Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Hmmm, kan man ana ett mönster....
(nej jag tror inte på allvar att cykelmärket spelar roll just här)

Jag har också en (svart) Rose CX med 105 och BB7 som precis som era fick spontan organavstötning av bakväxeln nu i januari. Sista kilometrarna innan haveriet smårappade kedjan där bak och växlingarna kändes allmänt skumma, alltså inte som feljusterad eller sliten vajer. Vet att min kedja inte var i direkt nyskick längre så hypotesen var att den helt enkelt skurit och fastnat i löphjulen.

Men det irriterar mig för det känns ändå inte som vettig förklaring, nikasp ser ju ut att ha helny drivlina. Kan det vara så att bakväxeln börjat glappa mot örat (eller örat mot ram) såpass att korgen huggit tag i eker? Glappande växel skulle förklara känslan jag hade strax innan haveri.

15 Februari

Bilagor

• 15feb.jpg
    15feb.jpg
    70.9 KB · Besök: 69
ani sa:

Jag har också en (svart) Rose CX med 105 och BB7 som precis som era fick spontan organavstötning av bakväxeln nu i januari. Sista kilometrarna innan haveriet smårappade kedjan där bak och växlingarna kändes allmänt skumma, alltså inte som feljusterad eller sliten vajer. Vet att min kedja inte var i direkt nyskick längre så hypotesen var att den helt enkelt skurit och fastnat i löphjulen.

Men det irriterar mig för det känns ändå inte som vettig förklaring, nikasp ser ju ut att ha helny drivlina. Kan det vara så att bakväxeln börjat glappa mot örat (eller örat mot ram) såpass att korgen huggit tag i eker? Glappande växel skulle förklara känslan jag hade strax innan haveri.

Jag hade inte upplevt några som helst problem med växlingarna innan mitt haveri. Min bakväxel måste helt klart ha fastnat i en eker, den åkte ju med hjulet ett halvt varv runt. Det hände när jag växlade ner till lägsta växeln i en 90-graderskurva, och i brist på annan förklaring misstänkte jag att det antingen berodde på att hjulet flexade, eller att QR:en inte satt åt tillräckligt så att det gled lite där och blev snett. Jag vill minnas att skruvarna vid växelörat satt åt ordentligt, så jag tror inte att det kan ha glappat där.

Ang. kedjesallad (det är en ROSE men irrelevant):
Jag hade kollat igenom växlarna, bytte precis kassett och kedja. Växlade upp och ner massor av gånger och inga problem att den ville kliva av inåt. Men jag fick en pinne i bakhjulet i morse. Märktes inget men efter 9 km hoppade kedjan inåt i en brant uppförsbacke. 1 km till så blev det kaoZ. Antar att bakväxeln fick sig en kyss. Hade klurat på att byta dreven i växeln men nu blur det en helt ny! :)

-6 grader. Tog knickers under tightsen och en extra underställströja. Blev perfekt.
Väldigt lite cyklister längs min sträcka. Enligt andras rapporter verkar många helt enkelt ha tagit en annan väg idag.
MÅSTE byta drivlina och vajrar i helgen. Nu växlar det knappt längre.

Tog på mig långkalsonger under vinterbibsen, blev ganska bra. Började dagen med strax över 1km promenad med barnen till skolan, skönt att inte vara för tunt klädd då.

Trots en heldag vila igår kändes benen som stockar och ville inte alls trampa, skyller på kylan!

Första jobbcyklingen sedan kanske mitten av december pga projekt på annat kontor. Även om jobbet är roligare så saknar jag intensivt jobbcyklingen!

Hoppades igårkväll på vårväder och kittade upp snabbcrossen med CX-däck och allt men vågade inte i minusgraderna så det fick bli vinter-tråket med dubb ändå. Bortdomnade fingrar!

Benen hajade ingenting och det kändes väldigt långsamt och tjockt! Men ändå underbart. Sol och allt. Hoppas kunna få lite kontinuitet i detta igen under våren. Många faktorer pekar mot att jobbcyklingen behövs för att hålla ihop allt. ALLT.

Efter att ha passerat Älta skola fick jag syn på en cyklist uppe i Preem-backen, 300-350 m framför mig. Allt tydde på en elcyklist. Alla planer på en lugn återhämtningsdag för trötta ben övergavs, och jakten började. Det handlar om ära. Ära och… äh, jag vet inte! En elcykel måste man ju bara ta, liksom. Det tüska trekkingstyret obligerar.

Alldeles innan dammtorpsbacken kom jag ifatt och gick om, tappade lite i backen och blev omkörd, men kunde gå om igen och dra ifrån i toppen av backen. Tog alltså strax över 4 km att jaga ikapp och gå om, med 17 kilo touringhoj och fem kilo i väskorna. Fortsatte att ligga på av bara farten fram till Slussen. Tur att det knappt var nån ute.

Och nu sitter jag här, lite hostig och med ont i benen och tänker att jag aldrig lär mig. Ska nog jobba hemma imorgon för att få den där vilodagen.

10/10. Resor mån-tis och tors-fre gör att idag blev veckans enda pendling. Kanske den skönaste pendlingen i år. Jag fräste ut det sista av förkylningen i det strålande solskenet och hade bra flyt med rödljusen.

Litade för mycket på yr. Så där var jag, endast iförd winterbibs på benen i -12ºC (som kallast). Vinterskor med vanliga strumpor. Lite underklädd, men det gick fint ändå. Förutom att gpsen ställt om sig från meter till miles, vilket jag inte märkte förrän jag var halvvägs. Tyckte det gick otroligt långsamt men rullande ändå in på runt timmen, som vanligt.

planB sa:
nikasp sa:
Idag skojade det till sig ordentligt efter en mil. 7 km till jobbet så sambon får hämta. Rejält svettig så nu börjar det bli kallt här vid Järva Krog trots en fleeceväst som nödplagg.

Den där baktriangeln ser ut som om det skulle kunna vara en Rose cross, stämmer det? Min Rose gjorde spontant likadant förra våren, efter att ha funkat felfritt i 1,5 år innan dess. Ser bekant ut, eller hur?

Men va f-n...exakt så där ser min ut med! Står hemma och väntar tålmodigt på att jag ska beställa grejer.

Det där var sämsta grejen på pendling sedan maj 2012. Långt åt båda hållen, missade tid på Karolinska, -4 och som vanligt minsta möjliga klädsel. Hade i alla fall en fleeceväst men har sen länge tänkt fixa en höpknölbar dunjacka/tröja att ha i ryggan för sånt här. Tur att sambon är barnledig i alla fall :)

Blev omkörd efter Hellas av en med god fart. Antar att hen körde intervaller, för en kilometer senare var tempot snarare krypfart när jag kom ikapp och körde förbi.

nikasp sa:
Det där var sämsta grejen på pendling sedan maj 2012. Långt åt båda hållen, missade tid på Karolinska, -4 och som vanligt minsta möjliga klädsel. Hade i alla fall en fleeceväst men har sen länge tänkt fixa en höpknölbar dunjacka/tröja att ha i ryggan för sånt här. Tur att sambon är barnledig i alla fall :)

Jag hade framsynthet nog att haverera 500 m från svägerskans lägenhet inne i Malmö. Cykel på axeln, klappra dit, bli bjuden på spaghetti och sedan skjuts hem :-)

ani sa:

Hänt mig med, och jag märkte förloppet: sten spränger kedjan som hänger på en halv länk. Andra halvan fastnar och river med sig bakväxeln. Har man tur är det bara växelörat som gått. Måste ju inte vara samma förlopp jämt, men din beskrivning dunkar väl.

Det var ju bra planerat :) Det känns lite för dyrt med följebil och alla kostnader det medför så får hoppas det här var en s.k. one off.

ani sa:
nikasp sa:

Jag hade framsynthet nog att haverera 500 m från svägerskans lägenhet inne i Malmö. Cykel på axeln, klappra dit, bli bjuden på spaghetti och sedan skjuts hem :-)

Lugn och skön pendling. Ska mtb:a ikväll och försöker spara lite krut.
Såg mysigt ut med långfärdsskridskor, fin soluppgång, Stadshuset och fin is, iaf ett tag...Men herrn fick sin morgontvagning avklarad.

Bilagor

• FullSizeRender.jpg
    FullSizeRender.jpg
    199.7 KB · Besök: 69
  • IMG_4164.JPG
    IMG_4164.JPG
    212.9 KB · Besök: 57
  • IMG_4165.JPG
    IMG_4165.JPG
    180.5 KB · Besök: 57
  • IMG_4168.JPG
    IMG_4168.JPG
    216.8 KB · Besök: 59
Och redan på dag två uppgraderad till dubbfritt och bockstyre och rätt storlek på cykeln.
Vilken grej.
Intressant dock att det skiljer några enstaka minuter i tid trots så mycket bättre prylar, ungefär lika mycket tid som det tar extra att gå ner och parkera fincrossen i garaget, istället för att parkera fulhojen ute på gatan...

Meh.

Fick hem mina nya skärmar. SKS har ett nytt plastfäste för bakskärmen som bygger några mm för mkt. Det skrapar i hur man än gör. Får lösa det med en fulmek ikväll.
Att jag dessutom valde 42 mm och inte 45 eller kanske tom 50 mm bredd på skärmen gjorde det inte lättare. Kändes som €28 rakt i sjön igår kväll men jag får nog ordning på det, hoppas jag.

Samtliga skolbussar inställda på Orust och i Uddevalla skriver http://www.bohuslaningen.se/nyheter/västsverige/klass-1-varning-för-plötslig-ishalka-1.4160017 Även sophämtarna hade problem att komma fram. Folk hasade sig fram som pingviner i U-valla centrum. Själv cyklade jag, och fick en del "vilken-dåre-blickar". Men det var nog betydligt tryggare med Marathon Winter-dubb jämfört med att gå med odubbat idag tror jag. Höll på att glida iväg när jag gick av cykeln och skulle låsa...

tillbaka igen sista dagarna i veckan. passerade silverdal som nr 24 imorse, svalt och ljust. så.jävla.skönt!

Hämtade bil på verkstan och körde direkt till besiktning. U.a, så nu kan man köra ett år till med den gamla vagnen.
Sedan buss och T-bana.

erik h sa:
Och redan på dag två uppgraderad till dubbfritt och bockstyre och rätt storlek på cykeln.
Vilken grej.
Intressant dock att det skiljer några enstaka minuter i tid trots så mycket bättre prylar, ungefär lika mycket tid som det tar extra att gå ner och parkera fincrossen i garaget, istället för att parkera fulhojen ute på gatan...

Alltid en vinnare. Aldrig en vinnare.

Fjärdebrunn sa:
erik h sa:
Vilken grej.

Alltid en vinnare. Aldrig en vinnare.

Nääää.... vissa minuter kan man inte mäta i minuter :)

Senast ändrad:
Hög fart och sedan stopp, sen max på igen och krypfart efter ca 2 min... och så vidare hela Ältavägen. Eller hela vägen mellan Solna och Tyresö. Jag misstänker att du beskriver mig, eller nån annan som turfar. Se turfgame.com

Stumpy sa:
Blev omkörd efter Hellas av en med god fart. Antar att hen körde intervaller, för en kilometer senare var tempot snarare krypfart när jag kom ikapp och körde förbi.

Hög fart och sedan stopp, sen på max igen och krypfart efter ca 2 min och så vidare hela Ältavägen. Var det jag eller nån annan som turfar och stannar vid zoner?

Senast ändrad:
Jag säger som Dr. Alban: Stabilt. Stabilt som f*n! Men byt ut ordet stabilt mot blött så stämmer det med min pendling idag...
Fast härligt att cykla efter 2 veckor i bilen :-)

Det var underbart att lyssna till det - ljudet av ingenting.
Frambromsen ligger inte och gnider mot fälgen och bakskärmen skrapar inte mot dubbdäcket. Ren njutning (tur man är lättroad)

bakskärmen fixad på 3 minuter:

IMG_1372.JPG

Snyggt fångat salle!
Personligen körde jag på lite #vardagsedge idag. Istället för isfri ohal landsväg så blev det 4km traktorväg/serviceväg längsmed järnvägen. Fin trafikfri väg. Senast var det packad snö. Uppskattningsvis 5-6 hjulspår tjockt. Typ som singeltrack. Idag var det singeltrack blankis med vatten på. Dvs, så halt det bara går. Jazzade fint om bakhjulet (dubbfritt), men fram var det inga problem. När jag nästan var ur det så hände det, cykeln försvann under mig. Jag körde vält. Men med lite ninjaskills så hann jag kliva av cykeln, igen. Den fick sig dock en rejäl kyss, så det blir att kontrollera skicket i helgen. Tyvärr hade jag glömt tömma minnet på kameran, så det var fullt, annars hade det varit förevigat!

17 Februari

Bilagor

• 17feb1.jpg
    17feb1.jpg
    87.4 KB · Besök: 57
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 45
  • 17feb2.jpg
    17feb2.jpg
    111.3 KB · Besök: 54
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 53
  • 17feb3.jpg
    17feb3.jpg
    74.7 KB · Besök: 56
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 52
  • 17feb4.jpg
    17feb4.jpg
    101 KB · Besök: 50
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 56
  • 17feb5.jpg
    17feb5.jpg
    97.5 KB · Besök: 55
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 55
  • 17feb6.jpg
    17feb6.jpg
    125.1 KB · Besök: 51
Ah, skylten som varnar för "Korsande gång- och cykelbana". Har den kommit upp nu, eller funnits redan tidigare utan att jag sett den?

Annars - Seeegt!

Har åkt buss i 1.5 veckor men idag tog jag cykeln och allt gick bra fram till en bit efter bräntbergsskolan sen tjocknade det till rejält av bilavgaser, vedrök, cigarettrök. Har nu insett att mariedal (avgaser, vedeldning, cigarettrök) och universitetsområdet (cigarettrök) skall undvikas om man har astma.

Kortaste vägen för mig ser ut att vara längsta vägen och längsta vägen ser ut att vara kortaste vägen dvs jag får cykla runt hela mariedals och universitetsområdet. Har plottat en ny sträcka som jag ska testa på hemvägen idag.

Fuktig och dimmig pendling i Göteborg idag.

Blev ofrivillig hjulsugare uppför Göta-Älvbron idag då jag kom in med samma fart fast från annat håll. Mtb-tramparen framför tittade sig till slut över axeln och tryckte till strax innan krönet. Min intervallstumma ben från igår reagerade inte det minsta och han seglade iväg. Tröstetänkte att "jag kommer ikapp nerför". Men nej. Stum utan att ha försökt. Men ettorna igår gick iaf bra.

Dåligt med pendling.. Släpade mig hem i sengångartempo tidigt i tisdags och varit däckad sedan dess. Känns som influensa trots att jag vaccinerat mig så det går väl mer än en..

zodah sa:
Det var underbart att lyssna till det - ljudet av ingenting.
Frambromsen ligger inte och gnider mot fälgen och bakskärmen skrapar inte mot dubbdäcket. Ren njutning (tur man är lättroad)

bakskärmen fixad på 3 minuter:

Är det där smuts eller en stor spricka i din ram?

salle sa:
Lugn och skön pendling. Ska mtb:a ikväll och försöker spara lite krut.
Såg mysigt ut med långfärdsskridskor, fin soluppgång, Stadshuset och fin is, iaf ett tag...Men herrn fick sin morgontvagning avklarad.

Ett drama fångat i nästan tidslösa bilder.

Tillbaka
Topp