Idag bil, men fredagens hempendling blev allt annat än händelselös. Ett under att jag tog mig hem nästan.
Det började med att jag redan från början kom iväg liiite sent. Jag hade tid att passa för hämtning av barn och insåg att jag nu låg precis på marginalen.
Svänger ut på Årstafältet och får vinden rätt i nyllet, tack. Bara pressa på och bita ihop..
I höjd med Lexus i Årsta får jag nita när jag möter en vänstertrafikscyklist i sin egen lilla värld, för att strax därefter få nita igen när några tonårstjejer kliver rakt ut på cykelbanan vid gymnasiet.
Precis när jag passerat Gullmarsplan och ska in i lilla backen mot Sjöstaden passerar man en sträng grus och givetvis hinner jag knappt tänka tanken innan jag hör pyset från bakhjulet.... Men F****N!!
Jaja, bara slänga runt hojen och börja byta slang. Lezynes minipump är liten och smidig, men för att få upp bra tryck får man pumpa sig blå. Till slut kände jag mig nöjd i alla fall och drar vidare.
I kurvan vid Statoil i Sjöstaden bestämmer sig en bilist för att helt sonika bara strunta i mig och svänger ut från macken rakt framför mig. Låsta hjul och snabbt pulspåslag... Gaaah..
Jag rundar Statoil för att plötsligt RÅKA UT FÖR SAMMA SAK!! En bil svänger bara in rakt framför mig när den ska in på macken. Låsta hjul och pulspåslag..
I Sjöstaden trångt som fan och bilar svänger åt alla håll, men jag tar mig igenom.. I Nacka tycker jag mig känna att hjulet inte går riktigt jämt, så jag hoppar av och konstaterar att däcket är lite skevt när det snurrar, men när det är stilla kan jag inte se något fel. Jaja, i med lite mer luft och kör vidare. Näe, wobblar fortfarande, men skit samma.
I Nacka ännu en bil som plötsligt svänger in framför mig och jag nitar för typ femte gången eller så.
Orminge, hantverkarbil struntar i väjningsplikten och strax därefter är cykelbanan uppgrävd och jag tvingas leda cykeln genom en temporär gruskorridor.
Till sist är jag nääästan hemma och känner att nu kan det minsann inte hända nåt mer. Fel.
Mot mig på cykelbanan kommer en kille på skateboard. Han tittar på mig och håller sig på sin linje. Men, så tar den jäveln upp mobilen och börjar stirra på skärmen medan han åker vilket får till följd att den jäveln svänger in precis rakt mot mig.
Jag vrålar högt "MEN HELVETE!!!" medan jag tvärnitar ännu en gång och svänger ut på gräset.
Jaja, sen hände det nog inget mer tror jag.. Jag tog mig hem, slängde in cykeln och skrubbade oljenävarna innan jag kastade mig iväg till dagis, 30 minuter sen..
Så nu är det till att beställa nya däck, ny slang och ny vit styrlinda då jag oljade ner den totalt i slangbytet..