Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Skogsgubben skrev:
-------------------------------------------------------
> Smyger in gårdagens pendling:
> Möter en medcyklist som ligger 20cm från
> vänsterkanten (sin vänster, alltså min höger)
> av cykelbanan.
> Hen bara tittar på mig med ett nollställt
> ansiktsuttryck och gör ingen ansats att hålla
> höger.
> Jag väjer ut i gångbanan innan det blir
> farligt.
> Hur tänker folk?!
>
> Fantastiskt väder :-)

Händer mig typ varannan dag. Alltid rätt propert klädda män i yngre medelåldern. Har varit mycket nära frontalkrock ett flertal gånger. Läskigast när man kommer nerför något krökt backe och man efter kröken upptäcker att det ligger en snubbe precis framför en, väja sekund-snabbt och hoppas han inte börjar dra sig åt sitt höger i samma sekund. Bred GC och killen ligger så långt till vänster (mitt höger) det bara går. Ett skrik och HÖGERTRAFIK!!! om det finns tid för honom att byta sida och fatta att det råder högertrafik. Men de flyttar sig aldrig. Förstår inte hur de tänker, att de är gående på hjul eller vad? Och hur förväntar de sig att mötande ska bete sig? Är det en hemlig gerillagrupp som vill införa vänstertrafik och som gör auktioner på pendelstråk?

Bilagor

• FB_IMG_1440311625025.jpg
    FB_IMG_1440311625025.jpg
    131.3 KB · Besök: 31
Skogsgubben skrev:
> Smyger in gårdagens pendling:
> Möter en medcyklist som ligger 20cm från
> vänsterkanten (sin vänster, alltså min höger)
> av cykelbanan.
> Hen bara tittar på mig med ett nollställt
> ansiktsuttryck och gör ingen ansats att hålla
> höger.
> Jag väjer ut i gångbanan innan det blir
> farligt.
> Hur tänker folk?!
>
> Fantastiskt väder :-)

Aha! En Zombiependlare, de är få än så länge men dock så farliga som smartphonezombies till fots. Än sällsyntare är är hybridzombien som (inte)lyckas cykla och smartphonesurfa samtidigt, anses som extremt farlig för omgivningen och bör helst inte tilltalas då den snabbt kan bli än farligare och aggresiv.
Epedemin är än så länge hållen i schack men kan blossa upp om värmen håller i sig för länge i höst, allmän varning i detta läge, med risk för förhöjt kodläge.... /FBI (Federal Bicyclette Intelligence)

Aliide skrev:
> Skogsgubben skrev:
> --------------------------------------------------
> > ....
> > Möter en medcyklist som ligger 20cm från
> > vänsterkanten (sin vänster, alltså min
> höger)
> > av cykelbanan.
> > Hen bara tittar på mig med ett nollställt
> > ansiktsuttryck och gör ingen ansats att hålla
> > höger.
> > ....

> Händer mig typ varannan dag. Alltid rätt propert
> klädda män i yngre medelåldern. ....

Det här var en propert klädd, hjälmlös kvinna i 45-års åldern. Så vi får bredda gärningsmannaprofilen :-)

Skogsgubben skrev:
> Aliide skrev:
> -----
> > Skogsgubben skrev:
> >
>
> > > ....
> > > Möter en medcyklist som ligger 20cm från
> > > vänsterkanten (sin vänster, alltså min
> > höger)
> > > av cykelbanan.
> > > Hen bara tittar på mig med ett nollställt
> > > ansiktsuttryck och gör ingen ansats att
> hålla
> > > höger.
> > > ....
>
> > Händer mig typ varannan dag. Alltid rätt
> propert
> > klädda män i yngre medelåldern. ....
>
> Det här var en propert klädd, hjälmlös kvinna
> i 45-års åldern. Så vi får bredda
> gärningsmannaprofilen :-)

Ingen hjälm på snubbarna heller. Väldig stadig vänstertrafik, inget vinglande hit och dit. Och ca 45 år. Börjar misstänka någon förening.

Båda fallen har skådats på gc längs Älvsjövägen. Samt ett fall på körbana (g:a Södertäljevägen).

En massa avspärrningar medelst cykelstaket dök plötsligt upp vid Tegelbacken. Ingen hänvisning nånstans. Lyckades tråckla mig förbi bort mot Strömbron för att hamna i busskö på Skeppsbron istället.
Ska bli spännande att se hur det ser ut på vägen hem.

Det där med folk som kör vänstertrafik är jag uppriktigt nyfiken på. Varför, liksom? Hur funkar det?

frause skrev:
>
>
> Det där med folk som kör vänstertrafik är jag
> uppriktigt nyfiken på. Varför, liksom? Hur
> funkar det?

Som väldigt stadig högertrafik fast på vänster sida. Som sagt så har jag inte fått kläm på hur de förväntar sig att mötande ska agera.

Behövs mer antropologisk forskning helt enkelt. Nu vet vi att åldern ligger strax över 40, att gruppen består av både kvinnor och män, att de inte reagerar när man ropar "HÖGERTRAFIK!" och har helt nollställt ansikte.

Ytterligare ett fall när man kör om en cyklist i svag uppförsbacke och nollan lägger sig kloss bakom, märker inget förrän jag skall köra om en cyklist och snegar bakåt, ser bara något gult på en halvmeters avstånd.
Kan inte dessa lallare leka med Fredrikshov på kvällarna i stället.
Dessutom satt han i bocken på ett sätt som Monty Python knappast hade kunnat uppfinna.
Flaxande gul väst, löst sittande cykelbyxor, fågelben därtill.
Körde mot rött vid Mossen, svängde in mot Äppelviken vid Alvik.

Jävla djurgårdare!

Annars var det fint, dåligt städat efter triatleterna vid Norr Mälarstrand.

Riktigt stelt knä eftersom jag drog av kedjan och dunkade knät i styret på gårdagens skogsrunda. Försökte ZEN-pendla men blev svettblöt av vädret ändå. På Fidravägen var det en idiot som skulle ut över hajtänderna framför mig när jag kom i 40+...

Fullt av testosteronfyllda svettogubbar på Kanalvägen. De fick blåsa om i sin jakt på... vadå?

Ett ärkenöt satt och fispendlade på sin elcykel, samtidigt som han blarrade i telefon, uppför den smala cykelbanan längs Hamngatan. Då blev jag lite sur faktiskt.

Varför försöker folk hetsa om placeringar i lämmeltåget mellan Slussen och Tegelbacken/Stadshuset? Det och omkörningarna på smalaste stället vid Danvikstull och svängandes in under Londonviadukten är de största mysteriernga på min pendlingsträcka.

Även jag börjar längta till hösten. Många flanörer som promenerade i cykelbanor idag. Även ute i förorten. Värst var en mamma med litet barn som lät barnet springa fritt på cykelbanan och vägrade agera trots plingande.

Väldigt mycket gnäll i tråden nu.

Ska jag plussa på med att jag inte fattar denna paniska rädsla för gångbanan när det ändå är tomt där?
Det blir ju vrålsmalt kvar att mötas på, juuh!

Så, var INTE rädda för att dra över en vit lina då och då!
;)

Finpendling på kolfiber, med illasinnade planer att köra omväg hem. De fyra kilona mindre saknades inte, lätt och snabbt.

staine skrev:
> Väldigt mycket gnäll i tråden nu.
>
>
> Så, var INTE rädda för att dra en vit
> lina då och då!
> ;)

Visste inte att du höll på med sånt :-)

Äh, ba skojjar lite..

Håller med helt och fullt. Ibland blir det väldigt trångt bland cyklisterna så om gångdelen är tom, då är det helt ok att glida över där, är ni me på de!?

Blev omkörd av en snubbe som hade lite väl bråttom, man tar det lugnt och försiktigt när det är ett lemmeltåg av barn på väg mot skolan men det verkade inte gälla honom.

För övrigt så känns kroppen sjukt seg av någon anledning har förmodligen något med den totala frånvaron av vila under helgen eller att jag har en förkylning på gång.

Jag pendlade lite tidigare idag, 8:00 till 8:30 mot c:a en timme senare normalt.

Väldigt mycket fler cyklister min vanliga tid, och de cyklade även mycket spretigare / mer sketchy i snitt.

Skönt flyt ändå fram tills ungefär vid Londonviadukten, där cykelbanan blev lite mer som korvar av flanörer. 2-3 stopp pga. blandade hinder på cykelbanan. Korvarna hade iaf lite mellanrum så det gick ändå bra att hålla mitt eget tempo och passera säkert, genom att hålla igen och ha tålamod.

Det vore fint med bredare cykelbanor, personligen tycker jag särskilt att det vore trevligt mellan Hammarby Sjöstad och Västerbron. Men det är typ OK som det är, ingen katastrof.

Äntligen! Äntligen får jag skriva i den här tråden.

Resan började med solsken och ljumma vindar, men ju närmre jobbet jag kom desto mer blåste det. På slutet kom även regn. Detta var första pendlingen med cykeln som är inköpt för just detta ändamål, en Merida CX 500. Det var ovant och lite vingligt, tidigare har jag cyklat på MTB eller en urgammal Skeppshult. Det märktes framför allt när sidvindarna slog till på slutet och vi (cykeln o jag) fick luta oss mot vinden för att inte blåsa ut på åkrarna.

Nu återstår att se hur fort det kan gå när jag inte behöver stanna för att läsa karta och med en förhoppningsvis stigande formkurva.

Sprang istället för att cykla, mycket lugnt och skönt. Är lite långsammare till fots så på Västerbron fick jag goda möjligheter att detaljstudera de cyklandes brist på vett och självbevarelsedrift.

hickstead skrev:
> Äntligen! Äntligen får jag skriva i den här
> tråden.
>
> Resan började med solsken och ljumma vindar, men
> ju närmre jobbet jag kom desto mer blåste det.
> På slutet kom även regn. Detta var första
> pendlingen med cykeln som är inköpt för just
> detta ändamål, en Merida CX 500. Det var ovant
> och lite vingligt, tidigare har jag cyklat på MTB
> eller en urgammal Skeppshult. Det märktes
> framför allt när sidvindarna slog till på
> slutet och vi (cykeln o jag) fick luta oss mot
> vinden för att inte blåsa ut på åkrarna.
>
> Nu återstår att se hur fort det kan gå när jag
> inte behöver stanna för att läsa karta och med
> en förhoppningsvis stigande formkurva.

Mycket bra, mycket bra.
Skåne?

staine skrev:
>
> Mycket bra, mycket bra.
> Skåne?

Jajamensan. Kan tilläggas att eftersom jag inte rör mig mellan några storstäder så har jag inget större problem med andra cyklister (mötte en äldre man med keps, han skötte sig), knappt heller med bilar (gav mig iväg sent på förmiddagen). Däremot är hundpromenerare lite opålitliga; kommer de att dra in kopplet, eller ska jag tvingas väja ut i skogsdungen? Mitt allra största problem var lantbruksmaskinerna; mötte en gödseltunna som skvaplade på ett obehagligt sätt (på jungfruturen vill man inte ha svämgödsel på skönheten) och en snubbe som körde en vändare i utfällt läge mellan två åkrar, jag sladdade ut i väggrenen. Men värst var ändå traktorena som drog släp med halmbalar. Jag fick den ena framför mig och en efter mig. Det var en lång raksträcka. Jag var ju tvungen att hinna i fatt den som var före mig. Det blev jobbigt. Moderna traktorer går betydligt snabbare än när jag var liten.

bossjo skrev:
> Finfika i morgon

Hur ter sig detta för en oinvigd? Det är på Hornsgatan va? Tid, plats?

Jag fick inte cykla vidare på cb under tele2. Är det vanligt att de spärrar av den vägen när det är nåt slags sportevenemang? Börjat köra den vägen mer och mer, tycker den är rätt smutt, i alla fall hemåt.

NLC skrev:
> BOFH skrev:
> -----
> > Jag fick inte cykla vidare på cb under tele2.
> Är
> > det vanligt att de spärrar av den vägen när
> det
> > är nåt slags sportevenemang?
>
> Svar ja -
> http://www.cyklistbloggen.se/2015/08/ikvall-ar-det
> -derby-i-tele-2-arena-den-cykelvanliga-arenan/

omg.
Tack för länken.

Mattias A skrev:
> bossjo skrev:
> -----
> > Finfika i morgon
>
> Hur ter sig detta för en oinvigd? Det är på
> Hornsgatan va? Tid, plats?

Ca 0745, Mellqvists mellan Zinkensdamm och Mariatorget.

Rättade in mig i lämmeltåget och rullade in till Kungsholmen. Civilklädd, kände mig som en helt vanlig människa.

Väldigt trevligt.

Varmt och igenproppat.
Tog vägbanan/bussfil på Skeppsholmen men hade otur med rödljusen, och apropå dessa så hoppas jag snart de fixar gröna vågen på Götgatan igen.

Jättekort, 5,9km, i Lycra och på finräcern för träningstur senare ikväll. Blev ändock svettig trots att jag inte tog i någe alls. Raggardusch på toa fick det bli.

Råkade missa ny markerad cykelbana under slussen som gick i körbanan till vänster så jag körde i mötande cykelfält som var till höger. Har uppenbarligen inte cykelpendlat på länge.

I morse var buskarna som skymmer sikten vid Nackanäs klippta. Väl inne på kontoret hade det även kommit en bekräftelse på att mitt ärende gällande det hade åtgärdats. Tack Nacka kommun!

Skön pendling idag finfika med för mig ny bekantskap mmmrrr kul.
@Federico kul att se att du är tillbaka med dina bilder, har saknat dom.

BOFH skrev:
> Selast skrev:
> -----
>
> > Googlade fram firman imorse men orkade inte gå
> > vidare med ett surt mail. Dom ligger i krokarna
> > där jag stötte på bilen så det är helt
> > säkert någon från dom. Får se om jag kan
> vrida
> > ur mig själv lite inspiration för ett mail
> sen.
>
> Med lite tur kan det annars räcka med att den
> här tråden indexeras upp i google. :)
> Men just Ahl El kanske låter lite för likt
> främmande språk.

Ahl El? Släkt med Jor El och Kal El? ;-)

Lätt medvind var skönt. Svetten kom direkt iaf.

Väldigt mycket folk från Sjöstan (Kanalvägen) och ökande hela vägen in till Hamngatan. Knappt så bussarna tar sig fram på Kungsträdgårdsgatan. Blir som ett mass-event varje morgon. Helfestligt!

De som tokrejsar på Skeppsbrons cykelbana på morgonen måste ha en skruv lös. Där måste man ha slagit av. Njut lite istället.

Väldigt mycket fiskörande cyklister ute just nu men trots detta är det ju underbart att pendla i detta drömväder. Man får passa på att njuta innan det är över.

Appel skrev:
> Höll på att slira omkull på DÖDS-SAV idag.
> Under der linden i backen ner från
> skinnarviksparken. Läskigt.

Är det inte luskiss?

Totteman skrev:
> Appel skrev:
> -----
> > Höll på att slira omkull på DÖDS-SAV idag.
> > Under der linden i backen ner från
> > skinnarviksparken. Läskigt.
>
>
> Är det inte luskiss?

Shit pommes frites. Ännu värre!

Tillbaka
Topp