Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Häll på att gå omkull i en rondell pga av en bil som tryckte ut mig, sopade till bakre sidorutan allt vad jag hade och bad till Gud att det inte var någon MC-knutte i bilen...

Senast ändrad:
Arsozath skrev:
-------------------------------------------------------
> Skyltat Äpplaryd. Vill du ha förslag på
> rundor kring Tranås, då främst LVG så kan jag
> hjälpa dig. Finns en facebook grupp också där
> man kan fråga om turtips etc. Gruppturer brukar
> även annonseras.

Aha! Tackar! Inte omöjligt att jag kollar läget när jag är på plats.

På hempendligen utövade jag halvlam backattack över alla broar och backar jag kunde klämma in. Inget mos i påkarna, HTFU!

05.30 Polisbil backar rakt upp på cykelbanan och jag får tvärnita. (kanske lätt att tänka att det inte är någon ute på cykel vid den tiden?)
Fortsatte vidare och blev stoppad av samma polisbil...och tänkte vad vill han nu då?
Jag stannade och polisen drog ned rutan och ville bara be om ursäkt att han inte såg mig.
Sådant blir man glad för. Vilket föredöme.

Kom iväg 10 minuter tidigare än i går. I gengäld var det bara en bråkdel av antalet cyklister ute. Grön våg på götgatan får man bara efter 06:30, men innan är det rätt tomt så det är det värt.

bikermice skrev:
> stötte på en familj med älgar när jag cykla
> hem mellan 2 och 3 på natten igår (eller idag).
> en galloperade några meter framför mig och rev
> upp bajs? i ansiktet på mig från hovarna, hade
> brun-svarta prickar på shortsen efteråt.

Låter lite läskigt fast ändå ballt på något sätt. Eller är du älgbajskränkt?

leflammerouge skrev:

> bara be om ursäkt att han inte såg mig.
> Sådant blir man glad för. Vilket föredöme.

Blir man glad av att läsa

Blev sånär påkörd vid älvsjörondellen, en halv cm tillgodo. Har sånär nästan väntat på det. Väjningspliktsskylt och hajtänder till trots, bilister ställer sig på övergångsställe och passage ändå. Hela tiden. Hon såg rejält rädd ut och fattade att hon skulle åkt dit rejält.

dabac skrev:
> Blev utsatt för/vittne till vad som måste vara
> nåt slags världsrekord i poänglös
> snarstuckenhet i trafiken idag.
> Hamnade bakom en rad bilar som väntade på att
> svänga höger i en korsning.
> Inga problem tänkte jag, jag ska åt vänster,
> och där är det fritt.
> Så jag går ut åt vänster och börjar rulla
> förbi.
> Då skriker en man åt mig från en bil "ska du
> cykla på vägen så kan du väl för fan hålla
> dig till kön!"
>
> Vänder mig om lite förbryllad och säger "men
> jag ska ju åt vänster".
> Han upprepar "håll dig till kön för fan".
> Jag provar igen "jag ska åt vänster, där det
> är fritt. Dustår i kön och blinkar höger. Vad
> gör det dig ifall jag åker vidare?"
>
> Då kontrar han med det dräpande "cyklistjävel"
> medan jag stillsamt fortsätter min färd....

Ja herrejävlar........man upphör aldrig att förvånas....du skulle ha frågat med din mest lugna och mjuka röst hur han mådde egentligen...stod allt rätt till eller var det något som han ville prata med dig om...hehehehehe
/Calle

Fredags pendlingen blev lite mer spännande när jag passerade bakom riksdagen och ett släp med nya VolvoXC90 samt en kamerarigg svepte förbi i det härliga morgonljuset kl 04:45.
Kanske jag hamnar i bakgrund på nästa Volvoreklam, håll koll efter en gul/grå Cinelli CX!!
Annars skön hempendling trots stötig sidovind som rikoschetterade till motvind ibland, skönt med ljusare mornar och soliga eftermiddagar...det går åt rätt håll
/Calle

Finfint väder denna morgon. Fick minsann lite gryningsljus på huden. Tidpunkten för pendling har stor inverkan på mängden andra cyklister. Jag tycker att det är mer uppenbart på morgonen än på eftermiddagen.

Äntligen fick jag cykla igen :-), första gången sedan Valborg p g a en extremt ihärdig förkylning. Lite kyligt men sol och väldigt lite vind, en riktigt bra morgon !!

Gött väder och nästan vindstilla, tryckte på lite extra i uppförsbackarna för att känna lite utmattning i benen. Extremt få bilister ute, däremot fler cyklister än vanligt på sträckan!

Det förbannade viruset som plågat mig senaste veckan är inte helt förintat, men jag tog ändå cykel för att känna hur det var. Rullade på i lagom tempo när en annan kör om i ett motlut. Släppte iväg honom, men han tappade tempo efter ett tag och jag gick om. Han lade sig på rulle några km och ryckte i en ny backe. Kom ikapp igen lite senare när han åter tappade tempot. Gick om och såg sedan inte röken av honom. Och jag som bara skulle rulla lite lugnt...

Jag har alltid tänkt att CX är den perfekta pendlaren men jag hade fel. Har nog aldrig njutit så mycket av pendlingen som nu när jag kör min gamla Kona Explosif -92.

Såg inte riktigt början men en cyklist och en fotgängare var väldigt nära, om inte redan i, slagsmål på Vasagatan vid Sheraton ungefär vid 7-7.05 imorse. En tredje person stod och skrek "Stop it" bredvid så det kanske var turistrelaterat...

Sen när jag kom in i omklädningsrummet på jobbet så hade en av de tidigare cyklisterna (som cyklar i bib-shorts med kalsonger underst) återigen hängt dem med blöjan utåt. På tork gissar jag.

I gymmet sedan så stötte jag på kvinnan som uppenbarligen tycker att vi andra luktar illa. Hon torkar av alla maskiner hon använder med rengöringsmedel och hushållspapper noga. Innan hon tränar. Vi andra gör det efter vi tränat på maskinen...

En vanlig cykelpendling med andra ord.

Roligaste pendlingen (pendlarcykeln) tycker jag är på vintern när det snöat ohemult mycket och man får plocka fram MTB'n med feta däck och bara mercha över alla kanter, vallar och skit. :) CX är ju för att det skall gå fort? Inte för kul :)

Bankade ihop baknavet mha lagret Phil (Dr Spoke) hade på hyllan. Sedan sänkte jag både sadel och styre ytterligare ett snäpp. Kändes ovant, framförallt sadelhöjden. Ett försök att rädda hälsenan och se ut lite som en cyklist ska, tror jag.

Bra snurr på benen efter en vecka i vila.

Körde med ett cykelbud från Sjöstan . Vi slöcyklade med god fart. Han brände alla rödljus han kunde. Hur tänker vissa?

Perfekt!
Nästan vindstilla och skön temperatur, tyst och välmekad cykel.
Cyklade i shorts och T-shirt, men med knäskydd för att hålla knäna varma.
Mötte en handikappad pendlare som cyklade fort med hand-cranks, otroligt häftigt tyckte jag.

jo det var skönt! solen kom precis när jag satt röven på sadeln. Om väderprognosen stämmer blir det ju också kanonväder lagom till ledigheten! Ingen pendling då, men jag hoppas verkligen prognosen stämmer, isf blir det långtur! :)

Bilagor

• väder.jpg
    väder.jpg
    17.5 KB · Besök: 27
Ni som pendlar till/från Gröndal, och kanske till och med bor där, men för jösse namn gör nåt åt stolletrafikplaneringen!
Man får ju välja mellan trottoarerna eller spårvagnsspåren, och där man cyklar upp på Essingeleden är ett högt plank i hörnet för noll sikt. Hur många har inte förolyckats där, jag törs knappt fråga.

staine skrev:
> Ni som pendlar till/från Gröndal, och kanske
> till och med bor där, men för jösse namn gör
> nåt åt stolletrafikplaneringen!
> Man får ju välja mellan trottoarerna eller
> spårvagnsspåren, och där man cyklar upp på
> Essingeleden är ett högt plank i hörnet för
> noll sikt. Hur många har inte förolyckats där,
> jag törs knappt fråga.

Höll på att döden dö häromdagen när jag kom farande ner mot Gröndal från Esingeleden. Grushögarna i kurvan var inte att leka med, iaf inte med 25mm däck a 7-8 bar.

perzzon skrev:
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ni som pendlar till/från Gröndal, och kanske
> > till och med bor där, men för jösse namn
> gör
> > nåt åt stolletrafikplaneringen!
> > Man får ju välja mellan trottoarerna eller
> > spårvagnsspåren, och där man cyklar upp på
> > Essingeleden är ett högt plank i hörnet för
> > noll sikt. Hur många har inte förolyckats
> där,
> > jag törs knappt fråga.
>
> Höll på att döden dö häromdagen när jag kom
> farande ner mot Gröndal från Esingeleden.
> Grushögarna i kurvan var inte att leka med, iaf
> inte med 25mm däck a 7-8 bar.

Felanmäl dem till staden. Går att göra via en app eller webbsidan. Konstigt nog så fungerar det...

Efter helgens TLC på cyklarna så rullade det fint, med en lätt medvind sydväst,in mot stan.
Lite mer människor i rörelse nu när värmen och ljuset kommer tidigare och tidigare....dock lite kyligt i fartvinden på morgonturen... hemåt i solsken och värme trots lätt mot/sidovind. Fattar inte det där med att "banan"-cykla från sida till sida över cykelbansfilerna..åsså blir de förbannade när man cyklar om på höger....jamen håll till höger då så jag har en chans att göra rätt då!!! Eller hur?!
/Calle

fruktansvärd motvind, förbikörd av nån fitnesstjej på damcykel på en raka... alltså monster typen... kulstöterskor... hon brände på bra iaf... att svepa resten av kaffet i termosen efter gymmet kändes 10 km senare och jag fick stanna och ta ett äpple för o lugna ner magen före sista climben... kanske borde ätit riktig lunch också.

Hammarby Sjöstad - Haninge Hills.

Tungt , fuktigt och motvind.

Dvs helt underbart ????

22,3km/h - lågt men inte oväntat.

Blir nog skåpbil hem.

Mulet och grått... Premiärtur för min nya lvg, kändes bra men måste höja sadeln och eventuellt justera styret innan det blir optimalt... Annars var det en bra morgon, fler och fler cyklister i farten på min pendlingssträcka...

På annat jobb idag så det blev Hornstull via Skeppsbron till Sergels torg. Herre min je va folk.
Annat är det den vanliga vägen via Gröndal Essingen Bromma flygplats och medsols runt Solvalla. Tog typ lika lång tid fast mycket kortare.
Stor tung väska pga ombyte +ANNAT.

Dags att skruva åt/av skärmarna på pendlarn. Skramlar och far när jag är på stigen som utgör 6km av mina tot 14km pendlingsväg.
Mötte f ö en man med en springer spaniel i morse, första gången på länge jag mött nån på sträckan!

Sällis med snygg vit cykelbil i morse förbi Kransen. Överraskande snabb uppför och vansinnigt snabb nedför!

Snäll herre stannade till och kollade om allt var OK när jag stannat för "viktigt" telefonsamtal vid Marievik, trevligt!

Apropå den vansinniga mängden cyklister tycker jag att det fungerar mycket bättre än för fem sex år sedan. Mycket färre vingelpellar som kör vänstertrafik och sms:ar, och på det hela taget en större förståelse för sina medtrafikanter. Trevligt! Men det är ju ännu trevligare att få stå på i eget majestät i plus två och snöblandat i början av december...

Skön pendling idag med finfika som avslutning.
Håller med Vippen att det har blivit bättre dom senaste åren jämfört med det var tidigare , detta tilltrots att ökningen har varit ganska markant.

bossjo skrev:
> Håller med Vippen att det har blivit bättre dom
> senaste åren jämfört med det var tidigare ,
> detta tilltrots att ökningen har varit ganska
> markant.

Eller så har ni vant er och gett upp den elitistiska framfarten under de värsta månaderna. Själv kanske jag skyller på ökad mogenhet baserad på stigande ålder som gör att jag har lättare att se att alla inte har samma förutsättningar.
Hade bra tryck i påkarna, första inpendlingen på länge som inte var nedtyngd av längre rundor eller många enheter alkohol kvällen före.

oxr skrev:
> I morse var jag så till mig över mina nya bibs
> att jag glömde packa kalsonger. Blev räddad av
> Willys.

Hehe, det har hänt mig också. Både kalsonger och jeans. :-)

Ganska lagom med folk på cykelbanorna idag. En trevlig herre berättade för mig att ett av körfälten på Stallgatan ska göras om till cykelbana. Hemskt välkommet!

Bra drag i galoscherna idag!
Måste byta kedja snart, nån kedja att rekommendera till MTB 10-delat?

oxr skrev:
> I morse var jag så till mig över mina nya bibs
> att jag glömde packa kalsonger. Blev räddad av
> Willys.

Going Commando!

(erkänn att du vill)

Första pendlingen för året, säsongen och även till nya arbetsplatsen!

Ruggigt skönt att slippa stadsgård, skeppsbron och strandvägen, men samtidigt fanns det en tjusning och storstadspuls med de stråken som inte riktigt ville infinna sig över Gullmarsplan och Årsta.

Över årstafältet mötte jag en Stravajagare med ett jäkla dropp, antagligen Supertramp. Jag hann inte se riktigt.
Och sen, på andra sidan Årstafältet körde jag såklart fel... Jag hamnade i Östberga istället för Solberga men frågade till slut en kille på väg till sin parkerade bil om hjälp.
-"Visst, häng på efter mig bara" kläcker han ur sig och jag fick tugga styrlinda på små villagator i en kilometer innan jag kom fram där jag kände igen mig och kunde rulla ner mot jobbet medan jag flämtade efter andan.

Tillbaka
Topp