Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Automatisk akupunktur i ansiktet i morse. Långt ner på misärskalan men ändå sjukt skönt att vara tillbaka i sadeln efter en veckas uppehåll pga ryggkrångel.

Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> Densög feta apkxxar!
>
> Började som vanligt vid 7:30 tiden i det
> tilltagande snöblandade regnet och kom ungefär 2
> km när bakhjulet började slå igenom, punka...
> Tog skydd i en G/C vägstunnel och påbörjade
> slangbytet, kylan och all smuts på däck och hjul
> gjorde kaoz med mina fingrar. Däcket så stelt
> att det var nästan omöjligt att kränga av
> hjulet. Till slut fick jag ur den gamla slangen
> och försökte med fingrar utan känsel kvar
> känna om det satt något i däcket men kunde inte
> hitta något. Påbörjade återmonteringen och var
> tvungen att ta till däckjärnet för att kränga
> över den sista biten på däcket då mina fingrar
> helt enkelt inte fungerade tillräckligt väl för
> att få tillbaka det med handkraft. Antagligen
> lyckades jag då göra hål även i den nya
> slangen för efter att ha kämpat med den lilla
> fickpumpen för att få i tillräckligt med luft
> för att komma in till stan hann jag knappt packa
> ihop prylarna och komma upp på cykeln igen innan
> det slog igenom igen. Blev arg och pumpade en
> gång till och kom ytterligare en kilometer innan
> det var dags för mer luft. Denna gång var jag
> så förbannad och uppjagad att jag gick bet på
> att få däcket hårt. Bara att ge upp och börja
> promenaden hem, efter 55 minuter var jag hemma
> igen, genomfrusen och dygnsur. Valet mellan att
> byta hjul och cykla in till stan eller ge upp och
> duscha och åka kommunalt var ganska lätt. Dök
> upp på jobbet 10:20!
>
> Bättre start på veckan har jag haft...

Åfyffaaan - här snackar vi kvalitetsmisär! Kudos!

Selast skrev:
> Densög feta apkxxar!
>
> Började som vanligt vid 7:30 tiden i det
> tilltagande snöblandade regnet och kom ungefär 2
> km när bakhjulet började slå igenom, punka...
> Tog skydd i en G/C vägstunnel och påbörjade
> slangbytet, kylan och all smuts på däck och hjul
> gjorde kaoz med mina fingrar. Däcket så stelt
> att det var nästan omöjligt att kränga av
> hjulet. Till slut fick jag ur den gamla slangen
> och försökte med fingrar utan känsel kvar
> känna om det satt något i däcket men kunde inte
> hitta något. Påbörjade återmonteringen och var
> tvungen att ta till däckjärnet för att kränga
> över den sista biten på däcket då mina fingrar
> helt enkelt inte fungerade tillräckligt väl för
> att få tillbaka det med handkraft. Antagligen
> lyckades jag då göra hål även i den nya
> slangen för efter att ha kämpat med den lilla
> fickpumpen för att få i tillräckligt med luft
> för att komma in till stan hann jag knappt packa
> ihop prylarna och komma upp på cykeln igen innan
> det slog igenom igen. Blev arg och pumpade en
> gång till och kom ytterligare en kilometer innan
> det var dags för mer luft. Denna gång var jag
> så förbannad och uppjagad att jag gick bet på
> att få däcket hårt. Bara att ge upp och börja
> promenaden hem, efter 55 minuter var jag hemma
> igen, genomfrusen och dygnsur. Valet mellan att
> byta hjul och cykla in till stan eller ge upp och
> duscha och åka kommunalt var ganska lätt. Dök
> upp på jobbet 10:20!
>
> Bättre start på veckan har jag haft...

Haha Denna pendling tror jag du i alla fall kommer att komma ihåg!

1 grad i luften, motvind och måndag morgon. Kan nog inte bli bättre. Lyckades sätta personsämsta på min jobbpendling. 33,6km på 86 minuter... 23,5km/h i snitt.

Fjärdebrunn skrev:
> Det är sådant som härdar Selast. Det är då
> man vill kunna vinka in servicebilen.

Exakt min tanke när jag traskade hemåt med den oanvändbara cykeln! Kom på mig själv att håna de "klena" proffsen jag såg på TV i söndags som verkade helt tagna av att det ösregnade vid starten på Milano San Remo, dom skulle ha vart med imorse!

Ska erkänna, en gång när jag hade dubbelpunkat på en liten grusväg i Erstavik ringde jag och guidade ut hustrun med familjekombin i skogen för att plocka upp mig och cykeln. Det funkade då jag hade dragit tidigt...

Peeling och akupunktur är träffande ord, ja... Mycket tacksam för både sportbrillorna och buffen som lyckades täcka ansiktet till 95%. Småhaglet i motvinden i nerförsbackarna var ju allt annat än njutbart när det träffade de exponerade 5% av ansiktet, men samtidigt känns det lite nödvändigt med en misärpendling ibland så man inte blir för bortskämd. :)

Idag buss efter att ha hämtat bil på verkstan. Känns som rätt dag att göra det.

Imorgon soligt och svag vind. Tror jag cyklar då.

Motvind & snedvind på vägen in, trevligt tempo. Cykelkläderna börjar att inte lukta hallon..
Snart dags att cykla hem, Philipsen laddad & hoppas på medvind/ovind.

Smattrande småspik i 24 km på morgonen, brutal motvind 24 km på hemvägen - många fick slita hårt över Tranebergsbron idag.

Man kommer uppskatta de soliga vindstilla dagarna desto mer!

Grönvik skrev:
> Smattrande småspik i 24 km på morgonen, brutal
> motvind 24 km på hemvägen - många fick slita
> hårt över Tranebergsbron idag.
>
> Man kommer uppskatta de soliga vindstilla dagarna
> desto mer!

Tranebergsbron var spännande på väg hem. Vissa cyklister stod nästan helt still. Jag kände mig som en av dom.

Efter två veckors cykelfrånvaro blev man rikligt belönad med ovan nämnda snöbonus på väg till jobbet, och redig motvind på väg hem. Härligt!

Helt orelaterat till vädret sitter jag och funderar på om jag ska köpa nya hjul till pendlaren, eller en ny pendlare...

Här uppe i dalarna regnade det bara imorse. Inte cyklade jag för det ;-)
Men nu ska jag packa och lägga fram kläder till morgondagens cykelpendling. Vädergudarna lovar skinande sol och förhoppningsvis är grudvägarna inte helt jättemjuka.

Dagens lärdom: cykelmeka inte när du är stressad!

Det började med att jag funderade på hur jag skulle ta mig till kvällens seminarium om idrottspsykologi och mental träning på Pedagogen. Först tänkte jag åka kollektivt, men tyckte att det var dags att plocka fram sommarpendlingscykeln från vinterdvalan. Sagt och gjort.

Jag kollade snabbt och konstaterade att det saknades en sadel och det behövdes också lampor och reflexer. Reflexer och lampor hade jag lätt tillgängligt, så det gick fint. Jag plockade av sadeln från en annan ram jag hade i förrådet. Skruvade på den på pendlarcykelns sadelstolpe och fick fast det, men jag tyckte det var en lite konstig vinkel på fästet.

Nåja, luft i däcken skulle det vara också, så jag hämtade pumpen och skulle till att pumpa när jag till min fasa fick syn på att det saknas bromsbelägg, och faktiskt hela skorna som beläggen sitter i! Då kom jag på att jag hade lånat ut dem till en kompis. Nu började det bli bråttom! Jag dök in i förrådet igen och fick fatt på ett par gamla bromsar som jag snodde belägg och skor från. Panik igen - det saknades ett par belägg! Men jag hade slängt ett par belägg i söndags, inför distanspasset, så ner i skräppåsen för att få fram de slängda beläggen igen…

Nu var det riktigt ont om tid, men cykeln var nu cyklingsbar. Luft i däcken och ut genom dörren. Jag klickade i och började rulla. Efter femtio meter lossade vänstra pedalen! Då kom jag på att jag hade bytt vevparti i höstas, och jag hade bara skruvat i pedalerna 1-2 gängor för att hålla kvar dem. Tillbaks hem och fram med pedalnyckel för att fästa dem igen. De yttersta gängorna var rökta, men 80 procent av gängorna var ok, så pedalerna satt fast ordentligt igen. Äntligen på väg! Jovars. En kilometer senare börjar sadeln vicka loss. Så jag satt på en lös sadeln resten av vägen…

På väg hem upptäcker jag också att vevlagret har för lång axel, så enkeldrevet fram hamnar för långt ut för de lättaste växlarna bak. Med resultat att kedjan hoppar av. Tre gånger fick jag lyfta på kedjan igen. Jag ska skaffa ett annat vevlager, och kanske en enkel kedjestyrare…

Sadeln då? Ja, det visade sig att klämman inte var symmetrisk i längsled, men det fanns inget uppenbart sätt att upptäcka att det var fel åt ena hållet. Nu är den rättmonterad…

Viss skillnad från igår, medvind solen sken, fåglarna kvittrade och benen var trötta - finfin pendling alltså!

Körde ikapp och om en kollega vid fridhemsplan och ondgjorde mig lite över att han senare brände rödljuset med kommentaren; "Stannar du för rött?? Varför då?"
Sa att man kommer fram även om man följer trafikregler och sen tänkte jag att jag skulle ta och köra ikapp honom. Men då lossnade bakhjulet.... Bra morgon mao.

Mötte sopbilen i rampen mot mässan vid Älvsjö station. De hade varit ute och kört kunde man se då det var sämre väglag än vanligt.

Kröp ner i bocken och hittade en behaglig lunk i den stabila motvinden. Fick till slut ett litet tåg efter mig in mot Slussen. Det kändes OK en dag som denna.

Det var så fint väder så jag skippade cykeln och sprang istället - kändes som ett bra val. 11km cykling är lagom när det är skitväder men sådana här fina dagar bör man cykla en omväg eller springa istället för att maximera upplevelsen;)

Blev omkörd & körde sedan om en el-vespa med regplåt som gjorde betydligt mer än 25-30km/h (snarare 40km/h). Vad för slags moped är det och får den öht köra omkring (& kränka elitpendlare) på cykelbanorna?

Retsamt slem i halsen efter den incidenten (läs: lite flåsigt).

Lika fin idag som den var hemsk igår! Nya GP 4 season rullade fint och ska förhoppningsvis ge många bekymmersfria mil i år. Adderade lite vardagsedge genom att sätta en Conti race slang bak, inbillar mig att dessa är lite tunnare än de vanliga slangarna men hade bara en vanlig hemma.

Motoriserat på cykelbana måste hålla sig på rätt sida om 25, om det inte är en gammal moped, då får de nog göra 30. Regplåt -> kör alltid på vägbanan.

Skön pendling tillskillnad mot igår. Finfikan var trevligt det var ett tag sedan jag var med.

Senast ändrad:
Körde om en medcyklist på en snygg ljusblå Fixie Inc uppför backen södergående utmed Haga imorse, ondgjorde mig lite över bilen som stannat, men som inte blinkade för att svänga in vid Haga Norra grindar. Några sekunder senare hör jag en obehaglig smäll.
Bilen hade sett mig och stannat men uppenbarligen inte sett cyklisten bakom, och då fortsatt att svänga in.

Lyckligtvis hade bilen bara dragit i bakhjulet på cykeln. Killen verkade ha ont som man har när man drar i backen men av allt att dömma inga brutna ben, skall/ansiktsskador (han hade hjälm). Tror tillochmed knäna klarade sig ok från skrapsår då han hade någorlunda tjocka jeans på sig.
Cykeln klarade sig bra vad jag kunde se med bara en pedal som gick sönder.

Bilisten skötte sig under omständigheterna väl, stannade förklarade att han inte sett cyklisten men var överlag stillsam och vara fortförande kvar när jag cyklade vidare efter att ha kollat att cyklisten var OK och borde kunna ta sig vidare och att bilisten och cyklisten skulle reda ut det hela.

Lugn och stilla pendling idag. Passade på att inviga en ny snygg cykeltröja idag. Blir en extratur i eftermiddag för att visa upp den lite mer.

Hmm, omväg hem i em kanske.. Hagaparken.. Gravelgrajnda lite (kanske hälsa på nazizt längs Skålhamra om jag känner mig kissnödig). Blir nog bra det här.

image.jpg

Skippade SSkålhamravägen (skulle inte hinna hem i tid), men en trevlig grus-detour blev det iaf.

Senast ändrad:
Idag var det skönt att sätta sig i bilen, efter rekordturen hem igår.

33,2 km avverkades på 62 minuter, eller då 32,5km/h i snitt. Måste återhämta mig lite nu :)

Jeppe_E skrev:
> Idag var det skönt att sätta sig i bilen, efter
> rekordturen hem igår.
>
> 33,2 km avverkades på 62 minuter, eller då
> 32,5km/h i snitt. Måste återhämta mig lite nu
> :)

Starkt! Inte så många rödljus va?

Fjärdebrunn skrev:
> Jeppe_E skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Idag var det skönt att sätta sig i bilen, efter
> > rekordturen hem igår.
> >
> > 33,2 km avverkades på 62 minuter, eller då
> > 32,5km/h i snitt. Måste återhämta mig lite nu
> > :)
>
> Starkt! Inte så många rödljus va?

Måste man passera rödljus för att det ska vara pendling? Jag hade bara ett på morgonens runda om 44 km och det 100 m innan det var dags att parkera :-)

Tillbaka
Topp