Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Någon får gärna informera mina knän att sluta trilskas.
Nu får jag åka giftslang resten av veckan och hoppas att det är smärtfritt nästa vecka..

Mange. sa:
Nu får jag åka giftslang resten av veckan och hoppas att det är smärtfritt nästa vecka..

Aj då!
Minnen från Norge antar jag.
Testa att disciplerat spinna utan kraft tor jobbet?
Funkar som rehab för mig

Fjärdebrunn sa:
Mange. sa:

Aj då!
Minnen från Norge antar jag.
Testa att disciplerat spinna utan kraft tor jobbet?
Funkar som rehab för mig

Det var planen, så jag tog den lättrampade..
Men sol och värme gör det så lätt att lämna zenmode och trampa på

Körde kort-kort idag och visst bet det lite de första 2km men sedan var det skön pendling. Kylen verkade avskräcka en del cyklister eller om det är Midsommar för jag tyckte nog det var lite mindre folk på vägarna idag.

Sega ben men rejäl medvind och mat i magen så det gick på 40 min vilket är snabbt. Kallt med korta ärmar och ben, bara 10 grader vid start.

Mange. sa:

Luften i Norge är elak mot knän har jag hört. Ta och vila lite så skärper de nog till sig. Svårt att pendla lugnt och fint när blåser halv storm ute då blir det ofta lite för hårt.

Min pendling var fin, hade medvind men det blir sen hempendling så jag räknar med att det hinnar mojna lite tills dess!

Alternativ cykelpendling :)
20170621_143237.jpg

/Johan

Skönt trots kortkort.

Tog vägen om GSC Pumptrack efter jobbet. Sänkt sadel och sen pumpa på!

IMG_1198.JPG

Upptäckte att någon lustigkurre gjort ett Stravasegment på 286-färjan mellan Lindholmen och Stenpiren. Inget KOM :)

Mitt första inlägg här på forumet
Började att cykelpendla i början av maj och är redan helt såld på konceptet.
Pendlar just nu på en ny Bianchi Via Nirone 7 (med rakt styre). Kanske inte bästa pendlarhojen, men jag ska slänga på skärmar så duger den. Pendlar mellan Haninge och Kista. Sedan i maj har jag skrapat ihop 150 mil. Cyklar alla dagar få jag verkligen inte behöver bilen för kundbesök. Vill köra Vättern nästa år. Är inne på att skaffa en renodlad racer att pendla på med 105 komponenter. Sedan någon finare kolfibervariant för Vättern och ren träning.
Lutar åt Bianchi Impulso 105 och en Oltre XR1 alt Infinito CV.
Har ingen cyklingsbakgrund. Gjorde en olympisk distans i triathlon 2015 på en lånad Scott S20. Det året fick jag låna en Infinito CV som jag körde 4 mil. Det var som natt och dag mot S20:in. Den korta turen minns jag ännu. Är helt såld på CV:n. Kanske var kolfiberramen i sig som gjorde det så silkeslent. Men vad jag förstår så är CV cyklarna gjorda för att få bort vibrationer? Håller på att lära mig hur kroppen fungerar. Känner att kroppen blivit fastare, men vikten har legat helt still. Visst har jag blivit starkare, men jag äter inte så överdrivet mycket mer än innan. Hoppas vikten börjar sjunka neråt. Är 187 och väger 91. När jag körde triathlon 2015 vägde jag 78. Det var en trivsam vikt som jag tänkte kämpa tillbaka till :)

Senast ändrad:
Välkommen.

Dagens hempendling blev västnordväst och 52km pannbenskamp mot vinden. Detta för att hämta hem den 4hjuliga dödsmaskinen inför den stundande helgen. Det var mycket klenare pendelcyklister på den sidan stan än bland eliten på södra sidan. För tappar man min rulle, ja då m å s t e man vara klen.

Fick en hjulsugare (igen) vid Sickla. Bestämde mig för att inte göra som vanligt och sakta in tills hen körde om. Istället drog jag halvhårt och inväntade backen innan Hellas. Där tryckte jag på och lyckades hänga av hen. Kunde sedan rulla på utan någon för nära bakom. Skönt!

Pugilism sa:

Tack :) får säkert fylla på här med storys med tiden :)) händer ju saker varje dag. Listan kan göras lång. Inte för att jag på något sätt själv är helt felfri, men jisses vilka nötter det finns där ute.

Har inte riktigt hittat min "identitet" som cyklist ännu. Än så länge är jag extremt noga med att respektera trafikreglerna. Stannar vid rött tex, även om det är helt tomt och man borde kunna köra. (Väldigt få som gör).
Här om dagen fick jag mitt första utbrott på en äldre herre som tyckte jag hade onödigt bråttom. Han skällde ut mig när jag körde om honom för 3:e gången. Jag skrek då tillbaka att om han slutar köra mot rött så har vi inga problem, för då skulle han inte vara ivägen hela tiden.

Är också nåt jag funderar på. Jag cyklar nog i hyfsat bra tempo, men är långt ifrån snabbast i stan. Om jag märker att jag har snabbare cyklister runt omkring mig så försöker jag hålla undan. Man vill ju inte vara ivägen. Men i stan kommer det nötter som kör sjukt sakta som man kör om. Vid nästa rödljus kommer dom och kör förbi och ställer sig längst fram! Hur f-n tänker man då? Om man är ivägen första gången lär man vara det igen. Så, nu har jag fått skriva av mig lite :))

Senast ändrad:
Det finns bara ett sätt att hantera det. Släpp taget. Ta inte ansvar för vad andra gör, välj att cykla snyggt och lugnt. Försök att vara förutsägbar i trafiken. Är det lite stökigt, sänk farten, njut.
Le och vinka, försök att hitta det mjukaste sättet att cykla. Iakta vad andra gör men låt det inte påverka dig. Du är inte ansvarig för deras handling eller för att uppfostra dem. Lär ut med exempemplarisk cykling och ett upphöjt lugn. Som Budda. Hitta zen i pendlingen och var juste, bete dig mot andra som du du vill bli bemött och lämna marginaler för andras misstag.

Pugilism sa:
Hitta zen i pendlingen

Har italienskt påbrå :)) men jag ska träna på det haha :)
Jag försöker hela tiden lugna mig.
Ska testa att ge mig själv mer tid dessutom så jag slipper stressa. Men det slutar iaf med att jag kikar på klockan för att se hur jag ligger till. Även om jag inte har en tid att passa. Men jag ska lära mig att hitta mitt Zen-mode mellan Skanstull och Karolinska :)

Bra tips :)

Settantasette77 sa:
Pugilism sa:

Tack :) får säkert fylla på här med storys med tiden :)) händer ju saker varje dag. Listan kan göras lång. Inte för att jag på något sätt själv är helt felfri, men jisses vilka nötter det finns där ute.

Har inte riktigt hittat min "identitet" som cyklist ännu. Än så länge är jag extremt noga med att respektera trafikreglerna. Stannar vid rött tex, även om det är helt tomt och man borde kunna köra. (Väldigt få som gör).
Här om dagen fick jag mitt första utbrott på en äldre herre som tyckte jag hade onödigt bråttom. Han skällde ut mig när jag körde om honom för 3:e gången. Jag skrek då tillbaka att om han slutar köra mot rött så har vi inga problem, för då skulle han inte vara ivägen hela tiden.

Är också nåt jag funderar på. Jag cyklar nog i hyfsat bra tempo, men är långt ifrån snabbast i stan. Om jag märker att jag har snabbare cyklister runt omkring mig så försöker jag hålla undan. Man vill ju inte vara ivägen. Men i stan kommer det nötter som kör sjukt sakta som man kör om. Vid nästa rödljus kommer dom och kör förbi och ställer sig längst fram! Hur f-n tänker man då? Om man är ivägen första gången lär man vara det igen. Så, nu har jag fått skriva av mig lite :))

Använder du cykelboxen om den finns? Då är det svårt för någon annan att ställa sig framför.

ceel sa:
Använder du cykelboxen om den finns? Då är det svårt för någon annan att ställa sig framför.

Japp där den finns så absolut. Börjar tänka mer på nu hur jag ställer mig också, men det hindrar ju inte vissa från att kliva av sina cyklar och leda ut dom halvvägs i korsningen för att stå först :)) det irriterar mig mer när det är någon som cyklar uppenbart långsamt som tar sig sådana friheter. Men ska jobba på zen :)) är nog bra för hälsan i andra situationer också om man lär sig att hitta sitt inte lugn :)

Settantasette77 sa:
ceel sa:

Japp där den finns så absolut. Börjar tänka mer på nu hur jag ställer mig också, men det hindrar ju inte vissa från att kliva av sina cyklar och leda ut dom halvvägs i korsningen för att stå först :)) det irriterar mig mer när det är någon som cyklar uppenbart långsamt som tar sig sådana friheter. Men ska jobba på zen :)) är nog bra för hälsan i andra situationer också om man lär sig att hitta sitt inte lugn :)

Jag förstår din irritation, verkligen, men zen-lugnet kommer att rädda dit liv för eller senare om du fortsätter cykla i Stockholms innerstad. Skaffa bra skärmar och kläder och finn glädje i att antalet idoter minskar drastiskt när vädret försämras.

Börjar bli glesare på cykelbanorna igen, likaså i biltrafiken - skönt!

Upphör aldrig att förundras över de som cyklar med dubbdäck vid midsommar, jag passerar 2-3 stycken vid varje pendling.

Svalare, mer motvind. Regnet hängde i luften. Börjar närma sig midsommar i Göteborg! Men inte speciellt trångt på cykelvägarna.

Också en nybliven pendlare med liknande erfarenheter som Settantasette77. Har även jag, för egen del, nolltolerans mot chanstagningar och rödljuskörningar trots fritt läge. Blev igår påmind om att det är ett bra beslut, då jag ståendes vid ett rödljus (inga bilar i sikte) mötte en kille som i hög fart tryckte sig förbi cykel-kön och körde mot rött. Bakom mig kom en annan snubbe och gjorde samma manöver i motsatt riktning, blev en riktigt ordentlig smäll när de krockade... Men de såg lyckligtvis ut att resa sig relativt oskadda efteråt.

På hemvägen kastade några ungar kvistar och grenar på mig från en höjd (ungefär vid Hovåsbadet i Göteborg). Händelserik pendling ändå!

Kallt idag med första 2km och mycket färre cyklister. Nu blir det nog vila efter dagens hempendling.

Glad Midsommar!

Lite folktomt?

Sitter och glor i dödsmördarkontorslandskapet.
Så pendlingen måste ha skett.

eller glömde jag att cykla hem igår?

Settantasette77 sa:
Började att cykelpendla i början av maj och är redan helt såld på konceptet.

Er Dandi sa:
Också en nybliven pendlare med liknande erfarenheter som Settantasette77.

Välkomna.
Och håll ut till november!
Bli sen åretrunt-pendlare.
Vintermisär är lättare att ta än störig sommarträngsel och "kreativa" sommarcyklister.

Håller med. Kört året runt fem år och det är ganska skönt när det är glest. Man blir ganska okänslig för väder också. Jag duschar och byter om i varje ände, skulle kanske inte vara lika kul att försöka komma fram osvettig och med rena jobbkläder.

Tack :)
Ja, den 9/5 cyklade jag felklädd i snön som föll då. Fötterna var 2 isbitar ?
Men pannbenet vann ?
Har helt klart tänkt att köra även i vinter. Ska kika på bra skor och kläder...

Bilagor

• IMG_8895.JPG
    IMG_8895.JPG
    405.2 KB · Besök: 46
Jag tycker att man behöver förvånansvärt lite kläder men skor och en nödjacka + mössa är bra. Inte kul att stå och huttra vid haveri även om det är extremt sällan det händer. Åkte på kedjesallad och pajad bakväxel i februari. 10 km till jobbet och 7 hem så jag fick hämtning hemifrån.

Vintercykling är kul! Kommer ni ihåg 9 November 2016?

Bilagor

• 9nov1.jpg
    9nov1.jpg
    83.4 KB · Besök: 50
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 46
  • 9nov1_II.jpg
    9nov1_II.jpg
    137.3 KB · Besök: 49
Blev omkörd imorse av en hemmabyggd elcykel - den gjorde lätt över 40 km/h.. Det var väl det enda spännande som hände.

Settantasette77 sa:
federico sa:
Säljes:
Cykel, bianchi. 150 mil, med kläder o skor. Säljes pga nya prioriteringar ?

Nej! inte så jag menade! Det var kul! på riktgt! Plus att vi som cyklade den dagen kom till jobbet, alla andra stod still om man inte ville gå hela vägen, minns inte hur det var med tunnelbanan.

federico sa:
Settantasette77 sa:
federico sa:
Säljes:
Cykel, bianchi. 150 mil, med kläder o skor. Säljes pga nya prioriteringar ?

Nej! inte så jag menade! Det var kul! på riktgt! Plus att vi som cyklade den dagen kom till jobbet, alla andra stod still om man inte ville gå hela vägen, minns inte hur det var med tunnelbanan.

Skoja bara. Vad kör du på vintern? Mtb eller cyclocross eller nåt liknande?

federico sa:

Den dagen bodde jag i Täby och det var extrema problem med Roslagsbanan, jag fick ta tuben till Danderyds Sjukhus och sedan gå ca 9km hem därifrån - minns det som fostrande. Mötte en cyklist som kunde cykla i hjulspåren och jag var då grymt avis. Dessutom minns jag att Danderyds kommun var väldigt mycket bättre än Täby kommun på snöröjning.

9.november 2016 var en riktigt rolig dag! 2 timmar till, och 2 timmar hem från jobbet på en pendlarfierad gammel-mtb. Nästan så man önskar några fler sådana dagar per vinter för att få lite mer vardagsäventyr! :)

Bli inte allt för ilskna på dom som cyklar mot rött. Om dom cyklar ok för övrigt.
Jag har själv åretruntpendlat i 25 år. Någon _enstaka_ gång mot rött kanske, det har gått bra...
Nu blir det bara sporadisk pendling så kanske cyklisternas rykte i 08 kommer att förbättras?

Ångrar bittert att jag tog den långärmade tröjan idag. Fast inte när jag började cykla, då var det f*n kyligt här i Stockholmsområdet. HTFU säger vissa för det är ju snart juli och visst har väl ni en poäng men det är inte utan att jag blir lite ledsen i ögat på vädret generellt den här våren/sommaren.

Tillbaka
Topp