Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Pendlingen kombinerades med tidigt kortdistanspass idag. Najs med knappa 3h i benen vid morgonkaffet.
Tur att jag bestämt mig för att sluta grina om vädret, inte ens i vinter ska tårarna komma... Banne mig!

Vilka köer det var in mot stan från ekerö. Är det alltid så?
Såg iförsig ut som de flesta hade skoj på fejsbook (eller så satt de utan byxor och beundrade sin kropp).

Edit: stockholmska

Senast ändrad:
RideOn skrev:
-------------------------------------------------------
> Pendlingen kombinerades med tidigt kortdistanspass
> idag. Gött med knappa 3h i benen vid
> morgonkaffet.
> Tur att jag bestämt mig för att sluta grina om
> vädret, inte ens i vinter ska tårarna komma...
> Banne mig!
>
> Vilka köer det var in mot stan från ekerö. Är
> det alltid så?
> Såg iförsig ut som de flesta hade skoj på
> fejsbook (eller så satt de utan byxor och
> beundrade sin kropp).

Gött? Är du göteborgare? I 08 säger vi Najs.

;)

RideOn skrev:
>
> Såg iförsig ut som de flesta hade skoj på
> fejsbook (eller så satt de utan byxor och
> beundrade sin kropp).
>

Visst är det märkligt att så många tror att ingen annan fattar varför de sitter och stirrar ner i sitt eget skrev isf att låta trafiken runt omkring få lite uppmärksamhet.

Hade en bilist förra veckan som blåste rakt ut trots väjningsplikt med mobilen i "handsfree " - på ratten! Var säkert en jättebra film.

Har nu flyttat och börjat pendla. Vällingby - Högdalen ca: 21 km. Det tar mellan 45 och 48 minuter beroende på dagsform o rödljus. Startar ca: 6.50. Längs väg 275 är det ju prima körning in till Kungsholmen. Men sedan är det krångligare. Svårt att hålla nått vidare tempo i allt trassel! Trodde att folk skulle cykla snabbare än de gör. Har inte stött på många "elitpendlare". Lite besviken då jag sett fram emot att få tävla lite. Men bra träning är det ändå.

/Krillan

@krillan, välkommen. Kör på järnet där du kan och ta det lugnare när du kommer in till stan. Det är bäst för alla. Det brukar bli mindre folk när det blir kallare, regnigare och mörkare. *längtar*

krillan skrev:
> Svårt att hålla nått vidare tempo
> i allt trassel! Trodde att folk skulle cykla
> snabbare än de gör. Har inte stött på många
> "elitpendlare".

Om du kör över Årstafältet har du ju i alla fall möjlighet att få hälsa på gräddan av Stockholms elitpendlare. :) Från Söder till Högdalen borde det ju gå att köra på hyfsat. Du kör inte någon skum väg?

Dagens inresa måste varit en oannonserad deltävling i SM i charmlös cykling. För dåligt för att vara trevligt, inte tillräckligt dåligt för att vara utmanande. Men sällskap in och till finfikat.
Väl på jobbet satte jag namn på ett småtrist fenomen: efterfrysning.
Det är vad man märker efter att man klivit ur den goa duschen, börjat klä sig, och upptäcker att man fortfarande fryser...
Hemresan blev sur i dubbel bemärkelse. Torkrummet hade inte gjort sitt, så det var bara att kliva i förfuktade kläder att inleda resan i. Och som en ren bonus så luktade hela stället vällagrad jumpapåse. Hurra.
Men det var IAF gott om plats på cykelbanorna. Inte ens götgatspuckeln var särskilt trång.

Fick cykla över den nya bron från passadvägen till Järfällavägen, stog ett gäng med byggherrar och inspekterade så jag passade på att ge beröm.
I övrigt så mötte jag ingen, inte en ändaste cyklist på min väg. 28 dagar senare vibbar..

Dagens cykelpendling ställdes in och ersattes av lite korta intervaller på gymets wattbike.
15 km till jobbet tog 75 minuter med bil isf 35 min med cykel. Får nog leta fram regnjackan i morgon istället.

Nåt as hade snott min cykel, så pendlingen får ske medelst pendeltåg och tunnelbana. Jag som sett fram emot misärpendling i regnet.

Vad gör jag nu, fungerar det som ett kedjebrev, att man snor någon annans cykel?

Peth skrev:
> Nåt as hade snott min cykel, så pendlingen får
> ske medelst pendeltåg och tunnelbana. Jag som
> sett fram emot misärpendling i regnet.
>
> Vad gör jag nu, fungerar det som ett kedjebrev,
> att man snor någon annans cykel?

Nä, pyramidspel. Ta n+1 cyklar ;-)

Dagens pendling med tunnelbana enligt plan pga aktivitet efter jobbet. Längtar tills imorgon.

Mange. skrev:
> Jag har för hösten köpt en ny regnjacka,
> äntligen ska den få bekänna färg!

Hoppas färgen inte är svart i all fall.
Fattar inte dessa tomtar som cyklar i skymmning och regn i helsvart och på matchande cykel...

Ha, äntligen. I går kväll var det lite lerigt på tisdagsrajden och i morse var det regnet som man blir blöt av. Inte alls så många ute och trampade i morse.

Marren skrev:
> Mange. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har för hösten köpt en ny regnjacka,
> > äntligen ska den få bekänna färg!
>
>
> Hoppas färgen inte är svart i all fall.
> Fattar inte dessa tomtar som cyklar i skymmning
> och regn i helsvart och på matchande cykel...

Nejdå, vad kan vara tråkigare än svart på svart på svart? Färg ska det vara, för det är snyggt! Om man syns är det bara en bonus!

Bilagor

• 1441175078920-1406107020.jpg
    1441175078920-1406107020.jpg
    56.7 KB · Besök: 41
Jag blir knäpp! Den sista månaden har man trängts med diverse mer eller mindre kompetenta nöjespendlare och sett fram emot höstens antågande och solskenscyklisternas försvinnande. När det då äntligen blir lite misärväder och säkert härligt ödsligt på cykelvägarna bestämmer mitt ena knä sig för att gå i proteststrejk. Vaknade i måndags med diffus smärta på insidan av vänster knä, ungefär som om man legat snett och sovit. Trodde det skulle försvinna när man blev varm men det blev bara värre. Så igår och idag har det blivit intensivbehandling med Voltaren och kommunalpendling för att förhoppningsvis få ordning på det inför Tre Berg på söndag. Prognosen för Skara på söndag ser just nu ut att bjuda på rejält misärväder också...

Slapp regnet. Legat hemma med feber och elände sen igår. Och jag som inte ens åkt kollektivt. Tyvärr har väl mina arbetskamrater gjort det.

Intressant det här med misärväder. Könsfördelningen på cykelbanorna tippar över till kvinnornas fördel och antalet bockstyregubbar sjunker med 90%. (-"Älskling, känner mig lite krasslig idag, Är det OK om jag tar SUV:en?")

Mesar.

Regn och 13 grader. Skönt in, körde med vindjacka som släpper igenom en del väta men hellre det än att bli kokt. Så jäkla kul att vara igång igen. 17 km känns som en helt perfekt pendlingssträcka, inte för kort och inte för lång (få se när/om det blir snö och is). Helt suverän vardagsmotion och känns lite stabilare nu på CX:en när jag hojat 25 mil med den. Två som inte cyklar frågade direkt "cyklade du idag!?" så lite oförtjänta misärpoäng kom in också.

Blöt! Betydligt blötare än igår, men byarna av motvind och regn kändes ändå uppiggande på något vridet sätt.

Tant som hade mycket bråttom i vit Toyota vid Ringvägen/Götgatan tokgasade på för sen försöka göra en högersväng in framför cyklisterna, kunde gått illa om hon inte kommit sig för att bromsa.

Hejade på Fjärdebrunn på Strömbron :)

Såg värre ut än det var. Regn och motvind men ändå hyfsat varmt så det kändes helt ok. Ner i bocken och trampa är ett bra mantra!

Ja inte vet jag. Nu dammade jag på utav h*lvete på Götgatspuckeln, låg långt över 20. Uppe på gågatan. Polisbil på Högbergsgatan såg mig garanterat men inte fan gjorde dom nåt? Åkte bara vidare.
Slött slappt och likgiltigt tycker jag.

Hade väntat mig tomma cykelbanor, men nej, förvånansvärt många som hojjade idag. Allt från damtrallor med vindstrutsponcho till elitpendlare.
Så tycker jag inte det var före min pappaledighet. Minsta regn så blev det tomt minns jag det som. Har det förändrats så sen hösten? Är det kanske bara uttröttningsspelet som startat (med vädret som vinnare)?

Jag slipper pendla genom stan, så jag tycker till skillnad från många andra att det är najs (@staine) att folk cyklar.
Kanske ändrar mig när ninjorna slår till på riktigt.

Förresten kröp jag till korset efter gårdagens cx-distansande (den jefla ass-savern trillade av nånstans => grusröv) och tog gubb-nishikin med stänkor men oj vad den behöver kärlek, vajjrarna verkar vara smörjda med tjära. Någon borde göra något.

Läste lite tråkigheter igår när jag kom hem igår i lokalblaskan i Sollentuna. Dock så hade kommunen svar att man siktar på att bli landets bästa cykelkommun osv. Farthinder skulle vara roligt utöver alla andra naturliga hinder och farligheter man ser som cyklist (fet ironi). Det är lite lustigt att cyklister som cyklar 20-40 km/h anses tokfarliga medan ingen skulle tänka sig att gå rakt ut i en bilväg och skylla på bilisterna om det är nära ögat.

cykel.JPG

cykel2.JPG

Men det måste bygga på 1800tals-idén att fotgängare och cyklister kan blandas hejvilt för dom rör sig ungefär lika fort.
Sorgligt.

Mr Orange skrev:
> Intressant det här med misärväder.
> Könsfördelningen på cykelbanorna tippar över
> till kvinnornas fördel och antalet
> bockstyregubbar sjunker med 90%. (-"Älskling,
> känner mig lite krasslig idag, Är det OK om jag
> tar SUV:en?")
>
> Mesar.

Samma sak här i göteborg. Fast det finns rätt få lycramän till att börja med.

Men i cykelrummet på jobbet är det trångt än när jag såsar in strax efter åtta. Någon månad till ska väl kunna råda bot på det också.

Håller med men jag är dödligt less på inställningen till cyklister. Hade deras barn gått fem meter till och rakt ut i gatan bland bilarna så hade det inte blivit några kors och "dumma bilar som kör i 30-50 km/h".

staine skrev:
> Men det måste bygga på 1800tals-idén att fotgängare och cyklister kan blandas hejvilt för dom rör sig ungefär lika fort. Sorgligt.

Trafikseparering har som syfte att bilar skall komma fram utan hinder.
Sluta bråka på cyklister.
Skapa en bättre, mänskligare infrastruktur.

Dräneringen under bron vid tegelbacken kan nog bli bättre, det är ju inte massiva regnmängder men ändå pöl som täcker hela cykelbanan.

Det är ju förskräckligt svårt att se något genom glasögonen i såna här väder. Regn på glasen och så massa imma eftersom man blir för varm av alla kläder man är dum nog att klä på sig för att hålla sig någotsånär torr.

Vad kan jag köpa för ny pryl för att adressera problemet?

erik h skrev:
> Det är ju förskräckligt svårt att se något
> genom glasögonen i såna här väder. Regn på
> glasen och så massa imma eftersom man blir för
> varm av alla kläder man är dum nog att klä på
> sig för att hålla sig någotsånär torr.
>
> Vad kan jag köpa för ny pryl för att adressera
> problemet?

Det finns masker med fläkt, för paintballbruk. Du lär slippa trängsel med en sådan på dig.=)

Du köper en cykelkeps och problemet är icke-existerande. Jag har cyklat i tre år året om och lidit av brillor med regndroppar på = helt värdo på kvällen när det är mörkt. Fick en POC-kepa av sambon i födelsedagspresent och är frälst. efter att ha testat två vändor x 17 km i regn. Mskärmen lagom långt nere blir det helt OK både vad gäller vinddrag och regn, verkar funka som en där gammal mopedstrut. TJÖP!!!

Jag kör alltså vanligtvis med sportbrillor med klart eller mörka glas men behöver inte riktmedel annars så med keps har jag inga bricker.

erik h skrev:
>
> problemet?

Senast ändrad:
nikasp skrev:
> Du köper en cykelkeps och problemet är
> icke-existerande. Jag har cyklat i tre år året
> om och lidit av brillor med regndroppar på = helt
> värdo på kvällen när det är mörkt. Fick en
> POC-kepa av sambon i födelsedagspresent och är
> frälst. efter att ha testat två vändor x 17 km
> i regn. Mskärmen lagom långt nere blir det helt
> OK både vad gäller vinddrag och regn, verkar
> funka som en där gammal mopedstrut. TJÖP!!!
>

Annars så vore ju en faktisk mopedstrut ett rätt mäktigt attribut i morgonrusningen.

nikasp skrev:
> Du köper en cykelkeps och problemet är
> icke-existerande.

+1

Fast jag tycker att skärmen på en typisk cykelkeps är lite för liten för att vara riktigt bra. Även fast det är fult har jag börjat testa en mer ordinär keps under hjälmen. En haglöfs i syntet.
+Funkar bättre
-Ser fult ut

erik h skrev:
>
> problemet?
>
Löparkeps. Problemet löst.

Mr Orange skrev:
> erik h skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är ju förskräckligt svårt att se något
> > genom glasögonen i såna här väder. Regn på
> > glasen och så massa imma eftersom man blir
> för
> > varm av alla kläder man är dum nog att klä
> på
> > sig för att hålla sig någotsånär torr.
> >
> > Vad kan jag köpa för ny pryl för att
> adressera
> > problemet?
> >
> Löparkeps. Problemet löst.

Fel tråd eg men.....Jag spottade dig. fråga. Har en eller flera oranga jackor?

Tillbaka
Topp