Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Från västerort till stan på hustruns elcykel. Motvind men rak i ryggen, fick kred för bra rulle från lycrapendlare som låg i rygg en bra del av sträckan.

Ja riktigt trevlig pendling pga helt rätt klädval (många lager mao).
Sista hempendlingen ikväll för denna vecka för imorgon beger jag mig till Trysil med jobbet för att åka skidor och öva på hävarmsstyrkan.

Den fantastiska cykelmotorvägen vid Flaten, ett under av modern infrastruktur, på en väl undanskymd plats, hann vara öppen ett par veckor.
Nu avstängd pga nån slags ombyggnad, och utvisning till vägbanan/vägbanan går upp på cykelbanan, tillbaks till ruta ett.
Rätt komiskt. Not.

Gårdagens medvindsfest och sol både till och från jobbet byttes till riktigt tung motvind. Men det gick fint ändå. Allt väder är skönare än att inte kunna cykla!

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> Den fantastiska cykelmotorvägen vid Flaten, ett
> under av modern infrastruktur, på en väl
> undanskymd plats, hann vara öppen ett par veckor.
>
> Nu avstängd pga nån slags ombyggnad, och
> utvisning till vägbanan/vägbanan går upp på
> cykelbanan, tillbaks till ruta ett.
> Rätt komiskt. Not.

De håller på att bredda cykelbanan hela vägen över till Älta-sidan, och sedan vidare söderut mot Lindalen. Ge dig till tåls. Det kommer bli skitbra, det känner jag på mig.

Arsozath skrev:
> Gårdagens medvindsfest och sol både till och
> från jobbet byttes till riktigt tung motvind. Men
> det gick fint ändå. Allt väder är skönare än
> att inte kunna cykla!

Amen.

staine skrev:
> Den fantastiska cykelmotorvägen vid Flaten, ett
> under av modern infrastruktur, på en väl
> undanskymd plats, hann vara öppen ett par veckor.
>
> Nu avstängd pga nån slags ombyggnad, och
> utvisning till vägbanan/vägbanan går upp på
> cykelbanan, tillbaks till ruta ett.
> Rätt komiskt. Not.

Ombyggnaden är för att guppet blev för skarpt vid infarten till flatenbadet. Tydligen svårt att få det rätt vid första försöket...

Är det så mycket biltrafik och olyckor på Flatenvägen att det behövs en g/c bana där?

Pendlar förvisso inte där men susar förbi på alla möjliga tider. Känns som behovet är större på andra platser...

Stumpy skrev:
> Antagligen bygger de gcbana där eftersom det
> finns plats. Det har inget med behovet att göra.

Tack, då var det utrett :)
Mindre kul att någons skattepengar ska gå till detta...

Blev fetkränkt av mig själv, ca 5km hemifrån märkte jag att framdäcket var lite mjukt, nåväl jag kanske fixar det tänkte jag. Kom ifatt en cyklist på en vit CX med högprofilshjul. Däcket blev mjukare och mjukare men jag skulle ändå prompt om, när jag låg jämnsides så kände jag att det här funkar inte längre precis som han börjar trycka på. Här skulle man få en välbehövlig pulshöjning men blev alltså tvungen att stanna för att byta slang!

En annan medpendlare stannade lite senare och frågade om jag behövde hjälp men avböjde men tackade för förfrågan. Allt detta utspelades sig strax före Barkarby station.

Idag åkte CX Speed av och ersattes av ett Schwalbe Durano Plus, räknar med att jag inte kommer få några fler punkor under överskådlig framtid!

Cykelburen i garaget på jobbet börjar fyllas på av använda cyklar nu. Under vintern har det varit ett fåtal som används, samt en bunt vinterparkerare. Vinterparkerarna är täckta av ett rejält lager garagedamm. Blä.

Hempendlingen utökades med en extrarunda över skålhamra. Kallt som fan. Sista biten hem pepprades ansiktet av iskristaller. Efter en Lamm Dopiaza börjar man tina.

Fjärdebrunn skrev:
> Stumpy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Antagligen bygger de gcbana där eftersom det
> > finns plats. Det har inget med behovet att
> göra.
>
> Tack, då var det utrett :)
> Mindre kul att någons skattepengar ska gå till
> detta...

Du kan väl ana vad bilisterna tycker om cykelmiljarden ;)
Sen det perfekt för alla som cyklar o badar i sommar ifrån Skarpnäck. Annars gick det lugnt hem. Undvik spikmattan till bro när drog ifrån kungsholmen till hornstull.

Globalistic skrev:
> Snuten haffa cyklister vid Skeppsbron i
> eftermiddags.

Södergående? För rödljuskörning då?

Mysigt i morse. Start astidigt. Liiiiite aningens kyligt men absolut inte som igår.
Cykeln flög fram och nu är ca 80% av G/C-vägarna sopade. Najz!
Rullade in på jobbet vid 06:40 efter att ha satt säsongsbästa med flera minuter.
22,4 km på 55:29, med endast 2 minuters stopptid, trots bitvis småelak motvind.

Jobbig motvind från Västerort. Fångade upp en bra rygg vid Islandstorget. Ryggen tillhörde en snubbe på orange Scott CX/hybrid med friska ben som pumpade på bra till vi skiljdes åt vid Huvudsta. Det var bara att hänga med och sola sig i glansen :-) Mina få förningar blev både kortare och långsammare... Någon här? Tack för skjutsen en gång till isåfall!

MartinC skrev:
> Kallt och motvind men så ljuvligt efter två
> dagars ofriviligt cykeluppehåll (jobbresa). Inser
> att jag är psyko-kemiskt beroende av hojandet.
>
> Dessutom inser jag nu att jag tycker mer och mer
> om rödljuscyklande medpendlare för då kan man
> kränka upprepat. Swish !

Exakt så. Som "pendlarjunkie" är man aldrig ensam... :-)

Finfin medvind från Nacka in till stan. Det slog mig att jag haft motvind både till och från jobbet i ett år - mest otur i världen. :)

Kändes konstigt idag. Måste varit den där medvinden som jag inte upplevt på lääänge. Gav iallafall ett snitt på 30+ km/h för första gången sedan tidigt i höstas. Plockade ett par 2015-KOM av bara farten, men missade det jag trodde på när jag fick byta färdväg pga rödljus vid SCS. Man blir nästan lite sugen på att räserpendla när förhållandena är så här fina. Lär väl straffas på hemvägen istället. Motvind och regn enligt SMHI.

Inte lika kallt som igår men jobbig motvind.

Nya bron över Korpmossevägen är nu helt öppen. Den smygöppnade i tisdags men har hittills varit full med parkerade arbetsfordon.
Förkortar nog min pendling med 30-60 sekunder.

Slängde över benet. tyckte cykeln såg ovanligt clean ut.
Inser att det saknas baklampa. Tänker att den skakat loss... fast å andra sidan borde väl själva fästet varit kvar då... och inte borde väl cateyes finaste baklampa lossna bara sådär, även om den var några år.
En blick på styret bekräftar min misstanke, någon har stulit både fram och baklampa. Gissningsvis under nattlig parkering på Götgatan i helgen.
Jag har annars kört runt med finlampor monterade på cykeln permanent i 3 år så de var väl avskrivna.
Tur att det ligger en Philips Saferide i garderoben och väntar på att bli uppackad.

Cyklade för en gångs skull med regnställ pga orsaker. Det var varmt med sommartröjan under trots att det var +2 med ösregn, så jag drog ner dragkedjan. Ner för Älvsborgsbron så känner jag hur jackan blåses upp som en fallskärm och dra rejält hårt i armhålorna!

Stumpy skrev:
> Antagligen bygger de gcbana där eftersom det
> finns plats. Det har inget med behovet att göra.

Den cykelbanan är helt onödig för vuxna och vana cyklister. Har aldrig använt den. Flatenvägen är glest trafikerad, mest en och annan buss som kör om mig där. Men hade jag med mig barnen och vi skulle bada så fyller den sin funktion.

Skön medvind hela min sträcka av värmdövägen och söder mälarstrand idag. Känns som en sällsynt företeelse med medvind åt väst på morgonen där, ovant att flyga fram urtrampad på högsta växeln större delen av vägen, men väldigt roligt. :)

Vi får se om det blir regn, jag kollade prognos och såg inget, och lämnade då skärmarna hemma.

zodah skrev:
> Stumpy skrev:
> -----
> > Antagligen bygger de gcbana där eftersom det
> > finns plats. Det har inget med behovet att
> göra.
>
>
> Den cykelbanan är helt onödig för vuxna och
> vana cyklister. Har aldrig använt den.
> Flatenvägen är glest trafikerad, mest en och
> annan buss som kör om mig där. Men hade jag med
> mig barnen och vi skulle bada så fyller den sin
> funktion.

Håller inte med. Kanske att biten precis framför campinginfarten / stora parkeringen är onödig men resten av G/C-banan mellan Flaten och Skarpnäck är helt underbart placerad. Slippa ligga ute i högerkant och surfa på asfaltskant med stressade busschaufförer i häcken.
Det ska bli skönt när de får till fortsättningen mellan Älta-korset och Lindalen. Ännu mindre pendlingsväg som måste delas med mördarmaskiner framförda av folk med tvivelaktiga uppskattningar av sina medtrafikanters mentala kapacitet och kognitiva förmågor.

När jag cyklar i sydostlig riktning, så använder jag den om den är sopad, men inte åt andra hållet eftersom man i så fall måste korsa vägen två gånger

Startade lite senare än vanligt, kan intyga att det blåste rätt så bra från Järfälla in mot stan. Övade på att ligga lågt i bocken, kändes lite bättre i alla fall.

Rookie123 skrev:
> Finfin medvind från Nacka in till stan. Det slog
> mig att jag haft motvind både till och från
> jobbet i ett år - mest otur i världen. :)

Grattis! Du cyklar alltså så pass fort att du får uppleva fenomenet fartvind.

Själv så höll jag idag, springades samma fart som en cyklande dam i drygt 2 km innan hon ryckte i en nerförsbacke. Hon var nog rädd för fartvind eller nåt. :)

JockeP skrev:
> zodah skrev:
> -----
> > Stumpy skrev:
> >
>
> > -----
> > > Antagligen bygger de gcbana där eftersom det
> > > finns plats. Det har inget med behovet att
> > göra.
> >
> >
> > Den cykelbanan är helt onödig för vuxna och
> > vana cyklister. Har aldrig använt den.
> > Flatenvägen är glest trafikerad, mest en och
> > annan buss som kör om mig där. Men hade jag
> med
> > mig barnen och vi skulle bada så fyller den
> sin
> > funktion.
>
>
> Håller inte med. Kanske att biten precis framför
> campinginfarten / stora parkeringen är onödig
> men resten av G/C-banan mellan Flaten och
> Skarpnäck är helt underbart placerad. Slippa
> ligga ute i högerkant och surfa på asfaltskant
> med stressade busschaufförer i häcken.
> Det ska bli skönt när de får till
> fortsättningen mellan Älta-korset och Lindalen.
> Ännu mindre pendlingsväg som måste delas med
> mördarmaskiner framförda av folk med
> tvivelaktiga uppskattningar av sina
> medtrafikanters mentala kapacitet och kognitiva
> förmågor.

Man kan uppleva saker olika, helt klart. Senast igår cyklade jag där, från Flaten mot Skarpnäck. Klockan var kanske 7:30. Ingen bil, ingen buss. Upplever inte heller att folk är särskilt stressade på den sträckan. En riktigt trevlig liten väg, nästan mitt i Stockholm.

Något för varmt klädd i med/sidvinden. Snabbt gick det iallafall. Fick ropa ett par ggr "håll kanten", äldre kvinnor som tagit fram cykeln efter vintern...

perzzon skrev:
> och du tror äldre kvinnor som plockat ut cykeln
> efter vintern är mottagliga för dylika uttryck?

Njae, mer för att helt undvika kollision på den 1,3 meter breda dubbelriktade cykelbanan (jag har mätt, tydligen ska den dock breddas på sina håll någon gång i år).

Bort till Älta var man jätte jätte svag, orka knappt dra runt pedalerna, tänkte kanske byta till nån annan sport,

Men sen, från Älta och lite västerut, typ nordväst åt, då gick det jätte jätte fort, typ som att man dragit upp en fjäder åt det där andra hållet och sen bara tryckt på knappen eller vad man ska säga.
Hur hade ni andra?
:)

Gjorde nästan ett trackstand, ofrivilligt, i en vindby i en motlöpa. Tur att det inte gick bakåt, för det fanns ett par vittnen.

Tillbaka
Topp