Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Motvind! Fick en kvinna på rulle större delen av vägen till Stenpiren. Såg masterna på Volvo Ocean Race-båtarna under tiden jag korsade älven.

Le Peloton, kortis, efter gårdagens firmafest och förra veckans 120 mil. Klart sura ben som gnällde när jag ville upp i förning och skulle runda den lilla klungan. Kedja och växlingar funkade inte alls i kantvinden. Trevlig frukost på Le Mond och så in för att röja efter festen på kontoret. Tror jag drar hem snart...

Svag medvind och morgonsol, perfekta förutsättningar mao, men benen var lite sega efter gårdagens träningsrunda med 2.5åring i barnstol. Ca.20kg extra gör lite skillnad i Kolmårdsbackarna, tänk om man kunde vara 20kg lättare ibland istället, h-e vad det skulle gå!

Mvh Ulf S.

Fint! Medvind också.

20180615_082337.jpg

Precis när fotot tagits blev jag omkörd av en gråhårig herre på en fs. Den låga kadensen i kombination med bra fart fick mig att tro att det var en elcykel. Jagade honom de kilometrarna som var kvar in till stan. När jag till slut närmade mig konstaterade jag att han inte hade motor.

Ingen VR i dag men väl en vuÄlta. 30 km i st för 30 mil. Same same but different och inte en trängsel i sikte. (Dock ett lågt flygande flygplan som tydligen hällde vatten på en brand).

pendlar ibland mot riktningen ut mot täby. det är alltid äventyrligt, men senaste veckan har det hopat sig fler dårar än vanligt som kör om andra cyklister mot möte, eller ligger långt ut i mötande fil vid skarpa kurvor.

det här brukar annars vara ett fenomen när blåbären kommer ut i början av april och maj. vet inte vad som triggar fenomenet nu?

är det minsta skymning brukar jag även dagtid ha lyse på denna sträcka.

staine sa:
Jag satt just och fundera på, om fler skulle skriva till trafikkontoret och föreslå cb på en smal remsa av Centralbron (på sikt såklart, inte i morgon ;)) för att avlasta Slussen, då kanske dom skulle komma på, oj det är fler som tycker som staine. Och till sist blev det av.
Eller? skulle dom tänka, oj va många töntar det finns.
Ja nu har jag skrivit i alla fall.

Här är svaret:

Hej,

tack för din synpunkt.

Trafikkontoret arbetar med en cykelbro från Slussen till Gamla Stan, men vi tar till oss din idé och tar med oss den in i vårt framtida arbete.

Med vänlig hälsningar

Rickard Cademan
Handläggare
Trafikplanering, Trafikkontoret
rickard.cademan@stockholm.se

Igår följde jag med frun på löprunda med avslutande 400 m intervaller...
Det är förvisso samma muskler som arbetar som när man cyklar men ändå helt olika. Svår mjölksyra igår och rejäl träningsvärk idag.

Att cykla gick ändå som en dans. Kände inte ett smack fören jag klev av cykeln nere i garaget och började gå mot hissarna. Då var jag en stel gubbe med träningsvärk igen.

Jag märkte inte att jag hade några ben förrän jag var nästan framme vid jobb. Helt j-la tomt var det. Motvind till råga på allt. Skyller på PR på lördagens 30-milare runt den där f-e sjön...

tinkerbell sa:
Jag märkte inte att jag hade några ben förrän jag var nästan framme vid jobb. Helt j-la tomt var det. Motvind till råga på allt. Skyller på PR på lördagens 30-milare runt den där f-e sjön...

Ja, lite blåsigt var det allt.

Idag gick det fort, skön luft efter nattens gårdagens regn. Mindre cyklister än vanligt, har semestern börjat för vissa tro...?

Lite färre cyklister. Pendlingens happening var polisen som på en segway röt åt en cyklist som cyklat mot rött. Vederbörande hävdade att det var grönt eller blinkande ljus, var där gamla stan möter slussen.

Oförskämt fräscha ben efter lördagens runtomsjöcyklande så det fick bli långa vägen till jobbet i lätt medvind och drygt 33 km/h i snitt över 38 km. Bra morgon för att vara måndag.

Jag kom ihåg nya cykelbanan vid Vinsta idag. Trevlig.

En tant på väg åt motsatt håll viftade frenetiskt på en annan cykelbana, antar att hon menade att jag körde "mot trafiken". Jag viftade tillbaka och hoppades hon trodde att jag menade att den var dubbelriktad, för det gjorde jag. Knepigt det här med kommunikation ibland.

Fick motsvarande vift av en busschaufför för en tid sedan. Vinkade tillbaka...
ipv6 sa:
Jag kom ihåg nya cykelbanan vid Vinsta idag. Trevlig.

En tant på väg åt motsatt håll viftade frenetiskt på en annan cykelbana, antar att hon menade att jag körde "mot trafiken". Jag viftade tillbaka och hoppades hon trodde att jag menade att den var dubbelriktad, för det gjorde jag. Knepigt det här med kommunikation ibland.

Blåste in till stan med många Strava pokaler utan att se några mindre cyklister, däremot ganska få av alla storlekar.

Hemfärden blir ett bra pass i motvinden.

Imorse såg jag det för första gången, kombination av bockstyre, lycra och ...hövding. På en och samma cyklist.

Vinden kom från alla håll i morse, en regnskur blev det också.

Promenerade hem från jobbet.

Nu en veckas semester.

Peth sa:
Vinden kom från alla håll i morse, en regnskur blev det också.

Promenerade hem från jobbet.

Nu en veckas semester.

Ja märklig vind idag - vette f-n från vilket hål det egentligen blåste. Blåste ut en satans massa kottar och bös på vägarna bara. Ett träd till och med - cyklade runt då det är knepigt för stela gubbar på pendlaras att bunnyhoppa över vindfällda träd.

Lite dugg fuktade även min kropp.

Ingen semester i närtid här inte.

Åkte på skum förkylning som inte gav annat än rethosta. Fick ta bilen några dagar, men idag var jag tillbaka på cykeln. Höll igen i motvinden för att inte provocera fram ett återfall. Inte lätt när det dyker upp premiumharar framför en (i form av en kompis/kollega som pendlar från samma by som jag).

Blir också svårt att hålla igen i em när det blåser som fasen åt rätt håll och man har en annan kompis som hetsar Strava-segment. Får nog sikta på zen-cykling ändå.

Min förbannade nackspärr vill inte riktigt släppa. Det har gått flera dagar men likväl måste jag vända överkroppen för att se mig om. Annars fin pendling med lagom värme och relativt lugnt på gatorna, har semester börjat eller var jag bara sen?

Skön medvind in till Nyköping, växlande molnighet men ganska varmt och skönt, fick ett tight möte i Ekebybacken med en dam som promenerade upp med sin cykel och lyckades ta upp nästan hela cykelbanans bredd, precis i en liten kurva med en lyktstolpe på yttersidan, men det gick bra med någon decimeters marginal. Stannade till hos Mekonomen och köpte en sprayburk till ett kommande cykelprojekt, sedan var det färre cyklar än vanligt vid jvg stationen, många som tar lite semester innan midsommar?
I morgon kan det bli en historisk dag, det KAN vara min sista cykelpendling i den här delen av världen, vi får se.......

Mvh Ulf S.

Lugnt förutom några elcyklar och en som ville snyta sig när jag var jämsides, försökte dra en moped uppför Västerbron men det gick mindre bra.

Tillbaka
Topp