Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Korsningen Götgatan/ Hornsgatan känns bara farlig. Dyker ned vid Hilton där en flaggvakt säger jag ska leda cykeln. Nej, det kommer jag inte att göra, replikerar jag.

Kommer nog att välja S Mälarstrand imorgon bitti istället om vinden ligger som idag.

DJ Internet skrev:
-------------------------------------------------------
> Korsningen Götgatan/ Hornsgatan känns bara
> farlig. Dyker ned vid Hilton där en flaggvakt
> säger jag ska leda cykeln. Nej, det kommer jag
> inte att göra, replikerar jag.

Man får inte cykla, men köra taxi på trottoaren och mot enkelriktat är helt ok. Hål i hela huvudet samtidigt där.

Aliide skrev:
> Hoppas det fortsätter blåsa och åt samma håll
> när jag slutar ikväll...

Nej!! Vinden måste vända. Kommer vara död innan jag är hemma annars...

Per D skrev:
> Aliide skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hoppas det fortsätter blåsa och åt samma
> håll
> > när jag slutar ikväll...
>
>
> Nej!! Vinden måste vända. Kommer vara död innan
> jag är hemma annars...

Bättre att vara död hemma än när man kommer fram till jobbet ;-) En nerförsbacke där det brukar gå farligt snabbt utan kadens fick man trampa nerför som sjutton för att ens komma ner... Och kollegor som undrade varför man var så röd i ansiktet...

Blåste duktigt på vägen hem. Ner i bocken och lilla klingan sen var det bara trampa. Kom upp i den respektabla snitthastigheten 23km/h, dvs samma som i vintras.

Mange. skrev:
> Har även fått en ny baklampa,
> http://www.roadbikereview.com/reviews/bontrager-in
> troduces-flare-r-cycling-taillight sjukt bra att
> se reflektioner i skyltar 500m bort..
> Jag erkänner, jag har blivit ett blinkmonglo.
> F'låt.

Får du änna skriva en recension på hur det är att vara blinkmongo på heltid när du använt den ett tag. Är du helnöjd så kan det tänkas att jag joinar in som dygnetruntmongo :-)

emmer skrev:
> Mange. skrev:
> -----
> > Har även fått en ny baklampa,
> >
> http://www.roadbikereview.com/reviews/bontrager-in
>
> > troduces-flare-r-cycling-taillight sjukt bra
> att
> > se reflektioner i skyltar 500m bort..
> > Jag erkänner, jag har blivit ett blinkmonglo.
> > F'låt.
>
> Får du änna skriva en recension på hur det är
> att vara blinkmongo på heltid när du använt den
> ett tag. Är du helnöjd så kan det tänkas att
> jag joinar in som dygnetruntmongo :-)

Själv kan jag inte låta bli att säga till blinkmongon (och bländande pannlampor för del). Sjukt störande.

...jag pendlade med bil idag :( ångrar det bittert, det var ju världens kanonväder!! och imorrn ska det bli tråkigare. Men men, det blir väl fler soliga dagar i år får man hoppas :) skulle hämta en cykel på hemvägen så var tvungen att ha bilen. Men nu håller jag på att mecka pendlarhoj så imorrn är dags att återigen börja cykelpendla på allvar. Varje dag!

Mötte just ett festligt litet gäng, tre killar tätt på rad, endast loket med lyse, en liten diod. Det räckte tydligen ;-) För övrigt hade det så gott som mojnat.

Segwaysparad.
2015-04-0818.01.52.jpg

Timothy skrev:
> Segwaysparad.

Inga hjälmar -> Inte hyres utan några som FAKTISKT köpt en sån där djävulsmaskin?

Något bättre vindförhållanden på hemvägen.

Firade detta med att köra upp för Hammarbybacken. Jävlar va jobbigt det var. Alldeles för länge sen jag gjorde det sist.

Timothy skrev:
> Segwaysparad.
>
Du ska vara glad att du inte kom lite senare för då stod alla fyra kors och tvärs över hela GC-banan och gungade åt alla håll.

Härlig medvind i morse blev lika ohärlig motvind på hemvägen.
Om bara lite mer än en månad ska gruset vara uppsopat, skönt.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    86.9 KB · Besök: 38
  • image.jpg
    image.jpg
    97.1 KB · Besök: 43
DAST skrev:
> Härlig medvind i morse blev lika ohärlig motvind
> på hemvägen.
> Om bara lite mer än en månad ska gruset vara
> uppsopat, skönt.
Nälsta och Bällstabro?

perzzon skrev:
> Inga hjälmar -> Inte hyres utan några som
> FAKTISKT köpt en sån där djävulsmaskin?

På Kungholmen finns det ett gäng hippa människor om jobbar i någon Apple/design/oklart-vad-butik och rullar runt på ett vitt hjul. Alltså en Segway utan styret. Det ser ännu dummare ut, kan jag lova.

perzzon skrev:
> Timothy skrev:
> -----
> > Segwaysparad.
>
> Inga hjälmar -> Inte hyres utan några som
> FAKTISKT köpt en sån där djävulsmaskin?

Såg mer ut som nått företag hyrt in några som en "kul grej" att testa på kick off eller något.

Blev omcyklad av en memil med högprofilhjul och baggyshorts på götgatan. Den kombinationen kändes mer kränkande än omcyklingen.

Sega ben, vacker morgon. Fågelkvitter. Ca 95% av färdvägen sopad.
Trodde jag skulle rulla in på runt 1:15 men GPS'en rapporterade 1:02. Den kanske är trasig.
Minikränkt (kom inte ifatt) av pendlarhybrid med pkthållare med väskor och cyklist med grön jacka. Letade febrilt efter batteripacket, men inte ens det kunde jag skylla på. Jag resignerade med en djup suck och återgick till att lyssna på fåglarna och spana efter vitsippor. (Hittade!)

Motvind hela vuältan. Det var jättejobbigt.

Vid Årsta så rullade det om en Specialized cross med skivbroms, nu tänkte jag, äntligen blir det åka av! (väldigt få som cyklar vuältan medsols på morgonen nämligen så det är lite klent med potentiella kränkningar) Men nä, han svängde av ner mot Marievik.

Dunderförkylning har verkligen kopplat greppet, men än så länge bara i näsa och svalg så jag rullade lite försiktigt till jobbet.
Cyklade förbi en riktigt fin Colnago Master utför Skanstullbron.

Förväntade mig medvind men det var tydligen kantvind, har vridit om under natten.

Något är fel på min cykel, den rullar så förbannat dåligt jämfört med racern. Durano däcket fram är nästan helslut och det bakre Vittoria randonneur är också slut, kan det ha med saken att göra?

Mr Orange skrev:
> DAST skrev:
> -----
> > Härlig medvind i morse blev lika ohärlig
> motvind
> > på hemvägen.
> > Om bara lite mer än en månad ska gruset vara
> > uppsopat, skönt.
> Nälsta och Bällstabro?

Korrekt spottat Mr Orange!
Kör du samma väg?

Kolla vad jag helt oväntat körde om på samma plats på Bällstavägen i morse:
Nysopat! :)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    51.9 KB · Besök: 42
DAST skrev:
> Mr Orange skrev:
> -----
> > DAST skrev:
> >
>
> > -----
> > > Härlig medvind i morse blev lika ohärlig
> > motvind
> > > på hemvägen.
> > > Om bara lite mer än en månad ska gruset
> vara
> > > uppsopat, skönt.
> > Nälsta och Bällstabro?
>
> Korrekt spottat Mr Orange!
> Kör du samma väg?
>
> Kolla vad jag helt oväntat körde om på samma
> plats på Bällstavägen i morse:
> Nysopat! :)
>
Jupp, det är mina hoods. Cykelvägen i Nälsta är ett sorgebarn. Plogas sist och sopas nångång i Maj. Tur att jag har BRA DÄCK.

Skön pendling, fortfarande motvind men jag servade bakväxeln igår så fick i alla fall cykla tyst och rasselfritt med crisp växlingar. Seg och trött, men glad och kunde njuta av det.

Såg ingen intressant pendlare att cykla efter, men jag var väl för zen som vanligt.

Sopningen uppskattas, men här och var skulle de behöva passera igen, då det blivit kvar ganska breda strängar av grus. Ändå dags, moln av grus och sand i vårvindarna slipper jag gärna.

På stadsgården sopades det imorse. Dubbla maskiner. Jag blev skitig av deras vatten eftersom jag nu kör skärmlöst.

Skulle ta det lugnt men det gick åt fanders när det fanns snabba ryggar att ta i den ganska kännbara motvinden. Bla en Saltismamma som mosade på stenhårt med händerna i bocken.

Träffade just en söt liten tant med käpp och svårt att gå i hissen på väg upp till jobbet "Åhh, vad skönt det ser ut att cykla, det är det jag saknar mest av allt" Där stod jag svettig och dan med rufsigt hår...

Flaggvakten Hornsgatan/ Götgatan dag 2.

Hen höjer röd flagg när jag återigen ska dyka ned vid Hilton som är enkelriktad i min färdriktning.

Ta det lugnt, ropar flaggvakten.
Jag tar det lugnt, replikerar jag.

Ja men ser du inte? Flaggvakten verkar irriterad.

I backen, mot enkelriktat, stånkar en fullastad lastbil med schaktmassor uppför.

Flaggvakten agerar som om cyklisten aldrig förr har fått ett möte i trånga passager, här finns det gott om plats.

Stannar och släpper förbi lastbilen. Imorgon, då väntar en överraskning för flaggvakten, hoppas hen är fredagsyster.

DJ Internet skrev:
> Flaggvakten Hornsgatan/ Götgatan dag 2.
>
> Hen höjer röd flagg när jag återigen ska dyka
> ned vid Hilton som är enkelriktad i min
> färdriktning.
>
> Ta det lugnt, ropar flaggvakten.
> Jag tar det lugnt, replikerar jag.
>
> Ja men ser du inte? Flaggvakten verkar irriterad.
>
>
> I backen, mot enkelriktat, stånkar en fullastad
> lastbil med schaktmassor uppför.
>
> Flaggvakten agerar som om cyklisten aldrig förr
> har fått ett möte i trånga passager, här finns
> det gott om plats.
>
> Stannar och släpper förbi lastbilen. Imorgon,
> då väntar en överraskning för flaggvakten,
> hoppas hen är fredagsyster.

Var det en höna eller en flaggvakt?

Jag är en rookie här på tråden men absolut inte nybörjare när det gäller att cykla eller pendla. Jag har gjort detta på många år och kanske några av er redan känner till mig eller har noterat mitt namn på Strava. Jag sitter i sadel minst 6 dagar i veckan och kör flera mil än dem flesta. Men jag är inte så värst social och gillar inte mingla eller fisåka däremot söker alltid ögonkontakt och hälsar gärna.
Oftast färdas jag mellan Solna-Tyresö men du kan du möta, eller bli omkörd av en svart cx, nästan över hela stan.

Hur var dagens pendling? Utan incidenter, faktiskt. En lite för vågad omkörning i en kurva på osopad cykelväg innan tunneln vid Västra-Skogen. Segt på Vuältan men avslutade ändå med 140 knäböj på begravningsplatsen i Tyresö.
För att variera planerar jag hemfärden Flaten runt och maxa på Orhemsvägen. Sen rullar jag genom Skogskyrkogården och Sockenvägen till Årsta, spurt upp till Årsta järnvägsbron och sen över Västerbron. Om benen är spralliga spurtar jag upp på Tranebergsbron och rullar vidare mot Brommaplan. Väl mött!

DJ Internet skrev:
------------------------------------------------------
>
> Stannar och släpper förbi lastbilen. Imorgon,
> då väntar en överraskning för flaggvakten,
> hoppas hen är fredag-syster.
>
Sååå, du gillar "exotiska" tjejer... Vad är överraskningen, korv?

Lugnt som vanligt kl 04:30 lite motvind in mot stan från Nacka annars torrt och sopat till 90% på färdvägen. CX är numera min melodi, även om trotjänar hybriden skött sig väl under tre år.
Hemåt vårklädd med medvind, sol och bitvis sidovind, cykla är förbannat roligt under nästan perfekta förhållanden!! Fler och fler säsongscyklister nu på eftermiddagen, men jag åker ändå så pass tidigt hemåt så det blir aldrig något stök... Lite skoj-kränkningar av bilar/lastbilarna vid rödlyset ingår ju varje dag på väg hemåt ;-D
Hoppas Cykelskorna kommer snart så jag får testa på drag i trampet också....
/Calle

> Var det en höna eller en flaggvakt?
Trots att jag såg rött så är jag tämligen säker på att hönan var en flaggvakt.

>Ska flaggvakten få tårta?
Det hoppas jag, dock inte utav mig.

>Sååå, du gillar "exotiska" tjejer... Vad är överraskningen, korv?

Hade väl egentligen tänkt en egenhändigt ritad teckning i infantil stil, eller en klubba, nej inte veckans klubba, 60- 70-talister, utan en läskande lolly helt enkelt. Kommer väl att sluta med en omogen inbromsning med skrikande däck, ett stammande "tack för den här tiden", nervös ovillig kram, spd-vurpa och en ångestframkallande måndag vid korsningen: "Du, det är något jag inte har berättat, jag är ingen hipster, jag kör växlat, med skägg, mycket skägg".

Kan inte någon stänga av vinden, börjar tröttna på den nu. Tror att jag har hittat problemet med min trögrullade cykel, visade sig att jag bara hade 2.5bar i framdäcket (25mm). Ny slang och fräsch vårluft borde göra susen.

Ni har väl inte glömt att byta luft i däcken? Nu ska vinterluften ut och in med vårluften, rullar lättare då :)

MacAyvar skrev:
> Oftast färdas jag mellan Solna-Tyresö

Kör du via Storkällan, ibland iklädd Hofvetbyxor?
Möter ingen där så ofta, men har gjort det några gånger på sistone.

Tidig (upp vid 5:15, rulla iväg vid 5:45) men magisk soluppgång över gubbängsfältet 40 minuter senare.
Provade att alternera lite och tog Pussmötevägen från Svedmyra över till Östberga. Gud vilken knölig cykelväg, och osopad var den också. Blä!

Falling down syndrom mot en bilist i morse, vit kränkt tjock gubbe i en Volvo. Gubbjäveln tutar på mig när jag cyklar på vägen över Solnabron där det är 30. Grejen är den att jag har vid det här laget slutat trampa och rullar fram mot ett rödljus som lyser rött där även ett gäng bilar står och väntar. Jag får tokspel på gubbfan och undrar vad fan han tutar för.

Han hävdar att detta är en bilväg och jag har inget där att göra, dvs det var min blotta existens som retade upp honom. Förklarade för honom att detta är en väg inte en bilväg dvs jag har lika stor rätt att vara där som honom, han godtog inte det.

Jag höll på att åka mot rött idag men blev straffad direkt.
I korsningen Älvsjövägen-Kontrollvägen tänkte jag glida över när det blev ledigt från båda håll men då var det en vit hantverkarbil som gjorde en U-sväng. Jag var precis spd ikopplad och skulle lägga tryck på pedalerna. När jag fick lov att hejda mig var jag mikromillicmsek från att spd vurpa. Klarade mig dock enbart med lite sårad stolthet och ett eget konstaterande om att man inte ska åka mot rött. Det blir bara dålig karma.

Tillbaka
Topp