Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Ganska tomt vid 7-snåret in mot kungliga huvudstaden. Tråkig motvind men jag kom fram ändå. Ingen synbar eller märkbar is så förmodligen sopsaltat.

Körde långsam fullgung MTB så jag blev förstås omkörd av en CX-are. Han hade överdriven hög kadens i förhållande till den fart han lyckades få upp.

Längtar efter min nya Diverge som snart är på väg över atlanten.

Fantastisk morgon idag. Nu tar väl solen mycket av snön från träden tyvärr men någon dags torr kyla till ser det ut att bli innan den eviga fukten kommer tillbaka.

Sådär snöröjt men dubbdäck med lågt tryck funkade fint. Mest jag som behövde kalibrera om mig tror jag.

Det blev cykling på vita vägar idag, trevligt! Fortfarande MTB med en himla massa dubb fram och dubbfritt bak.

erik h sa:
I hufvudstaden var det inte så snöigt, men ett fint litet lager iallafall. Som blev blött smutsigt och salt närmare stan.

Ah, vyn mot Söderbysjön inte långt från hemmet :)

Premiärcyklade med SW i 30mm, kändes lite tröga men inget skärmskrap som förra veckans SMW i 35mm och det var skönt.
Undrar hur många minusgrader jag pallar att cykla i denna vinter, känns som om jag blir mindre tålig ju äldre jag blir.

Jäkligt fint i morse....ca -6grader...strax utanför GBG.

Bilagor

• IMGP9032.JPG
    IMGP9032.JPG
    455.8 KB · Besök: 135
Ny som skribent här men inte som läsare, hej!

Första dagen som vinterpendlare blir jag påkörd av bil. Håller mig tätt bakom två andra cyklister när vi korsar ett övergångsställe utan rödljus. En bil stannar och släpper förbi de två framför mig, men gasar därefter hårt. Jag som bara är två meter bakom de andra har inte en chans att bromsa in utan åker rätt in i hennes bil, mitt framhjul in i hennes bakhjul. Fick sedan cykla den resterande halvmilen till jobbet med sneställt framhjul. Kvinnan bakom ratten stannar efter kollisionen och ropar att hon inte är skyldig att stanna för cyklister. Andra bilister stannar och tar min sida i frågan. Efter ett tag frågar hon om jag är okej och åker sedan vidare. Hoppas lite att hennes plötsliga infall lämnade spår i hennes lack. Tog inte registreringsnummer, hur hade ni reagerat i situationen?

På ett övergångsställe gäller inte reglerna för gående om du kommer på cykel, så det har bilisten helt rätt i. Sedan har ju alla i trafiken skyldighet att anpassa sig för att olyckor skall undvikas.

eminlind sa:
Ny som skribent här men inte som läsare, hej!

Första dagen som vinterpendlare blir jag påkörd av bil. Håller mig tätt bakom två andra cyklister när vi korsar ett övergångsställe utan rödljus. En bil stannar och släpper förbi de två framför mig, men gasar därefter hårt. Jag som bara är två meter bakom de andra har inte en chans att bromsa in utan åker rätt in i hennes bil, mitt framhjul in i hennes bakhjul. Fick sedan cykla den resterande halvmilen till jobbet med sneställt framhjul. Kvinnan bakom ratten stannar efter kollisionen och ropar att hon inte är skyldig att stanna för cyklister. Andra bilister stannar och tar min sida i frågan. Efter ett tag frågar hon om jag är okej och åker sedan vidare. Hoppas lite att hennes plötsliga infall lämnade spår i hennes lack. Tog inte registreringsnummer, hur hade ni reagerat i situationen?

Två på denna.
På cykelöverfart/övergångsställe ska man ta hänsyn till trafiken oavsett bil eller cykel.
I detta fallet så hade bilen stannat men inte uppmärksammat dig som kom bakom.
Borde falla på er båda

Senast ändrad:
JockeS sa:
Två på denna.
På cykelöverfart/övergångsställe ska man ta hänsyn till trafiken oavsett bil eller cykel.
I detta fallet så hade bilen stannat men inte uppmärksammat dig som kom bakom.
Borde falla på er båda

Jo, precis. Jag är medveten om att jag inte har rätt till företräde, men det är obehagligt med inkonsekvens i trafiken. Hon stannade ju för de två första sen körde hon bara på. Nästa gång tar jag reg-nummer osv för att kunna hantera det ordentligt efteråt. Cykeln verkar ha klarat sig utan större skador, bara jag som är lite chockad.

Angående "olyckan", verkar som att hon inte hade lust att visa hänsyn längre och med berått mod körde på dig, isåfall ska hon såklart anses 100% vållande!

Min egen pendling, bara en punka idag, men bak förstås.
Samt läskigt på landsvägen (en 2 mila-sträcka), ett gäng blinda bilister inkl. en långtradare som inte alls höll 1,5 m avstånd, trots 0 mötande bilar, en var nog nere på 1,5 cm :(

Fin pendling med ett väldigt lokalt snöfall på 3km.
Däremot nära två gånger med bilar då dessa låtit bli att skrapa rutorna, förstår inte vad det är för fel på folk. En backar rakt ut, den andra tar en högersväng där jag har företräde och ska passera över cykelöverfarten ( jag har grönt) han hade inte skrapat rutorna alls förutom en lite glugg. Happy times!

Tog "långa" svängen till jobbet (28km) i morse. Kom fram i tid till jobbet bara för att upptäcka att jag glömde nycklarna till omklädningsskåpet hemma. Så hem och vända igen, fast denna gången korta vägen. Blev ytterligare 12km gratis..

Först fint, snöpuder och harmoniskt. Sen tilltagande vräksnö, glasögon oavbrutet igenimmade på insidan och snöpackade på utsidan. Hade varit smart nog att ta MTB-hjälm med skärm idag, försökte titta ut mellan skärm och igensatta glasögon för att se nånting alls. Blästring i ögonen av hårda små snökorn med lite motvind plus fartvind.
Inne i stan var det oväntat mycket snö och halt kvar på cykelbanorna, först framåt Mäster Samuels började det slaska till sig ordentligt.
En bra morgon alltså! Förutom att det tog lite längre tid att cykla utan att se...

LIte myspysigt i snöfallet, fortfarande MTB som pendlarvapen och det kändes helrätt en dag som denna då jag cyklar på i stort sett helt oplogade vägar.

eriaxe sa:
eminlind, Hur mår du? Hoppas detta inte avskräcker dig från fortsatt cykling.
Jättesvårt att sia om vem som gjort fel, vem som hade rätt.
Sen är inte alla övergångsställen just bara det---> http://paragrafhjalpen.se/cykelpassager-som-saknar-vagmarkering/

Tack för frågan :) Var lite skakis igår men mkt bättre idag.

Pendlingen gick också bättre. Även om jag slirade och sladdade på både bak- och framhjul här och där. Dessutom utan glasögon pga all snö. Så himla skönt dock att inte kunna pressa fram i högsta fart hela tiden som vid bättre vägunderlag, utan som ovanstående skriver, zen-cykla.

Fantastisk. Väl på jobbet klagar de som åkt kollektivt på att det var kallt. Så här gött ute kommer det inte vara på minst en månad sen när december drar in med +2 och stabilt regn :-)

Jättefint och mysigt in till stan. Sedan mer moddigt så man halkade än hit och än dit, dock aldrig ner i diket. Det hade däremot en bil gjort vid Hellas.

Det ramlade ner en massa blötsnö i söndags, igår och idag var det -6grader och så j-a spårigt på cykelbanorna. Tog vägen sista biten istället.

Det nya sättet att salta verkar vara att slänga ut högar med 10-20kg salt med 100-150m mellanrum, funderade på om det var meningen att man ska ha saltspridare på cykeln och ösa från högarna?

Ingen busstrafik? Vem glömde byta till vintersulorna? Men sitter på pendlaren o brommie nu. Detta med vinterpendling blir spännande för sambons svärdotter. Lärdom ett. Byt om även du har bråttom check. Men pendlas skall det göras i alla väder ändå. Det är grattis träning som man ser i familjen.

Nollgradigt och (blöt)snöfall. Ska nog köpa en vintercykelmössa med keps. Fula men när man måste plocka av brillorna som jag alltid annars har blir det svårt att se. Funkar sjukt bra i regn men lite svalt om öronen nu.

erik h sa:
Sen tilltagande vräksnö, glasögon oavbrutet igenimmade på insidan och snöpackade på utsidan...
En bra morgon alltså! Förutom att det tog lite längre tid att cykla utan att se...

+1
Samt att underläppen hänger och fladdrar okontrollerat med ett kilo snö i skägget.
Nån fotograferade mig när jag stövlade in i omklädningsrummet, de skrattade :D

Tillbaka
Topp