Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Scale60 sa:
Ganska ok pendling, lite regn, många nära ögat krockar denna vecka.

Fredag em: Kvinna på damcykel vinglar på cykelbanan, försöker bedöma vingelfrekvensen chansar på att passera till höger men i passageögonblicket girar hon höger så jag styr ut i diket och sen tillbaka.

Tisdag em: Tjej cyklade i mitten av cykelbanan men drog svagt åt vänster, chansade på att passera till höger men precis i passageögonblicket gjorde hon en skarp sväng åt höger klarade mig med cm till godo.

Scale60 sa:
Jag får lära mig att använda ringklockan from nu :D.

Man kör inte om på höger sida även om framförvarande ligger slickad mot vänsterkanten. Ringklockan låter som en god idé.

Blött! Tackpåse som plåster på såren.

Bilagor

• DSC_0050.JPG
    DSC_0050.JPG
    168 KB · Besök: 39
Lite lätt fuktigt. Pendlade troligen in försent för ingen stod vid slussen med goodiebag när jag kom.

Någon snabb MTB-förare gjorde en del riskabla omkörningar plus att en kontorsklädd snubbe låg långt ut i vänstra filen vid Gamla Stan och skulle köra om, problemet var att han inte hade kollat lite längre fram i synfältet och det var hyfsat nära en krock med mötande cyklist.

Skogsgubben sa:
Scale60 sa:

Fredag em: Kvinna på damcykel vinglar på cykelbanan, försöker bedöma vingelfrekvensen chansar på att passera till höger men i passageögonblicket girar hon höger så jag styr ut i diket och sen tillbaka.

Tisdag em: Tjej cyklade i mitten av cykelbanan men drog svagt åt vänster, chansade på att passera till höger men precis i passageögonblicket gjorde hon en skarp sväng åt höger klarade mig med cm till godo.

Scale60 sa:

Man kör inte om på höger sida även om framförvarande ligger slickad mot vänsterkanten. Ringklockan låter som en god idé.

Nolltolerans på omkörning till höger!

Igår, Årstaberg: sharp dressed man 30+, trenchcoat och kostym, välansat skägg, portfölj. Som nedan, fast helt flaxfritt. Stoneface all over.

Jag kände framtiden flåsa i nacken på samma sätt som häromkvällen när en åttaåring lika lugnt susade genom centrum på en hoverboard med isblått lyse. Framtiden. Är. Här.

pl8438938-long_distance_12_15km_self_balancing_one_wheel_electric_scooter_unicycle.jpg

Sparar mig lite inför helgen i Järvsö med att skippa cykelpendling idag.

Igår var det en snabb lvg-cyklist som hälsade trevligt när vi nådde toppen av sickla bro samtidigt. Sen försvann han snabbt i horisonten. Kan ha varit någon här tänkte jag.

Judarn sa:
Skogsgubben sa:
Scale60 sa:

Scale60 sa:

Nolltolerans på omkörning till höger!

Nja...brukar trumma om till höger i böjen uppför Col de Tranan när nån tantalunta ligger till vänster om skiljelinjen, då jag vet att det går ganska fort nerför för de mötande, samt att utrymmet på gångbanan är bredare.

Ingen som cyklat idag i det fina vädret? Vi var väl i alla fall en 15 pers på fredagspelotonen. Vartefter rundan avverkades kom regnet men vad gjorde det när man var varm. Exiten från LeMonde var desto mer kylslagen och jag blev aldrig varm förrän på headquarters.

Många pendlare ändå och folk hade till och med regnrock!

Ta det lugnt i kurvor, var en som gick i backen i ältarondellen.

Senast ändrad:
Jag hade sälsis med Telefonplan-Mattias, med lådcykel och allt, men han påstod att han nästan slutat cykla?
Fattar inte hur kan man sluta cykla. Han som kört alla dom stoora loppen, kanske han tröttnat därför?
Får fråga nästa gång.

staine sa:
Jag hade sälsis med Telefonplan-Mattias, med lådcykel och allt, men han påstod att han nästan slutat cykla?
Fattar inte hur kan man sluta cykla. Han som kört alla dom stoora loppen, kanske han tröttnat därför?
Får fråga nästa gång.

Men du tog ju honom på bar gärning?

IngvarW sa:
Ta det lugnt i kurvor, var en som gick i backen i ältarondellen.
Rondeller är värst. Lutar ju oftast utåt och det blir lätt dieselspill från fina lastbilars igångdrag. :-)

Fick två bakhjulssläpp idag och två igår på Vittoria Voyager Hyper. Slump eller någon annan som noterat taskigt grepp i väta?

Stumpy sa:
Fjärdebrunn sa:
Stumpy sa:

Den har jag sedan länge. Använde den nog 20 ggr förra vintern för att få rimligt underhåll av Stadsgårdens G/c-bana. Tror någon något hände? Nä. Nu skiter jag i att rapportera och nöjer mig med att gnälla

Då är Stockholm sämre än Tyresö och Nacka. Där har de reparerat ganska snabbt mina inrapporterade skador. Rapporterade även till Trafikverket inför Roslagsvåren och de lagade i tid.

Idag buss, eftersom det var förutspått fuktigt väder.

Väldigt olika i Stockholm. Lite lotteri. Vinst bara ibland el besked om att det kommer åtgärdas fast inte när el till sommaren och så sker det inte. Åter och åter, dras ut av oklar anledning, el anledning som inte är relevant.

Dagens pendling skedde medels bil pga besiktning.
Besiktningen gick naturligtvis bra och med en CO-halt på 0,1% (av tillåtna 4,5% för gammel ryssen) så får det väl nästan räknas som att jag cyklade?

T-bana i morse, var tack o lov hyfsat glest i boskapsvagnen.
Hemfärd blir ännu-längre-bort-färd med pendeltåg +ANNAT, då det är släktkalas i pajplajn.
Trevlig helg!

You cannot win!

I tisdags på Samuel Owens gata (mellan Hantverkargatan och Norr Mälarstrand) som är en relativt låg- till mellantrafikerad gata, kommer jag cyklandes och upptäcker två damer i 55-årsåldern som flanerar mitt i gatan mot Norr Mälarstrand. Notera nu att Samuel Owens gata är en bilgata utan cykelbana eller liknande för cyklister. Eftersom jag ligger 80 m bort så ger jag dem tid men efter att tiden går ser jag att de fortsätter uppehålla sig i mitten så där irriterande som bara 55+ kan göra. De viker inte en tum från att upprätthålla sig i mitten - givetvis med ca. 1,5 m emellan dem så att omkörningszonerna på respektive sida av personerna är ca. 2 m - det perfekta avståndet för att köra på ngn om de ändrar riktning lite. Jag har ännu inte lärt mig att läsa tankar så jag vet inte vilka intentioner de hade här.

Nåväl, därför när jag börjar närma mig - och i relativt maklig takt - plingar jag en gång. Notera att jag gör ett pling, jag pling-pling-plingar inte, jag skriker inte "FLYTTA ER" utan jag gör ett pling ca. 20 m innan, dvs. gott om tid innan. De vänder sig om och börjar med att göra den klassiska random walk wienerprocessliknande rörelserna innan de ger mig rum. När jag kommer i höjd med dem utbrister naturligtvis en av dessa fina människor: "Plinga inte sådär uppfordrande. Jävla idiot!!!".

Jag kan förstå att jag kan bli kallad idiot ibland i olika sammanhang men här gick de fina människorna i bilvägen och jag tyckte jag hade gjort allt rätt. Hade jag susat förbi dem utan att plinga att jag naturligtvis blivit kallad idiot för det.

Efter lite konstruktiva förslag från min sida att om man skall gå över gatan via ett övergångsställe eller att man kan gå vinkelrätt över så skildes vi åt som ... ja inte direkt på vänskaplig fot. Jag avslutade när de fortsatte att kalla mig idiot med "Ni två har ingen självinsikt överhuvudtaget. Inget eget ansvar". Naivt men skönt.

Man kan aldrig vinna striden om att vara en idiot i trafiken... Några har bara bestämt sig.

Blöt som en katt via Le Peloton och frulle på Lemond på väg in till stan.

Kläder och skor hade inte torkat till hemresan...

Njutningen bestod i att susa mellan Malmskillnadsgatans stillastående bilköer. Det måste var bra lökigt att sitta fast där i plåtburken fredag 17:20.

Nu ska jag duscha och sedan tvätta cykel.

AndreasD sa:
You cannot win!

I tisdags på Samuel Owens gata (mellan Hantverkargatan och Norr Mälarstrand) som är en relativt låg- till mellantrafikerad gata, kommer jag cyklandes och upptäcker två damer i 55-årsåldern som flanerar mitt i gatan mot Norr Mälarstrand. Notera nu att Samuel Owens gata är en bilgata utan cykelbana eller liknande för cyklister. Eftersom jag ligger 80 m bort så ger jag dem tid men efter att tiden går ser jag att de fortsätter uppehålla sig i mitten så där irriterande som bara 55+ kan göra. De viker inte en tum från att upprätthålla sig i mitten - givetvis med ca. 1,5 m emellan dem så att omkörningszonerna på respektive sida av personerna är ca. 2 m - det perfekta avståndet för att köra på ngn om de ändrar riktning lite. Jag har ännu inte lärt mig att läsa tankar så jag vet inte vilka intentioner de hade här.

Nåväl, därför när jag börjar närma mig - och i relativt maklig takt - plingar jag en gång. Notera att jag gör ett pling, jag pling-pling-plingar inte, jag skriker inte "FLYTTA ER" utan jag gör ett pling ca. 20 m innan, dvs. gott om tid innan. De vänder sig om och börjar med att göra den klassiska random walk wienerprocessliknande rörelserna innan de ger mig rum. När jag kommer i höjd med dem utbrister naturligtvis en av dessa fina människor: "Plinga inte sådär uppfordrande. Jävla idiot!!!".

Jag kan förstå att jag kan bli kallad idiot ibland i olika sammanhang men här gick de fina människorna i bilvägen och jag tyckte jag hade gjort allt rätt. Hade jag susat förbi dem utan att plinga att jag naturligtvis blivit kallad idiot för det.

Efter lite konstruktiva förslag från min sida att om man skall gå över gatan via ett övergångsställe eller att man kan gå vinkelrätt över så skildes vi åt som ... ja inte direkt på vänskaplig fot. Jag avslutade när de fortsatte att kalla mig idiot med "Ni två har ingen självinsikt överhuvudtaget. Inget eget ansvar". Naivt men skönt.

Man kan aldrig vinna striden om att vara en idiot i trafiken... Några har bara bestämt sig.

Det här låter som du har missat dom vanligaste handtecknen, kolla in och lär:

Om hemresan skulle funka som prognos över Stockholms humör för helgen så är nog rådet att stanna hemma.
Incident 1:
Längs Strandvägen stod en grupp människor frikostigt utströdda över både gång- och cykelbana.
Jag och en annan cyklist bromsar in i god ordning och snirklar oss igenom med lite olika vägval.
Dock inte bra nog för en av kvinnorna i gruppen, som surt säger: "måste ni cykla överallt?"
Jag kontrar milt med "ja, iallafall när ni står överallt".
Svaret på det blev nån slags fnysning.
Några minuter senare, längs Skeppsbron.
Märker panikljud bakom mig när jag stannar vid ett övergångsställe. Sekunden senare sveper en kille förbi och skriker "varför stannar du för rött för din jävla idiot?"
Tänkte stillsamt på det gamla Stenmarkcitatet "det är int lätt att förklara för den som int begrip", men då var han redan utom hörhåll.
Annars var hemvägen varm och mysig och nästan torr.

Spurcycle ringklockan fick bekänna färg på väg hem sent igår utanför Ullevi.
Effekten var begränsad på lomhörda summerburst-besökare. Men ganska kul flipper genom nattfriska gator.

Hela veckan har varit en fin pendelvecka:-D Igår morse passerade jag en trevlig pendlare som hälsade, synd bara att han kommer nerifrån och jag uppifrån annars kanske vi kunnat ta rygg på varandra:-)
Och i torsdags påväg hem får jag syn på min syster som svänger ut från en gata längre fram och jag tänker direkt "nej, hoppas hon inte såg mig, då kommer jag ju aldrig hem". Hon såg mig, och sen blev jag stående utanför Ica när hon gick in där och sen cyklade vi hemåt i gångtempo, jag blev inte det minsta ansträngd och när vi kommer till backen så säger hon "vi går upp" och 40 minuter senare än vanligt kommer jag hem, hoppas det inte händer igen. Trevlig helg!

Tillbaks i trängseln med småstumma ben efter tre dygn i Dalslands skogar. Efter att ha bytt pedaler på crossen och monterat tillbaks lås så rullade det ändå på rätt fint.

Trevlig om än lite kall vind med kortärmat och sommarhandskar. Drog på eftersom det var helt tomt ner på stadsgårdskajen men det blev inget avtryck ute i etern pga taskigt laddad smartfån.

Har de för övrigt programmerat om Tegelbackens trafiksignaler? Plötsligt kort grönt när man kör över från Gamla Stan och sedan över mot Sheraton blir det grönt först efter en stund trots att bilarna har haft rött ganska länge..

skön pendling i zen tempo. Lite tidigare än vanligt betydligt färre cyklister ute. Troligen ingen finfika för mig i morgon

IngvarW sa:
Har de för övrigt programmerat om Tegelbackens trafiksignaler? Plötsligt kort grönt när man kör över från Gamla Stan och sedan över mot Sheraton blir det grönt först efter en stund trots att bilarna har haft rött ganska länge..

Kanske är mitt fel. Jag skickade önskemål om tätare intervaller för att det inte skulle bli stockning vid ljusen så att de som cyklar mot Kungsholmen och korsande fotgängare inte skulle fastna.

Behöver släpa hem saker från jobbet i eftermiddag, så det blev buss. Tog därför ett varv runt Tyresta i morgonsolen innan pendlingen som kompensation. Lämnade ett rött slemspår efter mig.

Bilagor

• 20150530tyrestarunt.PNG
    20150530tyrestarunt.PNG
    36.8 KB · Besök: 27
Senast ändrad:
Liljeholmen med bro över till hornstull. Hur kan ett pendlarstråk vara så sjukt dålig?
Jag lider med er som kommer den vägen.

Colnago-pendling i dag inför kvällens planerade flams runt Bornsjön. Dock drabbats av en oroväckande stickande känsla i svalget sen igår kväll.

Tillbaka
Topp