Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Lite mindre trängsel på cykelbanorna idag, skönt.

Gröna vågen på Götgatan helt kaputt och det stank dessutom avlopp över hela Söder.

I går när jag cyklade hemåt på kungsträdgårdsgatan söderut så låg jag bakom en cyklist och fisåkte i solskenet. Halvägs fram till strömmen stod en taxi i cykelbanan och plockade upp en kund. När cyklisten framför mig passerade vänder han sig demonstrativt om mot chaffören och ger honom fingret sen fortsätter han fram mot rödljuset och åker höger mot rött.

Denna situation får mig att tänka på två saker. Jag tyckte cyklisten överreagerade och betedde sig riktigt illa. Sånt där uppförande spär bara på ilskan i trafiken. Vart skulle taxin tagit vägen liksom?? Det var inga som helst problem för oss att passera eller nåt.

Vidare att cykelbanan längs kungsträdgårdsgatan är ett typexempel på en helt onödig cykelbana. Här hade det varit mycket bättre att bara skippa den. Den skapar bara oreda och onödig frustration (som exemplet ovan visar).

Ingen vidare misär imorse trots utlovat regn/snö :-( Däremot höll en Djursholmskärringdjävel på att ta livet av mig i rondellen vid gamla Skanska huset när hon tryckte sig förbi med centimetrar tillgodo. Vad är fel i huvudet på dessa bilister som ska förbi direkt när dom kommer ikapp en cyklist oavsett yttre omständigheter?

Appel skrev:
-------------------------------------------------------
> I går när jag cyklade hemåt på
> kungsträdgårdsgatan söderut så låg jag bakom
> en cyklist och fisåkte i solskenet. Halvägs fram
> till strömmen stod en taxi i cykelbanan och
> plockade upp en kund. När cyklisten framför mig
> passerade vänder han sig demonstrativt om mot
> chaffören och ger honom fingret sen fortsätter
> han fram mot rödljuset och åker höger mot
> rött.
>
> Denna situation får mig att tänka på två
> saker. Jag tyckte cyklisten överreagerade och
> betedde sig riktigt illa. Sånt där uppförande
> spär bara på ilskan i trafiken. Vart skulle
> taxin tagit vägen liksom?? Det var inga som helst
> problem för oss att passera eller nåt.
>
> Vidare att cykelbanan längs kungsträdgårdsgatan
> är ett typexempel på en helt onödig cykelbana.
> Här hade det varit mycket bättre att bara skippa
> den. Den skapar bara oreda och onödig frustration
> (som exemplet ovan visar).

Håller med, helt onödigt av cyklisten.
Det finns sååååå många trafiklösningar som för oss som cyklar är helt upp åt väggarna att det går knappt hålla räkningen. Kungsträdgårdsgatan är ett av alla exempel. Den är svår eftersom det under säsongen är knökfullt med cyklar OCH bussar och taxi så där är nog lösningen att bara ta det lugnt. Vilket cyklisten i exemplet alltså inte gjorde. Norrgående är det ingen cykelfil om jag minns rätt och man saknar inte direkt en egen fil...det funkar bra utan.

Appel skrev:
> Halvägs fram till strömmen stod en taxi i cykelbanan
..
> Vart skulle taxin tagit vägen liksom??

Fanns det inget bilkörfält han kunde ställt sig i?

Inget snöblandat regn än men solförmörkelse, totalt mulet och extra stark danvikstull-avloppsdoft iaf.

Men snabb och skön cykling. Jag har börjat trampa ur högsta växeln på rakorna nu med sommardäck, en ny känsla.

Packade en mössa och underställströja ifall det iaf blir lite rusk ikväll.

Stumpy skrev:
> Appel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Halvägs fram till strömmen stod en taxi i
> cykelbanan
> ..
> > Vart skulle taxin tagit vägen liksom??
>
> Fanns det inget bilkörfält han kunde ställt sig
> i?

Där kan man ju inte stanna...

Stumpy skrev:
> Appel skrev:
> -----
> > Halvägs fram till strömmen stod en taxi i
> cykelbanan
> ..
> > Vart skulle taxin tagit vägen liksom??
>
> Fanns det inget bilkörfält han kunde ställt sig
> i?

+1

Cykelbanorna är ingen jävla lastplats där man stannar om man inte vill vara i vägen för den "riktiga" trafiken. Vill man plocka upp och lämna passagerare i farten får man göra det i sitt eget körfält, eller inte alls och leta upp en parkering precis som alla andra.
Det var inte jag just den här gången, men både fingrar och knackningar har utdelats till taxiförare som inte kan låta bli cykelbanor och cykelfält.

Inte ställer jag min cykel mitt ute i körbanan medan jag gör mina ska-bara-ärenden.

bojsänke skrev:
> Stumpy skrev:
> -----
> > Appel skrev:
> >
>
> > -----
> > > Halvägs fram till strömmen stod en taxi i
> > cykelbanan
> > ..
> > > Vart skulle taxin tagit vägen liksom??
> >
> > Fanns det inget bilkörfält han kunde ställt
> sig
> > i?
>
> +1
>
> Cykelbanorna är ingen jävla lastplats där man
> stannar om man inte vill vara i vägen för den
> "riktiga" trafiken. Vill man plocka upp och lämna
> passagerare i farten får man göra det i sitt
> eget körfält, eller inte alls och leta upp en
> parkering precis som alla andra.
> Det var inte jag just den här gången, men både
> fingrar och knackningar har utdelats till
> taxiförare som inte kan låta bli cykelbanor och
> cykelfält.
>
> Inte ställer jag min cykel mitt ute i körbanan
> medan jag gör mina ska-bara-ärenden.

Jag försvarar ingen här men man måste ändå i den här situationen ställa den praktiska frågan ... Vad vill du helst ha i cykelbanan? En stor, väl synlig taxibil i cykelbanan, där det dessutom inte verkar vara några problem att passera på vänster sida ute i 'riktiga' trafikens körbana eller en (flera?) oberäknerliga gångtrafikanter i varierande ålder och med olika grander av rörelseförmåga?

Taxibilar är motorfordonens motsvarighet till budcyklister. Ganska oberäkneliga och dessutom med en tydlig översittar 'jag vet alltid mitt eget bästa, skit i alla andra' mentalitet.

Man har med andra ord lika stor anledning att bli skogstokig på taxichaufförer som på budcyklister, vars avsaknad av färgseende verkar vara ett anställningskrav snarare än ett milt trafikhandikapp.
En annan likhet är att båda kategorierna använder trafiken som sin arbetsplats medan många av oss andra enbart är där när vi tvingas till det.

Jag tar lätt ett antal gångtrafikanter som går över cykelbanan (och lämnar företräde, som de hyggliga människor de är) hellre än en gigantisk stålklump som effektivt blockerar hela körbanan.

Inte bara under den tid det tar en gående att korsa en meterbred cykelbana, utan under den tid det tar att komma överens om vem som ska betala, rota i handväskor, dra kortet fyra gånger, blåsa rent kortläsare, vänta på mottagning, utbyta diverse avskedsfraser och sedan slänga upp dörren rakt i ansiktet på den cyklist som försöker runda på vänstersidan...
Och då förutsätter vi att det ens finns en kund i bilen.

Det ena positiva med det är ju att man slipper bunnyhoppa upp för kanten igen när man kommit runt, om man blir dörrad på vägen.

Taxibilar är väl inte riktigt att jämföras med budcyklister, förstnämnda breda stålkolossar som effektivt kan ockupera din väg. En cykel, smal och smäcker, oavsett vem som sitter på, hur skicklig och snabb den är att navigera bland trafik eller vingelpelle.

Senast ändrad:
Fick mer än en förnimmelse om att vintern inte är helt över än på hemvägen. Riktigt slaskmysigt faktiskt. Bristen på regnkläder förhöjde upplevelsen.

Fruktansvärt skitigt en sån här dag utan egolapp, ser ut som man kört cyclocross trots att det bara är asfalt.

federico skrev:
> 19 Mars. Bullittpendlare med hund, snyggt!
> Frågade om jag fick ta en bild och lägga ut
> här, tackar!

Ååh... Nu måste jag ju ha en Bullitt,
har en hund i samma storlek och hon skulle
nog trivas lika bra som denna där... :-))

ipv6 skrev:
> Jag råkade titta på solen, så jag lär väl
> vara blind lagom till nästa pendling.

Gjorde min mor för 40 år sedan, inoperabel "gula fläcken" sedan ett par år. Så du kan vara lugn ett par år... Sen blir du synskadad...;-) Dumt oavsett. Man ska inte titta in solen ju. Även om det var allmän brist på solljus idag, lite skymning mitt på dan på det. Vårdagjämning. Och ledig. Ingen pendling alls. Så hör inte hemma här.

Aliide skrev:
> Gjorde min mor för 40 år sedan, inoperabel "gula
> fläcken" sedan ett par år. Så du kan vara lugn
> ett par år... Sen blir du synskadad...;-) Dumt
> oavsett. Man ska inte titta in solen ju. Även om
> det var allmän brist på solljus idag, lite
> skymning mitt på dan på det. Vårdagjämning.
> Och ledig. Ingen pendling alls. Så hör inte
> hemma här.

Det var av misstag och väldigt kort stund. Förmodligen har jag tittat mer in i solen under de två senaste veckornas pendling. Svårt att låta bli när den står så lågt.

Tog inte med regnkläder i morse, det fick jag sota för på hemvägen, själva cyklingen gick lätt men blöt blev jag, från missär till himmelriket - vid hemkomst direkt in i ångbastun och bubbelbad med god dricka.

Htfu-pendling hem. Lyckades tajma nån hagelartad nederbörd på första halvan, lagom skönt med vassa isbitar i fejset i motvinden. Fort gick det iaf, och jag blev jagad från slussen till nacka forum av nån på pendlingsracer, lyckades hålla lite distans till jagaren iaf.

Ny punka på CX speed däcket, denna gång var däcket uppskureti princip - lätt att lokalisera punkan. Fick sätta en punkalapp på insidan av däcket sedan var det bara sätta igång och pumpa med minipumpen, tog ett tag!

Saknade en keps, snöblandat regn är inte kul att få i ögonen.

Aliide skrev:
> Taxibilar är väl inte riktigt att jämföras med
> budcyklister, förstnämnda breda stålkolossar
> som effektivt kan ockupera din väg. En cykel,
> smal och smäcker, oavsett vem som sitter på, hur
> skicklig och snabb den är att navigera bland
> trafik eller vingelpelle.

Nej. Inte fordonen. Människorna som framför desamma menade jag så klart.
Lite raljerande och mycket generaliserande kanske, men av alla yrkestraffikanter ligger dessa två kategorier längst ner på min tycka-om lista.

JockeP skrev:
> Aliide skrev:
> -----
> > Taxibilar är väl inte riktigt att jämföras
> med
> > budcyklister, förstnämnda breda stålkolossar
> > som effektivt kan ockupera din väg. En cykel,
> > smal och smäcker, oavsett vem som sitter på,
> hur
> > skicklig och snabb den är att navigera bland
> > trafik eller vingelpelle.
>
> Nej. Inte fordonen. Människorna som framför
> desamma menade jag så klart.
> Lite raljerande och mycket generaliserande kanske,
> men av alla yrkestraffikanter ligger dessa två
> kategorier längst ner på min tycka-om lista.

Vita skåpbilar och BMW ligger högst på min, BMW-förare för att de inte ser i största allmänhet, ställer sig i överfarter (passager) etc, förare av vita skåpbilar för att de kör om med minsta möjliga marginal där utrymme för laglig omkörning inte finns. Enda som sånär prejat omkull mig.

+1 på BMW-förare. Jag tror inte det går att se ut genom sidofönstren på en BMW. Som om det var spegelglas, monterade på insidan. All fokus verkar ligga framåt, och endast framåt.
Tant i Audi hade samma problem i veckan. "Ojdå, ville du cykla här? På min vänta-på-att-få-svänga-vänster uppställningsplats? Det kan du väl få. Jag ska bara svänga först. Om någon minut eller fem."

Jag läste någonstans något klokt, så jag är tveksam till om det var på Happy, om att den farligaste bilisten är den som inte cyklar och den cyklist som lever farligast är den som inte kör bil. Ligger mycket i det. En gemensam förståelse för varandras trafiksituation inte minst.

Japp, hugglig misär ute i provinsen, lättade inåt Göteborg. Eller gick i alla fall från snöblandat till rent regn..

Idag var det skönt att vara på jobbet redan 05:20, i god tid innan det snöblandade eländet.

Mysväder!

Rivig snö i ansiktet, men hygglig medvind.
Var orolig att det skulle vara halt utan dubb, men kändes aldrig otryggt med 4-Seasons.

Var inte skitledsen i morse att det nya bakdäcket (Marathon Plus) inte öht gick att få på fälgen igår (kämpade en timme med alla knep i boken tror jag).
Blev ebolaexpressen och webbeställning av vikbara däck istället.

Förhalade dagens avfärd så långt det gick men till slut var man ute i stenhård motvind och småspik i ansiktet, hualigen. Men som Mange här ovan typ säger - hellre det än en seg bussresa! Gillar pendlingsäventyret hur rått det än må vara.

Helmysigt med peeling i motvinden. Bortsett det gick det inte att klaga på soft cykling med lite hets och folk. En SUV körde om mig precis innan korsning för att sedan omedelbart svänga höger. Ett stillsamt finger i backspegeln fick räcka idag.

BTW jag gillar min BMW :)

Kom fram till jobbet precis innan det började regna. Skaplig medvind gjorde resan behagligt snabb. Gissar att hemresan kommer smaka blöt styrlinda.

Hjälmvisiret tog de små frusna isbitarna som blåste in i ansiktet. Vädret är nog mitt fel, jag polerade räcern i helgen. Det blev mtb med dubb idag istället.

Elaka små trekantiga rakblad gjorda av is, i motvind 8 av mina 15 km idag till jobbet. Det var så att jag nästan höll igen, och fick blunda och huka mig ner om vartannat pga. en oroande smärtnivå i fejset. Men det är väl inte värre än nån slags kall peelingbehandling. :)

Körde iaf Sheldons trick med igentejpad hjälm, och skoöverdrag. Det gick bra iaf.

Sommardäck inga problem, det var inte det minsta halt nånstans.

Heja vårvädret nu, även om HTFU har sin charm.

Densög feta apkxxar!

Började som vanligt vid 7:30 tiden i det tilltagande snöblandade regnet och kom ungefär 2 km när bakhjulet började slå igenom, punka... Tog skydd i en G/C vägstunnel och påbörjade slangbytet, kylan och all smuts på däck och hjul gjorde kaoz med mina fingrar. Däcket så stelt att det var nästan omöjligt att kränga av hjulet. Till slut fick jag ur den gamla slangen och försökte med fingrar utan känsel kvar känna om det satt något i däcket men kunde inte hitta något. Påbörjade återmonteringen och var tvungen att ta till däckjärnet för att kränga över den sista biten på däcket då mina fingrar helt enkelt inte fungerade tillräckligt väl för att få tillbaka det med handkraft. Antagligen lyckades jag då göra hål även i den nya slangen för efter att ha kämpat med den lilla fickpumpen för att få i tillräckligt med luft för att komma in till stan hann jag knappt packa ihop prylarna och komma upp på cykeln igen innan det slog igenom igen. Blev arg och pumpade en gång till och kom ytterligare en kilometer innan det var dags för mer luft. Denna gång var jag så förbannad och uppjagad att jag gick bet på att få däcket hårt. Bara att ge upp och börja promenaden hem, efter 55 minuter var jag hemma igen, genomfrusen och dygnsur. Valet mellan att byta hjul och cykla in till stan eller ge upp och duscha och åka kommunalt var ganska lätt. Dök upp på jobbet 10:20!

Bättre start på veckan har jag haft...

Tillbaka
Topp