Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Konstigt att det inte ska gå att säga till utan att folk ska lacka ur. Från en cyklist till en annan. Rödljuskörningar är ju uppenbarligen en öm tå, men sånt här måste man väl kunna få säga till om?

Johan Falk skrev:
-------------------------------------------------------
> Tyvärr verkar inte alla bli glada av att cykla.
> Kanske sömnbrist, blodsockerbrist,
> spritabstinens, eller den stressande
> storstadsmiljön är orsaken till vissa
> människors ogrundade aggression.

Vissa människor verkar inte vara glada var de än befinner sig. Men trafiken i allmänhet verkar vara en ventil för vissa...

Var glad att det rent logistiskt inte funkade med att cykla racern hem. Extremt halt när jag gick från tåget hem - kunde knappast hålla mig på fötterna och jag var inte ens full.

Hoppas alla klarade sig!

Önskar ibland att fler vardagscyklister under någon period av sitt liv hade deltagit i motionsklubbarnas gruppcyklingar på landsväg. Har man vant sig vid det så sitter ett flertal nyttiga rutiner om hur man förhåller sig till andra cyklister i ryggmärgen, som man har nytta av även i stan och efter pendelstråk. Ang. framförhållning och förutsägbarhet tex. Det är alldeles för många som tycker att de kan cykla men som inte kan det, att döma av alla incidenter som tas upp här.

Hör inte vissa grejer till vanligt folkvett? Behöver man verkligen cyklat i klunga för att fatta att man inte stannar mitt på en väg? Stannar man går man in till kanten (finns gångbana bredvid står man där, annars tex i gräset. Och ger tecken om det är folk bakom. Det där med att signalera har ju vissa grava problem med, cyklister liksom bilister. Och vingla omkring med en hand med mobilen till örat hör också till en favorit. Stanna och snacka i telefon om man inte har handsfree. Och man håller avstånd om man inte har för avsikt att köra om, om den framför vänder sig frågande om och om igen så cyklar man antingen om eller saktar in ett tag på behörigt avstånd, gäller exempelvis tomma breda gc.

Är nog lika sur på idioter bakom en ratt som på cykeln. I bilen hör dock ingen annan kommentarerna ;-)

Hade dock en intressant infekterad diskussion med en kille en morgon. Inte för att det ledde någonstans. Han hävdade fortfarande att det råder vänstertrafik på cykelvägar när jag tillslut gav upp och cyklade vidare.

Gorm gav mig en vänlig knuff hem.

Närmast tomt på cykelpendlarna på gamla Saltisvägen nu. Får se om nya cykelbanan Saltis-Fiskis ändrar på det.

Aliide skrev:
> Hör inte vissa grejer till vanligt folkvett?
> Behöver man verkligen cyklat i klunga för att
> fatta att man inte stannar mitt på en väg?

Jag tror att det underlättar, samma människor klarar uppenbarligen av denna manöver med sin bil men inte på sin cykel. Tänket saknas för att det saknas kultur kring detta. Klungcykling är ett sätt att få den kulturen, det finns säkert andra sätt men detta är ett av de mest uppenbara. Nej det ingår inte i vanligt folkvett, den kulturen saknas.

Senast ändrad:
Fjärdebrunn skrev:
> Lätt krock med tjej på övergången vid
> Heriksdal knäckte min överspända framfälg :(
> väntar på taxi...

Fy. December tar vid där november slutade för din del. Hoppas turen vänder!

För egen del så cyklade jag för fort för att det skulle vara behagligt idag.

Halt på många ställen från Sollentuna mot city så nu känns det stabilt med dubb. Härlig morgon! Precis under nollan.

Dubbade på bägge hjulen igår kväll. På många ställen låg det som en ishinna över asfalten.

1 December

Bilagor

• 1dec.jpg
    1dec.jpg
    89 KB · Besök: 50
heklamama skrev:
> Odubbat.
> Inte så trångt på cykelbanorna.

Nä, och störande lätt för bilarna också, inga köer så långt ögat nådde :(
Ja, utom Essingeleden då förstås :)

(jag fegade med några slitna dubb fram, mest för dom redan satt på)

Rock skrev:
> Skönt, lugnt, städat och jönsfritt på min
> lilla sträcka.

Exakt samma här. Såg Fjärdebrunn stå och studera sin framfälg vid Henriksdal. Han stod upp och verkade obekymrad och utan synligt blodvite så jag gled vidare på mina odubbade däck.

Pendeltåg o t-bana pga bråkande rygg.
Pendeln var väl OK, men t-banan är ju en pinsam uppvisningsplats för mänsklig dumhet.
Alla dessa jönsar som står i vägen för avstigande.
Vad tänker de?
"bara jag inte möter din blick så är jag inte i vägen"?
eller:
"jag kommer DÖ om jag kliver ut och går åt sidan istället för att stå kvar precis innanför dörrarna".

T-banan under skulle behöva avfösare istället för de påfösare som sägs finnas på vissa japanska stationer. Två långarmade gorillor som står vid motsatt sida till de dörrar som öppnas och sen med milt våld rensar "hallen" vid varje station.

Första dec Dubbdäck på ✅. Förvånansvärt snabba, högt tryck och lite ballongfeeling, har lyckats klämma i ett par 40 på cykelcrossen. Mycket roterande massa och vill gärna gå rakt fram. Surrar dock lika mycket som jag befarade. Sen undrar jag om de som är ansvariga för gatunderhållet någonsin har cyklat? Så fort det blir lite halt på med stort dödsgrus på vägen. Det är ett otyg.

Fin morgon, bra fäste hela vägen, någon enstaka isfläck på vägen mellan Gubbängen och Solna. Av det fåtal cyklister jag mötte var det oroväckande många utan lyse alt. med blinkande en-diodsdito. Inte ofta man är ensam vid trafikljuset vid Hornstull :-)

Lite dragit under vindbyxan i glipan mellan knätightsen och knästrumpan - eftergift för att kunna köra ett styrkepass på vägen till jobbet.

Passar på att utvärdera lite kläder inför den kommande längdskidspremiären i blåsig fjällmiljö.

Gårdagens hempendling blev som tur var inget snigelrekord. Kom dock inte ens över 22 km/h i snitt, och brände 1000 kcal på mindre än 3 mil. Kompenserades med ett rejält lass ostkaka :) Var dessutom genomsvett när jag kom innanför dörren. Iaf om huvudet. Imosrse däremot frös jag rejält. Noterade även att dynamolamp, varseflärger på både jacka och handskar samt ekerreflexer inte räcker för att synas :S

+6 och soligt (jävligt dov höst/vintersol, men i alla fall!) i Malmö. Glest på cykelvägen. Första rundan i mina nya Levis 511 commuter, precis så bra/snygga/sköna som många tycker. Min 9:e snabbaste tid på sträckan. Running good... :)

Många blinkande lampor vid 7-tiden jämfört med 06. Har alla lite tidiga bra lysen och de senare tycker antingen solen gått upp trots becksvart eller tror man syns bättre med blink (vilket inte är fallet). Rullgrus med salt och sedan nysaltat på sopsaltarstråken. Och vad är det för fel med att se sig för innan man sakta korsar en väg? Tvärbroms. Lite för varmt klädd på överkroppen men frös om fingertopparna (att kroppen inte kunde jämna ut, där den är för varm flytta överskottsvärmen till ställen som fryser!)

Börjar härskna till ordentligt på Eons kulvertarbete på Lönngatan vid Augustenborg. Kulverten har stått öppen under mer än ett halvår, rören byttes för en månad sedan men arbetet står i övrigt stilla.
För gående och cyklande i bägge riktningar har lämnats en körplåt med ca 1 meters fri passage. Samt en gångbrygga ute i nånting som engång var en gräsplått, numera en rejäl gyttjepöl.
Det är mycket trafik på sträckan så det är den starkares rätt som gäller.
I cykelstaden Malmö. :(

Pfaff skrev:
> Börjar härskna till ordentligt på Eons
> kulvertarbete på Lönngatan vid Augustenborg.
> Kulverten har stått öppen under mer än ett
> halvår, rören byttes för en månad sedan men
> arbetet står i övrigt stilla.

Bygget utmed Birka Princess-terminalen i Stockholm verkar också gå i ultrarapid. Imorse stod dock några gubs och grävde lite men i övrigt har jag inte sett någon verksamhet alls på hur länge som helst. Smalt utmed ett högt staket och lite bökigt för cyklisterna. Väntar bara på någon mötande vingelpelle så man hamnar i staketet.

Pfaff skrev:
> Börjar härskna till ordentligt på Eons
> kulvertarbete på Lönngatan vid Augustenborg.
> Kulverten har stått öppen under mer än ett
> halvår, rören byttes för en månad sedan men
> arbetet står i övrigt stilla.
> För gående och cyklande i bägge riktningar har
> lämnats en körplåt med ca 1 meters fri passage.
> Samt en gångbrygga ute i nånting som engång var
> en gräsplått, numera en rejäl gyttjepöl.
> Det är mycket trafik på sträckan så det är
> den starkares rätt som gäller.
> I cykelstaden Malmö. :(

+1 på den, kör också där varje dag. Jag är soft, släpper alltid förbi den som kommer från andra hållet. Ska nog testa parkeringen på norra sidan istället imorgon.

Just ja, mötte en tjej på liten moped. Med röd blinkande lampa fram, på min sida vägen och med hund i koppel. Vardagsedge.

Kom hem med vita däck. Sopsaltarn kört igen och vi har ju åter fått den jäkla grovsaltspridaren, nykört i morse och även på eftermiddagen. På övriga banor massor av grus, som om det hjälper på svartis, och för cyklar... Grusa gärna gångbanorom ni nu måste sprida ut grus men låt bli cykelbanor, tack!

Cykeln fick lite kärlek efter hemkomst efter en händelselös tur från jobbet. Gick snabbt och smärtfritt.

Aliide skrev:
> På övriga banor massor av grus,
> som om det hjälper på svartis, och för
> cyklar... Grusa gärna gångbanorom ni nu måste
> sprida ut grus men låt bli cykelbanor, tack!

Ja, detta vansinniga grusande. Binder fukt och skapar därigenom dubbel halkrisk. Finns inget försvar eller logisk anledning till att grusa cykelbanor.

Men alltså, kul att de kör! Hade just dragit förbi nr 2 när en supertrimmad flyger förbi strax innan krönet...
DJ Internet på dubbdäck vs elcykel uppför Skanstullsbron: 2-1

Lite nervös cyckling hem med slicks, men det gick OK. Det blir mtb med vanliga däck imorgon eller löpning.

En tjej drog järnet bort till sjöstan, där försvann hon och jag blev ensam kvar med masterna och mörkret.
Erstavik, vättar och oknytt, varning! Dom tog min framlampa just som jag nådde Älta.
Sen blev det asfalt och gatlampor.

Höll på att göra bort mig totalt i morse när jag behövde rensa halsen. Han dök upp från ingenstans och med ganska svagt framljus såg jag ingen kägla i asfalten. Loskan han formas och påbörja sin färd genom munnen och hjärnan hann inte med. Som tur var missade jag med ett par meter och jag bad direkt om ursäkt. Sen körde vi de sista 3 km tillsammans pratandes och skrattandes.

Trotts Gorms efterdyningar var det en härlig cykeldag som gav starka ben!

Halt som den. Fick hjälpa fellow pendlare som gått omkull hårt på isfläck vid KI. Spräckt hjälm och lite chockad men i övrigt okej.

Förresten om ni som jag cyklar genom Älvsjö station och de jädrans dörrarna kan jag meddela att dörrarna på brosidan är paj, vilket jag upptäckte när jag skulle hem (dit tog jag gångdörren då den var öppen och såg då inte den pyttelilla lappen om att den var ur funktion och felanmäld. Den såg jag inte heller när jag skulle hem, blev att lyfta cykeln över stolparna för att komma ut... Kunde man kostat på sig en normalstor lapp som syns på håll och inte en 2x2 cm stor lapp som man inte ser tills man är precis intill? Så försök alltså inte dörrarna med cyklar på. För övrigt lagar de den trasiga beläggningen vid "tröskeln" av cykelrampen.

singletrack skrev:
> Som vanligt motvind till jobbet och som vanligt
> motvind på vägen hem. Alltid en förbannad
> motvind här nere i Skåne..

Hur lyckades du med det? Västanvinden har varit stadig, hård och konstant de senaste dygnen. :)

Tillbaka
Topp