Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Tömma husperioden börjar närma sitt slut. Sen är det ett hus bara. och det behövs slängas mer.....
Nåja .Det regnade och backspurtade ned sambon idag.

Medvind och hot om regn i form av droppar, blev blöt inifrån istället, frågan är om man failade då?!?

Surprise surprise. Nu är även cb Huddingevägen vid Örbyleden avstängd. Man får väl snart ta en vaxholmsrunda för att komma in till stan?
Positivt: Alviks cykel passerades för upphämtning av ett hjul, lagat på rekordtid. Man tackar, excellent jobb som vanligt! :)

staine sa:
Surprise surprise. Nu är även cb Huddingevägen vid Örbyleden avstängd. Man får väl snart ta en vaxholmsrunda för att komma in till stan?
Positivt: Alviks cykel passerades för upphämtning av ett hjul, lagat på rekordtid. Man tackar, excellent jobb som vanligt! :)

Så nu blir det lite tystare rundor med dig framöver? :-)
Håller med om ekerörundan i helgen, den var tuff. Mina ben är fortfarande lite sura på mig.

Klibbigt i morse för övrigt, skulle tagit av mig jeansjackan...

Bevittnade en krock mellan damcykel och hund på hempendlingen igår.
Joggande dam med hund i flexikoppel tar upp i stort sett hela grusvägen framför mig, jag saktar in och cyklar i joggtempo bakom eftersom det kommer möte med något äldre par på cyklar. Efter att herrn cyklat förbi hoppar hunden ut rätt in i damens cykel.
Stannade inte för att kolla efterdyningarna något längre, men hunden verkar ha klarat sig under omständigheterna bra, och det var inte nära att damen på cykeln skulle ha vurpat heller. Tycker mest synd om hunden som har en matte som inte kunde hålla in kopplet när hon ser att det kommer cyklister emot henne (att hon även blockerade framfarten för mig genom att ta upp större delen av vägen verkade hon inte märka heller).

Fick även hem delar så jag kunde byta ut acrosen på räsern och därmed sänka styret med ca 2cm igår, så testade hur det kändes på vägen in i dag.
Kändes bra, så det blir nog till att kapa styrröret inom en snar framtid.

Luftfuktighet hög.
Farten god
Pendlingen kort

En nästan-incident där en flicka på kanske 10 år skulle över gatan till en väntande bil. Hon kliver rakt ut i gatan framför mig. Ser sig inte för och hör mig inte heller (tygligen) men jag hade ninjaskillsen påkopplade och sladdade ett par ggr och kunde gira åt sidan. Ett litet "oj" fick hon fram.

fhloston sa:
Sega ben efter helgens loopar. Eftersom SMHI lovar regn fick jag ta fram pendlaren igen. Den har förresten fått nya bromsar, jag har standardiserat så att jag har likadana belägg och 180 mm skivor på pendlaren och skogshojen.

Felanmälde Gröndalsbron igen. Den ser ut som en grusväg numer. Ja GC-banan då. Delen för biltrafik är ren och fin.

Mötte sopbilen där i morse :-)

Blev trängd mot trottoaren av en blå SL-buss... annars som vanligt händelselöst på min väg

Senast ändrad:
Trodde det skulle vara lite tomt vid 07.20-tiden men ack vad man bedrog sig. Fullt med folk. Fick mot/sidvind from hell vid Vikingterminalen, en vind som sedan plötsligt ändrade sig och blåste med.

Blev fuktig på ryggen trots måttlig hastighet och sidvind, men ganska behaglig pendling in till Nyköping ändå. Fick dock dåliga vibbar av en figur i keps som hängde vid cykelställen vid järnvägsstationen, han stod iofs bara där och tittade ut över spårområdet, till synes utan att ta någon notis om anländande cykelpendlare, men varför just där? På marken jämte honom låg någon slags bag, något fick mig att undra vad som fanns i den, men vad ska man göra, man kan ju inte bara gå fram och ruska om en främmande person som inte gör något och fråga om han tänker stjäla ens cykel snart.....?

Mvh Ulf S.

Pendlarvapen i vila.....

Bilagor

• 20180612_071203.jpg
    20180612_071203.jpg
    432.3 KB · Besök: 69
Skulle inte ställa något annat än en osäljbar rishög vid en tågstation.

Upplevde oförväntat pigga ben in till stan efter helgens 60-milare. Däremot var hunden väldigt trögstartad. Mycket folk vid 08:30.

Körde 118km backintervaller i söndags och det sitter fortfarande i benen. Igår var det trögt in till jobb och det blev inte bättre av att man var sen till dagis då lillgrabben inte ville vakna. Igår på vägen hem blev det visserligen en knapp mil extra, men medvind hela vägen så det gjorde inte så mycket.
Idag var man inte direkt utvilad då jag kom i säng sent och hölls vaken minst två timmar av en liten skit som inte alls ville sova. När det var dags att stiga upp var det omvänt, då skulle det bara fortsättas sova vilket innebar att jag var ännu mer försenad till jobb i morse. Till råga på allt blåste det mer motvind också. Trots hotande moln och pendlare utan skärmar dagen till ära var det dock torrt hela vägen (utom innanför tröjan då). Nåja, det är veckans näst sista pendling (måste ju ta mig hem i eftermiddag också), sen är det vila fram till helgen och stundande rundning av vattensamling i mellersta Sverige.

Gott om motvind och vinterkyla (nåja, jämfört med senaste tidens högsommarvärme). Får ta alternativa vägar då min standardväg är avstängd för omasfaltering.

Hittade cykelgaraget på nya kontoret. Helt ok, kort+kod, låsmöjligheter, låsparkering och pump/kompressor. Minst två olåsta cyklar, så inbrottsfrekvensen är väl inte skyhög direkt. Fortfarande fascinerad över hur folk kan lämna relativt fina hojar olåsta i gemensamma jobbcykelrum, dock.

Stackars typ 6-åring på cykel med gående pappa hamnade mitt rusningen i kurvan under Signalbron Solna i morse. Mindre än så kan ju skrämma ett stackars barn från cyklingen.

Sedan hade någon roat sig med att lägga ut "farthinder" på servicevägen mellan spår och E4 mot Helenelund. Tänkte nog inte på att en cykel lätt kan hålla samma fart i mellanrummen mellan stenarna.

Men på väg hem hade denne någon insett det och på två nya ställen utökat hindren med grenar över hela banans bredd och en stor rot med spretande... rötter mitt i banan. Båda dessa hinder avlägsnades omedelbart. Dock inte stenarna vilket jag har lite dåligt samvete över. Sorry. Varnade dock en mötande cyklist, och felanmälde när jag kom hem.

Sen tänkte jag att det kanske är dags att börja hälsa på den cyklist jag i princip mött två gånger om dagen i drygt ett års tid nu, på sträckan mellan Sollentuna och södra Solna beroende på tid. Så idag fick han en försiktig nicking. Så försiktig att den nog inte uppfattades. :) Någon här som har lite grånat skägg och pendlar den sträckan året runt?

/egge

Fjärdebrunn sa:
Skulle inte ställa något annat än en osäljbar rishög vid en tågstation.
Cykeln var kvar när jag kom tillbaka, om det berodde på att den faktiskt ÄR en osäljbar rishög, eller att den skumma figuren mot förmodan hade rent mjöl i påsen/valde någonting annat vet jag inte men det kändes bra ändå.
Kände mig pigg i benen och letade elcyklister att kränka på hemvägen men hittade inga, dock några vanliga, men det blir väl inga poäng på det antar jag....

Mvh Ulf S.

Jag satt just och fundera på, om fler skulle skriva till trafikkontoret och föreslå cb på en smal remsa av Centralbron (på sikt såklart, inte i morgon ;)) för att avlasta Slussen, då kanske dom skulle komma på, oj det är fler som tycker som staine. Och till sist blev det av.
Eller? skulle dom tänka, oj va många töntar det finns.
Ja nu har jag skrivit i alla fall.

Radiac sa:
fhloston sa:
Sega ben efter helgens loopar. Eftersom SMHI lovar regn fick jag ta fram pendlaren igen. Den har förresten fått nya bromsar, jag har standardiserat så att jag har likadana belägg och 180 mm skivor på pendlaren och skogshojen.

Felanmälde Gröndalsbron igen. Den ser ut som en grusväg numer. Ja GC-banan då. Delen för biltrafik är ren och fin.

Blev trängd mot trottoaren av en blå SL-buss... annars som vanligt händelselöst på min väg

Igår blev det inte cykel pga anledning.

Idag hoppfull inför Gröndalsbron. Men... Om det åkt en sopbil där måste föraren ha glömt att fälla ner sopvalsarna... ?

Relativt händelselös tidig pendling in. Däremot lite irriterande att trafikljuset från Olof Palmes gata upp mot Sveavägen inte verkar reagera på cyklister. Efter någon minuts trackstandövning ledsnade jag på att vänta på grön signal som aldrig kom och rullade över på övergångsstället. Undrar när på morgonen signalerna går från att vara trafiktriggade till att följa ett förutbestämt schema.

Årets sista (!) pendling inför annalkande föräldraledighet. Avfirades med PR på mitt till-jobbet-segment med över 30 s.

Låg och tryckte på vid Ältabergsvägen och hör bisvärmen av peloton-cyklister komma. Ett mäktigt ljud måste jag säga! För ovanlighetens skull kom dom sakta sakta sakta och jag kunde hålla jämnt (nåja) tempo i alla fall några 100 m. Annars brukar klungan bara svischa förbi. Lite mental draghjälp även om det är några meter i sidled mellan cykelbanan och bilvägen.

Blir således mitt sista bidrag i den här tråden för ett tag, men jag kommer hålla koll på er, särskilt under de bistra vintermånaderna! Kör hårt så ”ses” vi igen i februari!

Motvind men sol, och lite mindre luftfuktighet än igår morse. Knappt några cyklister alls på vägen, mötte bara en liten kille i 6-7års åldern och en äldre herre som värdigt gled fram, rak i ryggen som en fura.
Vid skolan vid västra infarten så har det stått arbetsmaskiner ett tag, men nu var de borta så jag beslöt mig för att runda skolan en annan väg, och se, där fanns en helt nyasfalterad bit väg som varit grus sedan urminnes tider! Små ljuspunkter i en i övrigt händelselös morgonpendling.

Mvh Ulf S.

Utlovades rikliga mängder regn till idag, men det styrde jag snabbt av genom att förbereda gräsmattan därhemma med konstgödning. Fick sätta på vattenspridaren imorse istället. Hög luftfuktighet och klibbigt väder, men för en gångs skull snudd på vindstilla, men det styr nog upp sig till eftermiddagen!

När min sambo o jag säger att vi inte cyklar till jobbet så bränner vi minst 1 mil tor på brommie. Dagens garv den hare som sprang en motionsrunda på elljus spåret.

fhloston sa:
Radiac sa:
fhloston sa:

Igår blev det inte cykel pga anledning.

Idag hoppfull inför Gröndalsbron. Men... Om det åkt en sopbil där måste föraren ha glömt att fälla ner sopvalsarna... ?

Märkte det med i morse...

Jag körde om den i backen ner från Stora Essingen mot Gröndalsbron, och tog för givet att det skulle sopa hela vägen, men det verkar som att den bara tog på g/c-banan innan själva bron....
Och det var en liten, så plats på bron hade den fått....

Senast ändrad:
GoranS sa:
Relativt händelselös tidig pendling in. Däremot lite irriterande att trafikljuset från Olof Palmes gata upp mot Sveavägen inte verkar reagera på cyklister. Efter någon minuts trackstandövning ledsnade jag på att vänta på grön signal som aldrig kom och rullade över på övergångsstället. Undrar när på morgonen signalerna går från att vara trafiktriggade till att följa ett förutbestämt schema.
Runt kl 06,30 vet jag av egen erfaren het att de brukar fungera även för cyklister. Men det kanske är långt senare än vad "tidig inpendling" innebär...:)

Mjölksyra till frukost på Le Peloton Esbo.
Var ett rådjur som såg ut att vilja ut i vägen framför oss, men den ändrade sig och sprang in i skogen igen.

I morse var allt motigt. Motigt att gå upp, motigt att ta på cykelkläder, motigt att cykla i motvinden till jobbet. Har haft trötta ben hela veckan, gissar på att det har med småbarnassömnbrist att göra.

Nåväl, kom ju till jobbet i alla fall. Flyttade bak sadeln lite i morse men glömde sänka den så det ska jag göra innan jag drar hem, kul att veta va?

Molnigt och lite fuktig luft, men någonslags sida/medvind gjorde det ganska behagligt ändå, hoppades på ett litet race med en lycraklädd snubbe på MTB, men han släppte i den lilla stigningen innan Gumsbacken och syntes sedan inte till. Hade lite problem att hitta låset vid stationen, vegetationen börjar dölja det mesta av cykelställen nu, men jag hittade det till slut och kom upp till perongen samtidigt med tåget. Den varma soliga perioden har inte varit snäll mot gummit i mina egentligen tillfälliga 32mm Spectradäck som nu har torrsprickor i sidorna, men hos DHL ligger ett paket med nya 37mm Michelin Protek, jag undrar hur de är att cykla på.....?

Mvh Ulf S.

Plötsligt händer det. Eller, ja, de har ju hållt på och byggt ett tag, men nu är det klart.
En stump GC som knyter ihop huvudstråket Hässelby- Stockholm och yttre delarna av Hässelby.

DSC_0607.JPG

Mest motvind men även mkt sidvind. Tydligt att de mer ovana cyklisterna tycker att sidvind är ett jävla ofog. Oj så det vinglades idag på cykelbanorna. Många låg även helt i mitten och tuffade på, antar för att kunna ha mkt vingelmån i vindbyarna.

Tyckte vinden fladdrade hit och dit när jag åkte in till jobbet vid femsnåret i morse. Ena stunden cruisade man i 35-40 km/h och nästa fick man ta i för att hålla 25 km/h och då åker jag ändå rätt mycket i samma riktning. Skönt dock att komma före rusningen. Igår var jag sen och att få någon mobilknappande vingelgök som knappt håller styrfart framför sig när det är så mkt cykeltrafik att det är olämpligt att köra om är inte min idé om trevlig cykelpendling.

GoranS sa:
Tyckte vinden fladdrade hit och dit när jag åkte in till jobbet vid femsnåret i morse. Ena stunden cruisade man i 35-40 km/h och nästa fick man ta i för att hålla 25 km/h och då åker jag ändå rätt mycket i samma riktning.
Så är det ju oftast i Stockholm men någon gång per år har man tur istället. Idag var en sådan dag för mig. Kändes som att jag hade vinden rakt i ryggen hela tiden trots att jag kryssar en hel del.

Blåsigt och lite ruggigt men snabbt, hade vinden i ryggen in till kontoret. Var nära att pressas mellan husvägg/taxi när sistnämnde tyckte cykelbanan var ok att köra upp på i full fart, tappade humöret lite och kastade muggen (pappmugg) med kaffe på vindrutan. Det var onödigt. :/

Tillbaka
Topp