Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Äsch. Tunnisar.

Årsta bestod av osandad/osaltat istäcke, Årstabron var helt underbar. Södermalm var lite isgata. Skeppsbron var början på hej kom och hjälp mig, massor av is men även barmark, trångt med de gående på samma yta. Nybrokajen var total isbana, på Strandvägen så har ju någon plognisse fått totalt hjärnsläpp och plogat upp en stor vall mitt i cykelbanan. Förbi Filmhuset och Gärdet var även där fint underlag.

Tycker det var helt okej att åka på då allt lösdrivande jox från igår hade ju fryst på och snön packades bra. Funkade iaf godtyckligt med mina Schwalbe Winter 120-dubb.

Hörde av en arbetskollega att bussen han stått och väntat 20 min på stannade halvvägs till jobbet och släppte av alla resenärer då chauffören menade på att bussen måste vända tillbaka pga det åkte två tomma bussar bakom... logiken där alltså. Kollegan var lagom upprörd men svensk som man är så var det bara att stoppa ner den knutna näven ner i fickan.

-10,6.

Bodyn på pendlaren frusen. Gick ej att tina. Inte ens med låga.

Blev Fuelen.

Myggfritt och krispigt. Såg ingen annan på cykel. :)

Allroad sa:
Äsch. Tunnisar.

Årsta bestod av osandad/osaltat istäcke, Årstabron var helt underbar. Södermalm var lite isgata. Skeppsbron var början på hej kom och hjälp mig, massor av is men även barmark, trångt med de gående på samma yta. Nybrokajen var total isbana, på Strandvägen så har ju någon plognisse fått totalt hjärnsläpp och plogat upp en stor vall mitt i cykelbanan. Förbi Filmhuset och Gärdet var även där fint underlag.

Tycker det var helt okej att åka på då allt lösdrivande jox från igår hade ju fryst på och snön packades bra. Funkade iaf godtyckligt med mina Schwalbe Winter 120-dubb.

Hörde av en arbetskollega att bussen han stått och väntat 20 min på stannade halvvägs till jobbet och släppte av alla resenärer då chauffören menade på att bussen måste vända tillbaka pga det åkte två tomma bussar bakom... logiken där alltså. Kollegan var lagom upprörd men svensk som man är så var det bara att stoppa ner den knutna näven ner i fickan.

Jojo, men så heter du Allroad ?

Jag har cyklat till och från jobbet varje dag, året om, i drygt 25 år. Så j-vla illa som det är i Stockholms innerstad nu har det aldrig varit någon gång tidigare. I alla fall inte så många dagar i följd!

Oförväntad oproblematisk utan dubb kring Sthlms norra tullarna. Enda problemet var en frusna Alfine växelreglare eller vajer, men backarna var ingen problem idag i femte växel. Jättefin cykelväder!

bsandborgh sa:
Jag har cyklat till och från jobbet varje dag, året om, i drygt 25 år. Så j-vla illa som det är i Stockholms innerstad nu har det aldrig varit någon gång tidigare. I alla fall inte så många dagar i följd!

Dagens politiker prioriterar annat än trafik och vägar/trottoarer/GC-banor... (i alla fall när det gäller underhåll...)

6 Februari

6feb1.jpg

6feb4.jpg

6feb2.jpg

6feb3.jpg

Oväntat bra från västerort och inåt. Från Fridhemsplan till KS helt obegripligt uselt.

Rätt kul på det hela taget...

Det var sommarväglag på Essingeleden imorse... vek ned mig p g a det förväntade kaoset. Det lilla jag såg av cykelbanor hemmavid i Nacka såg rensopat ut!

Vek ner mig och plockade fram min FS 26a med 2.40r. Pendlar vanligtvis med cross. Funkade fin mtvt. Riktigt roligt att bara bränna rätt över all fryst skit. Men oj vad segt det går med MTB jämfört med crossen, hade glömt och långsamt det var..... Pendlar Mälarhöjden-Östermalm och en stor del av sträckan var rätt kass.

Kungsträdgårdsgatans knotterfest var lite av morgonpendlingens höjdpunkt. Bara att garva åt det. Lite sol på näsan hjälpte humöret på alla.
Fortsätter överge smågatorna för Sveavägen och Hamngatan. Där finns ju trögflytande biltrafik på asfalt att navigera bland.

Men allvarligt alltså, hur VAR det nu då? Var det åkbart Stadsgårdskajen, Munkbron, Kungsholms strand eller Norr Mälarstrand och sen upp mot Solna via Pampas och Säpo? Kan man ta cykeln imorron eller ska man njuta av värmen i bilen igen....?

IMG_20190206_180723.png
Nä, men man borde väl beställa en sån här från mannen, myten, peruanen. Så kanske man klarar sig i Stockholms pendlarterräng framöver. Känns som om fyrhjulig fatbike är det nya svarta. Kom ihåg var ni läste det först.

Norrlandsgatan och Kungsträdgårdsgatan var ocyklingsbara (för mig i alla fall). Den förra på grund av bilar och den senare på grund av underlag.

I övrigt gick det att ta sig fram. Men inte var det så jävla kul inte, förutom i Danderyd, där det som vanligt var, efter förutsättningarna, bra underlag.

På det stora hela var det rätt ok. Götgatans cykelbana, bäverdammen vid Överjärva och Torsgatan, var sämst med spåriga iskanter.

Fastnade i bilkön på Hamngatan. Borde valt bussfilen. Man lär sig.
Glömde slå på Strava. Alla fick köra om mig. Risig så lika bra det.

Incident med hundägare som tyckte att jag hojtade för högt och nära inpå. Kan kanske ta på mig det men dessa hundägare är ett jävla yvigt och lurigt ekipage. I övrigt bra cykelvägar i Huskvarna/Jönköping.

Klotade framför bussen på Kungsträdgårdsgatan. Gick bra men oskönt sätt att vagna nere på isen och blötan.

Blir att leta ny hjälm...

Fjärdebrunn sa:
Klotade framför bussen på Kungsträdgårdsgatan. Gick bra men oskönt sätt att vagna nere på isen och blötan.

Blir att leta ny hjälm...

Ajdå, hoppas att du är hel för övrigt.

Pendlingen var ganska vidrig skulle man kunna sammanfatta den som. Kortaste vägen är inte den bästa vägen, längre är bättre!

Helt ok i västerort, underlaget hade inte hunnit tina. Längst en sträcka vid bällstavägen har plogbilen kommit i självsvängning (antar jag) och producerat säkert 100 fartgupp i snö tvärs cykelbanan....

Blev att ligga 80% av sträckan ute på vägbanan istället idag då cykelbanorna var förenat med livsfara.
Blev idiotförklarad av en bilist som ifrågasatte hur jag tänker när jag tar en tävlingscykel (notera att jag kör på en White CX hoj) ut på vägarna i detta väder.
Disskutionen avslutades med att han frågade efter råd till vart han kunde köpa likadana dubbdäck som jag hade så han också kunde börja vintercykla :)

JockeS sa:
Blev att ligga 80% av sträckan ute på vägbanan istället idag då cykelbanorna var förenat med livsfara.
Blev idiotförklarad av en bilist som ifrågasatte hur jag tänker när jag tar en tävlingscykel (notera att jag kör på en White CX hoj) ut på vägarna i detta väder.
Disskutionen avslutades med att han frågade efter råd till vart han kunde köpa likadana dubbdäck som jag hade så han också kunde börja vintercykla :)

Bra avslut! ?

kontorsråttan sa:
Men allvarligt alltså, hur VAR det nu då? Var det åkbart Stadsgårdskajen, Munkbron, Kungsholms strand eller Norr Mälarstrand och sen upp mot Solna via Pampas och Säpo? Kan man ta cykeln imorron eller ska man njuta av värmen i bilen igen....?

Jag svarar själv ifall någon annan undrar :-)

Nacka till stadshuset var i stort sett sommarväglag. Kungsholms strand var farbar men det var smalt på sina ställen så lite trixigt vid möten. Inte den bästa vägen. Upp till Solnavägen via Pampas och Säpo hyggligt bra. I Solna var det hyfsat men några större slaskpartier längs Solnavägen. Totalt sett mycket bättre än förväntat!

Tack för omtanke. Känns bra, inga skador alls, men man blir lit omtumlad. Fel ställe att försöka rycka upp cykeln ur ett isigt hjulspår för att försöka landa i nästa. Brakade in i skyddsmuren vid byggropen på Kungsträdgårdsgatan. Mötande buss väntade snällt så jag tackade. Nu har jag klickat hem en ny kruka. XXL hade bra pris på Giants aeropotta. Hoppas den passar.

Trött och seg idag. Alla möjliga väglag från barmark till ofarbar fotgängartrampad snö. Körbanan bättre än cykelbanan på många ställen. Valde fel ett par gånger. Vissa bilstråk har ju läskiga längsgående iskanter som man vill undvika med stresspellar i SUV som ligger och suger hjul.

Fjärdebrunn sa:
Tack för omtanke. Känns bra, inga skador alls, men man blir lit omtumlad. Fel ställe att försöka rycka upp cykeln ur ett isigt hjulspår för att försöka landa i nästa. Brakade in i skyddsmuren vid byggropen på Kungsträdgårdsgatan. Mötande buss väntade snällt så jag tackade. Nu har jag klickat hem en ny kruka. XXL hade bra pris på Giants aeropotta. Hoppas den passar.

Skönt att höra.
När jag vurpade på Vasagatan i måndags så var det första jag tänkte "fan!" och det andra var "hoppas det inte ligger en bil direkt bakom".
Det var inga bilar just då.

Men efter en liten promenad under lunchen så ser det ändå relativt farbart ut numera i innerstan. Tror jag tar cykeln i morgon.

JayKay sa:
Besök hos käftis och fick då prova på Bäckvägen i Hägersten. Det var spännande.

Kör den dagligen.
Har den senaste veckan valt Bäckvägen mot stan men via Telefonplan/ Amfieteaterserpentinen hem.
Slipper bilar och bussar som ligger bakom och hetsar på knöggelisen.

Sthlm: Efter gårdagens misärpendling där innerstan som vanligt var värst drog jag till min lbs och köpte Ice Spiker Pro till mtb’n. Så trött på CX med smala dubbdäck.

Kändes bra idag då jag klippte tiden till jobbet med 10min vs igår på 10km pendling.

En annan fördel med ice spiker Pro är att ingen ringklocka behövs, då däcken smattrar som en stridsvagn :-)

Bilagor

• 8B5DAB5D-8F7D-4C97-9024-10579BC5A138.jpeg
    8B5DAB5D-8F7D-4C97-9024-10579BC5A138.jpeg
    379 KB · Besök: 182
Tillbaka
Topp