Pugilism skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Sen var det som om cyklister inte fanns längre
> för ett stort antal bilister. Vet inte vad de
> åkte omkring och tänkte på. Blev riktigt
> läskigt några gånger och det kunde lätt ha
> slutat illa. Kanske var det ovana förare eller
> så ansåg de att trafiken nu var så gles att de
> inte behövde hålla ut, använda blinkers, eller
> vrida på huvudet/backspeglar vid filbyte.
>
+ 1
Hemvägen igår bjöd på två nära-döden-upplevelser varav den sista var hårigt läbbig.
Jag kommer upp mot en obevakad cykelöverfart / övergånsställe. En bil från höger kör upp mot överfarten, ser mig och stannar på vänster sida och blinkar vänster. (T-korsning för biltrafiken) Jag kör ut på cykelöverfarten och passerar bilkörfältet där det kan komma trafik från vänster.
Precis när jag kör ut framför bilen som står still så ser jag i ögonvrån hur det far in någonting på höger sida om den stillastående ganska stora bilen och en halv sekund senare far det förbi en vit skåpbil i säkert +60 km/h och svänger höger i bilkorsningen.
Jag *kunde* ha varit lite snabbare och kört förbi den stillastående bilen och då hade det varit bye-bye till stigraketen och troligtvis mina ben och knän.
Ärlit talat ... vem f-n får sig att köra om, på fel sida, precis på ett obevakat övergångsställe?
Jag kunde lika gärna ha varit ett litet barn som absolut inte hade sett skåpbilen komma farande. Jag kunde varit en hund som inte heller hade haft någon vidare översikt av situationen. Jag blir mer förbannad ju mera jag tänker på hur ignoranta bilister utsätter sina medtrafikanter för ständig livsfara bara genom att inte tänka lite mera riskmedvetet. Blä!
Nettan - hoppas knät inte är helt trasigt utan bara lite tilltufsat.