Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

AxelSthlm

Aktiv medlem
Sen de började (det känns som det var ett bra tag sedan) att gräva upp gc-banan mellan Aba och St Mossen är det alltid en chansning om man ska stå på, när man kommer väster ifrån, och korsa Drottningholmsvägen nere vid Alvik eller om man ska ta smällen vid St Mossen. Chansade på Alvik men fick rött och alla cyklister som tog Mossen seglade förbi och ställde sig på led vid Alviksplan. Jag sist av väldigt många.

Men efter lite ryggklättrande upp för Tranebergsbron kom jag så till sist ikapp Mange. och det var det ju värt, tack för pratstund :)

SuperApe

Aktiv medlem
Lite besviken över nya "vinter"handskarna från prendas som var lite för tajta om fingarna och är på gnällen redan vid harmlösa 5+. Jag kanske vänjer mig/töjer dem. Annars najs som fan.

Lingon

Aktiv medlem
Mycket kondensfukt på nya tillfälliga bron ner över slussenbygget. Blir intressant om några veckor när nattempen kryper under noll.

gsb

Aktiv medlem
Det är samma med plåtbron vid Rissne. Alltid lika spännande när man ska nerför den och försöka ta 90º-svängen!

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Lingon sa:
Mycket kondensfukt på nya tillfälliga bron ner över slussenbygget. Blir intressant om några veckor när nattempen kryper under noll.
Det kommer inte krävas nattfrost för att svartisen ska visa sig. Några klara nätter och 4-5 grader kan räcka.

Fin morgon, trilskande hälsena, gick att surfa runt kaozet på slussen idag oxå.

ani

Medlem
Måndag morgon, 29 km, 7 sekundmeter motvind, regn på det. Kunde varit bättre. Jo, ett busshärke som parkerade tvärsöver hela cykelbanan vid nya idrottsplatsen i Hjärup var det ju också.

Hoppas på motsvarande medvind samt uppehåll ikväll istället.

Pfaff

Aktiv medlem
Flintkalle sa:
Surmulen malmöpendling. Missade regnet, men lite vanskligt att ta kurvorna på blöta lövtäckta kullerstensgator.
Låter som den pittoreska cykelbanan genom Gamla Väster. Milan Obradovic & Co (tekniska nämndens ordf, för de i de norra provinserna som inte vet bättre) borde tvingas köra gatlopp på en hoj med 20mm slicks med 10 bar under några timmar på den gatan och sen återkomma med en entusiastisk rapport.

Skön pendling vid sjusnåret trots 12*, motvind och lite regn i luften. Kom för en gångs skull fram till jobbet utan att svetten lackade.

Pfaff sa:
Flintkalle sa:
Surmulen malmöpendling. Missade regnet, men lite vanskligt att ta kurvorna på blöta lövtäckta kullerstensgator.
Låter som den pittoreska cykelbanan genom Gamla Väster. Milan Obradovic & Co (tekniska nämndens ordf, för de i de norra provinserna som inte vet bättre) borde tvingas köra gatlopp på en hoj med 20mm slicks med 10 bar under några timmar på den gatan och sen återkomma med en entusiastisk rapport.

Skön pendling vid sjusnåret trots 12*, motvind och lite regn i luften. Kom för en gångs skull fram till jobbet utan att svetten lackade.
Mja, mer åt busshållsplatsen vid värnhem. Där "alla" kör hur de vill och genar kors och tvärs över det lilla torget som finns.

JLarsson

Aktiv medlem
Undrar om det var en cyklist som råkat illa ut vid Ålkistan. Det stod en buss över den korsande cykelbanan, ambulans och polis kom precis till platsen. Torde varit kring 15:30.

Lingon

Aktiv medlem
Eftermiddagens pajas var föraren av den vita XC60:an som försökte forcera spårviddshindren vid slussen inne på cylelbanan. Han kom ganska långt innan han insåg att det var för smalt och försökte backa tillbaka runt 90-graderssvängen, men då hade han 20 cyklar bakom sig som skulle fram.
Hade tyvärr inte tid att stanna och betrakta skådespelet. :-)

Var flera år sedan jag var så blöt när jag kom till jobbet som i dag... riktigt drygt och ta på sig blöta kläder när man ska hem sen..

frause

Aktiv medlem
gsb sa:
Det är samma med plåtbron vid Rissne. Alltid lika spännande när man ska nerför den och försöka ta 90º-svängen!
Den vägrar jag på morgonen vid klart och kyligt väder. Har sett flera som gått omkull där. Utgick i min enfald från att det var en tillfällig lösning under bygget, men den verkar ju vara permanent. Idioti! Nån verkar iallafall ha "löst" problemet genom varningsskyltar om halka vid kall väderlek eller vad det står.

Kyligt i morse. Rätt skönt på vägen hem. Ska nog ta vindväst imorgon.

Granman

Medlem
Tycker det är rätt mysigt att få dra iväg tidigt på morgonen den här årstiden. Tända lampor och lite förstärkt klädsel och så dagas det sakta medans man hojar in mot stan. Lite cyklister ute också - mest snabbpendlare som man kan jaga/jagas av när man är på det humöret.

Nära noll ute i Tyresö vid 06-tiden imorse dock. Dags att sätta vinterhjulen i förhöjd beredskap.

ani

Medlem
ani sa:
Måndag morgon, 29 km, 7 sekundmeter motvind, regn på det. Kunde varit bättre. Jo, ett busshärke som parkerade tvärsöver hela cykelbanan vid nya idrottsplatsen i Hjärup var det ju också.

Hoppas på motsvarande medvind samt uppehåll ikväll istället.
Jodå, trevlig medvind och uppehållsväder med antydan till synlig solnedgång. Bara ett flane till rövhatt i Nissan-pickup som tyckte det var en god ide att köra om mig i välmomsad hastighet vid Uppåkra samtidigt med möte som förmörkade ett annars soligt sinne. Tyvärr för upprörd för att hinna kolla reg.nummer på idioten.

staine

Aktiv medlem
Lingon sa:
Eftermiddagens pajas var föraren av den vita XC60:an som försökte forcera spårviddshindren vid slussen inne på cylelbanan. Han kom ganska långt innan han insåg att det var för smalt och försökte backa tillbaka runt 90-graderssvängen, men då hade han 20 cyklar bakom sig som skulle fram.
Hade tyvärr inte tid att stanna och betrakta skådespelet. :-)

Hehe sånt är lite kul. Konstigt nog många som fortfarande försöker sig på en rövare där, det blir lika tokroligt varje gång. Men dom kunde kanske varna lite bättre i förväg nere på Skeppsbron?

Min vuÄlta gick bra, alla var snälla, ingen försökte kränka.

Mange.

Aktiv medlem
AxelSthlm sa:
Sen de började (det känns som det var ett bra tag sedan) att gräva upp gc-banan mellan Aba och St Mossen är det alltid en chansning om man ska stå på, när man kommer väster ifrån, och korsa Drottningholmsvägen nere vid Alvik eller om man ska ta smällen vid St Mossen. Chansade på Alvik men fick rött och alla cyklister som tog Mossen seglade förbi och ställde sig på led vid Alviksplan. Jag sist av väldigt många.

Men efter lite ryggklättrande upp för Tranebergsbron kom jag så till sist ikapp Mange. och det var det ju värt, tack för pratstund :)
Ta vägen genom rondellen och följ grönt från ulvsundavägen och in på gc vid pukeln, så slipper du rödljuset från stora mossen. Det är så feltajmat för alla i den korsningen.

När jag såg dig bakom mig vsr jag precis på väg att rycka, blev lite konstig tajming i flytet. Men som vanligt är det kul att hinna ses och byta några ord, även om bron är en dålig plats för cykling i bredd =)

700c

Ny medlem
Härlig, solig morgonpendling i motvind blev kall och bitter på vägen hem. Handskar och långbenat i fortsättningen.

dabac

Aktiv medlem
Såg ett litet vardagsdrama på vägen in. Irriterad gubbe till fots drog en protesterande tant över vägen. Tanten ville korsa på övergångsstället, men det ville inte gubben.
Resten av resan ägnades åt att svettas om överkroppen(vindväst var för mycket) och frysa om fötterna.
Ändå har jag bytt till vinterskor.
Snart dags för elsulor och fullfingershandskar. Och öronvärmare. Bäst att sluta räkna upp varma kläder innan jag blir deppig. Får tänka på fika i morgon istället.

Stumpy

Aktiv medlem
Såg en lustiger dans i Älta i morse. En MTB-cyklist som gjorde en OTB på slät asfalt utan någon/något i närheten. Why, lixom?

Annars sega ben och sargad kropp efter att ha kört MTB-KM på CX igår under dagen och sedan säsongens första volleybollmatch på kvällen.

jesperC

Aktiv medlem
frause sa:
gsb sa:
Den vägrar jag på morgonen vid klart och kyligt väder. Har sett flera som gått omkull där. Utgick i min enfald från att det var en tillfällig lösning under bygget, men den verkar ju vara permanent. Idioti! Nån verkar iallafall ha "löst" problemet genom varningsskyltar om halka vid kall väderlek eller vad det står.
...
Den bron lär bli kvar till åtminstone 2022 när (/om) tvärbanans Kistagren byggts.
Själv tar jag rondellen istället.

Lite samma sak överallt i Sundbyberg.
Vid Bälstabron, runt Signalfabriken, utmed Landsvägen... alla dessa områden är nyligen ombyggda och samtliga är bedrövliga att cykla på.

//j

erik h

Aktiv medlem
Jovars. Fint men kallt nu. Dags för höstdojjorna.
Hoppas jag orkar bygga ihop vinterhojen innan det är dags för stänkskärmar. Vill slippa förnedra crossen med sånt.
2016-10-0308.28.16.jpg

izar

Aktiv medlem
Lite oväntat med regn idag. Blev lite varmare kläder idag då jag höll på att frysa sönder den första kvarten igår morse. Det lär bli en varm hempendling.

Zorander

Medlem
Kallt i morse! Folk stod och skrapade sina bilar, är det redan dags för dubbdäck?
Cyklade förbi en herre på en ht med både knä- och armbågsskydd, undrar vilken väg han skulle ta till jobbet :p

Pfaff

Aktiv medlem
Stilla, molnfritt, första dagen med ensiffrig temperatur och luman rakt i plytet. Bländande! Nån borde göra någonting åt det!

AxelSthlm

Aktiv medlem
Varmare på termometern än igår morse, ändå frös jag mer......
Framdäcket är på väg att ge sig, höll till jobbet men faen vet om det håller hem, spännande!

LilleNo

Aktiv medlem
Först tar sig en elcykel om mig strax i höjd med Roslags Näsby, vilket jag kontrar sekunderna senare. Sedan kommer jag ikapp en gubbcyklist på en 5/7-Torpedaväxlad stålhäst med dubbla packväskor (ser skumt ut). Gubben tar rulle på mig (tror inte att det är sant), biter ihop och håller god min samtidigt som jag trycker på lite mer. Hör gubben flåsa & snörvla bakom mig. Hets!

Pyyyys i bakhjulet efter några km, vafan?!! Gubben seglar förbi rakryggad & tackar för draghjälp. Sleeper-elsykkel/hembygge.

FÖRBJUD ELCYCKLAR NU!!!!!111

SuperApe

Aktiv medlem
JLarsson sa:
Undrar om det var en cyklist som råkat illa ut vid Ålkistan. Det stod en buss över den korsande cykelbanan, ambulans och polis kom precis till platsen. Torde varit kring 15:30.
Vid Roslagsvägen? Det är ett rätt läskigt ställe. Tom utan bussar.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Tack federico!

Det går rätt långsamt att välta omkull Slussen. Håller den emot kanske?

Satt och tänkte på vilken förmån det är att få cykla en sådan här dag. Satan vad vackert.

Stumpy

Aktiv medlem
Bytte tillbaka till hjulen med crossdäck för att eventuell kunna köra några varv i Sköndal på hemvägen. Glömde dock pumpa dem till mer pendlingsvänligt tryck, så det blev lite tungt och sladdrigt att köra 42mm-däck med 1.8/1.9 bar.

Annasch bra!

bossjo

Ny medlem
Skön cykling med finfika som vanligt på tisdagar. Den temporära bron vid slussen kommer bli en utmaning i vinter tror jag , ordentligt fuktigt idag ,det med lite minus grader kommer bli spännande.

Senast ändrad:

heklamama

Aktiv medlem
Skulle på möte norr om stan.
Trevligt att cykla genom Hagaparken.
Otrevligt att försöka följa cykelbanehänvisningar.
Kom i tid men precis.
Olika sorters väder men min pendlarkjacka deluxe stod pall.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
bossjo sa:
Skön cykling med finfika som vanligt på tisdagar. Den temporära bron vid slussen kommer bli en utmaning i vinter tror jag , ordentligt fuktigt idag ,det med lite minus grader kommer bli spännande.
Tänkte precis samma imorse, det kommer bli skridskobana både för gående och cyklande där. Tog det väldigt försiktigt.

skrotfot

Aktiv medlem
Drog hem två timmar senare än normalt igår, då var det alldeles mörkt ute!
Eftersom jag är rutinerat pendlarsvetto så hade jag förberett med lampor, men oj vad bortskämd man är med att cykla i dagsljus. Inte längre självklart att väja för potthål när man inte självklart kan se åt vilket håll man skall väja.

TVINGADES SÄNKA FARTEN..!

Ingen fara, bara i-landsproblem ändå. Ingen for illa.

plumse

Aktiv medlem
Dagens pendling var inte så dum faktiskt.
Sade till chefen att det fanns bättre saker att göra i väntan på att hämta ungarna så jag tog en liten omväg till skola och dagis ☺
Göteborg, ett stenkast från lastvagnar

IMG_20161004_145251.jpg

emilh

Aktiv medlem
Onödigt spännande uppför Skanstullsbron när lax som passande nog klätt sig med döskallemask framför ansiktet kom i full karriär mot klungan.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer