Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

8 Juli

Bilagor

• 8juli4.jpg
    8juli4.jpg
    85.4 KB · Besök: 60
SMHI utlovade skyfall död och misär men allt det uteblev. Fick ett par droppar på mig 500m från hemmet! Någon borde något NU!

18:45 i går kväll så kom det 90 sekunder komplett dödsregn i Vendelsö. Undrar vart de andra 33 mm tog vägen?

Morgonens happy-spottning: Mr Mästerfotograf, allas vår federico på sin ljusröda smått antika damtralla och ryggsäcken lastad med kamerastativ, passerades vid Årstaberg. Vi fastnade vid samma rödljus, innan busstationen, men jag kunde just då inte för mitt liv komma på vad pojken kallade sig för här på forumet så jag gjorde vad varje normalt uppfostrad svensk skulle gjort. Jag höll käft.

Annars var det kokt hummer idag igen. Regnade på rätt bra när jag stack iväg så jag packade in mig i neongul regnjacka, allväders-shortsen och drog regnskyddet över ryggan. Effekt? Torr i ca 200 meter, sen marinering i eget svett. Tills jag passerade en speciellt lång och djup vattenpöl då en småljummen rännil av vatten gjorde svetten sällskap på ländryggen och ner mellan skinkorna.
Men jag ska inte klaga. Det kommer fortfarande bli värre i november.

Senast ändrad:
Ingen pendling med cykel idag körde lite träning igår så jag var alldeles för seg.
Regnet i Stockholm igår följde med Farsta gruppen i ca 30 min.

Igår kom jag hem tio minuter innan himlen öppnade sig. Tjugo minuter senare kom sambon och såg närmast ut som hon badat.

Idag kom jag iväg exakt när det slutade regna och fick inte en droppe på mig.

Undrar vad som händer när turen ger sig?

Försov mig en timme och fick pendla in till en tom arbetsplats på tomma cykelbanor i medvinden, tror jag kapade 10 minuter mot den vanliga tiden in. Det hjälpte såklart till att det typ inte var ett enda rödljus Skanstull - Stureplan.

Var det Mayhem som rullade förbi i korsningen Sturegatan/Karlavägen?

Black planet skrev:
-------------------------------------------------------
> Inget att klaga på. Har felanmält allt klagande
> nämligen.

Ha ha!

Tappade kedjan i slakmotan bredvid Globen, behöver ställa in bakväxeln.
Snart bara en arbetsdag kvar innan semester!

Tänkte gerilla-klippa lite kring Tranebergsbron på vägen men hittade inte sekatören i morgonförvirringen :(
Kanske hinner i morgon, annars blir det efter semestern.

Rattnalle skrev:
> Igår kom jag hem tio minuter innan himlen
> öppnade sig. Tjugo minuter senare kom sambon och
> såg närmast ut som hon badat.
>
> Idag kom jag iväg exakt när det slutade regna
> och fick inte en droppe på mig.
>
> Undrar vad som händer när turen ger sig?

2 grader och regn, då vet man att turen har vänt :)

Dagens pendling var en torr historia. Snart semester vet inte riktigt hur jag ska överleva utan min dagliga pendling...

Sista till jobbet-pendlingen innan semestern och det var lite som om världen ville påminna om hösten som kommer efter, eller kanske bara om våren som var; 12 grader och blåsigt.
Dock i stort sett helt tomma cykelbanor.

Sidan 3 det märks att det är semestertider för en del. Försov mig så jag missade sällskap till stan så det blev en lugn pendling på nästan tomma cykelbanor.

Inte ens tvåsiffriga plusgrader när jag vaknade.
Cyklar i mestadels motvind.
Men det är fredag och sista arbetsdagen innan semester!

Igår träffade jag B Planet på pendlarstråket mot Glöben. Trevligt! Inget dödsförakt a la staine vid rödljus och övergångsställen där inte.

Idag var det en hel ok oktobermorgon att pendla i.

Cykelrummet för ett par veckor sedan och idag. Märks att folk är borta men jag misstänker stor andel långtidsparkering med tanke på hur öde det är med folk här.

Sista pendlingen på ett par veckor. Nu får vädret skärpa sig en stund.

Bilagor

• WP_20150625_08_11_42_Pro.jpg
    WP_20150625_08_11_42_Pro.jpg
    105 KB · Besök: 42
  • WP_20150710_08_28_47_Pro.jpg
    WP_20150710_08_28_47_Pro.jpg
    91.5 KB · Besök: 49
SuperApe skrev:
> Igår träffade jag B Planet på pendlarstråket
> mot Glöben. Trevligt! Inget dödsförakt a la
> staine vid rödljus och övergångsställen där
> inte.
>
> Idag var det en hel ok oktobermorgon att pendla i.

Alltid trevligt att råkas. Jag lägger inga onödiga slantar till staten som Staine gör :D

Annars på vägen hem gick det inte felanmäla pucho bilisterna. Misstaget var väl köra genom city. Största puckot var väl hantverkan som inte kunde göra en u-sväng på Vasagatan för komma upp på Söderleden och stoppade upp all trafik. Populär kille.
Idag blev det snöret pga inte hittade mina vinterbyxor.

Lätt postapokalyptisk, tror jag totalt sett passerade 1 löpare och mötte 2 cyklister hela vägen från Täby till Stockholm. Kallt och grått var det också.... Första veckans pendling efter semestern har inte levererat den vanliga härliga juli kort-kort cyklingen som jag sett fram emot hela vintern :-(

SuperApe skrev:

>
> Idag var det en hel ok oktobermorgon att pendla i.

+1 Högsommarvärme ba!

Rattnalle skrev:
> Cykelrummet för ett par veckor sedan och idag.
> Märks att folk är borta men jag misstänker stor
> andel långtidsparkering med tanke på hur öde
> det är med folk här.
>

Ja. Vid en snabb jämförelse tycker jag mig se 5-6 cyklar som står exakt på samma plats i de båda bilderna.
Fint parkeringsrum. Själv får man stoppa in cykeln i en grottliknande utrymme med kraftigt sluttande tak (bilrampen ligger ovanför) och rör både i taket och längs väggarna. Ett rum som desutom brukar svämmas över titt som tätt, när det regnar kratigt. Något läckage som får regnvatten att rinna utanpå rören.
Men det är inomhus, uppvärmt och gratis, så jag klagar inte (så mycket).

Ingen pendling idag. Ungdomsteater i kväll och sedan semester i 4 veckor. Najz!

Skön pendling sista veckan innan semester inte mycket folk som pendlade idag. Får se om det blir någon finfika i morgon.

Ryggen har knasat ut igen. Från ett varningsskott i tisdags kväll till full konflikt i helgen.
Ingen OS-gymnast har nånsin varit lika stolt över sin prestation som jag var i morse när jag lyckats få på mig skorna. Upp på hojen gick OK, resan in över förväntan. Sen blev det spännande. "the gimp" i Pulp Fiction rörde sig smidigare när de släppte ut honom ur lådan än jag när jag klev av cykeln.
image.jpg

Dagens variant av morgonfika.

Såg ett Ryska Posten-bud som först laxade över Skanstullsbron för att sedan göra ett dödsföraktande dyk tvärsöver Götgatan. Såg väl sådär ut.
Annars fridfullt i sol och lågtrafik.

Tänkte ta det lugnt, men allt flöt så fint så det råkade bli ett personbästa till jobbet idag. Rätt fantastiskt att jag lyckades få grön våg genom alla rödljus från stadsgårdsleden till norrtull utom vid kungsan där jag fick stå still en kortis. Tror aldrig det har hänt förut.

Black planet skrev:
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Igår träffade jag B Planet på
> pendlarstråket
> > mot Glöben. Trevligt! Inget dödsförakt a la
> > staine vid rödljus och övergångsställen
> där
> > inte.
> >
> > Idag var det en hel ok oktobermorgon att pendla
> i.
>
> Alltid trevligt att råkas. Jag lägger inga
> onödiga slantar till staten som Staine gör :D
>

Jämrans pennalister, klart man vill bidra med en extra slant till statskassan om man måste... ehh, kan menar jag.

Någon som har vägtips om man ska pendla Älvsjö - Stureplan? Fram till Hornstull är ju mer eller minde självklart men sen?

Hornsgatan, Södermälarstrand eller Norrmälarstrand?
Sista biten är också oklar.

Efter gårdagens 45 minuters episka regn, kändes morgonen som en kraftig payback, trots att det inte blev någe java....
20150715_071722.jpg

Mattias A skrev:
> Någon som har vägtips om man ska pendla Älvsjö
> - Stureplan? Fram till Hornstull är ju mer eller
> minde självklart men sen?
>
> Hornsgatan, Södermälarstrand eller
> Norrmälarstrand?
> Sista biten är också oklar.

Södermälarstrand till Slussen, sen Skeppsbron till Kungsan, Kungsträdgårdsgatan, åk över Hamngatan sväng höger till Norrmalmstorg och du är typ framme. Tror det är smidigast iaf, är antagligen mycket folk på Skeppsbron menmen

Blev överfallen av ett intensivt ösregn på vägen hem igår eftermiddag. Blev stående under bron för Roslagsbanan vid Mörby station medan den värsta monsunen öste ned. Under de ca 10 min vi stod och väntade kom det två, av varandra oberoende, snubbar på tempocyklar som skulle till Vaxholm! Min vanligtvis skeptiska inställning till folk med tempopinnar visade sig vara onödig, båda var trevliga!

Imorse var det fint igen men öde!

Skön pendling idag, klarade mig från regn igår trots att det såg mycket grått ut.
Hamnade i ordväxling med en MC-förare igår som tyckte att det var helt i sin ordning att tränga sig in i cykelboxen som var fylld med cyklister.

Lyxpendling genom Staden utan några som helst problem. Kommer köra på någon på Skanstullsbron när jag kollar efter pilgrimsfalken där.
@Bossjo Jag har faktiskt förståelse att mc vill in där. De har samma problem med lastbilar som vi cyklister. Men är det frågan hur man gör det. Men det gäller även cyklister. Lite värre med hantverksbilar, taxi o andra knäppgökar som ställer sig där.

Sjukt lite cyklister, broöppning i liljeholmen öka dramatiken avsevärt och kvinnan i pumps just innan, där vinglade jag nästan in i en vägg.

@black planet jag har inga problem med att han vill in där det var mer sättet han bar sig åt på han var inte direkt smidig om man säger så.

Fint men blåsigt, fast det gör ju inte så mycket nu med elhoj :-) bara öka assisten lite. Fast jag hamnade på vandringsled, det var inte så kul i längden utan MTB.

Mer och mer folktomt. Klarade även mig från regn igår på hemvägen men det var inte med mycket marginal kanske 1 minut tillgodo.

Hotande svarta moln och vinden i näsan, klarade mig prexxis från regnet.
Dagens hycklerska vid St Mossen. Klipper rödljuset på sin damtralla men då kom farbror blå i sin bil varpå damen stannar mellan filerna.

Jävla ögontjänare sa jag åt henne men hon hade freestyle i öronen, såklart. Ingen hjälm heller.

Tillbaka
Topp