Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Mycket kallare än väntat i morse, sällskapade första 4km för första gången på säsongen med min favorittant som skulle pendla 20 km.

Ser fram emot varmpendling vid femtiden denna fredag.

Härlig pendling idag vinden i ryggen och lite tidigare än vanligt. Påtaglig skillnad på antalet cyklist på Götgatan mellan halv åtta och åtta.

izar skrev:
-------------------------------------------------------
> Falling down syndrom mot en bilist i morse, vit
> kränkt tjock gubbe i en Volvo. Gubbjäveln tutar
> på mig när jag cyklar på vägen över Solnabron
> där det är 30. Grejen är den att jag har vid
> det här laget slutat trampa och rullar fram mot
> ett rödljus som lyser rött där även ett gäng
> bilar står och väntar. Jag får tokspel på
> gubbfan och undrar vad fan han tutar för.
>
> Han hävdar att detta är en bilväg och jag har
> inget där att göra, dvs det var min blotta
> existens som retade upp honom. Förklarade för
> honom att detta är en väg inte en bilväg dvs
> jag har lika stor rätt att vara där som honom,
> han godtog inte det.

+1
Var extremt nära att bryta av backspegel och torkare på stöddig ung mans Porsche Cayenne på Fleminggatan då han både tutade och prejade när jag tvingades ut i BIL-banan pga bilar parkerade i CYKELbanan :(

Dock är man ju numera en Civiliserad Gentleman så jag bet av mig tungan och åkte bara vidare helt enkelt :)

Blåsigt och fortfarande mest motvind. Tog rulle på en mtb-cyklist på en vit white med rassligt sram 1x11. Det trampade han ur i alphyddan, men han verkade snabb så han kanske kom ifatt och tog lite rulle på mig vid stadsgården.

Cyklat utan frambroms i några veckor nu, men luftade frambromsen igår så nu är den perfekt igen. Skönt med full bromskraft här och där men det märks ju mer i skogen.

Kränkt av en person. Som tidigare sagts i tråden så finns det knappt några elitpendlare i göteborg, men nog hade jag räknat med iaf någon till kränkning då cykel+last hamnade på ~33kg.

Hade nöjet att socialcykla halva sträckan med min fru.

Blev så glad att jag körde lite extra fort ner under Gullmars och hittade ett fint litet hopp ut mot koleraparken. Då passade det ju bra att jag transportcyklar på min Inbred som jag kört i snart 10 år. Även om det sitter 700c*32 mm på den nu.

Först en tur med räsern och sen hem och byta cykel och ta sig till jobbet.
Kränkt under gångbron till Blekholmen (Stockholm), vattenskvätt träffar hjälmen men när jag tittar upp och ser en hund som har pissat mot broräcket förstår jag att det inte är vatten.

Stumpy skrev:
>
> Kör du via Storkällan, ibland iklädd
> Hofvetbyxor?
> Möter ingen där så ofta, men har gjort det
> några gånger på sistone.

Stämmer utmärkt. Jag kör ofta via Storkällan och bär Hofvets brallor.

Helt ospännande resa idag. Knappt värt att skriva. Mötte varken ilskna bilister, vinglande cyklister eller rådjur på vägen (som igår i Tyresö) Vinden var snäll och värmen börjar komma. Det enda avvikelse från en perfekt pendling var en tant med resväska som valde cykelbanan i stället för gångvägen mot Vikingterminalen. Hoppas att hon fattade vad jag sa, kanske var en utlänning? Jo förresten, jag mötte en gubbe med blinkande framljus, klockan 8 när det är redan ljust. Sjukt irriterande!

MacAyvar skrev:
> gubbe med blinkande framljus ... Sjukt irriterande!

Du måste välja dina strider. Matchen mot blinkmongon är omöjlig. Fokusera på något annat att bli kränkt av, eller riskera att aldrig mera kunna känna dig okränkt.

Tack. I själva verket har jag slutat strida mot flera ondskor i trafiken. Jag bryr mindre, koncenterar mig på mitt och tar bara lugnare där det inte går att göra något åt. Förr var jag hetsigare och gapade mer men fattade sen att det är bara jag själv som torskar mina hjärnceller.

staine skrev:
> +1
> Var extremt nära att bryta av backspegel och
> torkare på stöddig ung mans Porsche Cayenne på
> Fleminggatan då han både tutade och prejade när
> jag tvingades ut i BIL-banan pga bilar parkerade i
> CYKELbanan :(

En vit?

En bil blinkade på mig, trodde han bara ville hälsa. Där jag bor är det "bara" jag som cyklar så jag börjar bli ökänd. Han ville inte hälsa, han ville varna. För 20 sekunder senare for jag förbi 2 fjolårskavlar (älgar) som stog och käkade ett par meter in på min sida. Det gick nerför och jag låg nertryckt i tempoställning i 50 knyck ungefär. Fina djur. Annars är jag lite trött i nacken efter omställningen till tempopinnar. Inte fått till positionen än heller. Men det kommer.

MacAyvar skrev:
> Jo förresten, jag
> mötte en gubbe med blinkande framljus, klockan 8
> när det är redan ljust. Sjukt irriterande!

En klen tröst; men det hade nog varit ännu mer irriterande om det varit mörkt när du mötte blinkandet...

Ganska händelselös. Växeldrog i typ 100 m på Lindarängsvägen över Gärdet med en herre på CX och KBCK-flaska. Säkert ngn här?

Vederbörande lyckades hursomhelst ta sig förbi krånglet utanför Dramaten och vidare upp mot Norrmalmstorg på ett smidigt sätt via bilvägen. Själv stod jag på sidlinjen i cykelbanan och såg avundsjukt på.

bojsänke skrev:
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > +1
> > Var extremt nära att bryta av backspegel och
> > torkare på stöddig ung mans Porsche Cayenne
> på
> > Fleminggatan då han både tutade och prejade
> när
> > jag tvingades ut i BIL-banan pga bilar parkerade
> i
> > CYKELbanan :(
>
> En vit?

Nja, grå tror jag. Smutsig. Sicken tölp.

Höjdarvecka! Stravajakt måndag till torsdag. Idag så tog jag det lungt och luktade på blommorna istället.

20150410_090853.jpg

20150410_163420.jpg

20150410_164531.jpg

LasseH skrev:
> Fin morgon, lite motvind bara. Oväntat möte i
> Erstavik:
>
>

Preparerar gravel-banan, seriöst!

Skönt att vara tillbaks i Stockholmstrafiken igen. Mycket spritt i benen trots en veckas frånvaro och ett längre distanspass i går. Duggregnet bekom inte det minsta.

Gav mig iväg utan frukost imorse, det gör väl inte underverk för humöret. Lackade ur på en hantverksbilist som tyckte att det var helt ok att tuta på mig och köra om med 5 cm marginal. Skyltad hastighet var 30 och jag höll 33 vid omkörningen, lärdom av detta är att vissa bilister ser rött vid blotta åsynen av cyklister på samma väg som dom!

Njutningsfull pendling. Och snabbt gick det också. Någon litet duggregnish nederbörd men mest i luften. Vägarna var torra.
Tappade en bockstyre-rygg uppför mellan Länna och Skogås men hittade en annan efter Skogås-rondellen som jag hängde på ända bort till Fållan där han ville ner mot Farsta och jag kände mera för Perstorpsvägen. Tack för draghjälpen.

Varning! Cykelbanan i Skogåsmotan har numera ett 3 meter långt hål i asfalten. Kom att upptäcka det i 45 km/h, men mina bunnyhop-skills räddade morgonen från genomslagspunka.

Segt o trött idag pga helgaktivteter, småkränkt av solskenscyklister orkade inte bry mig.tog mig till jobbet i rimlig tid trots allt. Mötte många cyklister påvägen till jobbet idag mellan Liljeholmen och Västberga trots tidig morgon (ca 0615), mer cyklister den sträckan än till och från jobbet i vintras ;-)

Min pendling är numera inget att skriva hem om. Har gått från 12km ner till ca 1km. Knappt att man hinner upp på cykeln innan man ska av den. Pendlingsvägen innefattar dock trappor och lite grusväg genom skog, så lite kul är det.

Släppte förbi oxr innan Liljeholmsbron. Fick ett tack. En sådan väluppfostrad pojke!

Körde förbi oxr på Västerbron. Skulle inte tro att jag säger tack, slyngel som jag är!

Idag körda jag vuältan motsols. Ville vara som alla andra men inte en enda elitpendlare såg jag. Det var jättejobbigt idag också.

zodah skrev:
> Idag körda jag vuältan motsols. Ville vara som
> alla andra men inte en enda elitpendlare såg jag.

Jag är ju en av dem få som kör vuältan medsols, mot trafiken men valde örbyleden och flatenvägen i morse. Flaten - jag trampade på bilvägen men en trevlig man på cykelvägen lyfte handen och hälsade ändå. Annars grått och pissigt.

Trevlig pendling i duggregn. Sällskap med en ny bekantskap från Tullinge till Gullmars.
Hänger du här så tack för sällskap.

Kändes som om alla halvårspendlare nu kommit ut. Vimlade av folk på alla möjliga och omöjliga ställen. Folk som stannar i vägen, som kör om på högersidan osv. osv.
Nåväl. bara att blunda och glida på.

staff68 skrev:
> "Snorisar" som tömmer näsan i fartvinden utan
> att se sig om bakåt är jävligt äckligt!

Finns alltid risker med att suga hjul :)

Sprang idag vilket är bra segt. Inte för att det egentligen är så jobbigt, mest småtråkigt. Antar att jag borde springa fortare så att jag inte orkar tänka på att det är tråkigt.

MacAyvar skrev:
> zodah skrev:
> -----
> > Idag körda jag vuältan motsols. Ville vara
> som
> > alla andra men inte en enda elitpendlare såg
> jag.
>
> Jag är ju en av dem få som kör vuältan
> medsols, mot trafiken men valde örbyleden och
> flatenvägen i morse. Flaten - jag trampade på
> bilvägen men en trevlig man på cykelvägen lyfte
> handen och hälsade ändå. Annars grått och
> pissigt.

Trevligt. Vanligen så kör jag andra hållet och efter Älta så kör jag Flatenvägen och örbyleden. Så kanske att jag får en snabb rygg att jaga ngn gång.

Fjärdebrunn skrev:
> staff68 skrev:
> -----
> > "Snorisar" som tömmer näsan i fartvinden utan
> > att se sig om bakåt är jävligt äckligt!
>
> Finns alltid risker med att suga hjul :)

Brukar aldrig suga hjul när jag pendlar, känns för farligt, Snorfontänerna sprutar inta bara när de blir kränkta, det verkar vara något slags randombeteende... Någon form av tourettes kanske?

Nybörjarpendlare här. I fredags körde jag genom stan via Slussen - det var sådär, så testade en annan väg idag. Västerbron och sedan norrut (pendlar till Kista). Pga slumpmässig skyltning vid diverse vägarbeten kom jag lite vilse och turen blev 25 km istället för fredagens 20. Jaja, klenbenen behövde det säkert.

zodah skrev:
> MacAyvar skrev:
> > zodah skrev:
>
> > > Idag körda jag vuältan motsols. Ville vara
> > som
> > > alla andra men inte en enda elitpendlare såg
> > jag.
> >
> > Jag är ju en av dem få som kör vuältan
> > medsols, mot trafiken men valde örbyleden och
> > flatenvägen i morse. Flaten - jag trampade på
> > bilvägen men en trevlig man på cykelvägen
> lyfte
> > handen och hälsade ändå. Annars grått och
> > pissigt.
>
>
> Trevligt. Vanligen så kör jag andra hållet och
> efter Älta så kör jag Flatenvägen och
> örbyleden. Så kanske att jag får en snabb rygg
> att jaga ngn gång.

Absolut. Min rygg är inte speciellt bred, du vet hur en bergsget ser ut :-) men jag kan gärna sträcka på mig om jag får sällskap.

Senast ändrad:
Efter 10 dagar på Mallis med Hovet sög det fett, som ungarna säger, att dra på sig vinterkläderna och ge sig ut på det bristfälligt sopade vägarna igen. Dessutom har jag ont i mina knän efter att ha harvat runt Mallis på en något för liten/låg hyrcykel.

Tråkig pendling i duggregn och motvind, och benen var fulla av latmaskar efter 4 timmar skogscykling och några extra mil förra veckan, följt av vila lör-sön. Slängde på skärmarna som är fula SKS clip-ons men funkar perf och så skoöverdrag. Kom fram torr men uttråkad.

Tog en annorlunda väg hem idag, och noterade att det låg en evoc-cykelväska dumpad vid bagageutlämningen på terminal 5. Om det är någon som vet någon som varit iväg och cyklat i helgen och inte har kommit tillbaka med cykeln i behåll kan det kanske vara något att kolla upp.

Tillbaka
Topp