Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

staine sa:
Blev våldsamt krängd, av en liten 17 och ett halvt-åring på en el-enhjuling. En sån där man står på, typ en segway med bara ett hjul och inga handtag.
Jösses alltså. Medvind var det så jag höll nog c:a 35, hade inga fartmätningsinstrument för dagen. Men cirka. Killen höll minst 10 mer. Minst! Och hade en Gopro på hjälmen (ja, han hade faktiskt hjälm!)
Vad fanken säger man?

Vänta tills du ser Youtubevideon...

Nejdå.

Försökte demontera baknavet igår men saknade såklart rätt nycklar till "end capsen". Hällde på rätt mkt 5-56 men det hackade ändå idag på turen till jobbet. Skitnav.

Första dagens pendling avklarad (Sth). Kallt men ganska saltfritt.
Snart pendling nr 2. Undrar om man jobbar för mycket ibland.

Nä, om man skulle ta och skita i de här och pendla hem.
Sedan ta en veckas hälsosam och stärkande frånvaro från cyklandet.
O&O

Meh!
Fick en hjulsugare mellan Danvikstull och Tyresö som inte begrep sig på att hålla ett säkert avstånd. Trodde man skulle slippa det mitt i vintern iallafall.

Körde snöiga grusvägar HBB-Bagis-Brotorp-Älta-Erstavik-Hem. Fint värre med hjortmöten och annat. Strava slocknade när jag fipplade med kameran.

Bilagor

• B0E2C8D5-93FE-487B-A626-EE0EE00825DC.jpeg
    B0E2C8D5-93FE-487B-A626-EE0EE00825DC.jpeg
    368.8 KB · Besök: 169
Ganska svalt men medvinden gjorde att jag seglade över Brunnsviken till stan.

Bilagor

• vmUHeIREPaWmPWZCR5OOIrcKsYwz2UgKa2N6FgDsinY-2048x1152.jpg
    vmUHeIREPaWmPWZCR5OOIrcKsYwz2UgKa2N6FgDsinY-2048x1152.jpg
    49.9 KB · Besök: 43
Slirig. Otroligt klistrig snö som sprutade åt alla håll.
Stort plus med den här vintern är att jag blivit oändligt mycket bättre på att cykla när hjulen halkar runt.

emilh sa:
Slirig. Otroligt klistrig snö som sprutade åt alla håll.
Stort plus med den här vintern är att jag blivit oändligt mycket bättre på att cykla när hjulen halkar runt.

Tänkte faktiskt exakt samma sak om min egen förmåga när jag var på väg omkull i dag. Klarade mig! Hi5! :)

Jo det gick idag med, shaken and stirred på vissa vägar men vinterskillsen blir bättre.
Ska det fortsätta så här med snöandet så blir det nog sopsaltat hem, det är åtminstone platt under snön även om det inte skulle vara röjt.

Motvind, ymnigt snöfall och småslirig modd på sina ställen. Både fram och bakhjul åkte iväg några gånger men inga vurpor. Var glad att jag tog cykeln ändå, det såg rejält köigt ut för bilarna trots sportlov. Ser fram emot medvinden hem :-)

Seeegt hem idag på vissa partier pga dåligt plogat bla längs Huddingevägen men i övrigt skön vintercykling. Den kalla snön är bra mycket bättre än blötsnö.. Imorrn lär det visst bli ännu kallare..

johnny165 sa:
Finns det någon som kan rekommendera en bra väg o ta om man kommer söderifrån (farsta) och ska ut mot nacka strand?

Om man inte vill hoja genom skiftet på grusvägar eller ta omvägen via Älta skulle jag säga att man cyklar upp längs Nynäsvägen förbi Globen och tar cykelbanan längs Hammarby Fabriksväg till Hammarby Sjö / Lugnets Allé. Sen är väl det enklaste att ta Lugnets Allé bort till Fartygsgatan, ta tunneln under vägen vid trafikplats Lugnet, sen följa Värmdövägen ut till Nacka Forum, sen över motorvägen in till Nacka Strand. Det är iallafall en hyfsat lätthittad väg ifall du bara ska göra det en gång. Det går väl att trimma bort några meter genom att gena över Sickla, men nu med vinterväglag torde det här ge bästa cykelvägen.

kontorsråttan sa:
johnny165 sa:
Finns det någon som kan rekommendera en bra väg o ta om man kommer söderifrån (farsta) och ska ut mot nacka strand?

Om man inte vill hoja genom skiftet på grusvägar eller ta omvägen via Älta skulle jag säga att man cyklar upp längs Nynäsvägen förbi Globen och tar cykelbanan längs Hammarby Fabriksväg till Hammarby Sjö / Lugnets Allé. Sen är väl det enklaste att ta Lugnets Allé bort till Fartygsgatan, ta tunneln under vägen vid trafikplats Lugnet, sen följa Värmdövägen ut till Nacka Forum, sen över motorvägen in till Nacka Strand. Det är iallafall en hyfsat lätthittad väg ifall du bara ska göra det en gång. Det går väl att trimma bort några meter genom att gena över Sickla, men nu med vinterväglag torde det här ge bästa cykelvägen.

Tack! ska kolla upp det, kommer nog behöva cykla vägen typ 5ggr i veckan fram och tillbaka:)

God morgon!
Jag pendlar vanligen K-holmen - Huddinge Sjkh och hemvägen igår för feg-Britta gick sådär. Låg nog en stor del hos en pendlare med sin första vinterpendling men nu sitter jag på bussen lite halvbitter...
Någon som pendlar längs Huddingevägen och kan rapportera om det var plogat idag/hur spårigt det var? Funderar på om jag vågar mig på det i morgon igen.

Vek ner mig idag, eftersom det inte var plogat utanför mig så skulle det börjat med 500m promenad/pushbike. Gårdagens hempendling genom i stort sett orörda GC banor gjorde inte beslutet svårare.

Rätt så jobbigt bitvis igår kväll på Brunnsvikens is norrut, då det snöat och blåst igen över det plogade banan. Imorse var det myggfritt och majsigt på cykelbanan. Kul att vantarna håller värmen lika bra i -12 som kring nollan.

Imorse satt jag vid frukostbordet och funderade på om jag skulle dra fram mountainbiken för dagens pendling, men jag tog den vanliga groad-pendlaren. Tyckte det gick galant även om motvinden bitvis var riktigt seg, särskilt på Skeppsbron.
45Nrth-däcken är nästan ofelbara.

^5 mhenry!

I Stockholm passar nu fettcykel som pendelcykel. Med lämpliga kläder, lugnt och försiktigt nått jag jobbet. Min enda miss idag har varit att jag har glömt mina cykelglasögon hemma. Snön blåste ordentligt i mina ögon.

SuperApe sa:
Rätt så jobbigt bitvis igår kväll på Brunnsvikens is norrut, då det snöat och blåst igen över det plogade banan. Imorse var det myggfritt och majsigt på cykelbanan. Kul att vantarna håller värmen lika bra i -12 som kring nollan.

Kolla bara så dom inte plötsligt brutit en ränna eller borrat hål för att pilka haj eller nåt annat oväntat. Kallt i vattnet vettu.
;)

Kyligt idag men fin pendling. Enda händelsen utöver det vanliga var väl att jag fick stanna till vid Naturhistoriska Riksmuseet och tina upp vänster öga där ögonfransarna frusit ihop. Får bli glasögon hem!

Myscykling hela vägen. 1 dm nysnö på gamla saltisvägen gjorde att det yrde fint. Stora grusvägen från Drevinge låg plogad och inbjudande. Tusan att jag var sen och behövde trampa in direkt. Får se om det kan bli en kvällsögla.

Fin morgonpendling i -11C, medvind, torra vägar och soluppgång.
IMG_20180227_130927_786.jpg

Vinden hade inte vänt på hemvägen, snöade.

Senast ändrad:
Gick hyfsat att cykla hem, men modden på Skeppsbron södergående var på gränsen till för mycket. Flöt ovanpå och sladdade hit och dit.

Det var kallt i motvinden i morse och inte mycket varmare i medvinden nu på eftermiddagen...

Stadspendlarproblem:
Man vill ju gärna hålla långfingret på bromsen i trafiken, men det är mycket skönare att ha dom i lä under hoodsen bakom bromsarmen.

emmer sa:
Det var kallt i motvinden i morse och inte mycket varmare i medvinden nu på eftermiddagen...

Stadspendlarproblem:
Man vill ju gärna hålla långfingret på bromsen i trafiken, men det är mycket skönare att ha dom i lä under hoodsen bakom bromsarmen.

Bli av med stilpoäng och kör med barmitts, då kan man hålla fingrarna på bromsen med sommarhandskarna.

Tågdelen av pendlingen Uppsala-Kista sög stenhårt idag. Över en timme försenad både på morgonen och på eftermiddagen. Skulle ha cyklat hela vägen :)

/Johan

Kyla, blåst och snö. Första gången jag provar skidglasögon till cykling. Fungerade utmärkt. På hemvägen satt det en gräsand mitt på landsvägen där vindarna från åkrarna är som värst. Den såg frusen ut...

Mycketvillhamer sa:
Det var härdande idag med -7 och 15 m/s motvind över de skånska öppna landskapen.

Eller hur?! Dessbättre vände inte vinden under dagen.
Och lär inte göra det heller de närmaste dagarna. Vad SMHI än gärna vill tro.

Ville ta vara på den fina kvällen och drog en Erstaviksögla på väg hem. Svevia skrapade föredömligt av Ältavägens g/c. Telefonen slocknade påväg ut i skogen. Grusvägarna var magiska. Gården låg inbäddad i snöyran. Mycket fin runda.

Bilagor

• 7996DE77-DB6C-4B48-B7B9-486E384C0EA0.jpeg
    7996DE77-DB6C-4B48-B7B9-486E384C0EA0.jpeg
    232.3 KB · Besök: 167
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp