Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Som vanligt är det mycket trafik cykelvägen ifrån Sollentuna numera. Var beredd på kyla som det blev att plocka av ben o armvärmare redan vid första backen. En skön pendling med andra ord.

Ganska varmt idag (kortkort) men det föll några extermt meningslösa droppar i början av min pendling från norrort in till stan. Extremt mycket trafik idag och då avser jag medcyklister.

Varmt på vägen in idag. Igår var det nräa tre gånger på vägen hem. Tre olika tanter utan hjälm gjorde knasiga och helt oväntade saker, mina pendlingsskillz räddade dock situationen.

Bästa pendlingen hittills, frukost i magen, växlar och ingen felkörning. Kränkt i backen upp på essingebron från gröndal av damcykel med korg fram.

Sent igår pga Fallout 4, rasslade iväg strax innan 0830 i morse med grus i hjärnan.
Men jag hade bra flow och blev pigg o glad av att cykla. Igen!

På väg hem igår över Skanstullsbron körde jag över en plastpåse som trasslade in sig i bakhjul och (vad värre var) bakväxeln. Jag fick sitta i tio minuter och försöka pilla bort plasten som hamnat i glidlagret i ena trissan på bakväxeln! Tror inte jag fått ut all plast men trissan verkar rulla OK nu i alla fall...

salle sa:
Varmt på vägen in idag. Igår var det nräa tre gånger på vägen hem. Tre olika tanter utan hjälm gjorde knasiga och helt oväntade saker, mina pendlingsskillz räddade dock situationen.

"pendlingsskillz" is da shit!

I morse var det najs....

Supertramp sa:
På väg hem igår över Skanstullsbron körde jag över en plastpåse som trasslade in sig i bakhjul och (vad värre var) bakväxeln. Jag fick sitta i tio minuter och försöka pilla bort plasten som hamnat i glidlagret i ena trissan på bakväxeln! Tror inte jag fått ut all plast men trissan verkar rulla OK nu i alla fall...

Påminner mig om ett VR för några år sedan i en fikavariant/SUB9. Vi låg och cruisade i lagom tempo och låg fint till när mina kompisar ungefär vid Hammarsundet började skrika något och peka på min cykel. Jag tittade ner och såg att vindvästen hade hoppat ur ryggfickan och satt intrasslad i kassetten. Självklart blev det till att stanna och börja försöka få bort det som var kvar av den. Var jäkligt trögt och fick även ta bort bakhjulet för att komma åt. Ingen i den stora gruppen väntade in detta meckande så jag fick cykla själv sista biten. Hann ändå under 9 timmar med några minuters marginal. Vindvästen gick fö till de sälla jaktmarkerna.

Mini_me sa:
"Sommarens" enda pendling. Gick enklare än väntat med tanke på status.

Mötte 2 ligg/podd cyklar. Färgglada saker. Gav tummen upp. (Trångsund)

Bara trevliga bilister och bussar. Ögonkontakt och bromsa gör under.

Apropå ligg/pod-cykel mötte jag en vit sådan utan flagga häromdagen. Den hade hög hastighet ned från Gröndalbron mot Gröndal. Jag såg cykeln bakom podden, men podden var skymd bakom den cykel som låg framför mig. Kunde blivit en otäck krock om jag eller någon tänkt köra om, vilket kunde varit fallet om det inte var för den cykel som låg bakom podden.

Supertramp sa:

Men du hade iaf trevligt sällskap medans du kladdade ner händerna :-)

På väg till jobbet igår, på en typ trottoar där gång och cykel är separerade av en mittlinje, men dubbelriktade.

Möter en mindre/yngre kille på en liten cykel, bakom honom kommer en, som ser ut som en van pendlare, på en hybrid.
Istället för att bromsa in och invänta när jag och den yngre möts (bara två kan mötas där) Så plingar han och tvingar ut den yngre i gångbanan..... han hade nog förlorat flera sekunder där...... rätt osnyggt....

Cykelturen imorse resulterade väldigt nära i en krock med bil... Jag ligger på kanten av vägen i cykelbanan då en bilist som kollar ner i mobilen, med några centimeters mellanrum lyckas väja i sista sekund... TUR DET. Annars fin pendling till härligt väder båda vägar!

Köpte grabbens första cykel häromdagen med, en polare till mig som gjort en TOP 10 sida med vanliga cyklar - kolla in den ifall ni behöver tips - www.köpacykel.nu - allt gott!

---- Denna länken funkar ifall ni vill kolla in läget -- http://xn--kpacykel-n4a.nu/ --

kitzblitz sa:
Supertramp sa:

Men du hade iaf trevligt sällskap medans du kladdade ner händerna :-)

Jag minns speciellt när jag berättade om min granne som cyklat Sverige-tempot (Happaranda-Ystad på sju dagar). Kitblitz: "Äh det verkar jobbigt att stiga upp varje morgon och cykla 30 mil. Då kör jag hellre allt i ett sträck."

IngvarW sa:
Supertramp sa:

Påminner mig om ett VR för några år sedan i en fikavariant/SUB9. Vi låg och cruisade i lagom tempo och låg fint till när mina kompisar ungefär vid Hammarsundet började skrika något och peka på min cykel. Jag tittade ner och såg att vindvästen hade hoppat ur ryggfickan och satt intrasslad i kassetten. Självklart blev det till att stanna och börja försöka få bort det som var kvar av den. Var jäkligt trögt och fick även ta bort bakhjulet för att komma åt. Ingen i den stora gruppen väntade in detta meckande så jag fick cykla själv sista biten. Hann ändå under 9 timmar med några minuters marginal. Vindvästen gick fö till de sälla jaktmarkerna.

Jag drog in en påsjävel i Pelotonen senast. Växelöra och baväxel och vad mer åt helvete.

Se där, inte bara valar sälar och plankton som lider av plastpåsar!
Nu får dom snart börja massproducera plastpåsar av majsstärkelse samt sätta dyr pant på varenda plast-plastpåse!

Bilagor

• On-straight-with-sign.jpg
    On-straight-with-sign.jpg
    71.9 KB · Besök: 46
Fjärdebrunn sa:
Det blåser till strid om pendlarsträckan https://mitti.se/nyheter/trafik/politiker-behall-bilfilen/?omrade=nacka

Annars var det dubbla led hela Stadsgården vid 08:20. Högerledet i 12-14 km/h och vänster i + 30. Typ ingenstans för mötena. Trots små marginaler funkar det, så länge ingen gör fel... Smått surrealistiskt med den stillastående bilkön till vänster.

Låter väl som en klok ide. Står det ändå still behöver man väl inte ytan till att parkera fler bilar på...

Ni som kör upp från Hornstull mot Västerbron.
Ta det lugnt som satan.
De som ska svänga ned mot Södermälarstrand ser er inte.
Jag tänker skriva ett brev till nödvändig trafik-Pelle.
Jag har pratat med cykelpoliser om den här korsningen och de håller med.
Korsningen är livsfarlig.
Jag är en av dem som kör en "vit skåpbil" och väljer att ta Hornsgatan upp då jag passerar efter kl 06,30 pga
alla cyklister, (skulle kännas lite extra pinsamt för mej att skada eventuell cyklist).
Vill bara rikta en extra varning. Ni syns inte.
Se upp allmänt för skåp och lastbilar som vill svänga höger!

Havoc 5 sa:
Ni som kör upp från Hornstull mot Västerbron.
Ta det lugnt som satan.
De som ska svänga ned mot Södermälarstrand ser er inte.
Jag tänker skriva ett brev till nödvändig trafik-Pelle.
Jag har pratat med cykelpoliser om den här korsningen och de håller med.
Korsningen är livsfarlig.
Jag är en av dem som kör en "vit skåpbil" och väljer att ta Hornsgatan upp då jag passerar efter kl 06,30 pga
alla cyklister, (skulle kännas lite extra pinsamt för mej att skada eventuell cyklist).
Vill bara rikta en extra varning. Ni syns inte.
Se upp allmänt för skåp och lastbilar som vill svänga höger!

Är det cyklisterna som gör platsen farlig? Om du inte ser cyklisterna är din syn eller bil felkonstruerad. Alternativa vägar finns för biltrafiken. Cyklister har ingen annan Västerbro att ta.

Hej A.

Nej för fan det är verkligen inte cyklisterna som gör platsen farlig, men det är dom som blir platta som pannkakor om de blir överkörda.
Vems fel detta är kanske är av mindre betydelse?
Min syn är förmodligen kass även om jag använder starka linser och min bil är alla gånger felkonstruerad också.
Den går dock igenom besiktningen trots att det är svårt att se bakåt i just det här aktuella fallet.
För min del är det liite lättare då jag själv är cyklist och har möjligheten att tänka utifrån en annan sådan.
Precis som du skriver finns det alternativa vägar och som jag menade på väljer jag att ta Hornsgatan istället till vissas förtret (de som bor där tex).
Min mening var mer att rikta en varning till våra vänner som cyklar att det här är en otäck punkt i Stockholm som man bör se upp med.

Mike

Vad hände med regnet?! Förberedd som jag var på ett regnande av Houstonska mått blev det alldeles för varmt. Fick stanna efter ett par kilometer och ta av regnkläderna, resten av resan tillbringades i kortkort. Behagligt.

Skönt att det inte bara var jag som blev lite besviken när jag möttes av ett vanligt strilande regn.

Lyckades ändå med konststycket att vara genomblöt när jag kom fram, trots nyinpregnerad regnjacka och sprillans nya skoskydd. Dags att byta ut regnjackan tror jag, impregneringen höll i typ 10 min...

Glädjande ändå att se så många cyklister trotsa vädret och ge sig ut!

Lyckades pricka en period av tyngre regn och blev fullständigt dränkt. Hittade inte mina rainlegs vilket bidrog till att jag nu sitter på kontoret i dyngsura byxor.

Blev vänligt påmind av medpendlare om att det är bra med stänkskärmar, jag skämdes och förklarade att jag höll med men att jag inte hade kvar cykeln med skärmar.
Dags att bygga klart ersättaren till stulna pendlarcrossen.

Den uteblev helt. Jag behövde ta med mig ett set golfklubbor till en kollega på jobbet och hittade inget bra sätt att göra det med cykel. Tog längre tid at köra bil än med cykel. Lyckades (planerat) pricka regnet perfekt men det gjorde ju inte så mycket. :b

Stort tack för påminnelsen Havoc 5/Mike

Åker Hornstull-->Västerbron varje dag, inte optimal trafiksituation för någon.

För övrigt, extremt blött. Brukar inte byta om och duscha på jobbet, men idag gjorde jag det.

Så skönt med gott om plats på cykelbanorna. Blev snabbaste tiden hittills till citykontoret trots singlespeed. Kanske fortsätter med den.

Folk måste bli så sjukt varma av alla regnkläder i den här värmen. Själv hade jag hellre haft en tunn våtdräkt än millimetertunnaste understället plus tunnaste skaljackan. Man blir ju ändå blöt från båda håll... samma gäller de slitna gamla MW80-dojjorna. En gång var de vattentäta men idag är de mest skor som också blir blöta men torkar mycket långsammare än sommarskorna.

Prickade in mycket regn också + en buss som stänkte ner mig ordentligt vid lilla västerbron, förväntar mig inte annat på första dagen på jobbet efter semestern.

Underbart. Regnpendling är väl ändå bäst? Tomt, torrt med rätt kläder, men mest känslan att osårbar glida igenom regnet. Och kollegorna som är våta och kalla efter en kort promenad från tuben :)

johan44 sa:
Underbart. Regnpendling är väl ändå bäst? Tomt, torrt med rätt kläder, men mest känslan att osårbar glida igenom regnet. Och kollegorna som är våta och kalla efter en kort promenad från tuben :)
+1

Oavsett om man blev blöt, så har man torrt ombyte och en varm dusch innan man sätter sig bredvid de blöta kollegorna. :-)

Regn uppifrån, slaskstänk av bilar från sidan, däcksprut underifrån. Rätt blött med andra ord, men inte så många smartphone zombier på cykelbanorna.

Viss väta.

Prickade in en fin period med kraftigt regn under min pendling. Men det var relativt varmt ändå i luften så det gick fint.

Är det cyklisterna som gör platsen farlig? Om du inte ser cyklisterna är din syn eller bil felkonstruerad. Alternativa vägar finns för biltrafiken. Cyklister har ingen annan Västerbro att ta.[/quote]

Meh.....killen fösöker ju bara hjälpa till.....dessutom cyklist....

Marren sa:
Är det cyklisterna som gör platsen farlig? Om du inte ser cyklisterna är din syn eller bil felkonstruerad. Alternativa vägar finns för biltrafiken. Cyklister har ingen annan Västerbro att ta.

Meh.....killen fösöker ju bara hjälpa till.....dessutom cyklist....[/quote]

OK, det var kanske onödigt syrligt, men att vara försiktig och inse att bilister inte ser en gäller liksom överallt. Vad ska man som cyklist göra just där? Jag är dessutom bilist.

.A. sa:
Marren sa:

Meh.....killen fösöker ju bara hjälpa till.....dessutom cyklist....

OK, det var kanske onödigt syrligt, men att vara försiktig och inse att bilister inte ser en gäller liksom överallt. Vad ska man som cyklist göra just där? Jag är dessutom bilist.[/quote]

Jag också, bilist, cyklist...har även dammat in i en vit hantverkarskåpbil som inte skulle ha varit där den var.....det är tufft där ute och man är oskyddad som cyklist.

Tillbaka
Topp