Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Jag försökte minska nivån i bäverdammen i morse för att underlätta för er andra, genom att ta med mig typ halva pölen till jobbet, i skorna. Samtidigt som jag fick en käftsmäll av moddslask av passerande bil på motorvägen. Misärmorgon.

Aningen bättre på hemvägen förutom motvinden.

”Sjukdomsfall vid Slussen”
”Rälsbrott i innerstan”
”Vagnfel”
”12 minuter till avgång”
25 minuter i tunneln
”Kö med tåg vid Gullmars”
”Förseningar på minst 10 min”
Tokyo push för att ta sig in när tåget väl kommer

Trots isslush och nyköpt månadskort kan peppen att lyckas börja cykla igen inte vara starkare!

Hård mot/kantvind, får se om det hinner vända lite så att jag får mot/kantvind hem också, det blir liksom pannbensjackpott på en sån dag!

Nya pendlaren var inget särskilt bra i modden tyckte jag men på väg hem igår så gick det ju att trampa på. Kul och hyfsat lätt cykel trots de tunga däcken, sitter otroligt naturligt och skönt på den här, var mäkta fundersam om ramstorleken skulle vara bra men det blev helt perfekt. Skönt, eftersom jag inte hade fattat att den kostnadsfria returrätten/bytesrätten på Wiggle gäller allt *utom* cyklar.

Bilagor

• IMG_0936.jpg
    IMG_0936.jpg
    199 KB · Besök: 67
Vid Mall of Scandinavia igår låg jag i kanske 25 km/h på cykelbanan. Möter en cyklist som när det är 10-15m kvar gör vänstersväng tvärs över. Står på skivorna, låser bägge hjulen och hasar på dubbarna framåt genom vattenpölarna. Får stopp med 1m kvar. Herr blindstyre ursäktar sig och cyklar glatt vidare.

Efter en vecka med snö, is, slask och storm var det en morgon med mycket bekväm pendling. Tog en liten extrasväng på 6km bara för att festa till det lite... Det är ju fredag!

Tog bilen ons-tors. Betydligt varmare idag än månd-tisd. Passade på att pumpa upp lite tryck i däcken, kändes "nästan" som sommar....

Annars hände ingenting

Stormen har bedarrat och det var riktigt fint. Gnistrade lite fint i asfalten så man kan misstänka att det var halt på sina ställen. Benen känns som stockar efter en allmänt tuff vecka, snart helg!

Justerade bakväxeln under färd för att få de där perfekta växlingarna. Konstigt, tyckte liksom inte att det lönade sig. Tills jag (lite matt i benen) insåg att jag skruvat på bakbromsen hela tiden så att den låg på en del. Nu går det bättre.

Brände av en Le Peloton i arla morgonstund. Tror det var i november jag senast ventilerade lungorna. Nåja, de dök upp ett gäng pigga SUMOS som gjorde mos av mina ben direkt. Jösses vad jag flög av i Stationsbacken. Upplockad men punkad i Älta. Frukosten på Le Mond var en pärla som vanligt.

Bytte snabbt till sommarhjulen i morse, och jäklar vilken skillnad! Kändes också extra bra o få förnedra ett par lycra svetton! :)

Värsta glampendlingen på torra cykelvägar (nästan) i medvind till jobbet och lätt motvind men fortfarande lite dagsljus på väg hem. Konstigt nog är det nästan färre cyklister nu än slaskdagarna i början på veckan.

Lejon sa:
Värsta glampendlingen på torra cykelvägar (nästan) i medvind till jobbet och lätt motvind men fortfarande lite dagsljus på väg hem. Konstigt nog är det nästan färre cyklister nu än slaskdagarna i början på veckan.

Väl inte så konstigt? De’freda’ ju!
Den gamla sanningen ” Den som ’gått för dagen’ fredag lunch är den som är framme i stugan torsdag kväll” gäller väl fortfarande?

Tillbaka på cykeln efter att influensan avslutat förra veckan i förtid. Otroligt skönt att komma ut och skönt att slippa vinterväglag. Sparade några minuter in till jobbet :)

Klen, vek och späd trampade jag mig till jobbet. Inge krut i benen trots att jag kolhydratladdat med prinsesstårta i söndags.

Gjorde misstaget att mäta kedjeslitaget i fredags, bytte kedja i söndags, idag rappade det givetvis över. Bytte kedja och kassett i Oktober. Vintern sliter hårt men denna gång är det framdrevet som spökar. Hoppas på att kedjan sliter in sig så får det bli byte av allt framåt våren.

Pendlingen var sådär, 1+ och lätt regn, såg knappt något.

Helskotta vad det gick fort till jobbet i medvinden. Helskotta vad det gick trögt hemåt i motvinden.
Nytt bottenrekord, faktiskt.

Senast ändrad:
Fuktigt och dessutom lerigt på genvägarna över 90-graderskurvorna. Tydligen medvind med tanke på brommaflygets riktning. Trögt iallafall på dåligt pumpade dubbdäck.
Får se om det utlovade snövädret hinner börja på hemvägen.

Kommer hem och ställer in cykeln. Inser att nått inte stämmer. Grabbens cykel är inte hemma men själva pojkvaskern sitter på sitt rum och spelar.
När jag frågar var hans cykel är; punka så jag låste fast den vid en parkbänk.
Tonåringar :)
Nu är punkisen lagad och cykeln står på sin plats.

Tacklad av annan cyklist.
Han gjorde det helt överlagt.
Det talade han om för oss.
En mötande kille på 3-hjulig lådcykel tyckte vi tog för mycket plats där vi stod och väntade på grönt, och justerade helt enkelt kursen och körde på oss som stod ytterst.
Undrar om han har för vana att köra på parkerade bilar också ifall de står lite utanför rutan?
Just som jag börjat tycka att jag nått en operativ nivå av cynism, börjat greppa vidden av mänsklig dumhet - ja, då dyker det upp någon som fanimig har upphöjt dumhet till en konstform...
Sån tur var hände det i början av resan, så jag hade 20 km av mysig snöflingeterapi innan jag kom hem.

Jag hade bara vindfladdret från Lager 157 i pendlarsäcken. De gamla Vermac-tightsen hade lite fluff. Det blev att trampa på för att hålla värmen.

dabac sa:
En mötande kille på 3-hjulig lådcykel tyckte vi tog för mycket plats där vi stod och väntade på grönt, och justerade helt enkelt kursen och körde på oss som stod ytterst.
Undrar om han har för vana att köra på parkerade bilar också ifall de står lite utanför rutan?
Just som jag börjat tycka att jag nått en operativ nivå av cynism, börjat greppa vidden av mänsklig dumhet - ja, då dyker det upp någon som fanimig har upphöjt dumhet till en konstform...
Sån tur var hände det i början av resan, så jag hade 20 km av mysig snöflingeterapi innan jag kom hem.

För sorgligt. Meningslös road rage. :/ Glöm och gå (cykla) vidare.

dabac sa:

Skönt att en trehjuling tycker att tvåhjulingar tar för stor plats.

staine sa:
dabac sa:

För sorgligt. Meningslös road rage. :/ Glöm och gå (cykla) vidare.
Jag blev nog mest förundrad.
Han had säkert 3 m fri yta på sin högra sida, och så se honom ta sikte och trampa rakt in i oss. Hur tänker man då?
Och sen hojta att det var vårt fel!
Ganska magstarkt.
Vad jag hade önskat att det funnits en polis där.
Det hade varit en sann fröjd att se honom förklara på vilka grunder det nånsin är rimligt att överlagt köra på en stillastående när det finns både tid o plats för undanmanöver.
Märklig upplevelse.

Har kört på 23mm däck än så länge men skippade mellandagarna och då efter nyår när det var som mest snö och promenerade istället. Idag på vägen hem kring 21 tiden var det däremot ganska läbbigt. Snorhalt, precis bytt från korgar till spd och en trasig frambroms som jag inte orkat ersätta sedan i Augusti.

Fast nav tycker jag däremot är klockrent för vintercykling. Första vintern jag testar det och kommer definitivt inte gå tillbaka till växlar. Till nästa vinter tänker jag dock lösa en riktig vinterfixie med skärmar, axdäck osv.

Idag var det tillbaka till vinterväglag, is blandat med kompakt snö, slask och bitvis fint sopsaltat.

Har hittat en slang i garaget på jobbet så man kan spola av cykeln lite snabbt efter turen. Blir förundrad varje gång hur svart det som rinner av är... Tur att dom (sannolikt) har oljeavskiljare!

Bra plogat!

Endast min lilla lokalgatan som inte var röjd och det var bland det konstigaste snöföre jag upplevt. Halfrusen kramsnö som delvis klistrade fast däcken men också oberäkneligt gav vika som dödsmodd. Tur det föret bara varade i 300 m.

Trivsam men lite fuktig tills dess att jag utför Skanstullsbron blev omkörd av jävla badclown på trimmad el-mtb utan stänkskärmar som drog genom slasket i full fart och såg till att ge alla han körde om en rejäl dusch. Resterande 6km: styrilska.

Tillbaka
Topp