Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

nikasp skrev:
-------------------------------------------------------
> Hörrö Jeppe_E, man får ju prestationsångest av
> dina "28 km/h snitt med fredagströtta ben,
> hopknutna skor, motvind, eldöverfall och punka" -
> över 33 km. Jag kämpar ihjäl mig på CX och har
> hittills som bäst 25 km/h på 17 km men då är
> det en hel del backar, rödljus, korsningar,
> järnvägsöverfarter - dvs inte jättelånga
> sträckor där man kan nöta på. Säg att du har
> hyfsat bra pendlingsväg eller är det jag som
> måste HTFU?

Tsss... :)

Vi cyklar väl alla på olika nivåer. Huvudsaken är väl att man tycker det är roligt. Men rent spontant, utan att veta.. kryp ner i bocken och HTFU om du vill att det ska gå snabbare. Kanske inte ska nämna min snittfart över 600k :p

Det är mest landsväg som skall nötas (som du ser på bilderna ovan)
Jag har nog... 4 rödljusen totalt. Inte jättemycket backar (typ 170 höjdmeter). Problemet är ju snarare att det är helt öppet, så vinden kan vara utmannande ibland.

Pendling20150923.png

Rekordet solo ligger på 59:55 (33.1 km/h) och med kompis i medvind på 51:56 (38,3 km/h). Fast det är en lite annan sträckning än bilden ovan, som visar min alternativa pendlingsväg på 35 km

Senast ändrad:
Haha, strongt! Benen kommer väl så sakteliga men det är lite överlevnad/omtanke i trafiken som kommer att sätta gränsen också. Och ja, det är skitroligt i princip alltid förutom i måndags morse men det gick snabbt över.

Jeppe_E skrev:
> Tsss... :)
>
> Vi cyklar väl alla på olika nivåer. Huvudsaken
> är väl att man tycker det är roligt. Men rent
> spontant, utan att veta.. kryp ner i bocken och
> HTFU om du vill att det ska gå snabbare. Kanske
> inte ska nämna min snittfart över 600k :p

nikasp skrev:
> Haha, strongt! Benen kommer väl så sakteliga men
> det är lite överlevnad/omtanke i trafiken som
> kommer att sätta gränsen också.

Absolut. Det gäller att ta det lugnt i trafiken. Jag har ganska långa händelsfattiga avsnitt. Skönt med musik i öronen. Det var medvind/kantvind hem idag.

Nytt solorekord :)

Skarmavbild2015-09-23kl.17.35.13.png

nikasp skrev:
> Hörrö Jeppe_E, man får ju prestationsångest av
> dina "28 km/h snitt med fredagströtta ben,
> hopknutna skor, motvind, eldöverfall och punka" -
> över 33 km. Jag kämpar ihjäl mig på CX och har
> hittills som bäst 25 km/h på 17 km men då är
> det en hel del backar, rödljus, korsningar,
> järnvägsöverfarter - dvs inte jättelånga
> sträckor där man kan nöta på. Säg att du har
> hyfsat bra pendlingsväg eller är det jag som
> måste HTFU?

+1

Haha, jo dito, glad om jag snittar 25 en morgon vare sig benen är pigga eller inte.

Över 13 grader varmt och torrt, skönt! Igår på hemvägen var benen som döda sillar. Har snygga skärmar på min CX men igår sa det SPROINGGGG!!! på Sveavägen så hade jag ett litet dragspel bakom sadeln. De sitter lite tight och är ju inte så styva som vanliga men det där var lite löjligt. Kanske var en sten som hoppade mellan bara.

IMG_8195.JPG

Kort kort igår och kort kort idag. Sköna och varma dagar nu.

I morse gav jag luft, nåja, lånade ut pumpen till en cyklist som kunde pumpa i lite i bakdäcket...vid två tillfällen. Först vid Sickla, sedan vid Danvikstull. Vid Fotografiska fyllde han på själv. Bra att ha pump i ryggan!

Trevligt med nya cykelbron över jvg i Jakobsberg, tillåter bitvis bra flow. Äntligen slipper man traggla genom centrumet. Mindre bra med 90 graders krökarna i samband med övergångsstället, om man kommer på vägen från Kallhällshållet. Trist att behöva bromsa så mkt bara för att man lämnar bilvägen. Ojämn beläggning uppe på själva bron är också en besvikelse.

Fullkomligt kokt. Tittade ut och valde regnjacka över merinotshirten och även om jag hade jackan öppen så borde jag bara kört i tshirt. Kvavt och fuktigt.

Den där hakan ser oskön ut HasseTT! Önskar dig snabb läkning!

nikasp skrev:
> Över 13 grader varmt och torrt, skönt! Igår på
> hemvägen var benen som döda sillar. Har snygga
> skärmar på min CX men igår sa det SPROINGGGG!!!
> på Sveavägen så hade jag ett litet dragspel
> bakom sadeln. De sitter lite tight och är ju inte
> så styva som vanliga men det där var lite
> löjligt. Kanske var en sten som hoppade mellan
> bara.
>

Ajaj... Stackars den fina Curana-skärmen :(

nikasp skrev:
> bara.
>
>
Om det inte är en synvilla ser det ju ut att vara noll i frigång om man tittar på den främre nedre skruven. Du får nog skapa mer frigång och gärna slätare yta på insidan om du skall förebygga upprepning. Som redan nämnts, synd på en fin skärm.

HasseTT skrev:
> Inte helt händelselöst idag. Missade styret
> efter vattenintag. 40km/h :(

Ouch!

erik h skrev:
> Enligt önskemål, en fräsch drivlina.

Ujj.. många watt till spillo för att dra runt den :p

HasseTT skrev:

Ajajaj, ser djupt ut. Med hopp om snabb läkning.

Lite bakis, men annars bra. Tog de vanliga tre kvarten.
Någon på en gammal snygg silvrig Crescent MTB hetsade ikapp och lade sig på rulle efter Sickla. Tappade bort hen vid Londonviadukten.

De sitter förjäkla tight och det är originalmonterat så. Mycket snygga men då ser man hur det gick efter en månads asfaltpendling. Jag kan ha fått något mellan men jag tror själv att skärmen sviktade när jag körde upp för något och inre skärmfästet högg tag i däcket. Kollade med ROSE som är bra att ha att göra med men det där hamnar på oturskontot, en kollega har haft problem med att skärmen vibrerat av precis där min nu tar slut. Har bra nog ett extra par, trodde jag fick skärmar gratis som kompensation för 3 mån väntan men det satt även monterat när jag öppnade lådan - nåja, kommer till användning nu. Ska gräva fram

Hasse#7 skrev:
> >
> Om det inte är en synvilla ser det ju ut att vara
> noll i frigång om man tittar på den främre
> nedre skruven. Du får nog skapa mer frigång och
> gärna slätare yta på insidan om du skall
> förebygga upprepning. Som redan nämnts, synd på
> en fin skärm.

heklamama skrev:
> Som mellanmjölk.

Nja det var väl att ta i. Lätt-mjölk tycker jag. Eller söt-mjölk
:)

jonja skrev:
> Trevligt med nya cykelbron över jvg i Jakobsberg,
> tillåter bitvis bra flow. Äntligen slipper man
> traggla genom centrumet. Mindre bra med 90 graders
> krökarna i samband med övergångsstället, om
> man kommer på vägen från Kallhällshållet.
> Trist att behöva bromsa så mkt bara för att man
> lämnar bilvägen. Ojämn beläggning uppe på
> själva bron är också en besvikelse.

Bron är bra och beläggningen tycker inte jag stör. Det som stör mig är att man antagligen har lagt massa miljoner på att riva upp hela den gamla cykelbanan för att sedan bredda den något. Dom skulle alla gånger anlagt den nya på andra sidan om Passadvägen för att undvika så många korsningar av vägbanan som möjligt.

HasseTT skrev:

AJ!
Misärtråden nästa?

> har lagt massa miljoner på att riva upp hela den
> gamla cykelbanan för att sedan bredda den något.
> Dom skulle alla gånger anlagt den nya på andra
> sidan om Passadvägen för att undvika så många
> korsningar av vägbanan som möjligt.

Ja det hade varit snyggare, den cykelkorsningen hade kunnat undvikas. Snyggaste lösningen hade dock varit att strunta i bron och istället jämna till och asfaltera den redan befintliga grusvägen mellan järfällavägen och mejerivägen, dvs låta bli att korsa jvg i onödan. Finns inget egenvärde i att cykla just passadvägen.

BOFH skrev:
> HasseTT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inte helt händelselöst idag. Missade styret
> > efter vattenintag. 40km/h :(
>
>
> AJ!
> Misärtråden nästa?

Verkligen, såg inget mysigt ut.

nikasp skrev:
> bara.
>
>

Jag har exakt likadana skärmar. Snygga, men väldigt irriterande när man kör över ojämnheter och de smattrar mot däcket. Lite dålig konstruktion med bara ett stag.

Fin pendling idag annars, blev som vanligt för varm så det var bara att knöla in cykeljackan i ryggan och cykla i t-shirt.

Nu börjar årstiden då man måste se upp för alla grå- och brunklädda cyklister utan cykellyse och hjälm, men gärna en unge i barnsadeln. Är det tänkt att den senare skall fungera som sirén?
Annars 13*C och nästan vindstilla.

HasseTT skrev:

Aj, krya. Åkte väl in och sydde det där?

Händelselöst. Trötta ben efter ett par dagars soffläge, fortfarande inte helt frisk.

SMHI: Näääärå, det ska inte regna idag aaaaaaaaaallsss! Vi loooooooooovar!!!

Kommer å bli så lagom mysigt å simma hem I det här.

/bitterT

Cirka 9:40. En medelålders elcyklist ställer sig bredvid mig i vägbanan backen ner mot skeppsbron bredvid saltsjörampen. I cykelbanan står bara två eller tre andra cyklister och trafikmiljön i övrigt är lugn. När det blir grönt trampar han iväg nerför som bara den. Är batteriet slut undrar jag. Själv passar jag på att njuta lite av det torra väglaget som jag saknat de senaste dagarna och håller honom ett tiotal meter framför mig. Övriga cyklister lämnar vi bakom oss. Framför slottet är det ett par som precis kommit av övergångsstället och förirrat sig på cykelbanan. En vanlig företeelse. Elcyklisten börjar hojta till dem när han har femton-tio meter kvar till kollision. När det är fem meter kvar vinglar han, endera höger endera vänster, okontrollerat - tillsynes obeslutsam om han ska köra mellan paret eller vid sidan om dem. Sänker farten gör han inte. Han passerar dem till slut på höger sida med en hårsmån. Jag hojtar efter att sådär gör man inte. Han lystrar och saktar ner. Vi rullar jämsides och har en kort diskussion där jag påpekar att hur än fel fotgängarna gör så är det hans skyldighet att passera dem på ett säkert sätt. Han kontrar med att han hade full kontroll. (Yeah right vingelpelle). Jag har sagt mitt och viker av mot bussfältet medan han fortsätter i cykelfältet/vägrenen på strömbron. När jag precis ska passera ljuset i slutet av strömbron inpå kungsträdgårdsgatan hör jag en tvärnitt till höger. Samma idiot har nittat centimeter framför en fotgängare som passerar över cykelbanan.

Senast ändrad:
Folk har bråttom. Oklart varför. Cyklade götgatan norrut. Efter rödljuset på folkungagatan drar jag om en kille på damtralla. Han gör en tight omkörning på den smala cykeldelen upp för backen. För att sedan stanna o parkera 70 m längre fram? Flackade vilt med blicken när jag stannade till och bad honom åtminstone ge signal om han tvunget måste om. Han tyckte väl att det var ballt att steka en memil på racer i uppförsbacke. Eller nåt.

swetrixie skrev:
> åtminstone ge signal´

Vilket hemligt TdF-tecken skulle han ha gett?

Stalle

Kung Stalle skrev:
> swetrixie skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > åtminstone ge signal´
>
> Vilket hemligt TdF-tecken skulle han ha gett?
>
> Stalle

Använt ringklockan, eller hojtat "Håll höger"? Tveksamt om han ens känner till TdF...

Ja men det vart ju en topp-hempendling, jag fick för bövelen träffa självaste Superape i slutet på Vuältan.
Vi lovade varann att ta en halv liten lättöl samt diskutera åldrande cykelgubbar, tror jag. Vilket år som helst ska det visst bli av.
Frågan var var.
:-))

Kul pendling hem! Kränkte en gubbe på elcykel på Strandvägen. Sen skarvade jag ut på Djurgården och brände runt där i kvällssolen.

Den här grunkan är lite väl smal i rusningstrafik på morgonen. Mellan Brommaplan och Aba, det är en de mest trafikerade cykelbanorna utanför innerstan och det går inte ens att mötas nu. Två vana cyklister kan kanske mötas, men tanter med korgar, icakassar osv tar sig inte ens igenom utan att kliva av.

brojavel.jpg

Hej och hå! Latmasken kom över mig så jag orkar inte byta till ny bakskärm ikväll. Spolade sv och hängde upp hojen i mekstället men en halv Red Seal så dog det ?

På väg hem uppför slussen från kornhamnstorg hållet, dam på cykel korsar övergångsstället från Nautiska magasinet och fortsätter rätt ut i cykelbanan utan att se sig för eller sakta ner. Jag signalerar och gör undanmanöver samt fortsätter över krönet och ner igenom karusellen mot stadsgården, hon hojtar efter mig att hon har företräde, jag ropar tillbaka över axeln att hon bör se sig för först och främst....
en del människor alltså....... sen när är ett övergångsställe/passage en bifurkation!?!
Nåja ngt hände iaf.....

Pyspunka igår + fullbokad kväll gjorde att crossen fick tjäna som pendlarök idag.
Kändes faktiskt lite som dess rätta element idag, ser fram mot eftermiddagens påklädning av blöta och smutsiga kläder...

Igår var det en fullvuxen mobilzombie jag skrämde vid ett övergångsttälle, dock var jag stillastående!
Hon tittade JÄTTEnoga på bilarna som kom från hennes höger, inte en blick åt vänster där jag stannat. När hon upptäckte mig (när hon redan passerat, knappa metern bort) hoppade hon till och gav ifrån sig ett ljudligt Oooh!
Man undrar hur vissa överlever i storstadsdjungeln.

Kvällen bjuder på tröskelpass, benen känns dock allt annat än pigga just nu.

Tillbaka
Topp