Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Verkar vara så stressigt och jobbigt i Tokholm.
> Här kommer lite bilder på zenpendling istället
> :-)

Oknytt i skogen? Där skulle jag aldrig våga cykla, jag har sett på Jordskott, say no more.

Annars ser det ju trevligt ut :-)

Edit: -u +i

Senast ändrad:
Fint väder, lite motvind.

Stod säkert 7-8 poliser i 2-3 klungor vid Slussen idag när jag åkte förbi vid ~08.00.
Stod mest och tog det lugnt och visade upp sig? Till vilken nytta, det vet jag inte.

Körekord vid Götgatan/Hornsgatan.
Polisen stod runt hörnet för att kontrollera rödljuskörning, men pga mängden av cyklister som passerade - även mot rött - så såg de helt uppgivna ut.

Racerpendling i medvind, oj vilken skillnad i fart det är jämfört med ett bojsänke till CX. Antalet cyklister har ökat markant, får börja åka tidigare om man ska slippa kaoset!

emilh skrev:
> Körekord vid Götgatan/Hornsgatan.
> Polisen stod runt hörnet för att kontrollera
> rödljuskörning, men pga mängden av cyklister
> som passerade - även mot rött - så såg de helt
> uppgivna ut.

Hehe :-)

21 April

Bilagor

• 21april1.jpg
    21april1.jpg
    128.4 KB · Besök: 42
  • 21april2.jpg
    21april2.jpg
    78.8 KB · Besök: 42
  • 21april3.jpg
    21april3.jpg
    103 KB · Besök: 56
graFFe skrev:

> Stod säkert 7-8 poliser i 2-3 klungor vid Slussen
> idag när jag åkte förbi vid ~08.00.
> Stod mest och tog det lugnt och visade upp sig?
> Till vilken nytta, det vet jag inte.

Tja, när jag passerade stod i vart fall flera konstaplar och skrev böter till både cyklister och bilister, så nog gjorde de mer än visade upp sig.

graFFe skrev:

Säkert bara för att slippa utreda cykelstölder.

Tog landsvägshojen igår morse, men bussen hem för att ta dottern till tandläkaren. Idag behövde jag crossen på jobbet för att på hemvägen åka på funktionärsförberedelse inför lördagen kvinnohalvmara. Sagt och gjort, men man kanske skulle tagit med sig skorna som åkte med hem igår. Som tur var kom jag iallafall ihåg byxor och övriga kläder hade jag redan flera uppsättningar av. Nåja, fick klampa upp på kontoret i cykelskor. Det hade varit sämre med cykelbyxor.

Elcyklisterna skötte sig fint idag.

Fin pendling trots kylande nordväst i ansiktet. Fick ett hjul att vila bakom på Stadsgården. Bra då jag fortsätter rehabtrampa mina sargade hälsenor. Väldigt många cyklister ute vid 8-rycket. Är IMHO riktigt skoj ut även om man inte kan fräsa på som vanligt.

graFFe skrev:
> Fint väder, lite motvind.
>

Jag betalade 1500 för rödljuskörning där imorse :-(

08:13

De stod vid st eriksgatan oxå... Många ute generellt

Tog den rosa cruxen för matcha rosa körsbärsblommorna på finfikat. Riktigt skönt numera. Men vad galet med cyklister det är numera. Det var även galet med bilister i stan.

tobiascyklar skrev:
>
> Jag betalade 1500 för rödljuskörning där
> imorse :-(

Hoppa av cykeln och gå mot rött istället

bikeshorts skrev:
> tobiascyklar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Jag betalade 1500 för rödljuskörning där
> > imorse :-(
>
> Hoppa av cykeln och gå mot rött istället

Se bara till att hela den ljusreglerade korsningen passeras innan du hoppar upp på cykeln igen. Rödljus vid övergångsställe - hela övergångsstället ska passeras. Rödljus vid korsning - hela korsningen ska passeras gående. Det räcker alltså inte att bara gå förbi stolpen med rödljuset och sen hoppa upp igen för att klara sig.

fhloston skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Verkar vara så stressigt och jobbigt i
> Tokholm.
> > Här kommer lite bilder på zenpendling
> istället
> > :-)
>
> Oknytt i skogen? Där skulle jag aldrig våga
> cykla, jag har sett på Jordskott, say no more.
>
> Annars ser det ju trevligt ut :-)
>
> Edit: -u +i

Någon har märkt om cykelledens skyltar från Runnleden till Stentrollsleden. Det är en kilometer eller så där det sitter små troll precis överallt. Riktigt kul :-)

Kort pendling till jobbet men först en landsvägstur där jag blev polislasrad på Armégatan, Solna ("Du var min Armé")

Jag: Klarade jag mig?
Glad Polis: Tretti Prick!
Jag: (Tummen Upp)

Måste säga att det är märklig tid och plats att göra hastighetskontroll på, det är ändå köer samt ett vägbygge - så det går inte att köra i ens trettio. Normalt är bilister i Solna ganska dåliga på att hålla 30.

tobiascyklar skrev:
> graFFe skrev:
> -----
> > Fint väder, lite motvind.
> >
> > Stod säkert 7-8 poliser i 2-3 klungor vid
> Slussen
> > idag när jag åkte förbi vid ~08.00.
> > Stod mest och tog det lugnt och visade upp sig?
> > Till vilken nytta, det vet jag inte.
>
>
> Jag betalade 1500 för rödljuskörning där
> imorse :-(

Detta är ju helt sjukt!
Jag påtalade för en av poliserna det orimliga i att ha så korta omslagstider på rödljuset att hela Götgatsbacken fylls med ett kaos av väntande cyklister som inte kan passera, och sen bötfälla de som kör mot rött! "Vi har påtalat detta" var polisens svar.

I vanliga fall blir köerna och kaoset i korsningen Hornsgatan ändå begränsat eftersom en del cyklilster kör mot rött. Men idag när (nästan) alla väntade på grönt pga poliskontrollen så blev det uppenbart att nuvarande trafiklösning inte fungerar om alla är laglydiga och väntar på grönt.

Bongo skrev:
> Kort pendling till jobbet men först en
> landsvägstur där jag blev polislasrad på
> Armégatan, Solna ("Du var min Armé")
>
> Jag: Klarade jag mig?
> Glad Polis: Tretti Prick!
> Jag: (Tummen Upp)
>
>
> Måste säga att det är märklig tid och plats
> att göra hastighetskontroll på, det är ändå
> köer samt ett vägbygge - så det går inte att
> köra i ens trettio. Normalt är bilister i Solna
> ganska dåliga på att hålla 30.

Underbart. Fast det går väl inte att bli bötfälld då cyklar inte behöver hastighetsmätare?

Jag cyklar över lidingöbron varje dag som har en hastighetsgräns på 20kmh, så lite nyfiken är jag allt.

swedo skrev:
> Bongo skrev:
> -----
> > Kort pendling till jobbet men först en
> > landsvägstur där jag blev polislasrad på
> > Armégatan, Solna ("Du var min Armé")
> >
> > Jag: Klarade jag mig?
> > Glad Polis: Tretti Prick!
> > Jag: (Tummen Upp)
> >
> >
> > Måste säga att det är märklig tid och plats
> > att göra hastighetskontroll på, det är
> ändå
> > köer samt ett vägbygge - så det går inte
> att
> > köra i ens trettio. Normalt är bilister i
> Solna
> > ganska dåliga på att hålla 30.
>
> Underbart. Fast det går väl inte att bli
> bötfälld då cyklar inte behöver
> hastighetsmätare?
>
> Jag cyklar över lidingöbron varje dag som har en
> hastighetsgräns på 20kmh, så lite nyfiken är
> jag allt.

Jodå. Du ska veta helt enkelt.

Precis som man är skyldig att hålla rätt hastighet även om skylten skulle saknas. Man är helt enkelt skyldig att veta vad som gäller.

swedo skrev:
>
> Underbart. Fast det går väl inte att bli
> bötfälld då cyklar inte behöver
> hastighetsmätare?
>
> Jag cyklar över lidingöbron varje dag som har en
> hastighetsgräns på 20kmh, så lite nyfiken är
> jag allt.

Veteran MC behöver inte ha hastighetsmätare före 1975, det är garanterat samma lagar och fortkörnings böter ändå. Gissar att det gäller för cykel också.

Saknar man hastighetsmätare så saknar man uppsåt. Dock kan man dömas för hastighetsöverträdelse genom oaktsamhet. Finns flera exempel där veteranbilar utan mätare har åkt på böter.

Ganska jobbig morron, cyklade först ikapp en som låg i typ 30, brände om honom för att komma ikapp en som låg i typ 32, sista och 3e gubben runt 34. För varje omkörning får man ju attackera och öka lite så man inte får in konkurrenterna på rulle. Så det slutade med att jag spenderade ett par km runt 37km/h innan faran var över. Gillar inte att köra så snabbt på morronen när man knappt är vaken men ibland får man anpassa sig.

InlineOla skrev:
> Ganska jobbig morron, cyklade först ikapp en som
> låg i typ 30, brände om honom för att komma
> ikapp en som låg i typ 32, sista och 3e gubben
> runt 34. För varje omkörning får man ju
> attackera och öka lite så man inte får in
> konkurrenterna på rulle. Så det slutade med att
> jag spenderade ett par km runt 37km/h innan faran
> var över. Gillar inte att köra så snabbt på
> morronen när man knappt är vaken men ibland får
> man anpassa sig.

Haha. Livet är hårt ibland :-)

Själv fick jag sällskap av en kollega idag. 25km solsken genom skogen på fin grusväg. Gick lite fortare än vad det gjort hittills i år när jag cyklat ensam. Nu känner jag mig ganska slö. Blir till att trycka på rejält hem och sen sova gott :-)

Hempendlingen kändes riktigt lyxig i solskenet. Lite kallt i vind och skugga men varmt i solen. Klen som jag är körde jag både långärmat och knävärmare. Men det kändes precis lagom.

Bilagor

• WP_20150421_16_50_01_Pro.jpg
    WP_20150421_16_50_01_Pro.jpg
    212.8 KB · Besök: 40

En liten del av dagens hemgång. Älvsjö och Hagsätra kan verkligen tära på tålamodet. Och idag var en ovanligt lugn dag!

Själv frös jag på morgonen fick stanna och leta på armvärmare och buff att förstärka lite med (ovanpå långarmad tröja ;-) ) Hade därtill packat ner kortärmat till hemfärd, bara det att råkat packat ner den tunnaste, något kallt om magen ett tag.

Kände sen för att ta lite mer natur än pendelstråken längs stora vägar levererar. Den typ närmaste hemmavid, en tur runt sjön på mestadels gångvägar i 7 km/tim... Blev dock knackad på axeln av en tant "man får inte cykla här", när jag faktiskt sparkade mig fram på gångbroarna ;-) Men otroligt vackert och bra med D-vitamin! Och gp 4000SII funkar över stock och sten, var lite halv-rädd för genomslag men icke.

Tog tvärslut redan innan jag satte mig på cykeln för att ta mig hem. Helgens 300km tar fortfarande ut sin rätt, samt jävligt stressigt på jobbet atm. Packar ner maktkakor att äta i morgon innan hemfärd så ska det nog gå bättre.

federico skrev:
> 21 April
>
>

Hoppsan Kerstin!
Jo jag är glad att passera just vid tegelbacken kl 04:50 istället ;-D

Pendlingen
extra trevlig denna tidiga morgon eftersom gryningen börjar anas....någon vecka å sen blir det fina soluppgångar att cykla till...;-D
Hemåt riktigt trevlig cykling trots blandad motvind och ett pärlband av "turistande"-dagisbarn som skulle korsa i slussen motlutet. De var snälla och släppte igenom mig, TACKAR!!
/Calle

Fy fan va mycket folk på vägen hem. Känns mer som slalom än något annat.
Tur att det är bra väder så man glädjs åt det istället :)

Arsozath skrev:
> Tog tvärslut redan innan jag satte mig på cykeln
> för att ta mig hem. Helgens 300km tar fortfarande
> ut sin rätt, samt jävligt stressigt på jobbet
> atm. Packar ner maktkakor att äta i morgon innan
> hemfärd så ska det nog gå bättre.

Mina ben är fortfarande tjocka och stumma efter den rundan, men pendlingen gick ändå hyffsat (fick lite pendlingsabstinens innan).

Drivlinan är dock tvärslut på pendlarhojen, kuggar över på de tre mittre dreven bak så fort jag ställer mig upp och trycker på lite. Irriterande!
Imorgon åker jag till Cykloteket och utnyttjar min 100:- rabattkupong till en ny kassett (kedja, framklingor och pulleyhjul ligger redan & väntar därhemma). Sedan ska det pendlas :-)

TM skrev:
>
>
> En liten del av dagens hemgång. Älvsjö och
> Hagsätra kan verkligen tära på tålamodet. Och
> idag var en ovanligt lugn dag!

Inte en enda gående i rampen? Och rätt jävla dörr öppnades först? Varför får alltid jag hålla på att fråga "är du en cykel, är du en cykel", kryssa mellan barnvagnar osv (en gång två jyckar också) och alltid fel dörrfan öppnas först när man kommit upp från rampen (även från andra hållet också för den delen). Alltså, hur svårt hade det varit att lägga en slinga som registrerar cyklar och dörrarna öppnas i förtid för dessa (så man inte behövde stå helt stilla för att de ska öppnas) och inte för gående, eftersom det är ENDAST cykelbana där (vad är det för fel på rulltrappor, varför måste man gå i de smala cykelbanorna och helst i bredd dessutom?)

vart nice nu det sista, bra väder osv, lagom kallt på vägen hem, cykeln går fint då jag tog kedja + kassett + bakväxel från en halv cykel jag hade liggandes.

Cyklade hem vid 20-tiden igår efter intervallpass på Lidingö. Riktigt slut i benen, men en annan upplevelse att passera Slussen/Götgatan med ett cyklistflöde som passar vad det just nu är dimensionerat för (uppskattningsvis 10-12/minut).

Stålsätter nu mig själv för att ta bilen som ska in på service genom stan...

Svag medvind, 5 plusgrader och sol. 4-0 i omkörningar, grönt ljus i enda korsningen och totalt 9 minuter till jobbet idag. Inga barnvagnar.

Mina vanligtvis ödsliga gc är numera rätt trafikerade. Fortfarande medvind är ju behagligt. Hoppas det fortsätter så ett tag till =)

Karlbergstrand. Ni vet, cykel och gångbana, vit streck mellan. Men hundförarna brukar gå/stå på cykelbanan när deras älsklingar strosar/gör sina behov på gräsmattan bredvid. Och då kommer jag med ganska hög fart men inte för snabbt för att kunna stanna om det behövs.
En man med en liten hund ser mig och börjar dra hunden från gräsmattan, över cykelbanan till gångsidan. Men hunden har precis börjat bajsa. Mannen drar kopplet och stakars hund nästan glider på asfalten bredbent och halva bajskorven hängandes utanför röven. Jag tyckte synd om hunden och sa till mannen typ ”nu blev det olyckligt” Han tittade på mig med sina sorgsna ögon och nickade.
Sorgligt en lite lustigt också :-)

Höll på att krocka med en fiskmås. Vi hade fin ögonkontakt men tydligen gjorde måsen bedömningen att det var dags att flyga iväg precis när vi möttes. Near miss. Åtminstone jag blev rädd.

Tillbaka
Topp