Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Finpendlade över Järvafältet, enda smolket i bägaren var en punka i Ursvik men vad gör det när man varken har bråttom samt vädret är njutbart.

Trevlig Helg!

Bilagor

• 9okt_II.jpg
    9okt_II.jpg
    80.4 KB · Besök: 32
Idag träffade jag på sveriges mest cykelintresserade älg. Istället för att vända om och försvinna ut i skogen eller bara stå kvar och glo så började den springa i cirklar. 2-3 gånger var den på väg bort, för att snurra runt och komma nämre igen. Ungefär som en lekande häst. Som närmast var jag nog bara 10 meter ifrån. Ibland är naturen nyckfull, och älgstackarn kommer få en jobbig vecka...

För övrigt såg jag en älg till. Denna stod bara och glodde, dock var den längre bort så det var helt naturligt. 7 rådjur såg jag också. Dessa sprang för sina liv! 4 av dom stog i en klunga. Det var intressant att se hur fel gruppdynamiken blir ibland. Från början såg jag bara 3. Kom ganska nära och dom brydde sig inte ett skit, utan käkade på i godan ro. Den fjärde, som var den som höll vakt, var skymd bakom lite buskar, och såg mig därför inte först.

Dags att jobba lite :(

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Kändes som att det gick fortare hem idag med en
> öl i benen.. Kanske inbillning?

Har oxå upplevt samma effekt. Så måste vara fakta, 2 = en regel.

Pga ANNAT så har det varit uselt med pendling denna vecka. Så det fick bli en 100 km kompensationsrunda igår, samt pendling från jobbet och hem idag (jobbar normalt inte söndagar). Men eftersom mitt veckomål på 150km var i fara, så blev det cykling idag, trots trötta ben efter turen igår. Eftersom det blåste mot-/kantvind och det var så fint väder, så blev det lite fotografering och cykling i lugnt tempo.

IMG_2878.JPG

Gamla värdshuset i Fleninge

IMG_2879.JPG

Järnvägskorsningen i Hasslarp

IMG_2901.JPG

Skånelandskap

Jeppe_E skrev:
> Pga ANNAT så har det varit uselt med pendling
> denna vecka. Så det fick bli en 100 km
> kompensationsrunda igår, samt pendling från
> jobbet och hem idag (jobbar normalt inte
> söndagar). Men eftersom mitt veckomål på 150km
> var i fara, så blev det cykling idag, trots
> trötta ben efter turen igår. Eftersom det
> blåste mot-/kantvind och det var så fint väder,
> så blev det lite fotografering och cykling i
> lugnt tempo.
>
>
> Gamla värdshuset i Fleninge
>
>
> Järnvägskorsningen i Hasslarp
>
>
> Skånelandskap

Fint :)

Premiärdag.
Vinterskopremiär.
Hjälmmössepremiär.
Lamppremiär.
Dubbdäckspremiär. Fram iaf. Glömt hur trögt det går. Blir en lååång vinter.

Jobbade helg och kände igår att det är dags för vinterhjälmen, helt plötsligt frös jag plötsligt om huvudet trots vindmössa vilket var skumt, räckte liksom med långfingrade vindskyddade ofodrade handskar med liners under och sockar på fötterna i sommarskorna... Men frysa uppe på huvudet när resten av kroppen är perfekt klädd, skumt eftersom det inte var sååå kallt, någonstans kring nollan. Ingen vidare lust för kruka full med fina reflexer ;-)

Varmt och skönt med nya jackan....hälsade vår landsfader eller Christer Sjögren, svårt att se vilket, med ett "God morgon" utanför Sagerska...fick ett "morrn morrn" tillbaka.

Kall och fin morgon nästan vindstilla. Börjar bli dags att fundera på vinterdäck snart men hoppas innerligt att jag slipper det så länge som möjligt.

Svalt och fint. Buff på. Premiär med Hi-Viz hjälm från Wiggles "fulmärke" dhb: betyg 3,5/5. Synlig, bra passform men lite tung och lite lågbudget-feeling. Dock klart prisvärd för 350 pix.
Nedre bilden visar ett närkontakt av tredje graden när moderskeppet landar just utanför nya KS i Solna....

Bilagor

• klippt.JPG
    klippt.JPG
    32.1 KB · Besök: 45
  • klippt UFO.JPG
    klippt UFO.JPG
    27.5 KB · Besök: 44
Ensam i dag vid 0530 tiden, lite svalt men man har ju kläder för detta, bakbromsen frös fast, slutade funka efter 10 min, började funka igen i garaget på jobbet, konstigt (nya TRP spyre, som i övrig känns bra)

Svalt och fint. Torrt och bra fäste. Förkylning och lätt hosta.

Dubbdäcksdiskussionen tar vi upp i december, ok?

Rattnalle skrev:
> Sju plusgrader. Det döljer nog minst en månad
> innan det ens är läge att fundera över
> dubbdäck. Fortfarande mycket folk ute.

Lyllos. I morse hade jag -1. Och enl. smhi hade det varit 0an under natten.
Det var inte halt, men jag vågar inte chansa efter en oktobervurpa för några år sen i liknande temperaturer.

IMG_3561.PNG

Adam K skrev:
> Jeppe_E skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Pga ANNAT så har det varit uselt med pendling
> > denna vecka. Så det fick bli en 100 km
> > kompensationsrunda igår, samt pendling från
> > jobbet och hem idag (jobbar normalt inte
> > söndagar). Men eftersom mitt veckomål på 150km
> > var i fara, så blev det cykling idag, trots
> > trötta ben efter turen igår. Eftersom det
> > blåste mot-/kantvind och det var så fint väder,
> > så blev det lite fotografering och cykling i
> > lugnt tempo.
> >
> >
> > Gamla värdshuset i Fleninge
> >
> >
> > Järnvägskorsningen i Hasslarp
> >
> >
> > Skånelandskap
>
>
> Fint :)

Med den pendlingssträckan måste du ju verkligen älska 300K, 400K & 600K (västkustrundan) breveterna från Malmö. ;-)

Mötte i morse två tyska långfärdscyklister på sin väg från Lund till Trelleborg och färjan tillbaka till hemlandet.

NLC skrev:

> Med den pendlingssträckan måste du ju verkligen
> älska 300K, 400K & 600K (västkustrundan)
> breveterna från Malmö. ;-)

Typ... "har jag inte cyklat här innan?"

Det bästa är ändå när man passerar Ängelholm efter 510k och har 90k till Malmö, eller 5k till en dusch och en säng. Svårt val :p

Aj, vurpade rejält idag i nerförsbacke vid Skurubron. Var riktigt halt där, kanske inte så listigt att ta en kurva i 40 knyck då, men var sen till jobbet. Men bara skrubbsår som krävde stora kompresser. Cykeln höll men blev dyrt ändå med förstörda kläder, en Castelli Gabba suck...

HB skrev:
> Cykeln höll men blev dyrt
> ändå med förstörda kläder, en Castelli Gabba
> suck...

Försäkringen... Inga problem för mig när jag vurpade.

HB skrev:
> Aj, vurpade rejält idag i nerförsbacke vid
> Skurubron. Var riktigt halt där, kanske inte så
> listigt att ta en kurva i 40 knyck då, men var
> sen till jobbet. Men bara skrubbsår som krävde
> stora kompresser. Cykeln höll men blev dyrt
> suck...

Skit va trist. Man kanske ska ta en dubbdäcksdiskussion ändå... :-) Krya på dig.
Svårt varje år med att ställa in sig på att det kan vara halt överallt.

Ordentlig dimma, stickningar i fingertopparna, viss osäkerhet kring underlaget ibland. Vintern knackar på men är inte riktigt här än.

Det tar emot att sätta på vinterhjulen. Känns ledigt som 150% viktökning med kvarnhjul och dubbdäck. Fortsätter rulla GP4000 så länge det är torrt.

Helt fantastiskt vackert i morse. Rimfrost på blad och gräs. Nyponen och rönnbaren lyste i kapp med morgonsolen i dimman. Benen ville trampa. Skrämde upp ett rådjur som jag lite senare fick passera på 10 meters håll. Vilken underbar start på veckan!

Frös om fingrarna samtidigt som jag såg flera som tog morgondopp i Årstaviken. Underställströjorna i merinoull verkar än så länge vara en mycket bra investering.

elason skrev:
> Frös om fingrarna samtidigt som jag såg flera
> som tog morgondopp i Årstaviken.
> Underställströjorna i merinoull verkar än så
> länge vara en mycket bra investering.

Behövs det merinoull för morgondopp i oktober?
Makes sense to me.

HB skrev:
> Aj, vurpade rejält idag i nerförsbacke vid
> Skurubron. Var riktigt halt där, kanske inte så
> listigt att ta en kurva i 40 knyck då, men var
> sen till jobbet. Men bara skrubbsår som krävde
> stora kompresser. Cykeln höll men blev dyrt
> suck...

Jag lade också omkull där i morse. Det måste ha varit den enda isfläcken på vägen. Lyckades repa båda reglagen rejält och framhjulet blev skevt. Tror jag gled in i brofundamentet på nåt vis. Kläderna höll märkligt nog, förutom ett hål på höger handsktumme.

Sen halvvägs hem gick växelvajern bak av. Lyckades iallafall knyta fast den så jag hade kedjan i mitten av kassetten, så det blev tvåväxlat med någotsånär användbar utväxling resten av vägen. Det har jag ifofs haft på känn sen ett tag tillbaka, men har inte orkat byta.

Jäkla skitdag.

Rejäl ärtsoppa kl 04:30 i Nacka, fick ta till blinkfunktionen på min Orp;smartlight plus solarstormen på "tvåan"....sikt ca fyra meter sedan en tjock dimmridå....lättade in mot stan så hammarbysjöstad hade inte fått dimman än när jag passerade där. Frost i gräs men torrt i övrigt. Fick min nya jacka från Wiggle i fredags så nu kändes morgonen riktigt bekväm. Northwave: evolution tech jacket med bodymap och något nytt vind/vatten och kyl-barriärsystem, billigt på rean iaf!! Överkroppen varm så nu känns benen kalla istället, dags för de fleece-flossade bibsen och hjälmmössa. Mitt inlägg i dubbdäcksdebatten blir att vänta in november åtminstone...brukar bli halvvägs in i den månaden.....precis som tidigare skribenter här så vill man ju inte lägga på mer tröghetsfaktor för tidigt... ;-D

Rolig grej vid tegelbacken: cyklar förbi en SJ-värdinna/flygsteward ett par gånger i veckan och påpekar vid varje passage om avsaknad av lyse(ca 04:45), imorse hade hon bannemej fixat ett lyse på pakethållaren (bara fyra veckor senare, men ändå) varpå jag berömmer henne när jag glider förbi. Mitt glidande förbi var tydligen av det stealth:igare slaget då hon blev kraftigt skrämd och falsetterade ut i morgonluften så Sheratons gäster måste vaknat tidigt....jag får be om ursäkt en annan morgon....hehehehe

Jäkla ordbajseri från partier nu i sthlm-området om cyklingen och "alla" pengar de ska lägga in i projekt kring detta....men gör det då.... fast med en kompetent pendlar-grupp som får styra projekten i rätt riktning (litar inte riktigt på de tillfälligt utvalda politikerkarriäristerna)... nå behövde lätta mitt sinne lite... ;-D

Suget och vädret gjorde att hemresan blev något längre. Stannade till för ett snabbt besök i buskarna, gjorde att jag tog en mil extra, bara för att. Riktigt skönt med höstens klara luft!

Kisspaus i kulturens tecken!
Kisspaus2.png

Och ja det sitter en flaskhållare på cx:n ;)

Skärmmontering, vad tror ni om att ta en expander (som man brukar ha istället för starnut till styrlager) och sätta i gaffeln från undersidan? Hade en sådan där daruma tidigare men tyckte inte det satt tillräckligt bra. Starnut på undersidan känns som en dålig idé då det kan vara svårt att få ut igen.

Hakade på ett par snabbpendlare hemåt, men de körde fort och jag hade inte lika bråttom. Skönt att trycka på lite ibland.

Har lyckats få liv i live segments, tanken var att testa lite för att se hur det fungerar. Jag var väldigt svettig när jag kom fram,Jag som inte skulle trycka på idag.
I övrigt så gillar jag dessa här krispiga mornar

Enda händelsen på hemvägen var väl puckot på sin hårdtrimmade elcykel som plingade sig igenom de som var på cykelbanan där han kom i 40-50 blås.

Tillbaka
Topp