Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

19 November

Bilagor

• 19nov.jpg
    19nov.jpg
    67.3 KB · Besök: 52
Kollade SMHI igår. Inget regn idag enligt dem. Blev ändå blöt. Vad hände?

Premiär för skoöverdrag och rainlegs räddade morgonen.

Efter alla skräckhistorier från gårdagen om blodiga nyllen osv fegade jag ur och satte på vinterdäcken. Nya Schwalbe Winter dubbat fram och Conti Winter Contact 2 odubbat bak. Ingen halka i norrort idag såklart... Men den obehagliga känslan av att dubben glider på asfalten. Lite besviken på "misärregnet" då jag inte frös något alls egentligen.

Långfinger och svordomar utbyttes i Mölnlyckerondellen mellan mig och en mindre lastbil med glasställning på flaket. Händer ganska frekvent med fordon som ska ur den rondellen på morgonen, Aldrig eftermiddag/kväll.

Helt ok pendlingi duggregnet, rätt varmt ute. Börjar vänja mig vid ljudet och motståndet från dubbla 35mm Marathon Winter.

evo skrev:
-------------------------------------------------------
> Vurpade igår (isfläck), gick bra idag. Ikväll
> åker nog winther-däcken på.

Isfläckar är lömska. Hoppas att det gick bra

swedo skrev:
> evo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vurpade igår (isfläck), gick bra idag.
> Ikväll
> > åker nog winther-däcken på.
>
>
> Isfläckar är lömska. Hoppas att det gick bra

Jodå, det var en relativ långsam vurpa i kurvan, lite handont och knät värkte lite. Men idag är det mycket bättre.

Dubbdäckspremiär. Jag hade glömt bort hur tungt trögt det känns. Det börjar bli tomt på cykelbanorna.

Bah... PostNord har mina vinterdäck... 20 samtal i kö för att få reda på var de finns. Med lite flyt kan jag kränga om ikväll. Känns som att det är läge. Regnat vid lunch och ska vara under nollan på morgonen.

Värsta blinkmonglot hittills. Superstark baklampa satt i blinkläge. Jag frågade om hen inte kunde skifta till fast sken eftersom bakomvarande inte ser annat än blinket. Hen tyckte dock det var viktigare att hen syntes på två kilometers håll. Noterade när jag stannade för rött vid Vikingterminalen att hen legat bakom på min rulle, eftersom han blåste om mot rött. Synd jag inte visste det tidigare, för då kunde jag råkat snyta mig.

Dubbdäckspremiär, motvind och regn.
Det ska firas med att posta i öltråden när barnen har lagt sig.

Måndag till jobbet i regn och på tok för varmt klädd, lika fuktig inuti som utanpå. Blev sjuk och tog bilen hem.
Åter med bil till jobbet idag och hem i styv regnblandat, kall motvindskuling. Riktigt skönt, faktiskt.

Blött med medvind på vägen hem. Måste få fast en skärm även på framhjulet... Annars har jag inga större problem med vädret. Mysigt och härdande på samma gång.

Strax ut för att sätta på dubbdäcken, kan bli halka i Stockholm i morgon.

Mötte ett lycraklätt a**hole med högeffektslampa på hjälmen som bländade alla andra han mötte och glodde på, sedan ett fruntimmer med blinkande strålkastare. Samt alla puckon som tvunget ska cykla på gatan fast cykelbanan går bredvid och dessutom tror att de har nån slags förkörsrätt när de använder övergångsställen i rondeller att cykla på...

Bra tryck på vägen hem. Fick cx på eulle över årstabron. Satte på dubb på framdäcket till i morgon och hoppas att det räcker.

Dagens pendling var enerverande för vet inte vilken dag i ordningen. Då jag inte får upp sadelstången på min 3växlade kärringcykel som jag annars gillar skarpt.

Nu har jag försökt allt får inte upp skiten. Får väl fråga cykelhandlaren, får jag vet med mig att jag sitter för lågt.

edit: Ja just det pissregnade på mig halva dagen.

Senast ändrad:
Högersvängande lastbil, Sandfjärdsgatan, släppte snällt fram fotgängare. Men en cykelgubbe, nä den såg han inte. Tur gubben såg.

Sen Östbergavägen, blå skolbussen damma på¨i 70, tur man hann nita vid övergångsstället, där med.

Annars hade man blivit dubbelmos i dag.

Passa er i morn, nu är det mörkt och bilisterna orkar inte hålla koll så noga.

Nu får vintern komma. Så tunga som de kändes så kräver jag starka ben till våren.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    100.7 KB · Besök: 46
  • image.jpeg
    image.jpeg
    50.4 KB · Besök: 44
Kallt.
Is på pölar men hyffsat torrt i övrigt => väldigt förutsägbart väglag. Den förväntade dödshalkan uteblev för dagen.

Riktigt trevlig. Jag tror att det väsande smattrandet från dubbdäcken har någon slags meditativ effekt eller så var det bara skönt med lite medvind.

Dubbat - check
Rullar dåligt, precis som vanligt - check
De senaste dagarnas regn har gjort kaos med mina bromsklossar - check

Väldigt torrt och antagligen inte nödvändigt med dubb men nu sitter de där. Is på vattenpölar.

Dubbat och motvind. Det gick inte direkt fort om man säger så. Ingen is heller att tala om från Nacka-hållet.

Jag avskyr verkligen idoter i bil som måste köra om för att omedelbart efter svänga av. Denna gång åt vänster men puckot buktade ju ut i svängen så jag trycktes upp mot trottoaren och fick bromsa till i utförslöpan.

Winther Marathon var inte så fruktansvärt tröga även om de knattrar så man hörs på 100 meter. Cyklar oftast på 40-45 minuter, inkl. rödljusstopp, och idag 45 men då var det grusat och slöa fredagsben.

emilh skrev:
> LilleNo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > emilh skrev:
> >
> > Har du blitt med ny cross, eller pimpat upp den
> > gamla?
>
>
> Pimpade upp den gamla :)
> Flickvännen fick ärva 105-gruppen och
> Rose-hjulen som ersattes med Rival 1 och ett par
> DT Swiss R24 db.

Kul, själv är jag också sugen på enkelklinga fram. Är det alltid NW på SRAM:s enkla?

Inge dubbdäck på cykeln ännu och har lite köpångest. Hur många dubb behöver man på ett CX-däck egentligen?

Schwalbe Winter 30-622 med 118 dubb per däck. Räcker det för lite pendling samt träning på vintervägar?

LilleNo skrev:
> Kul, själv är jag också sugen på enkelklinga
> fram. Är det alltid NW på SRAM:s enkla?

Ja, det är det :)
Tyvärr går det bara att välja mellan 42 och 50t fram för Rival 1 och Force 1. Jag gick på 42t med en 11-32 (Shimano 105) kassett, funkar än så länge utmärkt för det jag använder cykeln till.

Dagens pendling kändes riktig kall i frosten och småblåsten - dags att leta fram buffen.

IngvarW skrev:
> Inge dubbdäck på cykeln ännu och har lite
> köpångest. Hur många dubb behöver man på ett
> CX-däck egentligen?
>
> Schwalbe Winter 30-622 med 118 dubb per däck.
> Räcker det för lite pendling samt träning på
> vintervägar?

När det blir knaggelis på vårvintern, så vill jag ha bredare däck och fler dubb för att kunna fortsätta hålla hyffsat tempo. Som det är nu funkar 30 mm-däcken bra.

Stumpy skrev:
> Värsta blinkmonglot hittills. Superstark baklampa
> satt i blinkläge. Jag frågade om hen inte kunde
> skifta till fast sken eftersom bakomvarande inte
> ser annat än blinket. Hen tyckte dock det var
> viktigare att hen syntes på två kilometers
> håll. Noterade när jag stannade för rött vid
> Vikingterminalen att hen legat bakom på min
> rulle, eftersom han blåste om mot rött. Synd jag
> inte visste det tidigare, för då kunde jag
> råkat snyta mig.

Aha, det går att konversera med en höna!

IngvarW skrev:
> CX-däck egentligen?
>
> vintervägar?

Marathon Winter har lite bättre punkteringsskydd jämfört med Winter däcken. Vikten är i stort sett densamma så jag ser ingen anledning förutom priset att inte köpa ett par Marathon Winter.

IngvarW skrev:
> CX-däck egentligen?
>
> vintervägar?

Jag har kört Winter 30-622 sen den kom, men då jag slitit ett däck som jag slängde i våras så blev det Marathon Winter 35-622 som ersättning.
Detta efter det där testet som visade att Marathon-varianten faktiskt hade lite lägre rullmotstånd (kanske pga högre trådtäthet i väven?). Kan dock inte påstå att det känns varken tyngre eller lättare, men förhoppningsvis kan de något bredare däcket funka bättre om det uppstår en lika jävlig knaggelis situation som efter sopsaltarhaveriet i januari.

IngvarW skrev:
> CX-däck egentligen?
>
> vintervägar?

Jag kör Winter 30mm. Funkade toppen hela förra vintern. Vissa pass var lite svettiga på omfrusna spåriga slaskvägar. Hade nog inte hjälpts särakilt av andra sulor dock.

Den här är rätt bra: http://www.peterwhitecycles.com/studdedtires.asp, beror mycket på om du har cykeln som primärt transportmedel eller mer träning och sällanpendling tycker jag. Jag cyklar alltid till jobbet och vill kunna ta mig fram hyfsat riskfritt även när det är isigt och sprickor och allmänt jäkligt cykelföre. Då behövs dubb uppåt sidorna för att däcken ska klättra ur isiga hål och sprickor enligt min åsikt. Har kört W240 tre vintrar och de är helt grymma när det är kasst före för de släpper aldrig. Har 17 km enkel till jobbet nu och känner att Nokian blir för jobbiga, mest mentalt efter förra vintern som inte riktigt var vinter.

Har bara kört första 17 km på barmark i morse men däcken känns helt OK med 5 bar. Inte konstig styrrespons som på Nokian när man börjar lägga ner lite utan bara lite trögare. Positiv recension: http://bikehabit.blogspot.se/2012/11/schwalbe-marathon-winter-studded-tire.html

IngvarW skrev:
> CX-däck egentligen?
>
> vintervägar?

Var torrare i morse än vad jag hade förväntat mig. Nu sitter det dubb fram på pendlarhojen, rassel rassel smatter.

Var först lite förvånad över antalet andra cyklister innan jag insåg att jag var ovanligt sen. Kände mig ganska ensam om att köra i shorts, kanske dags att sätta på sig längre strumpor.

Svalt och sent.
Gårdagens kälkborgerliga galamiddag i Stadshuset innebar sen start och Odubbat*.

Överlevde dock pendlingen.
Nu gäller det att ligga lågt hela vägen till upploppet.

F R E D A G

*kompenserar med Dub i öronen åtminstone fram till lunch

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp