Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Undvik. Konstanta kast på cykel genom sthlm city.

Edit: undvika kanske var lite magstarkt och emotionellt skrivet vid tidpunkten då jag precis passerat genom söder vid mariatorget med packad snö som delade på sig pga ens smala däck. Detta gav mig bara konstanta kast och en vurpa. Kanske hade varit lättare med grövre däck, vad vet jag. Kämpigt var det iaf, gav 20min extra pendlingstid.

Senast ändrad:
Det var inte alla ställen det var plogat på imorse :)

Men det gick bra faktiskt, överallt förutom på moddig bilvägbana där det blir så fruktansvärt spårigt.

Härliga vintervyer!

Bilagor

• IMG_20190128_053439.jpg.png
    IMG_20190128_053439.jpg.png
    244 KB · Besök: 117
Aftonbladet körde en kampanj i helgen med både ledare, https://www.aftonbladet.se/ledare/a/4dpqxa/ge-mig-feministisk-snorojning-annars, och kolumnist, https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/xR6AdX/snorojningen-ar-ett-komplett-vansinne, mot att man skottar cykelbanor. Undertonen är att cykla gör man inte på vintern "Förklara varför det ska vara enklare att cykla än att gå mitt i vintern".

De lyckas också prata om feministisk snöröjning och samtidigt osynliggöra kvinnor som cyklar "Men nu består inte staden av enbart medelålders män med ett behov av motion".

Kampanjen fick snabbt effekt. Idag var cykelbanorna inte skottade.

Ej snöröjt.
Ej plogat
Bara modd och skit.
Ok, vissa trottoarer var plogade och sopsaltaren hade varit ute fast det var antagligen väldigt många timmar sedan.
klarade mig fint ändå men det var tidvis rätt fostrande. Fick en del oväntade sidledsförflyttningar på bilvägar. Fick ta det lugnt långa sträckor.
Mina ninjaskills men kanske främst lågt tryck och måttlig fart räddade mig.

Sopat på en del ställen längs med Hägerstensvägen och västerbron. Moddigt annars, lite ofriviliga kast men breda däck är väldigt skönt i det här föret, bara trampa och hålla fart. Tomt i cykellrummet på jobbet.

Mestadels åkbart kring Sthlms norra tullarna. Bara några bitar med oröjd snö ovanpå gamla spår var behövdes min 29x2.6 MTB däck isf Marathon Supreme på min pendlar.

Största problem var en konstant dusch av slask rund framhjulet när snön/slask var lättbrun. Förra året hade jag ingen problem als. De åtta åren innan på min gamla cykel har jag kanske haft en liten dusch några gånger, men ingenting liknande. Vad kan de berör på? Större eller mindre mellanrum mellan däck och skärm? Däckbredde? Eller har vi inte haft sån slask i Stockholm förut?

Senast ändrad:
Vek ner mig och tog ångestexpressen.... var nog klokt då det var svårt att gå till stationen... nya tag med cykel imorrn då det bör vara bättre plogat i förorten...

adrianm sa:
Aftonbladet körde en kampanj i helgen med både ledare, https://www.aftonbladet.se/ledare/a/4dpqxa/ge-mig-feministisk-snorojning-annars, och kolumnist, https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/xR6AdX/snorojningen-ar-ett-komplett-vansinne, mot att man skottar cykelbanor. Undertonen är att cykla gör man inte på vintern "Förklara varför det ska vara enklare att cykla än att gå mitt i vintern".

De lyckas också prata om feministisk snöröjning och samtidigt osynliggöra kvinnor som cyklar "Men nu består inte staden av enbart medelålders män med ett behov av motion".

De lyckades få in ett "bara de färgglada lycramännen på sina tävlingscyklar kan susa fram på banor helt befriade från alla hinder." med..
Haha, hur många cyklar i lycra på tävlingscyklar mitt i vintern?

Men, jag tycker i alla fall att det är helt ok att folk går på de sopsaltade cykelbanorna istället för snömoddig gångbana bredvid,
är såpass mycket mindre cykeltrafik vid den här tiden på året att det går bra att samsas om den.

stefank sa:
adrianm sa:

De lyckades få in ett "bara de färgglada lycramännen på sina tävlingscyklar kan susa fram på banor helt befriade från alla hinder." med..
Haha, hur många cyklar i lycra på tävlingscyklar mitt i vintern?

Men, jag tycker i alla fall att det är helt ok att folk går på de sopsaltade cykelbanorna istället för snömoddig gångbana bredvid,
är såpass mycket mindre cykeltrafik vid den här tiden på året att det går bra att samsas om den.

Cyklistbloggen har bl.a. noterat att Lena Melin har fotograferats vid en sopsaltad kombinerad gång/cykelbana som leder fram till busshållplatsen där hon står. :-)
https://www.cyklistbloggen.se/och-aftonbladet-tar-bladet-fran-munnen-igen/

Hempendlingen var bra sopad. Tomteboda-Kungsholmsstrand-Stadsgårdsleden-Sickla. Dimman var lite besvärlig.

Som att cykla snögubbe ungefär, undvek "cykelvägen" där va det bara mossigt och störa läskiga traktorer utan plogen nere men helljus o tuta på...=/

Bilagor

• 20190128_173336.jpg
    20190128_173336.jpg
    92.9 KB · Besök: 118
  • 20190128_175906.jpg
    20190128_175906.jpg
    121 KB · Besök: 138
Hurra!
Enligt Nacka gators Twitter är sopborsten lagad. Fick dessutom se den i full vift mär jag skjutsade grabben till sen träning i Nackatältet. Blir finåka imorgon :)

Senast ändrad:
06DEFA60-D140-4F5B-BF92-BA4CA40CAEA4.jpeg

Det var lite moddigt i Gbg... Satte på vinterdäck fram men orkade inte mecka med att ta av bakhjulet.

Dotterns nya vinterdäck funkade fint!

A7E04E42-EA25-4291-B170-A93B04977739.jpeg

Adhocalias sa:
Det var lite moddigt i Gbg... Satte på vinterdäck fram men orkade inte mecka med att ta av bakhjulet.

Dotterns nya vinterdäck funkade fint!

Starkt att hon cyklar mitt i vintern. Tog mina systersöner till skolan imorse och de lurade mig att de fortfarande åker vagn. De satt där med varsin rånarluva och tjurade. Insåg att de hade fintat mig när skolfröken skrattade åt att de har en så fin morbror som skjutsar i vagn när det är kallt.

Tror att en dag som denna sliter mer på drivlinan än hela sommarsäsongen. Floder av saltvatten och grus.
Men utöver det så gick det fint.

Med tanke på hur vått det var igår så var det förvånansvärt torrt idag. Ice spiker pro och motvind är ingen bra kombo om man har bråttom någonstans. Det är iofs inte halka och slicks heller...

Funderade lite på det här med sopsaltat. Så länger det håller sig mellan 0 till -7 grader är det ok men därefter så är risken stor att det blir en skridskobana av det hela. Om några dagar kommer vi få svaret på denna fråga!

Såg sopsaltaren in action idag, festligt vad det sprutade och yrde snö framme vid den stora sopborsten. Senaste dagarna i övrigt:

- Cyklade förbi en joggare som hade kortbyxor och bara ben imorse
- Fick krångla mig förbi ett stort antal ryssar som gick obekymrat i cykelbanan utmed stadsgårdskajen från någon båt igår
- Såg en krasch i fredags i 90-gradersböjen på Riddarhuskajen, ung tjej med damtralla men hon borstade av sig snön och fortsatte
- Pigga ben idag, kan det bero på att jag anmälde mig till PBP, 120 mil i augusti?

BC sa:
staine sa:
Fegade ur. Kompenserade med 45 min Zwift. Snittwatt 249.

Yeah, right

Erkänn att ni är glada att slippa bli avhängda på GC!

Obs ovanstående kan innehålla ett litet uns av ironi.
Obs ovanstående innehåller ett understatement.

(Apan påstår förresten att Zwift kan vara glädjemätare? Kan det stämma? Ja svettigt vart det i alla fall)

Behagligt men fuktigt kämpar för fullt att hålla mig i låg pulszon som träningsschemat säger, inte lätt när sådana som Staine blåser förbi.
Tröstar mig med att jag skall vara som starkast i juni och inte i februari. I övrigt börjar drivlinan tacka för sig.

+1
Och det kan ju bli riktigt spännande nu när detta fryser... kanske dags att smörja upp gamla Bettan som har wxc 300.

Misstänker gammelgubben kör med samma taktik. Måste få till en fika på söder. Nåja då måste man visst cykla. Dålig vecka för det.
bossjo sa:
Behagligt men fuktigt kämpar för fullt att hålla mig i låg pulszon som träningsschemat säger, inte lätt när sådana som Staine blåser förbi.
Tröstar mig med att jag skall vara som starkast i juni och inte i februari. I övrigt börjar drivlinan tacka för sig.

Tillbaka
Topp