Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

JKolmo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har inte cykelpendlat eller cyklat öht på 5
> veckor pga förkylning/sjukdom som inte ger med
> sig. Börjar misstänka twar. Jävla skit!

Kolla upp Mycoplasma när du ändå är igång. Vi har fått det konstaterat hos doktor att det gått i familjen, då en av oss fick tas in till sjukhus med lunginflammation.

För övrigt var det jävligt grått imorse, men det är ju bra mycket mera vitt i grått än i kolsvart, så jag ser det som ett tecken på att våren är på gång.

Rätt grå och händelselös pendling idag, men det är åtminstone fredag.

Kan Götgatsraketen på ljusblå CdF vara Lingon? :)

heklamama skrev:
> Lite gråare.
> Men trots allt:
>
> F R E D A G

Oh yes! Efter fem fina 6:or i benen är det snart dags att rulla till jobb

NLC skrev:
> Oh yes! Efter fem fina 6:or i benen är det snart
> dags att rulla till jobb

Fredagssnaps?

Riktigt dåligt omdöme av mig imorse.

I eftertanke så har jag en negativ trend då jag försöker anpassa mig och anta/göra bedömningar i olika situationer i cykeltrafiken istället för att hårt hålla på trafikregler och "best practice". Har nog tyvärr blivit så eftersom man stöter på så många fotgängare, cyklister, personer på rullskidor etc som inte följer några regler. Vet att det inte är en bra ursäkt :/

Hursomhelst, det som hände var att jag på cykelvägen mellan barkarby och akalla, kom ifatt två cyklister och såg att den ena vände sig om och såg mig och körde ut till vänster, medans den andra låg till höger konstant. Personen till vänster vände sig om och tittade flera gånger, så jag i mitt morgontrötta resonemang trodde han lämnade en lucka så jag kunde köra om emellan dem (det är bred cykelväg på den sträckan). Så jag gled emellan, men insåg efter att personen till vänster egentligen bara var på väg att köra om personen till höger. Var ju inte nära en krock eller så, men det hade ju kunnat bli dåligt. Så om någon av er läser här så vill jag be om ursäkt!

Personen som låg till vänster cyklade ikapp mig och påpekade, helt rätt, att det jag gjorde var vårdslöst.

Så riktig skämskudde idag.

Riktigt trött på dubbdäck nu, och skulle egentligen byta dem till nya och köra in dem innan snön/isen kommer tillbaks.

Hejade snabbt på MattiasK vid götgatan/folkkungagatan. Händelselöst annars.

emilh skrev:
> Kan Götgatsraketen på ljusblå CdF vara Lingon?
> :)

Kanske det. :-)

Skön pendligsvecka. Känns som om det redan är mars.

Lyxpendling till jobbet idag; 3/4-byxa, solbriller & lätt medvind.
(resterna av influensan kändes knappt alls)

Tror att jag ska köpa mig en GB Sandwich.

tuta skrev:
> NLC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Oh yes! Efter fem fina 6:or i benen är det
> snart
> > dags att rulla till jobb
>
> Fredagssnaps?

Nära på, fredagsfys!

Hoppas på gnistrande morgon

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    88.7 KB · Besök: 30
Kall hård motvind. Dagens misär var att jag tappade min baklampa. Misstänker att den tröttnade på det ständiga skakandet och gjorde harakiri.

Väldigt tydligt vilka kommuner/stadsdelar som har slarvat med plogningen.

staine skrev:
> Men - hallå har vi glömt nåt här? Eller är
> jag bara kinkig?

Du är kinkig. Bara att bunny-jumpa och fortsätta framåt. ;-)

Efter en veckas uppehåll har jag visst glömt hur man klär sig för cykelpendling. kokt.
Blev tutad på av en buss också.

Barmark, torr asfalt första kilometern. I solsken. Skrattade nöjt för mig själv. Sen blev det DÖDSIS i ett par rejäla omgångar. Men ändå, lättcyklat idag. Flera minuter snabbare än vintersnittet. Extra kul efter en veckas förkylningsuppehåll också.

Klart trängre i cykelrummet än under värsta snöperioden.

staine skrev:
> Men - hallå har vi glömt nåt här? Eller är
> jag bara kinkig?

Kör med bilarna, har jag gjort hela vintern.

Sol och medvind är en bra början på veckan. Samt bra påfylld antipollen kit. Tyckte det var lite med cyklister idag när drog in genom stan halv nio blecket. Imorgon är det finfika som gäller med solsken hoppas jag.

Fin morgon i kantvind. Saltsjöbadsvägen och Nackas G/C-banor låg vita av gammalt salt. Bra snurr på benen efter helg i vila. De nya bromsbeläggen var skit. Känner mig ide´lös när det kommer till att få bakbromsen att ta vettigt igen.

Kul att se två rajsers ute på morgonen. Är det vår?

Stumma ben efter helgens 10+10 mil som ju utlovades bli LSD i Zon1...
Hmm... För de andra kanske - inte för mig ;-)

Men solen sken ju - härligt!

Trodde det skulle gå bra in idag efter en lugn helg.
Kunde inte ha haft mer fel. Kändes som om världen va emot mig med motvind uppförsbacke och motljus.
Inte långt ifrån årets sämsta tid...
Men medvind hem ikväll vad det ser ut i alla fall så får ta revansch då.

Efter en galen battle i helgen så har jag äntligen fått loss sadelstolpen som suttit som Excalibur i stenen, med sadeln c:a 2 cm för låg och några grader snedvriden de senaste 1,5 åren typ. :) Kanske blir en mekrapport om det då jag verkligen fick gå igenom hela Sheldons guide och det känns nu som mitt mellannamn är "Unggggghhh!"

Underbar pendling i morse därmed. Korrekt sadelposition förhöjde både komforten och drivkraften. Vinden var stark och åt fel håll men kunde inte störa mig. Jag har dock lyckats få någon olja på bakbromsen, antagligen i stridens hetta när jag battlade sadelstolpen. Ska försöka ninja-rengöra skivan och beläggen ikväll.

Jag blev omkörd av en lång herre i bra fart på hybridcykel vid Nacka Forum, på vanliga stället, när jag tog det lugnt förbi övergångsstället vid infarten till kommunhuset (som påminner om det vid Fotografiska i att det väldigt ofta blir rött för cyklar oavsett trafiksituation). Han pressade förbi rödljuset som precis slagit om till rött. Jag kollade noga att rödljuset mycket riktigt är omotiverat även denna gång, sen hängde jag på, till slussen där han svängde av mot gamla stan.

Fin crispig morgon med tung motvind. I princip helt rent längs det prioriterade cykelstråket från Täby in till stan även om det fanns en del luriga partier där smältvatten fryst på. Blir mer och mer irriterad på de cyklister som struntar i rödlysen och utsätter sig själva för fara och alla cyklister för omvärldens hat. Händer alltför ofta att jag som enda cyklist stannar för ett rödlyse för att blir passerad av massor med folk som helt sonika kör rakt mot rött. Någon borde göra något!

Förresten var det trevligt idag. Lite medvind efter Älta gjorde att jag fick ned kedjan ungf i mitten av kassetten ett par ggr. Det var inte igår.

Ringklockan sa upp sig idag och ramlade isär på väg till jobbet. Hur många lyckas slita ut en cykelringklocka egentligen? Blir att försöka leta upp ny på lunchen, eller beställa en sådan där 140dB-tuta :D

Alltid känslan av ny pump för 25 pix :)

SuperApe skrev:
> Nytt pumpengummi i Rennkompressorn gjorde
> måndagspumpningen till en fröjd.

federico skrev:
> 16 Februari
> *Bild på soluppgång*

"Morgonstund har guld i mund."

Vackert!

Senast ändrad:
Selast skrev:
> Fin crispig morgon med tung motvind. I princip
> helt rent längs det prioriterade cykelstråket
> från Täby in till stan även om det fanns en del
> luriga partier där smältvatten fryst på. Blir
> mer och mer irriterad på de cyklister som
> struntar i rödlysen och utsätter sig själva
> för fara och alla cyklister för omvärldens hat.
> Händer alltför ofta att jag som enda cyklist
> stannar för ett rödlyse för att blir passerad
> av massor med folk som helt sonika kör rakt mot
> rött. Någon borde göra något!

Ja, polisen borde kavla upp ärmarna och ut och jobba offensivt med cyklande rödljuskörare igen! Men så fort såna kontrollkampanjer startar kommer ju ett antal muppar och gnäller och suckar här på Happy... :-/

T skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fin crispig morgon med tung motvind. I princip
> > helt rent längs det prioriterade cykelstråket
> > från Täby in till stan även om det fanns en
> del
> > luriga partier där smältvatten fryst på.
> Blir
> > mer och mer irriterad på de cyklister som
> > struntar i rödlysen och utsätter sig själva
> > för fara och alla cyklister för omvärldens
> hat.
> > Händer alltför ofta att jag som enda cyklist
> > stannar för ett rödlyse för att blir
> passerad
> > av massor med folk som helt sonika kör rakt
> mot
> > rött. Någon borde göra något!
>
>
> Ja, polisen borde kavla upp ärmarna och ut och
> jobba offensivt med cyklande rödljuskörare igen!
> Men så fort såna kontrollkampanjer startar
> kommer ju ett antal muppar och gnäller och suckar
> här på Happy... :-/

Vill bara påpeka att som mupp har man klarat livhanken ett antal gånger, till skillnad från dom stackars Mupp-Muppar som lydigt väntat i kanten på grönt för att sekunder senare bli malda till köttfärs av högersvängande Trippel-Mupp.
Må dom vila i frid åtminstone.

Tomt och solen hade gått i moln lagom tills jag skulle ut. Vart är alla? Inte ett enda möte och typ helt tomma cykelställ i såväl garage som vid jobbet.Torra banor med intorkad salt (frånsett lokalbanan jag avstår av princip tills såväl is och grus är borta).

Jag stannar också i princip alltid för rödljusen. Då rödljusen funkar så uselt som de gör för oss cyklister skulle jag absolut kunna tänka mig de kanadensiska reglerna (tror det var dem) där cyklisten är skyldig att stanna vid rött men inte skyldig att stå kvar tills det har slagit om till grönt. Dvs en rätt att korsa rödljuskorsningarna efter övriga trafikanter har passerat och koll.

Jag har ett helt gäng rödljus på väg till jobbet där detta skulle kunna vara högst relevant.

Rödljusen finns ju där trots allt där för att i första hand reglera biltrafik och minska vissa risker för gångtrafikanter.

Jag stannar alltid för rödljusen, undantaget vissa situationer när det gäller rödljus på cykelbanor där ingen trafik eller gångtrafikanter finns kvar att använda passagen som rödljuset gäller, och det är god sikt i alla riktningar. Då är det nämligen bara ett datorprogram man väntar på.

Aliide skrev:
> Vart är alla (på väg)*?

Till jobbet!

* Red anmärkning.

Kom till Liljeholmen strax innan 17- tiden där en hjälmlös, kvinnlig cyklist låg till synes medvetslös i framstupa sidoläge, omgärdad av hjälpsamma medcyklister. Stannade till och ambulans var på väg. Osäker på hur det gick till, men det är trångt där med gående som korsar cykelbanan mot busshållsplatsen söderut och omkörande fartfantomer som riskerar att kroka i vinglande trallor. Hoppas det gick bra.

Skön medvind hem idag, helt otroligt att inte vinden vänt från imorse! Jag tycker väghållaren i Danderyd ska få happys stor förtjänstmedalj i guld! Idag har dom varit ute och sopat upp gruset på GC vägen! Galet bra gjort!

Tillbaka
Topp