Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Här gick det också undan, speciellt på den ganska tomma cykelbanan utmed stadsgårdskajen. Lite mysigt i mörkret men den blöta asfalten fick man vara lite varsam med. Spanade framåt, tomt, påbörjade omkörning och då dök förstås en mörkklädd cyklist upp. Tänk om alla hade lampor vad bra det vore.

Bra tryck i den gamla gubben idag, kände mig stark!
Beror sannolikt på att jag ätit duktigt och druckit duktigt hela helgen.

Klev upp ur sängen...tittade ut...regn...höstrusk...blåsigt.

Tog på mig kläderna, satte mig i rullstolen och rullade de 4 meterna bort till arbetsdatorn på skrivbordet. Kom på att jag glömde starta edgen, så ingen loggning....<fan>

Jeppe_E sa:
Klev upp ur sängen...tittade ut...regn...höstrusk...blåsigt.

Tog på mig kläderna, satte mig i rullstolen och rullade de 4 meterna bort till arbetsdatorn på skrivbordet. Kom på att jag glömde starta edgen, så ingen loggning....<fan>

Hur många strava-segment har du på den sträckan? =)

Fick mina Supernova lampor i fredags och monterade i helgen. Djäklar vilket ljus det blev! Otäckt halt på löven dock, fick ett elakt framhjulssläpp alldeles i början men lyckades undvika att lägga mig i alla fall.

Bytte däck till de däringa hypade pendlardäcken vittoria hyper eller vad de heter. Imorse var minnet av bytet som bortblåst så jag tog fel cykel. Annars var det väl bra fast segt på något sätt. Säkert den lömska sortens motvind. Som heter måndag.

Fin bild fedrerico. Sommarens förfall i höst är ofta stämningsfullt.

Pendlade genom stan till möte i norrort vid 9-tiden. Frös men njöt av bristen på trängsel ut till Frösundavik. Valde lågt trafikerade bakgator genom Norrmalm och Vasastan samt efter vattnet utmed Hagaparken sista biten vilket var soft.

Start dags att tuffa hemåt. Ser att det skymmer nu.

Stort tack för slangen Selast! Jag kom hem hela vägen på den! Fick ut den lilla taggen som blåst tre slangar för mig idag. Jag schweizade precis lite symbolisk deg till dig. Nu slapp jag ca 1 timmes myspromenad till villaidyllen i Täby. Om fler vore lika schyssta som du skulle världen vara en mycket bättre plats! Ses!!

Hade ganska tung pendling idag, ändock kan, såhär på kvällen,jag längta lite att komma ut på cykeln igen...
Hur är man funtad egentligen

Ingen fara jkolmo, har gått där själv med havererad cykel utan att någon stannade. Kul att det funkade för dig. Nästa gång är det du som hjälper mig. Tack för pengarna förresten

Härlig pendling, men relativt liten vind och bra rull. Dagens höjdpunkt var den blodröda morgonsolen som steg samtidigt som den stora uppförsbacken besegrades.
Dagens lågpunkt var de skollinjalshöga jordkokorna på vägbanan som någon traktor dragit upp från den närliggande åkern. Mycket svåra att se i mörkret.

Kommunalt pga orsak. Laddar för finfika i morgon. Hoppas att baklyset sitter kvar hela vägen den här gången.
Funderar på låstaktik.
Inget fast lås på bockstyrehojen.
Gillar inte att cykla med ryggsäck.
Inget lås parkerat på jobbet.
Provat linda ett vajerlås kring midjan.
Men det blir kallt.
Får kanske bli så ändå i morgon.
Snöpligt att få hojen stulen från jobbet.

Men så här då dabac:

laddaned.jpg

dabac sa:
Kommunalt pga orsak. Laddar för finfika i morgon. Hoppas att baklyset sitter kvar hela vägen den här gången.
Funderar på låstaktik.
Inget fast lås på bockstyrehojen.
Gillar inte att cykla med ryggsäck.
Inget lås parkerat på jobbet.
Provat linda ett vajerlås kring midjan.
Men det blir kallt.
Får kanske bli så ändå i morgon.
Snöpligt att få hojen stulen från jobbet.

Tipsar om HipLok Lite då. Väger ett kilo men det försvinner i mängden runt midjan :)

Nytt batteri i lampan och fräscha ben, idag gick det fort! Mötte bara 2 cyklister, har alla redan lagt av? Kl 07 borde ju en del pendla in till jobb tycker man

Lyssnade på Ekonyheternapodden på väg till jobbet. Försökte höja genom att trycka på volymknappen på telefonen i fickan. Tryckte fel knapp. Tre snabba tryck på on/off på en Galaxy S5 skickar nödmeddelande till utvalda kontakter (om man har ställt in det så).
Blev uppringd och utskälld av orolig fru.

Annars allt som vanligt. En bilist svängde in framför mig när jag skulle ut på en cykelpassage. Hen såg mig helt klart, men tänkte väl att jag skulle stanna, och det gjorde jag förstås. Annars hade jag ju blivit platt.
De flesta av mina medcyklister verkar ha missat att det blivit mörkt. Tror inte att det var ens en på tio som hade lyse.
Många verkar tro att högertrafik upphör i vänstersvängar. Apex skärs friskt. Note to self: Kör inte om i vänsterkurvor.

Fick för mig att det inte skulle regna mer än vad det gjorde på vägen till jobbet igår och skippade rainlegs och skoöverdrag. Det var ett felaktigt antagande.
Kort och gott så var det helt enkelt väldigt blött från låren och nedåt.

Nya regnjackan höll mig i alla fall helt torr och jag kom ihåg keps.

Blött idag men skönt. 120 färre passager vid cykelräknaren i sörentorp mot igår vid samma tid.. Mötte 1 cyklist på min pendlingsväg..

Drog på mig regnjacka, regnbrallor och vinterskor. Skorna (Diadora polaris) levererade inte. Vristerna var blöta :(

Annars var det rätt skönt, det var ju inte så kallt.

Inte så trångt och fick en pratstund med Ivar från Sickla till stan.
Den gamla regn-/vindjackan (15 år?), rainlegs och skoöverdrag var inte så dumt. Neoprenhandskarna var lite kalla i början. Skall nog köpa ett par strumpor under lunchen, eftersom det är risk att de andra inte hunnit torka.

Edit: Vid vått underlag är det halt vid "lämna företräde skylten" från Slussen mot Kornhamntorg, där man skall släppa fram de som kommer från Skeppsbron. Har sladdat ner där några gånger nu och även sett andra göra det.

Senast ändrad:
Kvalster sa:
slaktarn sa:
3e dagen med dubbdäck. Mörka moln på himlen. Ny pendlarhoj beställd. Finlunch väntar :)

Dubbdäck??? Pendlar du i Kiruna?

Den vanliga hojen har lagt av o då fanns bara alternativet 29" HT med 240 dubb eller att gå till jobbet om jag inte ska ta bilen och bilen tar man inte! Så svaret är att det inte är i Kiruna :)

Inte alls lika många på cykel idag som förra veckan.
Nu är det bara de hårda och de korkade kvar på cykelbanan.
Plus min egen kategori, de som pendlar året runt mest för sinnesfriden.

Vilovecka även denna vecka. Dämpar ångesten med vinterpendlarbygge. Nu är den klar, precis lagom till regnperioden.

IMG_4532.JPG

Senast ändrad:
Fjärdebrunn sa:
Smutt

Vilket as till brett pendlarstyre :)

Det var faktiskt riktigt oskönt! Åkte raka vägen till garaget och sågade av tre cm på varje sida. Nu är det bara 69 cm och känns bättre men egentligen är ju det också helt sinnessjukt brett för en transporthoj. Hade 65 på förra bygget. Den här ramen är dock märkbart kortare så det balanserar väl ut lite att köra längre stam och bredare styre. CX-geo. Hittar jag en deal på STI-reglage för landsväg och mek-skivbromsar så konverterar jag den men det här kittet låg ju i skrotlådan...

Granman sa:
Framskärmen ser lite kort ut. Egolapp?

Uppmärksamt! Den sitter där nu också. Något, kanske min inkompetens, gjorde att longboardskärmen nästan skrapade i marken bakom framhjulet så jag kapade den när tangenten blev vertikal ungefär. Men då blev det lite kort. Hackade loss egolappen från kapade stumpen och monterade så det blev en 10-15 cm till, hoppas det räcker. Fick ju ta bort ett av två stag på varje sida också eftersom de är gjorda för infäste vid navet, inte mitt på gaffeln. Behövs alltid lite såg, buntband och tejp för montering av skärm...

Stumpy sa:
Inte så trångt och fick en pratstund med Ivar från Sickla till stan.
Den gamla regn-/vindjackan (15 år?), rainlegs och skoöverdrag var inte så dumt. Neoprenhandskarna var lite kalla i början. Skall nog köpa ett par strumpor under lunchen, eftersom det är risk att de andra inte hunnit torka.

Edit: Vid vått underlag är det halt vid "lämna företräde skylten" från Slussen mot Kornhamntorg, där man skall släppa fram de som kommer från Skeppsbron. Har sladdat ner där några gånger nu och även sett andra göra det.

DN:

Slussen. Felaktig asfaltsmix kan ligga bakom blixthalkan på den nya cykelbron vid Slussen. Nu ska asfalten undersökas och fler säkerhetsåtgärder vidtas.

– Vi vet inte vad halkan beror på men det verkar vara fel blandning på asfalten, säger Eva Rosman, pressansvarig för projekt Slussen.

De första larmen om blixthalkan kom för ett par veckor sedan. Förra veckan fräste man ned asfalten i kurvan ned mot Gamla stan och satte upp halkvarningsskyltar.

Wet and Lööövely summerar dagens första tur ganska bra.

Hade inga regnbyxor, det var kalla röda lår när jag kom fram. Hade skoöverdrag som ska skydda mot vatten, gjorde de inte... Kalla fötter. Hoppas bara allt har torkat tills i em :).

Blir till att köpa bättre regnbyxor. Är inne på vinterskor också i gore-tex. Nån som har nåt par att rekommendera. Kommer inte orka hålla på med överdrag hela vintern

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp