Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Orkade/hann inte Brevik. Men en fantastisk morgon ändå.
Väl inne i city var det bara att hänga på bromsen och rulla. Gick fint det med.

Via kortpelotonen med frulle på Le Monde. Kallt på vägen till Sickla. Varmt i solen på uteserveringen. Bra start på dagen.

Hjälpte en kille med tempo/triathloncykel vars vevaxel hade lossnat.
Hade inte en tillräckligt stor insexnyckel, men min kedjebrytare passade av en händelse skapligt för ändamålet, så lyckades vi få fast den så han kunde ta sig vidare.

Senast ändrad:
Testade tempopendling nu på morgonen med en timma mos på 287 W vilket gav lite drygt 39 km/h i snitt. Kanske hade gått snabbare utan ryggsäck?

Ups, körde lunchpendling från södra förorten och i högerkurva glodde jag lite vänster, kom ut i mitten av cykelbanan och vips där kom en kille på rejser som troligen hade sneddat lite i kurvan från sitt håll. Nära krock men genom vissa balansövningar hos båda parter redde vi upp det och passerade enligt högertrafik varandra, sorry för att jag klantade mig lite.

sid 4

Märks att folk hellre cyklar än skriver om pendling... :-)

Fick en premiumhare alt elitpendlare på rullen i Älta. Jobbade hårt och länge för att skaka av denna men gick bet. Han cyklade i alla fall inte om mig.
Tack och bock för den pulshöjningen.

Hade en jäkla medvind till jobbet idag, vilket innebär att pendlingen blir jobbig för då måste man ge sig på stravasegmenten längs vägen. Hjälpte dock inte nämnvärt då det tydligen har blåst ännu mer och med mer optimal riktning andra dagar. Skyller på att jag cyklade med rygga med ombyten för hela veckan. Blev i alla fall två nya PR. Bävar redan för hemvägen när jag får all medvind som motvind rätt på näsan istället.

Måste också säga att jag är riktigt nöjd med min GT Grade carbon 105, den går att cykla rätt snabbt med, trots skärmar och 32mm-däck, möjligt att det går aningen snabbare på racern, men det är fasen inte mycket som skiljer.

Blev stående i containertunneln när farbror blå bestämde för att köra cyklistkontroll vid det nya rödljuset på Stadsgården. Nackapendlarna är tydligen satans lakejer att jag tillbaka i helvetet. Bilden förstärktes av kollegan som fattat posto vid det lagade rödljuset på Slussplan.

Härlig pendling idag. Blev ikappcyklad av Poopzilla, så vi fick en trevlig sampendling in till Söder, kul att ses!

Finvädret håller i sig, vilket är kul, och stressande på samma sätt. Känner att man måste ut hela tiden innan det tar slut...

Jösses vad borskämd man har blivit med fint väder på sistone. Idag blev det mtb till jobbet och jag har inget att klaga på idag heller :)

Börjar bra!
D214BDB8-E74C-4816-B27E-A8CF23E978FA.jpeg

Till skogs!
3FEEFF47-49DD-42DD-97DF-5D75C8FBAA1E.jpeg

Mitt pendeljag hälsar er!
D9A01FE0-A8CC-432D-8FE5-5C6487B9A106.jpeg

Vallmofälten i full blom
9B68517D-F6ED-485E-9D5B-0E243D8FA1A8.jpeg

Senast ändrad:
Galet trångt på cykelbanorna in från västra Stockholm. Otäck händelse vid Kristineberg: utslagen pendlare låg på rygg i banan. Två ambulanser var på plats och fixade till läget. Samtidigt passerade alla pendlare förbi i tyst kontemplation medan blodet rann diagonalt över asfalten. Gulp....

Så mycket folk!
Kunde inte låta bli att smita förbi på en del ställen när det var riktigt tillkorkat.

Cykelpolisen vid Götgatan/Hornsgatan läxade upp både mopedist i cykelbanan och bilist som stannat mitt i korsningen. Såg dock inte så angelägen ut om att dela ut böter för rödljuskörning i det fallet...

Det börjar bli olidligt trångt vid Slussen och Gamla stan med alla sommarcyklister, ett under att man inte ser fler krockar och smällar.

Tidigt ute och raka spåret till jobbet. Synd på en sån fin dag men jobbet får trots allt prioritet....
Götgatan och Slussen gick fint vid 7:15 trots en hel del folk.

Mycketvillhamer sa:
Jösses vad borskämd man har blivit med fint väder på sistone. Idag blev det mtb till jobbet och jag har inget att klaga på idag heller :)

Börjar bra!

Till skogs!

Vallmofälten i full blom

Lyxpendling!
Jag tog racern, fick lite medvind och lät benen spinna på. Skönt på sitt sätt.
Stadsgården och Slussen är en syn för ögat. Varför tar inte fler bussfällan på väg till Skeppsbron? Kön in i den smala banan genom S-kurvan på Slussplan blir hiskelig.

Mycketvillhamer sa:

Börjar bra!

Till skogs!

Vallmofälten i full blom
Vilken drömmig väg till jobbet!!!

Visst en hel del folk men så många är det inte, först vid St Mossen och in mot stan det tjockar till sig lite. Brukar inte vara några problem att passera så länge man håller god uppsikt för mötande cyklister. Passerade för Kristineberg ca 08:30 och såg ingen olycka. När och var hände den?

Var har ni Stravapendlat (alltså laddat upp till Strava inte nödvändigtvis rejsat) som mest?

Bilagor

• top_segments.png
    top_segments.png
    5.3 KB · Besök: 131
Per (Hofvet/Ängby) sa:
Visst en hel del folk men så många är det inte, först vid St Mossen och in mot stan det tjockar till sig lite. Brukar inte vara några problem att passera så länge man håller god uppsikt för mötande cyklister. Passerade för Kristineberg ca 08:30 och såg ingen olycka. När och var hände den?

Jag passerade en dryg timme tidigare och då tog två ambulanser hand om en pendlare som låg fixerad på bår. Efter lilla knäppen under essingeleden i backen ner mot thorildsplan, går ju att få upp bra fart där och mycket folk i rörelse på morgonen. Såg oskönt ut men personen verkade talbar iaf, hoppas att det gick efter omständigheterna bra.

Senast ändrad:
Tog en omväg på vägen hem. Hamnade bakom en snubbe i Djursholm på MTB som hade någon form av dödsförakt.

Han slänger sig över ett övergångsställe/cykel passage i 30+.

Upp med handen och uppmanar bilen att stanna och han fortsätter i samma höga fart. Den snubben kommer inte att bli gammal. När det finns sådana cyklister så är det inte så konstigt att vi är en hatad grupp av alla andra.

izar sa:
Tog en omväg på vägen hem. Hamnade bakom en snubbe i Djursholm på MTB som hade någon form av dödsförakt.

Upp med handen och uppmanar bilen att stanna och han fortsätter i samma höga fart. Den snubben kommer inte att bli gammal. När det finns sådana cyklister så är det inte så konstigt att vi är en hatad grupp av alla andra.

Darwin brukar lösa ut sånt.

Bengt-re sa:
izar sa:

Darwin brukar lösa ut sånt.

Mer klor i genpoolen!

Drog hem lite tidigare, passerade Slussen vid 16:45. Fy attan vilket kaos. Lite gormande fick jag när jag klev in i högerledet för att undvika att fronta med en stålgalje med ölrack. 3 led finns det inte plats för på cykelbanorna.

Idag var det varmt och skönt redan vid 6-tiden. Bestämde mig för att ta en liten extrarunda innan jobbet. Hann förbi och insupa lite havsluft vid Erstavik, sportgrus till Älta och avslutade med en VuÄlta till Sickla och lite grus igen till Hammarbybacken. Rullade på fint :)

Fjärdebrunn sa:
Drog hem lite tidigare, passerade Slussen vid 16:45. Fy attan vilket kaos. Lite gormande fick jag när jag klev in i högerledet för att undvika att fronta med en stålgalje med ölrack. 3 led finns det inte plats för på cykelbanorna.
Ja, Slussen i rusningstrafik är verkligen inget för den som vill ha lugn och fridfull pendling.

Lägesrapport, Älta, 07:10, riktning mot Sickla. Tjockt med snabba pendlare. Alla blev såklart omcyklade.
Snart känner jag mig redo för Le Peloton igen. Siktar på att bli avhängd strax innan Fisksätra som vanligt... ;-)

Precis börjat pendla landsväg ned till tågstationen. EPA traktorn fick trycka sig förbi mig och min racer. Känndes lite gött för en som är jäkligt otränad?
24 min ligger jag just nu på, på en 11 km landsvähs sträcka med en crescent nano.

En bil-rejser pendling. Inga bilköer in till stan. Imorgon blir det cykla i Götet. För slippa att bli utslängd av sambon så blev det raka benen. Första hårda markeringen ifrån henne vad gränsen går. Rejsar inte med håriga ben!

zodah sa:
Lägesrapport, Älta, 07:10, riktning mot Sickla. Tjockt med snabba pendlare. Alla blev såklart omcyklade.
Snart känner jag mig redo för Le Peloton igen. Siktar på att bli avhängd strax innan Fisksätra som vanligt... ;-)

Ah, måste vuÄlta mig senare. Så dags var jag redan hemma igen för att få iväg avkommorna till skolan. Mötte pelotonen i backen upp från Sickla. De såg inte alltför plågade ut.

Ömma ben efter gårdagkvällens tempolopp vid Grindsjön. Bet ihop och körde grus mellan Tyresö golf och Fredells. Fint och lugnt i skogen.

Bakhjulssläpp när jag pallnitade för ett rådjur som huserade på vägen efter en kurva. Tog en rejäl omväg till jobbet, vilket cykelväder!

Bar överkropp hem. Lite skämmigt kändes det, men när det är 32 grader, knallsol och ingen vind unnade jag mig detta.

I stort sett perfekt cykelväder.

Liten ekerörunda. 11 mil. Ett slags pendling det med.
Mycket Hövding blir det på en sån runda, mest inne i stan förstås. Hoppas dom kommer ihåg att ladda den.
"Kul" grej hände. Höll på att bli knockad av gubbe. Jag höll precis på att köra om honom vid Västerbroplan. Plötsligt slänger gubben ut sin vänsterarm, raklång, knuten näve. Jag undgår näven med en hårsmån. Han hade tydligen bestämt sig för att svänga vänster just där.

Gah, bara rakt till jobbet igen.
I morgon har jag dock lite tid att lyxpendla en omväg.
Är det lika mkt folk på Le Peloton en fredag som det är på onsdagar?

När man trodde att det inte kunde bli värre blir man omkörd av en trimmad elliggcyklist. Alltså en 3-4 decimeter hög projektil. Ska bli intressant och se hur det utvecklar sig

Lugn pendling pga sega ben sedan jag råkade cykla en 60-milare i helgen samt för att det är så enormt många cyklister. Vid Slussenbygget blev det förstås stängt när någon lastbil skulle ut eller om det var in. Märkligast idag var killen i kontorskit som blåste om rejält snabbt på elcykel samt killen med läderhjälm på en elförsedd fatbike. För att inte tala om tjejen som hade en stor fläkt på pakethållaren.

Slussplan klarades av utan incidenter men vid Tegelbacken ett mindre kaos pga att signalerna var avstängda.

Småsvettig i motvinden. Skippade shortsen och körde i vuxenbyxor och skjorta.

Som uppvärmning fick jag vända i dörren och byta bromsbelägg då jag upptäckte att frambromsen var helt slut. Nog dags att lufta snart också, men jag inväntar en regnig söndag...

Tillbaka
Topp