Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Peach sa:
Selast sa:
Två st fick idag veta att deras arselbeteende vid rödlysen inte är OK.

Hur då? Svor du högt åt dem eller cyklade du ikapp dem och läste lusen av dem?
Jag väntade på grönt och cyklade ikapp dom och frågade ifall dom inte hade bråttom utan brände rödljus för skojs skull. Fick bara utryckslösa blickar tillbaka så det verkade inte registrera hos dom att dom betedde sig som arslen.

Propagandacykling plus lite roligt:

Hon som svängde upp i tunneln mot Gamla Stan från Södermalm och tog den skymda kurvan runt 90-gradershörnet helt på vänster sida. Ups där kom en annan cyklist men det gick ganska sakta och hon bad om ursäkt.

Att min cykeldator visar inkommande SMS är ju också skoj, tänk vad lite som kan roa en gammal gubbcyklist.

Selast sa:
Peach sa:
Selast sa:
Två st fick idag veta att deras arselbeteende vid rödlysen inte är OK.

Hur då? Svor du högt åt dem eller cyklade du ikapp dem och läste lusen av dem?
Jag väntade på grönt och cyklade ikapp dom och frågade ifall dom inte hade bråttom utan brände rödljus för skojs skull. Fick bara utryckslösa blickar tillbaka så det verkade inte registrera hos dom att dom betedde sig som arslen.
Hade de gjort en säkerhetsmässigt farlig rödljuskörning? Kudos till dig i så fall. Om den var ofarlig ger jag dig anti-kudos.

Stack ut med solen. Riktigt fin morgon. Väldigt mycket folk på cykel på Slussen och i stan. Tror inte vi blir själva i vinter. Då måste den bli överjävlig.

Med lastcykel inser man hur smala cykelbanorna är egentligen... och varför det är väldigt olämpligt att fotgängare går längs med cykelbanor.
Pjuh.

4c, tur att man ska ösa lite stig efter jobbet och drog på sig knävärmarna och satte nytt PR över Älvsborgsbron. Helt ok.
Gött med löv som prasslar under däcken när man kör genom skogen.

Älskar höstpendlingen. I morse var det ju så vackert att man fick lov att gråta lite (eller var det för att det var så kallt?)

IMG_4939.JPG

?
Gled ifatt en snubbe på elcykel. Skulle just kliva förbi när han kollar bakåt och blåser ur snoret så det sprayas på mig. Drar förbi med en utskällning. Då börjar snubben suga hjul i en mil. Vad fan är fel i huvudet på folk?

Lingon sa:
Att bränna rödljus är ett privilegium för cyklister. ;)

Jag ser det lite så här: varför ska jag ställa in mig för en apparat som inte är inställd för cyklar? Visst, cykel trafikljus ok, dom bränner jag bara förbi om det inte är en direkt fara eller tomt på bilar. Bilister kommer alltid hata cyklister vad vi än gör, är nära att bli påkörd (igen) var och varannan dag, när jag ska korsa samma gata vid ett övergångsställe gåendes! (Med cykeln bredvid..)

I någon mening är det ju rätt att bränna rödljus, ljusreglering är ju enbart till för biltrafikens framfart. Cyklister och gående klarar sig utmärkt utan.
Jag passerar dagligen Pildammsvägen vid Operan (alla här vet givetvis vilken stad jag syftar på) där gatukontoret ställd ljuset så begåvat att när bilarna från korsningarna vid Köpenhamnsvägen och Carl Gustavs väg har fått sina respektive gröna ljus får de stanna vid Johannesgatan där överfarten finns.
Maximera antalet stopp och följande accelerationer är mottot för da'n. Däremellan är det långa perioder med rödljus för cyklisterna (och de gående. Men de räknas inte här, för till fots går man ju alltid om man kan) men inga bilar så långt ögat räcker.
Gissa om man respekterar rödljuset där....

Hörde ett väldigt irriterande knakljud ungefär en gång per tramptag på vägen hem. Försökte se om något tog i någonstans under cyklingen, prövade bromsa, trampa hårdare och lösare men ser ingenting uppenbart.

Ungefär vid Bräntbergskolan efter ca 4km pendling började knakljudet försvinna åt höger så jag tittar förvånat åt höger och ser att jag haft en odetekterad slipstreamare bakom mig som nu svängde åt höger.

Sista kilometrarna knakfria :D.

Kallt och fint. Perfekt klädd i morse. Var så korkad att jag lättade klädsel till hemvägen och lämnade persedlar på jobbet. Kallt med korta habdskar i +3...

Bilagor

• 20171019_071704.jpg
    20171019_071704.jpg
    306.1 KB · Besök: 157
Inne i 08-stan skulle jag inte göra det, men mina närmaste trafikljus ute i förorten med relativt gles trafik bränner jag när förhållandena medger det. Varför stanna och vänta på grönt i 2 min om man inte behöver i en trafikapparat som så övertydligt är gjort för bilar?

Sikten är god, har inga skymmande A-stolpar på hojen eller smutsiga sidorutor, jag hör bilarna komma om det finns bilar i antågande eftersom inga lurar i öronen. Upplever att jag har mkt bättre kontroll över vad som händer i korsningen, på cykel än när jag kör bil, pga fler aktiva sinnen och inga dolda vinklar eller andra sikthinder. Och därför kan jag göra det utan något större risktagande varken för mig eller andra.

Och ni som svär på er mors katekes att ni aldrig har bränt ett enda rödljus i hela ert liv, ni är ena förhärdade hycklare!

jonja sa:
Inne i 08-stan skulle jag inte göra det, men mina närmaste trafikljus ute i förorten med relativt gles trafik bränner jag när förhållandena medger det. Varför stanna och vänta på grönt i 2 min om man inte behöver i en trafikapparat som så övertydligt är gjort för bilar?

Sikten är god, har inga skymmande A-stolpar på hojen eller smutsiga sidorutor, jag hör bilarna komma om det finns bilar i antågande eftersom inga lurar i öronen. Upplever att jag har mkt bättre kontroll över vad som händer i korsningen, på cykel än när jag kör bil, pga fler aktiva sinnen och inga dolda vinklar eller andra sikthinder. Och därför kan jag göra det utan något större risktagande varken för mig eller andra.

Och ni som svär på er mors katekes att ni aldrig har bränt ett enda rödljus i hela ert liv, ni är ena förhärdade hycklare!
+1

Har knappt cyklat denna vecka pga nackspärr och naprapatism +ANNAT och jävelskap.
Är det halt i de södra förorterna i människobyn (Stockholm) ?

skrotfot sa:
Har knappt cyklat denna vecka pga nackspärr och naprapatism +ANNAT och jävelskap.

Primärt lövhalka, men bitvis är den svår runt farsta. Möjligen någon hal fläck på bro eller liknande, men i stort räckte inte kylan till att frysa vattenpussarna (denna gången).

skrotfot sa:

Upplevde ingen halka på södra sidan idag (34km, start 05,40). Men jag körde väldigt defensivt.

Låg i ”kö” på Vasagatan (Gbg) och kön får möte. Då börjar snubben bakom köra om. Jag tänker, det där går aldrig. Mycket riktigt får han knö sig in framför mig, nån cm till godo när jag hänger mig på bromsen. Jag skriker till, för jag blev rädd. Då får jag en utskällning om att jag är dum i huvudet, kör som en idiot, är omogen och han hade minsann minst en meter till godo. (+ 100 svordomar). Sen hade jag visst ingen rätt att uttala mig heller så som jag körde på Övre Husargatan (den var tom, sånär som på två cyklister som cyklade i bredd, vilka jag plingade på, väntade tills plats fanns och tackade när jag cyklade om). Mycket ska man höra innan öronen trillar av. Adrenalin fortfarande…

Oj, vad det knakar. Skumt ljud. Måste vara vepartiet. Lagret är nog slut. Inte konstigt så länge som det hängt med. Men titta vad snyggt vevparti på rea! Typ billigt nästan!
Köp.
Ska hämta paket. Hmm, kedjan ser lite sådär ut. På med finish line gröna. Cykla. Inget mer knak.Knak borta.
Skinande veparti får samla damm till våren.

Hehe det där känner man igen. Min nya kassett och kedja låg till sig i 3 år innan dom byttes :)

Senast ändrad:
Hoppas inte Toni läser detta men ja, jag har nog smugit förbi nått rött ljus vid något "enstaka" tillfälle. Dock länge sen jag fick möjlighet att bidra till statskassan den vägen :)

Black planet sa:
Har du tagit fram lädret igen till farbror Blå?
Annars var det kyligt till stan. Men härligt ljus i dimman.
staine sa:
Jag har aldrig bränt ett rödljus i hela mitt liv. Jag är en förhärdad hycklare. Varje mening jag säger är en lögn.

Senast ändrad:
Tillbaka på cykeln idag. Inga problem att cykla i sig, men kan inte ta i för då känner jag av revbenet. Skönt att röra på sig lite mer.

Härmed utlyser jag Federico-utmaningen!

Tanken är inte att utmana Federico i sig, utan att utmana dig själv att under tisdagen den 24/10 släppa Strava-segment, argsinta bilister, löv(/is!)halka och blinkmongon och istället lyfta blicken och se det vi andra får uppleva genom Federico allt som oftast i denna tråd.

Min förhoppning är att vi denna dag ska drunkna i härliga bilder som visar hur underbart det är att cykelpendla och vad vi får uppleva varje dag, men som vi kanske inte alltid sätter det värde på som vi faktiskt borde!

Så, den 24/10 hoppas jag att så många som möjligt tar sig tiden att lyfta blicken, stanna till och knäppa en härlig bild på något du tycker förgyller din pendling till/från jobb, skola, eller var du nu spenderar dagen!

Vill man så kan man använda #federicoutmaningen, men det hjälper ju inte så mycket på det här forumet ;)

Inledde morgonen med punktering. Byta slang och suck och stön. 10 min senare glider jag iväg.

Premiär för vinterskorna. Blev varmt och svettigt.
Kommer bli ytterligare varmt i em.
Just det, premiär för vintertightsen också. Även det blir nog i varmaste laget på hemfärden.

bearthefear sa:
Härmed utlyser jag Federico-utmaningen!

Tanken är inte att utmana Federico i sig, utan att utmana dig själv att under tisdagen den 24/10 släppa Strava-segment, argsinta bilister, löv(/is!)halka och blinkmongon och istället lyfta blicken och se det vi andra får uppleva genom Federico allt som oftast i denna tråd.

Min förhoppning är att vi denna dag ska drunkna i härliga bilder som visar hur underbart det är att cykelpendla och vad vi får uppleva varje dag, men som vi kanske inte alltid sätter det värde på som vi faktiskt borde!

Så, den 24/10 hoppas jag att så många som möjligt tar sig tiden att lyfta blicken, stanna till och knäppa en härlig bild på något du tycker förgyller din pendling till/från jobb, skola, eller var du nu spenderar dagen!

Vill man så kan man använda #federicoutmaningen, men det hjälper ju inte så mycket på det här forumet ;)
kul idé, är på!

Cyklade iväg imorse, tog det lugnt och tårarna sprutade ur korpgluggarna pga obefintlig värme. Men det var nästan helt torrt under de drygt 9 kilometrarna till jobbet. Fin pendling och magisk dimma vid Årstaviken. Typ tio grader varmare när det blir hempendling om en halvtimme, får ta extralagret av merinoull i ryggan.

klädde mig mer än jag trodde skulle behövas, blev perfekt.

fick onda ögat av 2 olika som svängde ut framför mig från sidogata, pallnit och svordom bägge gångerna.

Tillbaka
Topp