Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Med pigga ben blev det att slita på i motvinden. Blev att såväl svettogubbar och elmoppar ville suga hjul. Nu vill jag bara att halsen ska sluta klia så jag vågar gå upp i puls ibland iaf.

Nya pendlaren funkar, men bakbromsen tar ju knappt! Får tillsätta en utredning där.
Men det är en välsignelse att cykla på en cykel som är tyst, stänkskärmar som låter som skallerormar går en på nerverna :)

Rullade mot jobbet 06:40, Gröndal->Hornstull->Västerbron->Stadshuset-Flemminggatan. Kan konstatera att de är vår, massor mer folk än normalt.

Första dagen med dubbfritt. Tänkte ta det lugnt. Sket sig. Lyssnandes till en odlingspod så seglade watten iväg. Underbar morgon!

Äntligen årspremiär för långpendling Nyköping-Södertälje i morse! Upp 04:30, en kopp starkt kaffe, och en tallrik Müslibranflakes med blåbärsyoughurt. Ute ser jag att det är stjärnklart och fint och tempen visar +3, upplagt för en njutbar pendling med andra ord! Ut till cykeln och iväg, vinden är utlovad till 4 m/s västlig, men känns mindre, näst intill vindstilla faktiskt, och långt bort i horisonten kan man ana en liten strimma av morgonens första ljus om man tittar noga. Efter bara någon kilometers cykling, innan jag ens kommit fram till Nyköpings centrum, så ser jag något som rör sig på cyklelbanan en bit fram, ser snart att det är en person som går där, fast på ett märkligt lite vinglande sätt. Kommer närmare och ser att det är en tjej i 20års åldern, uppenbarligen påtagligt alkoholpåverkad. Strax innan kl.5 en Torsdag morgon?,...flera kilometer utanför stan...? Slås av tanken att hjälpa henne på något sätt, men gör bedömningen att hon trots allt är så pass medveten att hon kan ta vara på sig själv, och "hotbilden" vid den här tidpunkten borde vara i det närmaste obefintlig, så jag cancelerar mina hjälteplaner för den här gången och fortsätter. Väl framme i Nyköping så lyfter jag cykeln över en gångviadukt och när jag kliver upp på andra sidan så hör jag vårfåglar kvittra i ett träd. Njuter några ögonblick av detta och rullar sedan genom staden, helt ensam på gatorna. Ut på landet igen, konstaterar att 40mm Kendadäck rullar på riktigt bra, bra mycket bättre än de 32mm Biltema däck som jag körde på förra vintern/våren. Känner nu lite svag sidvind, men det stör inte alls, nästan behagligt eftersom jag nog har tagit på en tröja för mycket. Händelselös men mycket njutbar pendling vidare uppåt längs gamla E4/riksettan. Ljuset börjar så sakteliga komma och konturerna blir tydligare. I höjd med infarten mot Öknaskolan ser jag något svart och hårigt mitt på vägen, blir först lite sorgsen vid tanken på ännu ett stackars djur som fått släppa livet till för bilismens framfart, men plötsligt delar sig hårbollen i två som springer åt varsitt håll, tydligen var det två svarta katter som tog sitt ansvar för kattsläktets fortlevnad, mitt på gamla E4n..... förvisso en ganska ostörd plats vid den här tiden på dygnet.
Inget dramatiskt händer sedan förrän på järnvägsbron precis efter Vagnhärad, då halva baklyset lossnar och "exploderar" mot marken i ungefär så många delar som det är tillverkat av, eller förmodligen ännu flera. Trafiken har tilltagit lite nu och jag inser att det knappast är räddningsbart, så det är bara att rulla på, och nu är det såpass ljust att det inte behövs längre, blir att fixa ihop något under dagen.
Solen har kommit upp och naturupplevelsen är total, stannar till strax söder om Tullgarn för att föreviga ögonblicket och njuta av utsikten någon minut.
Vidare upp förbi Hölö börjar jag känna mig lite matt i benen, men intalar mig att rulla på en bit till. Kommer ut på fälten söder om Järna och känner.... motvind! Det skulle det inte bli, möjligen sida, men här är det banne mig alltid motvind, oavsett vilket håll man cyklar, eller tidpunkt. I väderprognosen för Järna borde man skippa vindriktingen och bara skriva "motvind, 4/m/s"! Tröstar mig med bananen som jag har i ryggsäcken och ett par minuters rast igen. Lite energi får jag tillbaka, men det går ganska trögt över kullarna mellan Järna och Pershagen, och för första gången på resan så börjar jag sakna lite flera växlar än 3, i vissa backar blir det nu till att trampa på med "stumfilmskadens" på 2an och sen slänga i 3an och knappt orka....... Hur som helst är det inte värre än att det är uthärdligt, och de sista kilometrarna in mot Pershagen passeras, om än med lite lägre tempo. Börjar se slutet på resan nu, med blandade känslor, skönt att komma fram och vila benen lite, men samtidigt är inte jättemånga morgnar så njutbara som denna, och nu är det snart slut. Rullar nerför backen från Södertälje syd och ska precis svänga av cykelbanan och in i rondellen. på andra sidan rondellen kommer det en röd bil som bromsar in och stannar, får ögon kontakt med föraren och har väl kanske 6-7-meter kvar till honom, då kör plötsligt fanskapet in i rondellen! Lyckas dra på en stoppsladd för att inte köra rakt in i honom och gira in mot kantstenarna i mitten, blir så när klämd mellan bilen och kanten, och det är otäckt nära att jag placerar en välriktad spark i sidan på hans fjollröda arselförflyttare, men avstår ändå, mest av pur förvåning tror jag. En liten pulshöjare med bara hundratal meter kvar. Kliver på igen och rullar den sista biten, trots allt en lyckad pendlingspremiär, med en del oväntade inslag!

Mvh Ulf S.

Bilagor

• 2017-03-16.jpg
    2017-03-16.jpg
    437 KB · Besök: 70
Racerpendlingspremiär för i år. (Sthlm)
Hej vad det går. Löjligt leende på läpparna.
Ska montera av dubben från crossen också och dra på 4 Seasons för regniga dagar.

Enda som störde var det där bygget vid depån i Kilaberg, Hägerstensvägen. Häromdagen lastades en container av från lastbil med stötteben på väg att bli utfällda, ståendes på gc, idag annat material som lyftes över stängslet med kran. Går det verkligen inte att köra in i depån med transporterna?

Försöker vara smidig, gilla läget, sakta ned och använda styret men sker det fler gånger blir det en felanmälan.

skrotfot sa:
us930 sa:
Äntligen årspremiär för långpendling Nyköping-Södertälje i morse!
Mvh Ulf S.

Ett äventyr! Hur många mil är det enkel resa?

Det är 7.6mil enkel, men det är ju inget jag gör varje dag, och ibland blir det enväg, cykel på morgonen, tåg på kvällen, tåg nästa morgon och cykel hem.

Mvh Ulf S.

Efter morgonens tempopendling blev det lite segt med intervaller hem, trots att de var lite åt det snälla hållet. Motvinden hjälpte till att få upp watten. Passade på att köpa lite bröd i vilan innan sista intervallen. Funderade först att hoppa sista helt, men ångrade mig och straffade min lathet med en extra minut på sista istället. Svettigt värre.

Dagens hempendling på liggcykeln blev jäkligt spännande!! står längst fram i cykelfilen brevid en bil i rödljus korsning spångavägen bälstavägen tre bilar bak står en sl buss blir grönt o rulllar iväg. Strax efter rödljuset är de en busshållplats varav bussen kommer precis upp brevid o ja e jämte framdörren varav f*nskapet börjar svänga in i hållplatsen tittar in mot föraren denne sitter o glor i telefonen och sopar till dörrn resultatet blir att han dönitar ja rullar fram o stannar bortanför hållplatsen så denne kan svänga in o släppa folk. Går tillbaka till bussen o frågar heligt f*rbannd vad i h-vete han pysslar med... På knagglig svenska stammar han jag inte se dej!!! Det uppstog en lite hetsig diskution mellan mej ett flertal resenärer som även dessa sett chaffisen glo i telefonen o busschaffisen som blånekade han pillat med telefonen trots han fortfarande har den i handen.. SL fick in ett flertal samtal från folk i bussen och ett från mej o kors i taket nån ansvarig tjomme på sl ringde upp en timme senare o beklagade de inträffade o att chaffören blivit tillfälligt avstängd från att köra i väntan på internutredning då chaffisen blånekat till driftansvarige han pillat med telefonen trots alla som ringt in om händelsen berättat dom sett han sitta o titta i telefonen vid incidenten men även flertal tillfällen innan den inträffade. Och dom hade även berätta att dom sett mej redan i rödljuset så att chaffisen inte sett mej om denne inte pillat på telefonen hade varit en ren omöjlighet o de bekräftade även denne ansvarige som ringde.

Tog tunnelbanan på grund av utlovat regn, kom till jobbet och solen skiner, samma besvikelse som jag kände igår när totemoramen var stängt pga av problem i köket.

skrotfot sa:
Nu är SKS longboards monterade på nya pendlaren. Vis av erfarenhet så har jag noterat att grejerna tenderar att skaka loss med tiden. Tunn metall går av och skramlande cykel är horribelt. Passar på att förstärka lite!
Popnitade fast ett extra fäste för framstänkan som skruvades fast i en lång skruv som egentligen är till för dörrlås. Metallfästet är sånt som man får med en ordinär bokhylla från ikea.
Baktill så förstärkte jag med en slangklämma från Clas Ohlson.
Parkerade bredvid din motpol imorse :)
Ser för övrigt framemot den förväntade tokmedvinden hem senare idag.

Bilagor

• 20170317_075827_HDR.jpg
    20170317_075827_HDR.jpg
    343.4 KB · Besök: 71
Senast ändrad:
Steg upp ut sängen och började göra mig iordning. Hörde då störtregnet komma in och smattra på taket. Ändrade mig och duschade hemma för att ta bussen in. Klar med det, så hade det nästan slutat regna. Efter frukost började det klarna upp. Bytte om igen och tog cykeln. Blev bra till sist även om man blev lite nerstänkt. Spolade av cykeln i garaget på jobbet. Ser fram emot hemfärd i solsken och medvind.

Sol ute
sol inne
sol i själ och sol i sinne.

Noterade även ett tidigt vårtecken:
En dödshjälpscykel på väg uppför Västerbron.

Nu:
F R E D A G

Hällregn när man vaknade. Tänkte att det är bra för då blir det inte trångt på cykelbanan men när jag väl kom iväg så hade det slutat och det var mer cyklister än någonsin i år. Fast i ärlighetens namn är det inte så himla mkt folk ännu. Bävar för maj.

Pendlaren går som en skållad råtta. En tvätt och bromsjustering samt inte minst, däckbyte, har gjort underverk.

Motvind och dubbdäck till jobbet, medvind och knappt att dubbdäcken kändes hem igår

Bilen idag, och bort med dubbdäcken i helgen...

Galen motvind, pyspunka, sprucket revben, min frambroms behöver luftas och rinnig näsa. Blä.
Åtminstone 9 grader och sol så blev en glass på vägen till systemet på lunchen.

Hej, vad det gick i medvinden! Struntade att i Sickla svänga av mot Tyresö utan drog av pur medvindsglädje vidare österut, mot Saltis. Sen hemåt i motvind och på fuktiga, sugande grusvägar i Erstavik. Hej, vad det inte gick.

5:an ner till vasaplan sen vidare till växthuset, sen halta ca 500m så är man på jobbet.

Det var faktiskt en på jobbet som hade råkat ut för samma skada som jag dvs sträckt inre ledband i knäet fast inte på bowlingbanan utan på fotbollsplanen och den läker visst ut helt och hållet men jag får räkna med smärta i minst 6-8 veckor framöver.

Så även om det är jobbigt är jag glad att det inte blev en korsbands eller meniskskada där man visst aldrig kommer tillbaka till 100% igen.

us930 sa:
Äntligen årspremiär för långpendling Nyköping-Södertälje i morse! Upp 04:30, en kopp starkt kaffe, och en tallrik Müslibranflakes med blåbärsyoughurt. Ute ser jag att det är stjärnklart och fint och tempen visar +3, upplagt för en njutbar pendling med andra ord! Ut till cykeln och iväg, vinden är utlovad till 4 m/s västlig, men känns mindre, näst intill vindstilla faktiskt, och långt bort i horisonten kan man ana en liten strimma av morgonens första ljus om man tittar noga. Efter bara någon kilometers cykling, innan jag ens kommit fram till Nyköpings centrum, så ser jag något som rör sig på cyklelbanan en bit fram, ser snart att det är en person som går där, fast på ett märkligt lite vinglande sätt. Kommer närmare och ser att det är en tjej i 20års åldern, uppenbarligen påtagligt alkoholpåverkad. Strax innan kl.5 en Torsdag morgon?,...flera kilometer utanför stan...? Slås av tanken att hjälpa henne på något sätt, men gör bedömningen att hon trots allt är så pass medveten att hon kan ta vara på sig själv, och "hotbilden" vid den här tidpunkten borde vara i det närmaste obefintlig, så jag cancelerar mina hjälteplaner för den här gången och fortsätter. Väl framme i Nyköping så lyfter jag cykeln över en gångviadukt och när jag kliver upp på andra sidan så hör jag vårfåglar kvittra i ett träd. Njuter några ögonblick av detta och rullar sedan genom staden, helt ensam på gatorna. Ut på landet igen, konstaterar att 40mm Kendadäck rullar på riktigt bra, bra mycket bättre än de 32mm Biltema däck som jag körde på förra vintern/våren. Känner nu lite svag sidvind, men det stör inte alls, nästan behagligt eftersom jag nog har tagit på en tröja för mycket. Händelselös men mycket njutbar pendling vidare uppåt längs gamla E4/riksettan. Ljuset börjar så sakteliga komma och konturerna blir tydligare. I höjd med infarten mot Öknaskolan ser jag något svart och hårigt mitt på vägen, blir först lite sorgsen vid tanken på ännu ett stackars djur som fått släppa livet till för bilismens framfart, men plötsligt delar sig hårbollen i två som springer åt varsitt håll, tydligen var det två svarta katter som tog sitt ansvar för kattsläktets fortlevnad, mitt på gamla E4n..... förvisso en ganska ostörd plats vid den här tiden på dygnet.
Inget dramatiskt händer sedan förrän på järnvägsbron precis efter Vagnhärad, då halva baklyset lossnar och "exploderar" mot marken i ungefär så många delar som det är tillverkat av, eller förmodligen ännu flera. Trafiken har tilltagit lite nu och jag inser att det knappast är räddningsbart, så det är bara att rulla på, och nu är det såpass ljust att det inte behövs längre, blir att fixa ihop något under dagen.
Solen har kommit upp och naturupplevelsen är total, stannar till strax söder om Tullgarn för att föreviga ögonblicket och njuta av utsikten någon minut.
Vidare upp förbi Hölö börjar jag känna mig lite matt i benen, men intalar mig att rulla på en bit till. Kommer ut på fälten söder om Järna och känner.... motvind! Det skulle det inte bli, möjligen sida, men här är det banne mig alltid motvind, oavsett vilket håll man cyklar, eller tidpunkt. I väderprognosen för Järna borde man skippa vindriktingen och bara skriva "motvind, 4/m/s"! Tröstar mig med bananen som jag har i ryggsäcken och ett par minuters rast igen. Lite energi får jag tillbaka, men det går ganska trögt över kullarna mellan Järna och Pershagen, och för första gången på resan så börjar jag sakna lite flera växlar än 3, i vissa backar blir det nu till att trampa på med "stumfilmskadens" på 2an och sen slänga i 3an och knappt orka....... Hur som helst är det inte värre än att det är uthärdligt, och de sista kilometrarna in mot Pershagen passeras, om än med lite lägre tempo. Börjar se slutet på resan nu, med blandade känslor, skönt att komma fram och vila benen lite, men samtidigt är inte jättemånga morgnar så njutbara som denna, och nu är det snart slut. Rullar nerför backen från Södertälje syd och ska precis svänga av cykelbanan och in i rondellen. på andra sidan rondellen kommer det en röd bil som bromsar in och stannar, får ögon kontakt med föraren och har väl kanske 6-7-meter kvar till honom, då kör plötsligt fanskapet in i rondellen! Lyckas dra på en stoppsladd för att inte köra rakt in i honom och gira in mot kantstenarna i mitten, blir så när klämd mellan bilen och kanten, och det är otäckt nära att jag placerar en välriktad spark i sidan på hans fjollröda arselförflyttare, men avstår ändå, mest av pur förvåning tror jag. En liten pulshöjare med bara hundratal meter kvar. Kliver på igen och rullar den sista biten, trots allt en lyckad pendlingspremiär, med en del oväntade inslag!

Mvh Ulf S.

574.jpg

Ovanligt med lördagspendling för min del, men jobbar idag p g a anledning, härligt solig och krispig morgon.
Var nr 4 vid cykelräknaren i Sollentuna/Silverdal, kändes exklusivt..

Jo tackar som frågar.
Tog den danska snabba.
Slipade fälgarna lite med min fina Mavic gummikloss först.
Det är ju vår i luften.

Ingen annan som cyklat idag???
Kan i så fall rapportera att det var kanonfint. Fick för en gångs skull lite medvind, så det blev årsbästa på pendlingssträckan.

Jodå, jag orkade bara inte dra upp tråden från sidan 3 eller var den nu låg.. :-)

Mulet men torrt. Ca 0 grader celsius så jag frös lite i de tunna handskarna som jag valde "eftersom det ju är vår nu".

Brände massa ben-krut ut mot Älta, kändes lite stumt och trött, kanske en förkylning på gång.

Fick sedan elitpendlar-napp på VuÄltan. Ngn med gul jacka höll sig hela tiden i lite lagom bakom sådär. Inte på rulle utan kanske 3 meter sådär, helt ok. Bra sparring. Han cyklade inte om i alla fall.

Stumpy sa:
Ingen annan som cyklat idag???
Kan i så fall rapportera att det var kanonfint. Fick för en gångs skull lite medvind, så det blev årsbästa på pendlingssträckan.

Jo, jag var ute och cyklade idag.

Och på danvikstullsbron blev jag omcyklad av två snabba herrar i röda jackor på varsin cx. Den bakre satt på en planet x xls och hade en liten camelback på ryggen. Såg snabba ut, och som en januariavlöning försvann de sen längs stadsgården.

Jag stånkade vidare på min gamble touringhoj och fick årsbästa jag med, på den cykeln.

Njutningsfull inpendling med lite sprätt i benen (vilade i helgen)
Självklart var låset till gymet, där jag byter om, ramponerat. Fick gå upp och spandex-jobba en stund men nu sitter jag rengjord vid min plats igen.

Tillbaka
Topp