inte till den här tråden men
> > det kanske är nåt att tänka på under dagens
> > pendling. Speciellt biten om växlar :)
>
>
> Mycket bra där, högsta hastighet för cykel bör
> vara 7 km/h, så inte gående skräms eller
> skadas!

Mmm, då skulle det ta 3 timmar i vardera riktningen.

Jag hoppas att den här tråden redan är full av liknande budskap men jag vill passa på att tacka den vänlige cykelpendlare som stannade vid stadsgårdskajen och gav mig en slang i morse.

Min tro på mänskligheten är väl inte helt återställd men jag kan inte förneka att det finns goda själar där ute.

/Emil

HannaSoul skrev:
> Det gick fint till cyklisten framför mig (som
> körde odubbat) sladdade omkull mitt i en korsning
> i Brommarondellen. Då råkade jag bromsa lite
> för hårt, fick sladd och gjorde en finfin
> spd-tippning strax bredvid. Tur att man har en
> mjuk rumpa. Jag tror vi klarade oss bra båda
> två, men i dag kan jag verkligen rekommendera
> dubbdäcken på även i västerort.

Gjorde också en vurpa vid Brommaplan i morse, trots dubbdäck. Det släppte både fram och bak samtidigt i svängen in på cykelbanan efter övergångsstället vid fd Posten. Tur i oturen var att halkan gjorde att man gled utan att skrapa sig något särskilt... :) Tog det lite mer piano resten av vägen i a f.

Det var nästan lite "falling down" idag.

Började med en kärring en i bil sket i att hon skulle ge mig företräde, hon svänger höger och jag cyklar över cykelöverfarten med grönt ljus. Hade jag haft en vattenflaska med mig så hade jag nog haft en vattenflaska mindre i ögonblicket då jag cyklade om henne lite längre fram.

Sedan var det bil som stod parkerad utanför ett dagis mitt i GC vägen, fanns någon halvmeter att cykla förbi på, småirriterad med det funkade.

Nästa var en lastbil som hade ställt sig tvärs över hela GC banan på Rinkebyfältet i höjd med Spånga. Gick inte att komma förbi på asfalterad väg så det fick bli ner i lervällingen bredvid, missbedömde djupet så hela däck med fälg sjönk ner i leran. Det är inte ok att blockera hela vägen utan att kunna ta sig förbi med mindre än att det ser ut som man har gyttjebadat!

Lite längre fram vid Sundbybergs tennisklubb var det förmodligen luccefirande på dagis. Hela GC banan var helt belamrad med bilar, hur jävla lata människor finns det egentligen. Finns en stor parkering 30m längre bort där dom kan parkera sina bilskrällen!

Vissa dagar är bara sämre att pendla på, det här var en sådan...

Halt, halt, halt på vägen hem. Stannade två gånger för att hjälpa cyklister upp på benen. Båda hade det gått bra för. Ta det vackert.

Härlig gnistrande morgon. Ingen kan väl säga att halkan överraskade. Lite frågande till att folk kör omkull när det är så uppenbart halt.

johan44 skrev:
> Härlig gnistrande morgon. Ingen kan väl säga
> att halkan överraskade. Lite frågande till att
> folk kör omkull när det är så uppenbart halt.

Bara för att man vet att det är halt så är väl det inget skydd mot att halka?

MagnusA skrev:
> johan44 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Härlig gnistrande morgon. Ingen kan väl säga
> > att halkan överraskade. Lite frågande till
> att
> > folk kör omkull när det är så uppenbart
> halt.
>
> Bara för att man vet att det är halt så är
> väl det inget skydd mot att halka?

Tja, kanske lite anpassa körstil efter väglag? Såg folk till och med kliva av och leda ytterst försiktigt i kurvor (antagligen på sommardäck, liksom på den buss jag satt i som kom 13 min sen, på frågan varför "det är halt") Sätta på dubbdäcken om man inte gjort det.

Riktigt slirigt både imorse och på väg hem nu i eftermiddags. Funderar nu allvarligt på att införskaffa dubbdäck till crossen.

Jag har idag 32 mm CX-däck på en Ridley X-bow, någon som vet om den kan ta 35 mm? Har haft svårt att hitta smalare dubbdäck nämligen.

Rico:

Schwalbe Winter finns i 30 mm, dock utan dom yttre dubbraderna...

Som jämförelse rekommenderar Nishiki just ovanstående däck till min Allroad (CX). Min LBS sa att 35 mm är inga problem, dock kunde han inte få fram dom i tid så jag handlade online, det får plats med fram fick jag höja skärmen så mycket det gick, är på håret att det får plats...hoppas att det inte blir så mycket snö i år...

I snorhalkan i norrort levererade ändå Conti dubbfria tillräckligt fäste. Släpper mjukt och fint till skillnad från sommardäck och oerhört mycket bättre isgrepp (men inte som dubb). Rull- och komfortmässigt en annan värld än dubbat. Börjar känna mig tjatig, men vilket lyft från dubbat för pendling!

Alright - tack! Får bli en vända till nån LBS eller kanske XXL i helgen o kika.

Lejon: funkar det alltså bra med dubbfritt? Vore såklart nice om det gick att få lätt rullmotstånd men vill inte behöva sakta ner till knapp styrfart i varje kurva på grund av rädsla för däcksläpp.

Bättre hempendling, förlängde lite över Sollentuna gick om en hybridcyklist som sedan la sig på rulle, sedan gick han fram och drog en liten sväng innan jag tog över igen. Lite för osäkert för att trycka på ordentligt dock, men han var nöjd och tackade för skjutsen :)

Rico skrev:
> Lejon: funkar det alltså bra med dubbfritt? Vore
> såklart nice om det gick att få lätt
> rullmotstånd men vill inte behöva sakta ner till
> knapp styrfart i varje kurva på grund av rädsla
> för däcksläpp.

Håller i det stora hela med om testet på happy: http://happymtb.org/2013/11/20/vinterdackstest-fyra-nyanser-av-grepp/ Är man trygghetsnarkoman och inte har så lång pendlingsväg kanske det inte är rätt val, men om man vill ha acceptabelt grepp men en trevlig och snabb tur rekommenderar jag däcken starkt.

Riktig misär hem. Först regn och sedan snöblandat regn och rejäl motvind. Men jag kom på mig själv med att tycka att jag är dum i huvudet som till och med uppskattar sådant väder.... Var iaf genomblöt när jag kom hem, med vid gott mod. Efter 2 mil blev jag dock helt desorienterad, visste inte riktigt var jag var. Lite märklig känsla då jag cyklat samma väg i alla fall 100 ggr vid det här laget.
Dubbdäck var iaf nödvändigt idag. En kollega hade gått ikull med cykeln i morse och själv släppte det bak när jag kom till parkeringen på jobbet. Gick lugnt och fint dock, så inga problem att parera.

Rico skrev:
> Riktigt slirigt både imorse och på väg hem nu i
> eftermiddags. Funderar nu allvarligt på att
> införskaffa dubbdäck till crossen.
>
> Jag har idag 32 mm CX-däck på en Ridley X-bow,
> någon som vet om den kan ta 35 mm? Har haft
> svårt att hitta smalare dubbdäck nämligen.

Swalbe Winter finns ju iaf från 30 mm och det enda jag kan ha på mina, tyvärr ännu inte testade i riktigt skarpt läge än, tror jag. Tappade ju lampan i förrgår och hann inte köpa nytt förrän idag em. Hade ju annars med största sannolikhet kommit i tid till jobbet, SL kör på sommardäck och kör i 30 på 70-väg...

Rico skrev:
> Riktigt slirigt både imorse och på väg hem nu i
> eftermiddags. Funderar nu allvarligt på att
> införskaffa dubbdäck till crossen.
>
> Jag har idag 32 mm CX-däck på en Ridley X-bow,
> någon som vet om den kan ta 35 mm? Har haft
> svårt att hitta smalare dubbdäck nämligen.

Japp, den tar 35mm med skärmar. Inga problem. Tror till och med 40 funkar, men det kan jag inte svära på.

Plockar upp den från sidan tre.

Måste ha någon infektion i kroppen för i morse var det rikgtigt segt trotts medvind. Så fort det gick lite uppför kändes det som om jag stod still. I Stockholm fanns det ingen härlig is kvar från igår. Däremot låg det ganska mycket grenar utspritt över de asfalterade ytor som cyklar ska uppehålla sig på och de syns inte så bra i mörkret. Eftersom det gick i krypfart idag var det inga problem för mig. Ta det försiktigt.

Måndagsben och medvind. Jag tror att hemresan kommer bli otäckt slitig om vinden inte hinner vända.
Hade en person bredvid mig vid rödljuset i Hornstull. Ganska tomt idag.

Han bara med att få på dubbdäcket fram igår och det fick jag sota för idag.
Motvind och sjukt halt på sina ställen gjorde att det tog 20 min längre tid än vanligt att komma till jobbet. Hatar måndagar!

Första pendlingen efter en veckas uppehåll pga ryggskott så det var väl rätt väntat att det skulle blåsa kuling rakt i nyllet och regna småspik.... Väl framme på jobbet upptäckte jag att någon tyckt det var en bra idé att tömma omklädningsrummen på bänkar så jag fick byta om ståendes... Annars perfekt! :-)

zodah skrev:
> En riktig jävla skitpendling. Nu pratar vi inte
> mer om det.

+1

Fostrande väder, speciellt efter gårdagens benpass på gymmet. Ändå ganska uppfriskande på nåt vis, det var nog precis vad jag behövde efter en riktigt trött morgon. Lite roligare blev det väl också eftersom jag tog racern med slicks idag...

Läste just igenom trådens rapporter från i fredags, låter som jag hade tur som åkte kommunalt då pga julfest på jobbet.

Dubbfri mörkerpendling.
Medvind och regn.
En vecka kvar till årets längsta natt.

"Håll ut! Det här är inte allt
Håll ut! Och ta det kallt
Håll ut! För världen är så stor
långt större än du tror"

Kjell Höglund

Skitväder, pigga ben och medvind. Lär väl få betala för surfen på hemvägen. federicos bilder fångade nog stämningen hos de få som var ute. Att du pallar att stanna för att fota en dag som denna är hedervärt. Lite underigt att jag aldrig har spottat dig. Kör väl inte riktigt samma stråk in från södra utmarkerna.

heklamama skrev:
>
> "Håll ut! Det här är inte allt
> Håll ut! Och ta det kallt
> Håll ut! För världen är så stor
> långt större än du tror"
>
> Kjell Höglund

Det där lät ju positivt för att vara Kjell Höglund :)
Själv vaknar jag varje måndag med obeskrivlig vånda. Men man vänjer sig!

Idag lyckades inte Federico försköna verkligheten. Fångade den rätt så spot on tycker jag. Fina bilder! Kändes precis lika blött som det ser ut.

Äsch, så blev det dags för mig att gå i backen. Sänka farten lite innan 90-graderskurvan när man åkt under järnvägsbron och ska in på kajen vid vaddetnuheter Marievik/Sjövikstorget/Liljeholmskajen.

Men oj, här var det ju knaggelis! Otippat. Min känsla för väglaget var i tydlig rubbning efter en helg i Göteborg.

Så varning för knaggelis i ganska stor mängd där innan kajen.

Lite blod och ont i lillfingret men mest svider att jag inte tog tid att sätta på dubbhjulet.

Alltså federico, du är ju kungen.
Den där tredje svartvita bilden ska jag titta på en varm majdag och bara myysa.

Blött imorse, men medvind. Najz. Blir nog värre hem.

Tillbaka
Topp