Dagens lärdom: cykelmeka inte när du är stressad!
Det började med att jag funderade på hur jag skulle ta mig till kvällens seminarium om idrottspsykologi och mental träning på Pedagogen. Först tänkte jag åka kollektivt, men tyckte att det var dags att plocka fram sommarpendlingscykeln från vinterdvalan. Sagt och gjort.
Jag kollade snabbt och konstaterade att det saknades en sadel och det behövdes också lampor och reflexer. Reflexer och lampor hade jag lätt tillgängligt, så det gick fint. Jag plockade av sadeln från en annan ram jag hade i förrådet. Skruvade på den på pendlarcykelns sadelstolpe och fick fast det, men jag tyckte det var en lite konstig vinkel på fästet.
Nåja, luft i däcken skulle det vara också, så jag hämtade pumpen och skulle till att pumpa när jag till min fasa fick syn på att det saknas bromsbelägg, och faktiskt hela skorna som beläggen sitter i! Då kom jag på att jag hade lånat ut dem till en kompis. Nu började det bli bråttom! Jag dök in i förrådet igen och fick fatt på ett par gamla bromsar som jag snodde belägg och skor från. Panik igen - det saknades ett par belägg! Men jag hade slängt ett par belägg i söndags, inför distanspasset, så ner i skräppåsen för att få fram de slängda beläggen igen…
Nu var det riktigt ont om tid, men cykeln var nu cyklingsbar. Luft i däcken och ut genom dörren. Jag klickade i och började rulla. Efter femtio meter lossade vänstra pedalen! Då kom jag på att jag hade bytt vevparti i höstas, och jag hade bara skruvat i pedalerna 1-2 gängor för att hålla kvar dem. Tillbaks hem och fram med pedalnyckel för att fästa dem igen. De yttersta gängorna var rökta, men 80 procent av gängorna var ok, så pedalerna satt fast ordentligt igen. Äntligen på väg! Jovars. En kilometer senare börjar sadeln vicka loss. Så jag satt på en lös sadeln resten av vägen…
På väg hem upptäcker jag också att vevlagret har för lång axel, så enkeldrevet fram hamnar för långt ut för de lättaste växlarna bak. Med resultat att kedjan hoppar av. Tre gånger fick jag lyfta på kedjan igen. Jag ska skaffa ett annat vevlager, och kanske en enkel kedjestyrare…
Sadeln då? Ja, det visade sig att klämman inte var symmetrisk i längsled, men det fanns inget uppenbart sätt att upptäcka att det var fel åt ena hållet. Nu är den rättmonterad…