Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

8 Oktober

Bilagor

• 8okt1.jpg
    8okt1.jpg
    155.1 KB · Besök: 48
  • 8okt2.jpg
    8okt2.jpg
    108.3 KB · Besök: 49
  • 8okt3.jpg
    8okt3.jpg
    75.5 KB · Besök: 60
Imorse var det nice i norrort! Kändes perfekt med 3/4 byxor, långärmat och väst. Såg ut att bli regn när jag drog från Täby men det klarnade upp på vägen. Ser redan fram emot eftermiddagen...

federico skrev:
-------------------------------------------------------
> 8 Oktober

Snyggt! Med dina bilder kan man tro att Stockholm är ett trevligt och vackert ställe. Lite som när Marran och Jackson försöker lura i oss att Norge är vackert.

Är det en DH de bygger? ;-)

Ensiffrigt för första gången, motvinden klart rimligare idag. Rätt skön höstdag, dags för teflonspray på kedjan här också...

AndreasVH skrev:
> fyrbåk skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> ...den där jävla memilen...han hade dränkt i
> spolarvätska och försökt preja in i kantstenen
> på Ältabergsvägen mellan Tyresö och Älta.
>
>
> Var det en markering för att memilen låg på
> vägen istället för cykelbanan? Jag hatar,
> hatar, HATAR hur det blev där efter att de byggde
> klart GC-banan. Jag har försökt få till någon
> form av dialog med Nacka Kommun på FB, men det
> finns överhuvud taget ingen förståelse för att
> de gjort det sämre och farligare för cyklister
> att färdas den vägen.

Cykelbanan var blockerad av en gigantisk kabelvinda, därav att memilen gick ut i vanliga körbanan istället. Normalt sett brukar memilen hålla sig på cykelbanan eftersom den faktiskt är ganska OK - för att nu vara cykelbana. Men det är klart att den har också en del brister som tål att påpekas.

Trevligt och fint imorse och inte allt för kallt.
Fick sällskap av en vit Cube MTB med smala däck imorse.
Från Sollentuna hela vägen in till Kungsholmen.
Bra med lite partempo och nån att prata med.

Någon här?

fyrbåk skrev:
> Cykelbanan... har också en del brister som tål att påpekas.

Jo, det är ju det där med att det faktiskt är övergångsställe vid varje gata som gör det lite jobbigt. De borde gjort det till cykelöverfart (eller vad det heter) så man åtminstone har rätt att sitta kvar på sin cykel. Nu tror jag inte bilisterna skulle bry sig, utan bombar upp utan att se sig för i alla fall, men ändå...

Skoöverdrag, annars klädd med benvärmare och långärmat. Förkylningen viker undan och det är en njutning.

Phil (Dr Spoke) dök upp och plockade med sig cykeln för vevlagerkoll, vajerbyte och bromsservice under dagen. Kanon!

R skrev:
> elassisterad mtb strax efter, cyklandes med 20 i kadens ungefär. Elhojen såg ganska snabb ut.

Det förklarar saken! Trodde det bara var en ovanligt stark typ som för dagen körde fulhoj och jeans... han hängde med till trasslet i Sandsborg, bakom men aldrig förbi, sedan blev det nog skilda vägar.

Igår >10 flanerare som omotiverat (ingen annan person på GCbana på långt håll) gick på cykeldelen av GCbana. En bildörr som slängdes upp 2m framför mig. En hund på ena sidan, med matte/husse på andra sidan GCbana (och snöre imellan). En vit lastbil parkerad över hela GCbanan, snett för att täcka in ordentligt. Själv klippte jag två gula ljus. (Ca 10km)

Idag endast en vit transporter med snickare som drog höger över cykelpassage utan att titta. Och en vit lastbil snett över GCbanan igen. Tämligen ointressant.

grondahl skrev:
> Det är ju fantastiskt fint på morgnarna nu men
> frågan hägrar: När ska man orka lägga på
> dubbdäcken?

När det blir halt, dvs tidigast andra halvan av november.

grondahl skrev:
> Det är ju fantastiskt fint på morgnarna nu men
> frågan hägrar: När ska man orka lägga på
> dubbdäcken?

Det gjordes förra helgen på cykeln som tjänstgör som vinterpendlare. Har dock inte invigt den än.

Såg ut som svarthalka tidig morgon i söderort (stannade inte för att känna efter).
Mina däck kommer bytas tidigare än mitten av november iaf. Har inte full koll på greppet på Specialized-däcken som sitter på nya pendlaren. Visserligen sidomönster och 30mm.

Blev just övertalad att stanna till 20 vilket innebär mörkt till och mörkt hem. Vad är det förövrigt för fel på att använda lyse? Av 6 möten var det två med lyse (om man inte räknar den som hade en blinkande gummisnodds-diod)....

Dagens pendling började inte speciellt bra. Punka på bakhjulet redan i hallen (nå ja, troligtvis på vägen hem igår).
Känner igenom däcket lite snabbt och lägger i en ny slang. Efter några pumptag så börjar det pysa där det inte borde pysa. Punka igen, på ett annat ställe.
Rev av däcket och slängde på dubbdäck istället.
Det hör till saken att jag fick 2st punkor på 2h i helgen. Då på samma ställe men inte samma ställe som nu.
Behöver jag säga att det nog var sista gången det däcket satt på en cykelfälg.

Fantastiskt väder, strålande sol och runt 10 grader. Trodde jag stod längst bak av pendlarna vid ett rödljus och brände av en rökare men där stod en välklädd dam och rynkade på näsan. Försökte skaffa lite distans mellan henne och mig efter det.

Fullt med surfare i englische garten fortfarande, ska försöka knäppa en bild en dag.

+7 grader och ganska mörkt nu. Mysigt, längtar till det blir mörkt på riktigt. I övrigt helt odramatiskt.

När ska det bli tomt på cykelbanorna så att jag får zencykla ifred egentligen? :P

Missbedömde totalt skillnaden i upplevd kyla mellan +2 och -4 grader. Trodde mina fingrar och tår skulle explodera av smärta på vägen in till stan. Duschen på jobbet blev också en studie i smärta... Note to self: 3/4 byxor, långärmad tröja, sommarskor samt tunna microfleece handskar funkar inte vid minusgrader! Annars magiskt vackert idag igen!

Riktigt härlig pendling med krispig höstluft. Invigde både nya skoöverdrag i yellow flou och en ny Void-softshelljacka - samtliga grejer får mycket gott betyg.

elason skrev:
> Zen.

Snyggt! Var det du som drog vidare mot Skanstullhållet, grön jacka?

9 Oktober

Bilagor

• 9okt1.jpg
    9okt1.jpg
    88.4 KB · Besök: 45
  • 9okt2.jpg
    9okt2.jpg
    49.2 KB · Besök: 49
  • 9okt3.jpg
    9okt3.jpg
    64.7 KB · Besök: 51
  • 9okt4.jpg
    9okt4.jpg
    85.5 KB · Besök: 42
Jag monterade på belysning på cykeln igår. Skönt att veta att man syns.

Temperaturmässigt var det inga problem, hade mindre på mig än igår...helt perfekt klädd idag.

Vilka fantastiska bilder elason och Federico. Tack.

Sen start på grund av anledning, hittade lite frost i skogen och fler pendlare än vad jag trott inne i stan.

Tack att en liten bricka monterad på vevvlagret, förmodligen didsatt av ett litet barn, kan fucka upp det så pass mycket att snittet gick ner 3-4 minuter på 5 km. Vänster vevarm har hackat som fan precis vid nedtrampet. Det märkliga är att brickan satt på höger del av fyrkantsvevaxeln. Tänkte ta av skiten och slänga när jag noterade felet. Nu går pendelcykeln som en dans igen :)

Gött dessutom att vara tillbaka på cykeln efter en veckas sjukdom. Varit riktigt misär.

Måste leta på vinterhandskarna. Tog en stund att få fingertopparna varma... Övriga kroppen perfekt klädd. Och så var det det där med lyse, vad är det för fel på att använda det? Tre på varandra utan. Är det tufft att inte synas? I övrigt högst händelselöst.

Mäktiga bilder!

Lännerstasundet var supermagiskt att se imorse. Som ett tjockt moln av dimma kom rinnandes ner för kullen och nedanför låg vattnet som en spegel med fluffig dimma på ytan. Double rainbows! :)

Annars kyligt, men kläderna funkade perfekt. Valde de varmare långbibsen idag, kändes bra.

federico skrev:
> 9 Oktober

Tack!

qma skrev om röken på Lännerstasundet. Kan verkligen skriva under på hur vacker det var. Kylan sticker fortfarande i fingertopparna.

Senast ändrad:
federico skrev:
> elason skrev:
> -----
> > Zen.
>
> Snyggt! Var det du som drog vidare mot
> Skanstullhållet, grön jacka?

Nej, jag åkte åt andra hållet. Gul jacka. :) Men det var väldigt många som hade stannat för att föreviga skådespelet.

Kan inte ta åt mig något av äran för bilden som togs med något skakiga händer och en kass mobilkamera lite i all hast men det var svårt att misslyckas med det motivet. Brukar aldrig stanna och orka ta upp telefonen ur väskan i vanliga fall men idag kunde jag inte låta bli.

Nån snäll kille i skägg och på snugg svart Merckx-cx berömde mig för min lätt sunkiga Rose-cx, han tyckte den var snugg. Ville väl vara snäll bara, men det var najs :-)

JLarsson skrev:
> staine skrev:
> -----
> > Kristin skrev:
> >
>
> > -----
> > > Klarade mig undan regnet på dagens pendling
> > men
> > > slipper det antagligen inte hem. En del
> > > trafikstockning pga parkerade bilar längs
> min
> > > farled (här i England är de helt wild n'
> > crazy
> > > när det kommer till att parkera längs gatan
> > och
> > > verkligen blocka trafiken? Verkar vara
> > fullkomligt
> > > lagligt dock då ingen tycks uppröras över
> > > detta).
> >
> >
> > +1
> > Plus att man ska parkera mot färdriktningen
> > ibland också?!
> >
> > Folk utanför Svedala upprörs inte så lätt,
> man
> > tål kanske lite mer?
>
> Jag tycker att nivån på rage mot cyklister är
> betydligt högre i England. Do you know who I am?
> (nu var han ju på moppe iofs)

Min erfarenhet av att pendla sträckan Reading-Wokingham är att ragen är betydligt mindre i England :). Har på en dryg månad mött EN aggressiv lastbilschaffis som absolut INTE kunde tänka sig att lätta på gasen när jag korsade vägen från cykelbanan på ena sidan till cykelbanan på andra sidan. Han hade givetvis företräde men jag hann inte se att han kom (i hög hastighet) pga dold kurva och var halvvägs över vägen när lastbilen dök upp. Chaffisen slängde sig på tutan, la gasen i botten och SKREK några antagligen väl valda ord som jag dock inte hörde.

Jaja. I övrigt är bilisterna faktiskt oväntat hänsynsfulla och jag har blivit framvinkad när jag står och väntar på att få göra högersväng massor av gånger. Trafikmängden är helt wacko jämfört med vad jag är van vid (cykelpendlar annars Falun-Borlänge och där är det kors i taket om man någon gång ser en annan bil på väg till jobbet... helt seriöst alltså). Här hamnar jag i kö (!!!) var och varannan dag med min cykel pga kombon extremt mkt trafik även på små vägar + ingen cykelbana på landsbygden + ingen vägren. Jag är ganska snäll och brukar vänta på min tur istället för att köra om i mötande körfält, vilket vissa cyklister (och motorcyklister) gör.

Ja, vet inte vad det beror på men dom verkar ha sån fördragsamhet, engelsmännen, man reagerar inte med taggarna utåt det första man gör när man ser en cyklist.
Eller för den delen en annan trafikant.
Kanske för att dom är så många så det skulle aldrig funka, man skulle smälla av före 50 typ. :-)

Kristin skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > staine skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kristin skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Klarade mig undan regnet på dagens
> pendling
> > > men
> > > > slipper det antagligen inte hem. En del
> > > > trafikstockning pga parkerade bilar längs
> > min
> > > > farled (här i England är de helt wild n'
> > > crazy
> > > > när det kommer till att parkera längs
> gatan
> > > och
> > > > verkligen blocka trafiken? Verkar vara
> > > fullkomligt
> > > > lagligt dock då ingen tycks uppröras
> över
> > > > detta).
> > >
> > >
> > > +1
> > > Plus att man ska parkera mot färdriktningen
> > > ibland också?!
> > >
> > > Folk utanför Svedala upprörs inte så
> lätt,
> > man
> > > tål kanske lite mer?
> >
> > Jag tycker att nivån på rage mot cyklister
> är
> > betydligt högre i England. Do you know who I
> am?
> > (nu var han ju på moppe iofs)
>
>
> Min erfarenhet av att pendla sträckan
> Reading-Wokingham är att ragen är betydligt
> mindre i England :). Har på en dryg månad mött
> EN aggressiv lastbilschaffis som absolut INTE
> kunde tänka sig att lätta på gasen när jag
> korsade vägen från cykelbanan på ena sidan till
> cykelbanan på andra sidan. Han hade givetvis
> företräde men jag hann inte se att han kom (i
> hög hastighet) pga dold kurva och var halvvägs
> över vägen när lastbilen dök upp. Chaffisen
> slängde sig på tutan, la gasen i botten och
> SKREK några antagligen väl valda ord som jag
> dock inte hörde.
>
> Jaja. I övrigt är bilisterna faktiskt oväntat
> hänsynsfulla och jag har blivit framvinkad när
> jag står och väntar på att få göra
> högersväng massor av gånger. Trafikmängden är
> helt wacko jämfört med vad jag är van vid
> (cykelpendlar annars Falun-Borlänge och där är
> det kors i taket om man någon gång ser en annan
> bil på väg till jobbet... helt seriöst
> alltså). Här hamnar jag i kö (!!!) var och
> varannan dag med min cykel pga kombon extremt mkt
> trafik även på små vägar + ingen cykelbana på
> landsbygden + ingen vägren. Jag är ganska snäll
> och brukar vänta på min tur istället för att
> köra om i mötande körfält, vilket vissa
> cyklister (och motorcyklister) gör.

Det är helt riktigt. Britterna är vana sedan generationer att det är trångt och man måste samarbeta för att livet ska funka. Visst, det förekommer road rage, blev själv vittne till både det ena och det andra under mina år i det brittiska öriket, men på det stora hela så är folk otroligt vänliga mot varandra, även om en mottrafikant gör något misstag eller dumt. I Sverige däremot....... Ja, vad ska man säga? Massor av plats och otroligt mycket aggressioner.

Idag var billisterna extra vilsna, en klippte mig nästan när han gjorde en vänstersväng i en korning och inte såg mig. Jag kom åkandes rakt fram.

Sedan var det en hantverkarbil som tyckte att det var en bra ide att åka upp på trottoaren och ställa sig på cykelbanan precis framför nästan på mig. Fick bromsa så att det tjöt om framhjulet.

Man kanske skulle börja cykla i rustning och slänga sig på bilarna? Vore lite kul som omväxling.

Också - grymma bilder hörni. Den med kanotisten och den med båtarna är ju världsklass :)

Blev passerad av en tokig cyklist på en svart Scott-racer på Västerbron. Han cyklade alldeles för fort och gav ifrån sig gutturala ljud när han fick sakta in pga. att det fanns andra cyklister på cykelbanan. När han sedan väl fick passera vevade han med armarna och gormade på stackarna. Jag hoppades att jag skulle hinna framföra uppmaningen "don't be a dick!", men han drev på som en orch som fått hobbitvittring så av det blev det inget.

Tillbaka
Topp