Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7
Skogsgubben skrev:
-------------------------------------------------------
> Smyger in gårdagens pendling:
> Möter en medcyklist som ligger 20cm från
> vänsterkanten (sin vänster, alltså min höger)
> av cykelbanan.
> Hen bara tittar på mig med ett nollställt
> ansiktsuttryck och gör ingen ansats att hålla
> höger.
> Jag väjer ut i gångbanan innan det blir
> farligt.
> Hur tänker folk?!
>
> Fantastiskt väder :-)
Händer mig typ varannan dag. Alltid rätt propert klädda män i yngre medelåldern. Har varit mycket nära frontalkrock ett flertal gånger. Läskigast när man kommer nerför något krökt backe och man efter kröken upptäcker att det ligger en snubbe precis framför en, väja sekund-snabbt och hoppas han inte börjar dra sig åt sitt höger i samma sekund. Bred GC och killen ligger så långt till vänster (mitt höger) det bara går. Ett skrik och HÖGERTRAFIK!!! om det finns tid för honom att byta sida och fatta att det råder högertrafik. Men de flyttar sig aldrig. Förstår inte hur de tänker, att de är gående på hjul eller vad? Och hur förväntar de sig att mötande ska bete sig? Är det en hemlig gerillagrupp som vill införa vänstertrafik och som gör auktioner på pendelstråk?
-------------------------------------------------------
> Smyger in gårdagens pendling:
> Möter en medcyklist som ligger 20cm från
> vänsterkanten (sin vänster, alltså min höger)
> av cykelbanan.
> Hen bara tittar på mig med ett nollställt
> ansiktsuttryck och gör ingen ansats att hålla
> höger.
> Jag väjer ut i gångbanan innan det blir
> farligt.
> Hur tänker folk?!
>
> Fantastiskt väder :-)
Händer mig typ varannan dag. Alltid rätt propert klädda män i yngre medelåldern. Har varit mycket nära frontalkrock ett flertal gånger. Läskigast när man kommer nerför något krökt backe och man efter kröken upptäcker att det ligger en snubbe precis framför en, väja sekund-snabbt och hoppas han inte börjar dra sig åt sitt höger i samma sekund. Bred GC och killen ligger så långt till vänster (mitt höger) det bara går. Ett skrik och HÖGERTRAFIK!!! om det finns tid för honom att byta sida och fatta att det råder högertrafik. Men de flyttar sig aldrig. Förstår inte hur de tänker, att de är gående på hjul eller vad? Och hur förväntar de sig att mötande ska bete sig? Är det en hemlig gerillagrupp som vill införa vänstertrafik och som gör auktioner på pendelstråk?