Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

11 grader vid start. Riktigt skönt! Dags att gräva fram slang och pump så man klarar en punka också innan det blir en Myrphy's på det.

Skön pendling något svalare än tidigare men det var skönt. En olycka vid Huddingevägen strax innan Lidl enbart cyklister inblandade. Ambulansen var tillkallad när vi kom killen verkade ok men rätt blodig i ansiktet, läser du här så hoppas du kommer upp på hojen igen och inte blir avskräckt av detta.

Luktade brandrök från Solvalla till Sumpan, nån som vet vad som brinner?

Och vad blir det för skitcykelbana som byggs på Ekerö vid bygget strax innan Drottningholm (om man är på väg mot stan) Massa knixar och avbrott i en egentligen störtskön nedförsbacke.

Dom mäter fortfarande antal cykelpendlare sträckan Globen - Skogås.
Jag fick stanna och meka idag, bromsoket har förflyttat sig och bromsen ligger emot skivan, fick inte riktigt ordning på det.

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> Man är ju löjlig. Man vet ju hur en tjejrumpa
> ser ut. Precis hur den ser ut. Ändå så himla
> svårt att ta sig om en tjej med Assosliknande
> nätbyxor? Löjlich.

Bara män-skligt!
En anledning till att jag inte pendlar på racern...;)

Va? Tog semestern slut redan? Men det är ju fortfarande sol ute...
Blev väldigt överraskad av att det stog en grävskopa på cb efter en dold kurva. Annars blir det ta 3 varv runt reimers i en låda efter jobbet.

Idag bil, men fredagens hempendling blev allt annat än händelselös. Ett under att jag tog mig hem nästan.

Det började med att jag redan från början kom iväg liiite sent. Jag hade tid att passa för hämtning av barn och insåg att jag nu låg precis på marginalen.

Svänger ut på Årstafältet och får vinden rätt i nyllet, tack. Bara pressa på och bita ihop..
I höjd med Lexus i Årsta får jag nita när jag möter en vänstertrafikscyklist i sin egen lilla värld, för att strax därefter få nita igen när några tonårstjejer kliver rakt ut på cykelbanan vid gymnasiet.
Precis när jag passerat Gullmarsplan och ska in i lilla backen mot Sjöstaden passerar man en sträng grus och givetvis hinner jag knappt tänka tanken innan jag hör pyset från bakhjulet.... Men F****N!!
Jaja, bara slänga runt hojen och börja byta slang. Lezynes minipump är liten och smidig, men för att få upp bra tryck får man pumpa sig blå. Till slut kände jag mig nöjd i alla fall och drar vidare.
I kurvan vid Statoil i Sjöstaden bestämmer sig en bilist för att helt sonika bara strunta i mig och svänger ut från macken rakt framför mig. Låsta hjul och snabbt pulspåslag... Gaaah..

Jag rundar Statoil för att plötsligt RÅKA UT FÖR SAMMA SAK!! En bil svänger bara in rakt framför mig när den ska in på macken. Låsta hjul och pulspåslag..

I Sjöstaden trångt som fan och bilar svänger åt alla håll, men jag tar mig igenom.. I Nacka tycker jag mig känna att hjulet inte går riktigt jämt, så jag hoppar av och konstaterar att däcket är lite skevt när det snurrar, men när det är stilla kan jag inte se något fel. Jaja, i med lite mer luft och kör vidare. Näe, wobblar fortfarande, men skit samma.

I Nacka ännu en bil som plötsligt svänger in framför mig och jag nitar för typ femte gången eller så.
Orminge, hantverkarbil struntar i väjningsplikten och strax därefter är cykelbanan uppgrävd och jag tvingas leda cykeln genom en temporär gruskorridor.

Till sist är jag nääästan hemma och känner att nu kan det minsann inte hända nåt mer. Fel.
Mot mig på cykelbanan kommer en kille på skateboard. Han tittar på mig och håller sig på sin linje. Men, så tar den jäveln upp mobilen och börjar stirra på skärmen medan han åker vilket får till följd att den jäveln svänger in precis rakt mot mig.
Jag vrålar högt "MEN HELVETE!!!" medan jag tvärnitar ännu en gång och svänger ut på gräset.

Jaja, sen hände det nog inget mer tror jag.. Jag tog mig hem, slängde in cykeln och skrubbade oljenävarna innan jag kastade mig iväg till dagis, 30 minuter sen..

Så nu är det till att beställa nya däck, ny slang och ny vit styrlinda då jag oljade ner den totalt i slangbytet..

Luke skrev:
> I höjd med Lexus i Årsta får jag nita när jag
> möter en vänstertrafikscyklist i sin egen lilla
> värld,

Fick tänka efter, nä det var nog inte jag, jag brukar hålla höger men det händer ibland att man kommer över på vänster sida, som oftast när man får väja för en fotgängare som tillämpar vänstertrafik, men det är mina hoods, och i fredags eftermiddag var jag där på cykel..

Fredagspendlingen var kalas, jag njöt, tog det lugnt och skrattade imombords åt bilisterna i köerna på 73:an när jag utan ansträngning cyklade förbi..

johan44 skrev:
> ...men vit linda på pendlaren...

nä, men vit linda på landsvägsjonnen som får sommarjobba som pendlare. :-)

Normal fart till jobbet, skönt väder och lagom med cyklar på cykelbanan.
Kommer till jobbet och tar en dusch innan arbetsdagen börjar. Öppnar ryggsäcken och inser att byxorna hänger på elementet hemma. Bara dra på sig svettiga paltor och bege sig hem och sen tillbaks för dusch nr två för dagen innan klockan slagit tio.
Blev ett bra träningspass i alla fall...

Stumpy skrev:
> Vindvästpremiär. Usch!

Jag har slut på semestern. Så nu kommer snön.

ah, finpendling! :)

Luke skrev:
> johan44 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...men vit linda på pendlaren...
>
> nä, men vit linda på landsvägsjonnen som får
> sommarjobba som pendlare. :-)

JLarsson skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > swedo skrev:
> >
>
> > -----
> > > @jlarsson, varför har han blokerat vägen.
> > Får
> > > man göra så?
> >
> >
> > När trafikverket färdigställde Norrortsleden
> > återgick den delen av Roslagsvägen till
> Douglas.
> > Bara ett problem, på Norrortsleden är det
> > cykelförbud. Nån har inte gjort sitt jobb,
> och
> > Österåkers kommun tycker inte att det är
> nåt
> > större problem eftersom Österåker bygger på
> > minst två bilar per familj. Och fyra banjos.
>
> Nu kryper det fram.
> http://www.dn.se/ekonomi/greve-stammer-staten-i-ti
> o-ar-gammal-tvist-om-golfbana/

Han förnekar sig ICKE den Greven.

elason skrev:
> Sprang till jobbet och fick ta tunnelbanan hem.
> Tvi vale, aldrig mer kollektivtrafik för min del.

Nä, det går fort att vänja sig av med tunnelbana. Jag måste åka sådan på onsdag och ryser redan.

Vad fint att det har fixats egen cykelkorridor på Runda Vägen (Alvik) sen jag pendlade sist.
Härligt, nu kanske man slipper åka via Terassvägen på vägen ner, ska testa imorgon.

Dagens pendling var väl okej. Inga större katastrofer. Medelmåttigt väder. Mycket trafik på vägen hem tyckte jag.

Men Solna. Vafan. Ska de göra om ALLA kombinerade GC-banor till banor separerade av linje? När cykelbanan är så smal att två normalbreda räsercyklar knappt kan mötas samtidigt som gångbanan är så smal att två fotgängare inte kan mötas utan att svämma över i cykelbanan blir det ju bara löjligt. Och farligt.

Jag fattar att det planeras att kunna skrytas över hur många miljontals millimeter cykelbana man har "byggt" inför nästa val, men vafan liksom... Vore fint om vi (fotgängare och cyklister) kunde komma överens om att bara strunta i kluddet och köra på som förut. Nu kör ju folk så laglydigt (inte korsa linjen) att alla möten och omkörningar blir helt utan marginal i sidled.

Mitt sl-kort går ut idag så det fick b (köpte av ngn anledning sommarkort). Nu blir det cykel utan undantag. Upptäckte att cyklande trafikplaneraren inte ljöd, nymålad passage och varningskylt med cykel uppsatt när jag cyklade hem igår kväll (undrade om rödfärgen torkat). Återstår väl att se om bilister respekterar hajtänderna nu och inte touchar en när man kommer från deras högersida. De lär ju vara lite förvånade över den skarpa färgen ett litet tag iaf och kanske inte kör med högsta hastighet in i den tomma rondellen utan att se sig för.

Sedan en otrolig vingelcyklist, vi snackar en 4 meter bred GC, kryssande över hela. Tjejen verkade inte berusad, bara lite ordentligt ovan cyklist, just lärt sig möjligtvis, cykelfrämjandets cykelkurs kanske. Behjärtansvärt men kändes inte helt tryggt med omkörning... Lite plingande före.

Ja precis, kan dom inte fixa en
Våga Korsa Linjen- kampanj
nu istället för
Tack för att Du cyklar- kampanj
med sin miljon plastpåsar att spridas i naturen?

Såg en man med PBP 2015-väst och vit Rosecross idag på hemvägen, tappade bort honom vid Liljeholmen.

Måste bikta mig också: I torsdags cyklade jag in i en kvinna som kryssade fram över cykelbanan på Hamngatan utanför libanesen. Hennes styre kom in i min höft typ men ingen vurpade som tur var. Ett dödsskrik fick hon till dock.

Totalt händelselös vilket jag faktiskt uppskattar för det betyder framförallt att ingen har försökt köra över mig.

Fullt kaoz!

Såg en nyss påkörd cyklist i den brantaste nerförsbacken på vägen. En bilist såg ut att ha backat ut blint från en utfart. Funderade på att stanna, men det bidde inte så. Den påkörde var på benen, och de såg ut att reda ut det hela. Åtta timmar senare stod den förmodade bilföraren och passageraren och inspekterade skadorna på bilen vid samma utfart. De verkade inte ha lärt sig läxan att man kanske borde backa in så att man inte behöver backa ut, så det blir nog till att vara extra vaksam där i framtiden. Sade något om att "det där såg otäckt ut" till en medcyklist som också passerat olycksplatsen, men han verkade mest tycka att det var otäckt med främlingar som pratar med främlingar.

I övrigt är hela världen uppgrävd, och det är betongsuggor och förhistoriska gjutjärnsrör överallt. Och den grytomrörningen verkar ha tagit skruv. Ingen visste vad de höll på med. Den största gaffeltruck jag någonsin sett spärrade effektivt av vägen genom att köra in gafflarna i en vansinnigt parkerad postlastbil. Vilsna med- och motcyklister tog till trottoarerna och bunnyhoppade mellan gjutjärnsrören och refugerna. Lastbilar tokbackade. Personbilar med möte kunde inte bestämma sig för vem som skulle köra först och såg ut att ägna sig åt något mellanting mellan ett dödläge à la klassisk western och någon märklig parningsdans. Yrsliga fotgängarhöns slog världsrekord i sidklivning ut i gatan samtidigt som det verkade pågå någon sorts busvisslingsfestival. Jag fattar ingenting.

Ska nog testa om de har grävt färdigt på min tidigare rutt, för en sådan här dag till och jag behöver knapra lugnande. Men det kunde varit värre. Jag kunde ha passerat en viss utfart någon minut tidigare.

Morgonen blev bra. Jag behövde rensa bort lite tankar och tog en omväg över järva. Tydligen så märkte jag inte att det gick fort då jag satte nya pers på alla segment jag passerade.

September började i rätt anda, första regnpendlingen sedan semestern var slut.
Note to self: Införskaffa skoöverdrag och ta med galjar till jobbet.

Kom iväg tidigt och undkom på så sätt regnet. Om prognosen håller så ser det även ut att bli en torr hempendling.

Lätt regn hela vägen, 47 minuter in idag. Höll på att bli påkörd i en dubbelfilig rondell i Sollentuna Centrum (30-väg). Extremt god sikt åt alla håll och när jag är på väg ur så tvärnitar kvinnan precis bakom bakhjulet. Läskigt. Förmodar att det var någon viktig uppdatering på Facebook på G.

Måste vara teleporterat till en annan plats..
Malmö klockan 0615

DSC_0031.JPG

Vindstilla! +17C, strax går solen upp.

Mysiga bilder federico.

Jag blir alltid lika förundrad över folk som cyklar omkring med "segel" men framför allt - paraply! Hur sjutton gör dom, måste vara rätt så skickliga enhandscyklister? :)

Senast ändrad:
Härligt tomt. Regnet verkade skrämma bort en hel del pendlare. Kände mig ensam i vit regnjacka med den syns nog ganska bra om man jämför med svart ninjaklädsel.

Norrbotten skrev:
> Mysiga bilder federico.
>
> Jag blir alltid lika förundrad över folk som
> cyklar omkring med "segel" men framför allt -
> paraply! Hur sjutton gör dom, måste vara rätt
> så skickliga enhandscyklister? :)

Inte alla:

Bilagor

• d100935252b6.jpg
    d100935252b6.jpg
    69.1 KB · Besök: 36
Pfaff skrev:
> Måste vara teleporterat till en annan plats..
> Malmö klockan 0615
>
> Vindstilla! +17C, strax går solen upp.

Ja, det var verkligen ovanligt stilla. Och rätt fuktigt.

Alltid lampa, billig försäkring.

Stumpy skrev:
> Lampa kl 8?
> Överraskades flera gånger av mötande ninjor,
> trots att det borde varit ljust nog.

Tillbaka
Topp