You cannot win!
I tisdags på Samuel Owens gata (mellan Hantverkargatan och Norr Mälarstrand) som är en relativt låg- till mellantrafikerad gata, kommer jag cyklandes och upptäcker två damer i 55-årsåldern som flanerar mitt i gatan mot Norr Mälarstrand. Notera nu att Samuel Owens gata är en bilgata utan cykelbana eller liknande för cyklister. Eftersom jag ligger 80 m bort så ger jag dem tid men efter att tiden går ser jag att de fortsätter uppehålla sig i mitten så där irriterande som bara 55+ kan göra. De viker inte en tum från att upprätthålla sig i mitten - givetvis med ca. 1,5 m emellan dem så att omkörningszonerna på respektive sida av personerna är ca. 2 m - det perfekta avståndet för att köra på ngn om de ändrar riktning lite. Jag har ännu inte lärt mig att läsa tankar så jag vet inte vilka intentioner de hade här.
Nåväl, därför när jag börjar närma mig - och i relativt maklig takt - plingar jag en gång. Notera att jag gör ett pling, jag pling-pling-plingar inte, jag skriker inte "FLYTTA ER" utan jag gör ett pling ca. 20 m innan, dvs. gott om tid innan. De vänder sig om och börjar med att göra den klassiska random walk wienerprocessliknande rörelserna innan de ger mig rum. När jag kommer i höjd med dem utbrister naturligtvis en av dessa fina människor: "Plinga inte sådär uppfordrande. Jävla idiot!!!".
Jag kan förstå att jag kan bli kallad idiot ibland i olika sammanhang men här gick de fina människorna i bilvägen och jag tyckte jag hade gjort allt rätt. Hade jag susat förbi dem utan att plinga att jag naturligtvis blivit kallad idiot för det.
Efter lite konstruktiva förslag från min sida att om man skall gå över gatan via ett övergångsställe eller att man kan gå vinkelrätt över så skildes vi åt som ... ja inte direkt på vänskaplig fot. Jag avslutade när de fortsatte att kalla mig idiot med "Ni två har ingen självinsikt överhuvudtaget. Inget eget ansvar". Naivt men skönt.
Man kan aldrig vinna striden om att vara en idiot i trafiken... Några har bara bestämt sig.