Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Kände mig kränkt av termometern i morse när den visade -8,6.
Men så kallt kändes det inte när jag väl trampade iväg, lite piggare än väntat.

skrotfot sa:
Kände mig kränkt av termometern i morse när den visade -8,6.
Men så kallt kändes det inte när jag väl trampade iväg, lite piggare än väntat.

Kände mig kränkt i helgen när termometern tidig morgon visade -6,5 och sedan +6 när jag cyklade hem. Klart väder har sina nackdelar i form av klädselval...

Jag bytte ut slangen i helgen, mot en Clas Ohlsson slang (jag vet jag ska stödja Haga cykel nästa gång) den funkade fint, luften står sig änsålänge :-) Ner i morse var händelselös, lite kyligt om benen och så blåste det uppifrån och ner genom jackan så välventilerat:-)
Hem cyklade jag med mamma, som vanligt var jag över 5minuter snabbare än henne, soligt som bara den och solen värmer riktigt bra nu:-D I övrigt åkte jag om en farbror i uppföran:-D
I övrigt händelselöst, morgonen (07:00 ungefär) bjöd på klart väder och -8 grader, och eftermiddagen (16:00 ungefär) soligt väder med runt 3 plusgrader:-D
På återseende!

Hemma från Spanien, var mentalt förberedd på några minusgrader, men arktiska -8 i morse höll på att knäcka mina fingrar.

Kände mig kränkt av vädret när jag cyklade till jobbat efter lunch. Varför var det så fint när man behövde jobba..?

Kom iväg sent och jagade en försvinnande sol i väst. Nollgradigt, fuktigt och för varmt klädd. I morgon är en annan dag...

Hemfärd i sol vid halv fem. Vardagslyx! Kul utmaning att köra uppför Col d Sankt Pauli men glad att jag inte har det på menyn varje dag.

Lite knepigt med kläder när det kan skilja 10 grader mellan tur- och returresa. Lite för lat för att packa ett ombyte.

Funderar på fotgängares placering på GC-banor, det verkas som om de dras mot mitten lika oundvikligt som nattfjärilar dras mot lampor.
Eftersom vägbanor är bomberade https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bombering så hade man ju kunnat hoppas på att de skulle inspireras av vatten och dra sig åt sidorna, men så är tydligen inte fallet.
Blir ju bara lite onödigt trångt att köra om.
Och med fler och fler som går och lyssnar på nån elektronisk mojäng så blir utdelningen av ringklockor och t.o.m. hojtande i klarspråk mindre och mindre.
Men en vacker morgon hursomhelst.
Fika i morgon?

Dimman från igår utbytt mot moln och 2km asfalt byttes mot grusväg 10 meter från havet. Nice!
Annars händelsefattig pendling. Är tydligen vår enligt smhi. Fortfarande vinter enligt mig.

Soligt, krispigt och fint. Underbara cykeldagar.

Men! Någon hade tagit MIN plats i cykelställ på jobbet! Ska man behöva tidigare för att slå vakt om sitt inpinkade revir? ;-)

Överskattade det här med vårmånad lite och bytte ut vinterkepsen mot vanlig, kallt om öronen.
Kroppen kändes rätt OK trots söndagens Öppet Spår.
Flickvännen ligger hemma i flunsan, får se om jag överlever dagen.

Inte cyklat sen 23:e december och idag blev premiärturen till jobbet, flåset fanns inte och inte styrkan heller, snittade hela 18.5km/h. Blev omkörd av alla.

Riktigt fin pendling, blå himmel ingen vind att tala om. Benen var inte med mig efter gårddagens styrkepass, men det gjorde inget en dag som denna!

Pendling till finfikat med Dabac som gör sista dagen på elhojen om han nu inte vinner den. Det är lite knäckande för självförtroendet att hoja tillsammans med en helhoj. Hoppas på en skön hempendling inom kort

Det var neråt -10 grader imorse.....jag höll på att förfrysa benen. Blir det så kallt imorgon igen åker understället på. Jag låg på tokhög kadens i början för att få upp pulsen men jag var ändå tvungen att begränsa mig i fart för att jag inte skulle dö av fartvinden :-( I övrigt gick det fint:-)
På eftermiddagen var det runt nollan eller något kallare. Det kändes som att det gick mycket lättare på vägen hem, kanske för att det var varmare? Jag hade tillochmed medvind första hundra metrarna innan färdvägen vrider sig och går söderut, efter det blev det motvind igen i hela uppförbacken, *suck*:-(
I övrigt händelselöst, morgonen bjöd på cirkus -10 grader och medvind, tror jag:-/ Och helt ljust men solen hade inte gått upp än. Eftermiddagen bjöd på runt nollan, soligt och medvind sedan motvind och fortfarande massor av dödsgrus. Berättade jag att det var en sylvass liten stenjävel som trängt igenom däcket och punkterade slangen i förra veckan? Nu när det är mars bör dom väl sopa upp det närsomhelst?
På återseende!

Långkallingar under de lite tunnt flossade brallorna på morgonen, stannade dessutom och drog på mig tjockare handskar. Av någon anledning jag inte fattade frös jag dessutom om magen. Väskan full hem -8 på morgonen och tror fasen det var +8 hem. Hopplöst. Och de kan få sopa bort gruset! Två hela månader kvar innan skiten definitivt ska vara borta... 1 maj i ytterstaden. Eller efter midsommar och 28 felanmälningar. Blev varken tutat på eller idiotiskt omkörd när jag cyklade på körbanan trots cykelbana bredvid (hög kant upp, stanna och klättra upp finns inte på kartan). Så högst händelselöst även idag.

Sida mot första tredjedelen sen sida med resten. Skönt med lite hjälp på traven ibland! Precis över nollan men det kändes som -5. Trött på vintern nu. Fast när dagarna med +6°, regn och 12m/s västlig vind kommer är ju -4° och dimma rena himmelriket.

Och ingen har man som man kan finfika med :-(

Motvind hem, slår vad om att vinden mojnar eller ännu hellre vänder innan det är dags att åka till jobbet i morgon

1 mars och cykeln skulle ut. Har inköpt nya fina kläder. Upptäckte att däcken hade dålig med luft. Fick gå en kvart med cykeln till Sundbyberg för där finns en allmän pump. Min pump var stulen.
Cykelpumpen var trasig. Fick springa till pendeltåget istället.

Hade bilen med hem igår kväll efter sent jobb. Skulle även svänga förbi samma ställe tidigt i morse för att kolla belysningen på platsen.
Kändes som rätt val i blötsnögloppet... :)

Snö. Blött. Snö. Blött. Ja, ni fattar. Och som vanligt så har jag skjutit på att montera skärmarna eftersom "våren var på väg" och det har varit så fint de senaste dagarna.

Snö... Helvete.

Jag satte mig på cykeln, och det nästa jag kommer ihåg var att jag häll på att öppna porten på jobbet. Måste sluta lyssna på intressanta podcasts och tänka mer på trafiken.
Förresten, grattis till mig, Idag har jag knäckt 1000km sen början på 2016.

Ända sen jag var liten har jag haft svårt att hantera snö-bakslag (från barmark till snö) efter februari. Minns tydlig att jag som sjuåring stod och grät i badrummet när det snöade och jag skulle till skolan en dag i mars. Så kändes det i morse.

Och om man pendlar snabbt skall man också ha en ordentlig stänka. Var återigen tvungen att pressa för att gå om en snabbpendlare med dålig skärm fast jag helst hade legat på rullen. Skärpning.

Åkte kommunalt igår. Blev omedelbart förkyld.
Hade tappat bort alla långbrallor i morse. Fick köra lumpenknästrumpor och knävärmare från 90-talet. Helt OK faktiskt. Tur att det bara var ett par minus.

Är det ovanligt att det snöar i mars? Att mars inte tillhör våren? Senvinter och ostadigt väder. Gilla årstider! Skönt med lite stabilare temperatur och mindre ombyte i väskan. Slippa två upplagor av handskar i olika tjocklek. Slippa byta glas i glasögonen. Gilla moln.

Smattrar fram.

Lite medvind i morse. Skönt att känna att förra veckans pendlande gett effekt. Inte lika kallt i morse som tidigare i veckan.

Totteman sa:
Skönt att känna att förra veckans pendlande gett effekt. Inte lika kallt i morse som tidigare i veckan.

Åfan, jag trodde temperaturskillnader berodde på vädersystemen, årstiden, tid på dygnet och så. Men det alltså du som styr :)

Snö på backen, isregn från himlen och frusen bakbroms efter 5 km i stadstrafiken..
Kallt, blött och motvind...
Kommer garanterat få motvind även hem i snöblasken..

Men i helgen ska det bli uppåt 5+ och solsken i Borås, så kanske findäcken åker på iaf.
Eller nej vänta nu.. grushelvete är ju kvar.

Kommunalpendling var jobbigt.

Först får man gå jätte jätte långt.
Sen gå ner för en lång lång trappa till perrongen.
Just när man är nere stänger dom dörrarna och tågfan åker iväg. Då får man gå upp för den långa trappan. Sen ner för en annan trappa.
Sen bara stå helt still och inte göra nåt alls, i flera minuter.
Sen går tågresan ganska bra, men när man är framme! Då kryllar det av fotgängare och man får vänta till sist! innan man kommer in i rulltrappan.
Sen, trot eller ej. GÅ jätte långt igen.

Nä man är inte skapt för kommunalpendling.

Bilagor

• world_image.png
    world_image.png
    8.2 KB · Besök: 34
Tillbaka
Topp