Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Första jobb- och cykelpendlarveckan snart avklarad efter olyckan på Lucia där fotleden gick av på tre ställen. Närkontakt med taxibil på Götgatan. Platta och skruv håller grejerna på plats numera.

Känns bra på cykel igen, även om styrka och rörlighet i skadade benet bara kan bli bättre. Lyckades för första gången igår att stå upp och trampa uppför igen. Kändes stort.

Det fina är att sjukgymnasten rekommenderar cykling med spd och intervaller som del i rehab, vilket jag tackar för. Faktum är att det är lättare att cykla än gå....

Skönt att vara i sadeln på riktigt igen. Kör försiktigt i dagens snöblandade regn och trevlig helg!

Njöt i duggregn och motvind.
Tills en snubbe på racer utan skärmar skulle envisas med att köra om hela tiden, på helt onödiga ställen också. Körde smågator över kungsholmen istället för strandvägen för att slippa honom.

Fallande snön i söderort var elak mot ögonloberna, väl i stan övergick det i regn som helt klart va behagligare. Maken till få cyklister har jag knappt sett på hela vintern, måste vara en kombination av fredag i sportlovsveckan och lite snöande. Vet inte om jag någonsin varit ensam cyklist över ringvägen på götgatan runt 8:00.

Trevlig helg, nu har jag cyklat klart för denna vecka. I em blir det sprit på stan och boskapsvagn hem

När jag monterade nya pedaler på vinterpendlaren i höstas märkte jag att pedalgängan på vänster vevarm var i de närmaste helt slut. Det gick ändå att dra fast pedalen så tänkte jag att jag kör så länge de håller.

De höll till i morse, när jag kommit halvvägs.
En mil i snöblandat med bara högerpedal är inte min drömpendling.

//j

jesperC sa:
När jag monterade nya pedaler på vinterpendlaren i höstas märkte jag att pedalgängan på vänster vevarm var i de närmaste helt slut. Det gick ändå att dra fast pedalen så tänkte jag att jag kör så länge de håller.

De höll till i morse, när jag kommit halvvägs.
En mil i snöblandat med bara högerpedal är inte min drömpendling.

//j

Men den höll ganska länge ändå ;)

Jag känner mig så otroligt snabb i medvinden, men så otroligt långsam i motvinden. Blir det bättre (mindre skillnad) ju mer tränad man blir? Har snart cykelpendlat i ett år.

TS975 sa:
Jag känner mig så otroligt snabb i medvinden, men så otroligt långsam i motvinden. Blir det bättre (mindre skillnad) ju mer tränad man blir? Har snart cykelpendlat i ett år.

Nej, inte direkt, du cyklar bara snabbare.

Premiär idag för nytt kontor och ny väg. Skanstullsbron - Götgatan - Slussen- Munkbron - Vasagatan - och sedan upp i Vasastan.
Gick faktiskt riktigt bra, speciellt Götgatan var rejält mkt bättre än sitt rykte. Blir förstås annorlunda en varm dag i maj men för tillfället så kommer jag nog ta den vägen. Fick grön våg också så det spelar väl in.

Gårdagens intervaller satt som en smäck i benen när de blåste hård motvind på södermälarstrand bort mot stadshuset.

Tort och fint fint i övrig, måste dock ge drivlinan ett redigt bad idag.

önskar jag kunde skylla på intervaller (räknas spring i pulkabacke?), tungt i motvinden.
mycket fler cyklister ute nu.

Benen trillade av på gårdagens dubbdistans, så pendlingen var knepig i motvinden imorse. Pulstopp på 134bpm.

Ropade "Visa tecken!" åt en dam som gjorde en plötslig vänstergir in på sidogata i backen ned från Götgatspuckeln, hon höll inte med om att det var hennes ansvar.

Mange. sa:
önskar jag kunde skylla på intervaller (räknas spring i pulkabacke?), tungt i motvinden.
mycket fler cyklister ute nu.

Spring i pulkabacke är ju bland det jobbigaste man kan göra, fullt jämförbart med att intervallträna i backhoppartornet i Falun.

Mötte en grävmaskin på min cykelbana.
En lasbil stod på övergångsstället.
Herregud! Man kanske borde skaffa en YouTube-kanal?! Eller inte...

Jag använde mina styrkunskaper, mitt sunda förnuft och log istället. Gick hur bra som helst! ??

Skogling sa:
Mötte en grävmaskin på min cykelbana.
En lasbil stod på övergångsstället.
Herregud! Man kanske borde skaffa en YouTube-kanal?! Eller inte...

Jag använde mina styrkunskaper, mitt sunda förnuft och log istället. Gick hur bra som helst! ??

Men du har ju erfarenhet av att cykla teknisk terräng så du var ju aldrig orolig. Snarare var det väl lite kul med utmaning, därav leendet?
Att cykla runt i hellasskogarna i några år är en förträfflig utbildning för att klara cykelpendling i Stockholm, det har jag själv insett :-)

Cyklade om en kvinna som gick och ledde sin cykel på platt mark i motvinden. Jag förstod henne, det blåste bra vid Bromma flygfält. Ännu en triumf för elhojen :)

TS975 sa:

Det blir utan tvekan mycket bättre efter ungefär fyra år. Det går mycket snabbare, du krossar stravasegment på löpande band och du märker ingen skillnad vare sig det blåser med- eller motvind. Det är bara upp till dig hur svettig du vill bli.

Min "extrema" försiktighet vid övergångsställen där jag inte passerar om jag inte får ögonkontakt med föraren eller om föraren känns instabil eller omogen gav utdelning idag, hade jag inte stannat hade jag blivit överkörd 2ggr.

Ser första bilen komma i hög fart bakom mig i ögonvrån, stannar för säkerhets skull innan svt-rondellen eftersom det är höga plogvallar och jag är inte säker på hur bra jag syns och sen vet jag inte om hen ska svänga höger i rondellen mot Coop och mig eller köra rakt fram mot Biltema och jodå hen svänger höger mot mig och tar kurvan i hög fart utan att bromsa, ser även att rutorna är isiga och oskrapade, förmodligen ser hen ingenting, tur att ingen med barnvagn hann börja passera

Precis när jag ska börja ta mig över kommer nästa bil från biltema hållet också i hög fart, nu har jag samma dilemma som med första bilen dvs hög fart, höga plogvallar samt vet inte om denna bil ska vänster mot Coop och mig eller köra rakt fram. Bil2 tar också rondellen i hög fart och svänger också mot Coop och mig och när han passerar ser jag att rutorna inte är skrapade på den här bilen heller men precis när han passerar ser han mig i sidorutan och rycker till ganska häftigt av chocken, förmodligen inser han vad som kunde ha hänt. Hoppas den här tomten lär sig att skrapa rutorna och ta det lugnt vid övergångsställen i fortsättningen.

PS: Kan tillägga att min extrema försiktighet kommer från ett tillfälle för några år sen då jag antog att en bil såg mig eftersom den bromsade in men det gjorde den givetvis inte, istället fick jag en flygtur och när världen slutat snurra befann sig bilens ena framhjul ca 2 dec från mitt huvud, ända sen dess tar jag inga chanser.

Senast ändrad:
Onödigt Spännande Morgon.

Kom myscyklandes längs en enkelriktad 30-gata på väg till jobbet. Längst ner i gatan står en maffia-Merca på tvärsen och ser allmänt skum ut. När jag är 30 meter ifrån börjar mördarbilen utan förvaring köra MOT färdriktningen rakt mot mig. Fick snabbt styra upp mot trottoaren för undvika dö.

Var fan är bikestockholm när man behöver honom?!?!

Kall vind som bet bra. Höll på att köra in i en bil. Bilen bestämde sig bara helt plötsligt att den skulle parkera sig på vänster sida av vägen (enkelriktad väg). Blinkers var tydligen inte något som ingick som utrustning på den lilla bilen.

Om det är någon som undrar så är det alltid bilen som gör fel och aldrig bilisten för det har jag läst i tidningen!

Mooootvind.... Sista vägen från skarpnäck till älta gick det knappt framåt trots att jag tryckte på för fulla muggar

Bil fredag & måndag, cykeln idag. Inga vårkänslor i Stockholm i alla fall....

Kan man hoppas på att vinden vänder till hemvägen?

7 cm snö skall det falla i Stockholm under dagen. Blir sköj hemåt.

Inser redan dag två av Götgatecykling att det kommer bli ett big NO NO när det blir fint och varmt väder. JÖSSES vilka tomtar som frekventerar den sträckan. Ha ha kan bara le åt det hela.
Men Vasagatan är inte så farlig alls. Är väl bara södergående utanför Centralen som är riktigt dålig när man skall mitt ut mellan filerna.

zodah sa:
Inser redan dag två av Götgatecykling att det kommer bli ett big NO NO när det blir fint och varmt väder. JÖSSES vilka tomtar

Försöker rigga duschfrågan för att kunna köra till kontoret i stan. Det svider att inte få cykla längre (fast t-banan går ju fortare än cykeln hit). Då kommer jag att få lösa "åka rakt genom stan"-problemet. Tänker att Ringvägen-Renstiernas istället för Götgatan kan vara värt någon minut extra... det ryktas att elitpendlare kör ännu större loop för att slippa Götgatan, längs norra hammarbyhamnen och finlandsbåtsterminalen (där man iofs har issues med båt-fyllon).

Buhu, pendlaren är i superskick med ny bakväxel, storkaka och alla vajrar samt höljen bytta. Men mina bihålor är urballade sedan nästan två veckor. Såg riktigt mysigt ut idag med bra vägar, snöfall och medvind. Hoppas kunna cykla igen mot slutet av veckan men all kondition är som bortblåst.

Tur att jag spenderade nästan 90 min med att tvätta hojen igår för att köra i saltslask och snö idag :) Cykeln gick dock väldigt tyst och fint. Man behöver ju all frifart man kan få i motvinden

7 Mars

Bilagor

• 7mars.jpg
    7mars.jpg
    82.7 KB · Besök: 41
Äh Götgatan är toppen numera, bara åka med den gröna vågen.

Förut innan de stal en fil av bilvägen körde jag däremot gamla bron, längs med kanalen och Stadsgårdsleden istället.

jomper sa:
Äh Götgatan är toppen numera, bara åka med den gröna vågen.

+1

Det enda dåliga med Götgatan är puckeln och då söderut på eftermiddagarna, men då är det enklast att ta Repslagargatan och gena över Medborgarplatsen till Folkungagatan.

Jotack.
Väder, om man gillar det.
Sopsaltat här å var.

Tog en omväg runt slussen - tegelbacken.
Av cykelspåren att döma ingen vidare rusning.

Dum-gamblade idag: tog crossen med slicks. Får se hur nice det blir hem i gris-modden. Hoppas på sopsaltaren och att jag lär mig av mina misstag...

När jag kom ut från tunneln från Sickla till Kanalvägen var jag del i en dialog jag grunnar på än.
Cyklade in vid 11 pga anledning.

Drog på en tvärnit i mynningen när två GK/Beställare stod på G/C-banan och snackade med stenläggarna på andra sidan stängslet.
- Vet ni att ni har byggt en smått livsfarlig lösning här?
- (Stenläggare 1) Cykla inte så snabbt
- Hörrö, om jag får möte här och lutar mig in lite för mycket så slår jag i betongkanten som står rakt upp till höger. Det är bra om ni tänker ett varv extra innan ni bygger

Var sen och orkade inte tjafsa vidare när de 4 gubbarna började glo på varandra och på betongkanten.

Tillbaka
Topp